Voisiko joku antaa pottailuvinkkejä meille..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bullmastiffi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Bullmastiffi

Aktiivinen jäsen
23.01.2007
2 303
1
36
Poika on 2v4kk ja ei potalla käy ollnekaan eikä pöntöllä. :ashamed:

ois tosi kiva että oppisi kun kohta kesäkin tulossa.

eli kaikki neuvot ja niksit olisi tarpeen meille.
mä olen paljon pitänyt sitä iltasin kalsarit jalassa mutta aina tulee pissi housuun, ja potalla kun istuu niin ei se pissaa sinne vaan lähtee aina siitä pois ja sit tulee pissi lattialle. :\|

poika ei vielä kauheesti puhu jonkin verran joten ei osaa sanoa koska on hätä.

antakaas mulle vinkkejä :wave:

kiitos jo etukäteen :flower: =)

aamulla kun herää niin potalle istumaan vaikka kirjan kanssa.. ja palkitse jo yrittämisestäkin. ja monta kertaa päivän aikana kanssa. tai sitten iskä näyttää pojalle miten miehet pissaa... seisaaltaan meillä ( toisilla miehet istuu kun pissaavat, mikä on musta hassua) jos poika innostuisi tekemään pissakaaren pyttyyn... <br><br>

Hei,

Tosiaan kuten edellä oleva kirjoitti, niin aamulla ensimmäiseksi potalle/pöntön pienentäjälle. Vaikka istuisi pienen sekunnin, kehu. Lasta ei voi koskaan kehua liikaa. Aluksi usein potalle 15 min- 30 min välein. Aina ruokailua ennen ja heti ruokailun jälkeen, ennen päikkäreitä ja päikkäreiden jälkeen jne. Tarrakirja on meillä ollut toimiva ratkaisu. Kun tulee pissa tai kakka, niin saa liimata vihkoon tarran. Vihko on kiinni WC:n seinässä. Tarroja on erilaisia, joista saa itse valita minkä haluaa.
Hiljaa hyvä tulee, pitää olla äidin ja isän uutteria tässä kuivaksi opettelussa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.02.2007 klo 18:10 p02t04 kirjoitti:
aamulla kun herää niin potalle istumaan vaikka kirjan kanssa.. ja palkitse jo yrittämisestäkin. ja monta kertaa päivän aikana kanssa. tai sitten iskä näyttää pojalle miten miehet pissaa... seisaaltaan meillä ( toisilla miehet istuu kun pissaavat, mikä on musta hassua) jos poika innostuisi tekemään pissakaaren pyttyyn...

on ihan PAKKO =) puuttua tuohon, vaikka menee täysin asian vierestä. Istuallaan pissaamisesta.

Exä teki pissit istuen. Minusta se oli aina jotenkin akkamaista. Neiti, tiedättähän. Ja kun meillä - hänellä siis !! - ongelma-alue oli seksissä ja seksuaalisuudessa, se oli ollut ongelma hänellä kun hän oli exänsä kanssa, suhde kaatui siihen, seksittömyyteen, se tuli ongelmaksi meilläkin sittemmin, seksi ja seksittömyys. Lisäksi hän oli akateemin ja minä pelkkä vähän koulutettu duunari, Yhdistin istuallaan pissaamisen näihin kahteen asiaan.

Lievä järkytys, että nyk. mies myös tekee toisinaan pissit istuallaan, on selittänyt syynkin mutta en muista mikä siinä on ainakin aamun tunteina kotona parempi juttu..
Kuopus on 3 v ja pissaa istuallaan, ei osaa tehdä "puska-pissaa", menee housuille. Periaatteessa osaa seisoma-pissan, mutta tekee istuallaan, kun on aina se vaara että tipat tai peräti kaikki menee housuille, ei osaa oikein sihdata eikä ottaa lantiolle etukenoa. Eiköhän opi aikanaan.

Tää menee kyllä niin asian vierestä että... tuo istualtaan tekeminen, se miehillä ei rasita niin paljon eturauhasta ku se että seisaaltaan toimittaa asian.

Meillä alottettiin pottailut olkkarissa, potta sinne, kysyin välillä tuleeko, haluatko käydä, äkkiä hoksas sitten ite istua.. välillä tuli välillä ei.

