Lapsi on jatkuvasti huonolla tuulella ja agressiivinen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kenya"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kenya"

Vieras
Tunnen välillä itseni täysin voimattomaksi. Missä olen mennyt metsään? Meidän nelivuotias poika on nyt reilun vuoden ollut päiväkodissa. Lähes yhtä kauan hän on ollut hyvin negatiivinen, kiukuttelee pienimmästäkin asiasta ja saattaa helposti lyödä meitä vanhempia ja perheen lemmikkejä. Päiväkotiin meno on lähes jokapäivä hirvittävä taistelu, ja perään jää itkemään sydäntä särkevästi. "Kyllä se sopeutuu." Kuulostaa hoitotädeiltä jo **ttuilulta. Pelkästään päivähoidosta ei voi olla kyse, lomalla käytös on samanlaista. Mikä avuksi? Pitäisikö rajoja kiristää ja lisätä kuria vai höllätä? Pojalla on valtava tahto. Olen aika yksin ongelmieni kanssa, kellään tutulla ei ole kokemusta, eikä minulla ole juurikaan perhettä.

Mitään en pelkää niin paljon, kuin sitä että tämä enteilee masennusta. Itse olen masentunut jo viisi vuotiaana, ja olen koittanu tehdä kaikkeni että pojalla olisi paremmat olot. Voiko tässä käydä niin? Itse en käyttäytynyt ihan noin pienenä, mutta pelkään mihin poika käytöksellään joutuu.

Hoksitteko näissä tapauksissa tarkastaa perusjutut:
- riittävä uni, lepo ja ruoka
- terveellinen ruoka, liika sokeri pois - mahdollisesti D-vitamiinit ja muut vitamiinit...
- haleja ja hellyyttä , kehuja ja rakkauden ilmaisemista lapseen
- kehonhallintaa , tunteidenhallinnan opastamista ?
- tunteita saa ilmaista - pitää vaan koettaa autta lapsi pois hetken päästä kiukusta, surusta, vihasta ?

Jaksua

se kaipaa teidän huomiota. meillä on ihan samanlainen poika. on nyt 11 vuotta jo tosin. itse aina syytän itseäni, etten jaksa olal aina riittävän kiinnostunut pojan jutuista ja huomioida häntä. purkautuu sitten pojan aggressiivisuutena ja raivona...:(

Kiitos vastauksista. Pitäisi juurikin jaksaa tehdä enemmän asioita pojan kanssa, kun on hyvällä tuulella. Helposti käy niin että huomioi vaan silloin kun alkaa käyttäytyä huonosti. Meillä on säännöllinen päivärytmi, untakin pitäisi olla riittämiin. En oikein itse osaa ohjata ja leikkiä lapsen kanssa, siinäkohtaa huomaa mistä on itse jäänyt paitsi. Täytyy vaan kovemmin opetella. Ja ehkä enemmän vielä fyysistä toimintaa energian purkuun. Väsynennä ei jaksa muutakun koittaa komentaa.

Yhteistyössä