Meillä pottailu lähti todenteolla käyntiin sen jälkeen kun uskallettiin ottaa housut kokonaan pois lapselta. Kun hänellä ei ole housuja niin hän muistaa käydä potalla omatoimisesti ja sen jälkeen sitten juhlitaan suklaalla.
Jos lapsella on jalassa alushousut, kuivaksiopetteluhousut tai harjoitteluvaippahousut niin hän ei muista pottaa ja tekee housuun / vaippaan.

Meillä pottailu lähti todenteolla käyntiin sen jälkeen kun uskallettiin ottaa housut kokonaan pois lapselta. Kun hänellä ei ole housuja niin hän muistaa käydä potalla omatoimisesti ja sen jälkeen sitten juhlitaan suklaalla.
Jos lapsella on jalassa alushousut, kuivaksiopetteluhousut tai harjoitteluvaippahousut niin hän ei muista pottaa ja tekee housuun / vaippaan.

Meillä poika oli vajaa 1,5v kun itse hoksasi mitä varten potta on! :D Silloin kun potta ostettiin niin näytin pippeliä ja sanoin että kun tuolta tulee pissa niin sitten potalle istumaan. Puhetta ei tullut silloin vielä mitään niin "heristin" etusormea kun pissat tuli lattialle vahingossa (siis silloin kun vaippaa ei ollut jalassa) ja sanoin että pissat pitää tehdä pottaan. Jotenkin poika oppi siitä että kun pitää päästä potalle niin näytti etusormea heiluttamalla. Itse myös hoksasi että kakka on helpompi tehdä pottaan eikä sen jälkeen tehnyt enää kertaakaan vaippaan. Nyt harjoitellaan päiväkuivana oloa kun poika täytti 2v. Sukkahousut/housut jalassa ollessa poika muistaa käydä potalla mutta jos sinne alle laittaa pikkupöksyt niin sitten tulee vahinkoja (tuntuu ilmeisesti siltä että olisi vaippa) ja hän hakee itse vaipan päälle ;)
Kauheesti en tainnut olla apua mut näin meillä meni esikoisen kanssa, saa nähdä miten kuopuksen kanssa käy...

Tuttu juttu!!

meilläkin tyttö vielä pari kuukautta sitten ei suostunut millään potalle, hirveä huuto ja vaippa piti saada kun pissatti. Nyt tyttö 2v7kk ja yks päivä vain otin vaipan pois ja vaihdoin pikkuhousut tilalle kun rupesi vaipat aina tulemaan aamupäivällä läpi. Pari kertaa pikkuhousut kastui mutta sitten rupesi tajuamaan homman ja nyt pissat tulee pottaan.

Kyllä se ajan kanssa teilläkin onnistuu, kannattaa aina välillä kokeilla. Minä en edes ruvennut liikoja lasta potalla kiusaamaan kun ei selvästi ollut vielä asiasta kiinnostunut.

Meillä oli tuommoista 4-vuotiaaksi, kun lähes 4-vuotiaana aloitti tarhan tammikuussa, kesällä oli sitten vaipaton. Muistaakseni alkoi pissejä tehdä pottaan joskus 3,5 vuotiaasta alkaen. Tuo puhumattomuus kiinnitti huomioni. Poikani alkoi puhua vasta 3-vuoden kieppeillä ja hitaasti ja tarvitsi apua. Itse asiassa diagnosoitu viimeksi asperger oireyhtymä. Tietty voi olla normaalia muutenkin, alkoi siskonikin poika puhua vasta 2,5 vuotiaana, mutta jos on jotain muutakin niin, ettei ihan kohdallaan, voipi ainakin pyrkiä neuvolan kautta puheterapeutin luo niin pian kuin mahdollista, meillä 2,5 vuotiaana saatiin lähete ja meni muutama kuukausi siitä, ennen puheterapeutin tapaamista. Meillä puhe oli vaan sanojen hokemista, ei mitään kommunikoimista ennen sitä 3-vuotta. Isoveljeni on myös oppinut tosi myöhään vaipattomaksi ja se lohdutti. Taisi olla niin, että pikkusiskon esimerkki jossain vaiheessa alkoi kannustaa poikaa pottailuun ja tarhassa asia eteni myös, mutta silti kotona tehtiin aina ekat rohkeat vaipan pois jätöt esim. tarhaan mennessä.

Meillä esikoinen oli helppo tapaus eli 8 kk iästä alettiin tutustua pottaan ja 1,5-vuotiaana oli täysin kuiva. No tällä nuoremmalla alotettiin samalla systeemillä. 1,5-vuotiaasta huomasin, että homma on hallinnassa mutta on pojan omasta tahdosta kiinni. akotona kävi potalla mutta esim. mummulassa (jossa hoidossa) ei suostunut menemään. Nyt 2 v 3 kk päätti talviloman aluksi 39 asteen kuumeessa ettei ota yöksi vaippaa ja on siitä lähtien ollut ilman. Ja hänen kohdalla se juttu oli pöntön pienennin sekä "jakkara" millä pääsee itse sinne kiipeemään. Kokee hirveän hienona, kun hän isona miehenä menee ITSE ilman kenenkään apua käymään vessassa. Mummulassakin alkoi homma toimia, kun mummu tajusi ettei saa mennä vessaan perässä. :D

Tämä taitaa olla vanha viesti, onko enää ajankohtainenkaan ?

Meillä ainakin lapsi itse oivalsi, juttu vaan kloksahti ja oppi kuivaksi hetkessä.
Oli vähän yli 2 v silloin.

Sitä ennen olin lähes epätoivoon vaipunut, kun ei tajunnut, ei, vakka miten niitä pottaistutuksia tehtiin ja kehuttiin yms., mitään saalista ei ikinä saatu. eikä kehuistakaan reagoinut mitenkään.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.03.2007 klo 18:01 Elli33 kirjoitti:
Meillä oli tuommoista 4-vuotiaaksi, kun lähes 4-vuotiaana aloitti tarhan tammikuussa, kesällä oli sitten vaipaton. Muistaakseni alkoi pissejä tehdä pottaan joskus 3,5 vuotiaasta alkaen. Tuo puhumattomuus kiinnitti huomioni. Poikani alkoi puhua vasta 3-vuoden kieppeillä ja hitaasti ja tarvitsi apua. Itse asiassa diagnosoitu viimeksi asperger oireyhtymä. Tietty voi olla normaalia muutenkin, alkoi siskonikin poika puhua vasta 2,5 vuotiaana, mutta jos on jotain muutakin niin, ettei ihan kohdallaan, voipi ainakin pyrkiä neuvolan kautta puheterapeutin luo niin pian kuin mahdollista, meillä 2,5 vuotiaana saatiin lähete ja meni muutama kuukausi siitä, ennen puheterapeutin tapaamista. Meillä puhe oli vaan sanojen hokemista, ei mitään kommunikoimista ennen sitä 3-vuotta. Isoveljeni on myös oppinut tosi myöhään vaipattomaksi ja se lohdutti. Taisi olla niin, että pikkusiskon esimerkki jossain vaiheessa alkoi kannustaa poikaa pottailuun ja tarhassa asia eteni myös, mutta silti kotona tehtiin aina ekat rohkeat vaipan pois jätöt esim. tarhaan mennessä.
JOKO TEILLÄ YÖVAIPPA POIS?JOS,NIINKAUANKO MENI...TARVITSISIN VINKKEJÄ... :ashamed:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.02.2007 klo 23:33 vieras kirjoitti:
Hei,

Tosiaan kuten edellä oleva kirjoitti, niin aamulla ensimmäiseksi potalle/pöntön pienentäjälle. Vaikka istuisi pienen sekunnin, kehu. Lasta ei voi koskaan kehua liikaa. Aluksi usein potalle 15 min- 30 min välein. Aina ruokailua ennen ja heti ruokailun jälkeen, ennen päikkäreitä ja päikkäreiden jälkeen jne. Tarrakirja on meillä ollut toimiva ratkaisu. Kun tulee pissa tai kakka, niin saa liimata vihkoon tarran. Vihko on kiinni WC:n seinässä. Tarroja on erilaisia, joista saa itse valita minkä haluaa.
Hiljaa hyvä tulee, pitää olla äidin ja isän uutteria tässä kuivaksi opettelussa.

Meillä oli kanssa tarra systeemi, kun vanhin kärsi ummetuksesta eikä malttanut istua potalla. Sai tarra liimata pesukoneen kylkeen kun kakka tuli. Hyvin toimi! Tosin jälkikäteen ajatellen vihko olisi ollut järkevämpi paikka liimata niitä tarroja....

Yhteistyössä