Lapsi on 10 päivät hoidossa ja äiti kotona, pitäisikö kertoa jollekkin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hmm"

Vieras
Eli hoitoon äiti sanoo olevansa töissä. On ollut jo 2kk saikulla, odottaa ja la on tammikuussa.

Esikko on 2 ja on tosiaan 10h päivässä hoidossa. Äiti on kotona, käy kaupoilla jne.. Raskaudessa ei ole komplikaatioita.

Mietin tätä kun luin tuon jutun lehdessä.. Sain pari viikkoa sitten tietää, millaisia päiviä lapsi on kun sattumalta näin hoitoajat.

En vaan tiedä onko mitään hyötyä kertoa kenellekkään jne.. Toisaalta ei se ole oikein lastakaan kohtaan.

noi on nyt taas niitä, ettei voi tietää kaikkea. 10h on kyllä pitkä päivä kenelle hyvänsä. kun täyttä päivää tehdessäkin voi toinen vanhempi viedä ja toinen hakea, että saisi lyhemmän päivän lapselle.

Mutta mä taas kuulin kolmen välikäden kautta, että yhtä lapsen kavereista kuritetaan turhan kovakouraisesti .
En voi tehdä mitään - paitsi sen, että meidän lapset ei enää siinä huushollissa vieraile. ko perheen lapset on kyllä tervetulleita meille edelleen. En siis tunne vanhmpai, asuvat samalla alueella.

on minullakin ollut aikoinaan lapsi hoidossa kun olin kotona. odotin meidän 2 lasta silloin ja lääkäri ohjeisti laittamaan esikoisen hoitoon koska minulla epäiltiin alkavaa raskaus myrkytystä. no sitten viimiset kaksi kk oli esikoinen hoidossa ja minä kotona ja hoidossa tiesivät kyllä silloin tilanteen vaikka muut ulkopuoliset eivät ehkä tienneetkään.

Kyseessä on läheinen ystävä, joka on suoraan sanonut ettei jaksa esikkoa. Enkä kritisoi nyt sitä, että on hoidossa. Sen olen tiennyt koko ajan, noi 10h päivät vaan pisti silmään. Isä vie ja isä hakee. Äidillä on siis auto jne.. luulin aikaisemmin, että isä vie ja äiti esim. hakee aikaisemmin.

Hoitoonn on sanonut tosiaan, että on töissä.

Meilläkin oli samoin. Olin töissä, mutta jouduin saikulle VUODELEPOON eli kotio. En käynyt kylläkään kaupoilla ellen saanut lääkäriltä pientä lupaa liikkumiseen ja aina parin kolmen viikon välein sain luvan liikkua ja katsoa kuinka menee. Päiväkodin Hoitajat tiesivät tämän ja marmattivat hieman, kun en voinut hakea tyttöäni aikaisemmin, mutta tosiaan toinen vaihtoehto sitten oli mennä sairaalaan vuodelepoon, jolloin lapsi olisi tietysti ollut siellä hoidossa. Eli liikkua ei saanut.

Meillä esikoinen (1v 3,5 kk) on nyt hoidossa miehen hommien ajan vaikka mä olen kotona kolmeviikkoisen vauvan kanssa. Mielelläni pitäisin esikoisenkin kotona mutta totaalisen nostokiellon takia se ei käytännössä ole mahdollista.

Onneksi esikoinen itse tuntuu viihtyvän tarhassa. :)

Muoks. Niin ja tarhassa kyllä tietävät tilanteen. ;)

[QUOTE="Hmm";24916328]Eli hoitoon äiti sanoo olevansa töissä. On ollut jo 2kk saikulla, odottaa ja la on tammikuussa.

Esikko on 2 ja on tosiaan 10h päivässä hoidossa. Äiti on kotona, käy kaupoilla jne.. Raskaudessa ei ole komplikaatioita.

Mietin tätä kun luin tuon jutun lehdessä.. Sain pari viikkoa sitten tietää, millaisia päiviä lapsi on kun sattumalta näin hoitoajat.

En vaan tiedä onko mitään hyötyä kertoa kenellekkään jne.. Toisaalta ei se ole oikein lastakaan kohtaan.[/QUOTE]

No,ehkä ei ole sinun asiasi miettiä..:headwall:

Voisin vielä lisätä paheksuntaa sillä, että voin silti käydä kauppakeskuksessa ym. Tosin paljoa en voi mitään ostaa, kun en tosiaan vauvaa painavampaa saa nostaa.

Kukaan ulkopuolinen ei silti voisi minunkaan kohdallani tietää tuosta nostokiellosta kun se ei päällepäin näy. Toki, jos kulkisin nakuna ja siten ihmiset näkisivät leikkaushaavani, niin osa voisi tajuta, etten ihan kunnossa ole. Eipä vaan tule maha paljaana kuljettua. :D

Tosiaan, ei ole sun asias ollenkaan ap. Et voi tietää, mitä siinä on muuta takana. Jos on saikulla, niin siihen on varmaan syynsä. Ja jos on sanonut ettei jaksa nyt esikoista, niin varmasti silloin on esikoisen parempi olla hoidossa muualla.

Selvästi monikaan ei ymmärrä, että joku voi ihan oikeasti olla huolissaan lapsesta, joka viettää pitkät päivät päiväkodissa. Luulenpa, että se johtuu siitä, ettei monikaan ole itse ollut siellä lähivuosina näkemässä, millaista se meininki siellä on ja kuvitellaan oikeasti, että lapsilla on siellä hyvä olla ja toiminta normaalia puuhastelua normaaliin tahtiin normaalissa desibelimäärässä. Todellisuus on kaukana tuosta, mutta vanhemmat eivät suostu aukasemaan silmiään jottei jouduta potemaan huonoa omaatuntoa, kun lapset kuskataan ylibuukattuihin päiväkoteihin myös silloin, kun ei olisi pakko.

Itse en kestä olla siellä edes töissä pitkiä pätkiä. Eikä kestä moni muukaan. Ensiavussakin on helpompaa. En yhtään ihmettele, että käytöshäiriöt sun muut on yleistyneet, ei siellä pk-maailmassa kukaan voi hyvin.

Joo, eikö toi ole vaan hyvä merkki että on huolissaan lapsesta? Mitä tästä tulisi jos kaikki olisi vaan ' jokaisen omia asioita'? Niitä nyt näkee otsikoissa joka viikko kun on annettu olla vaan jokaisen omia asioita. Lapset on just sen armoilla, minkälaisia kodit ja kaikista kodeista ei ole todellakaan pitämään huolta lapsista.

Mä en henk.koht. tajua 10h hoitoaikaa kuin todella pakottavassa tilanteessa. Se on suurin osa hereilläoloajasta.

Suomalaiset lapset on hirveän pitkiä päiviä hoidossa, sitähän on tutkittukin, etä 7h/pvä hoitopaikassa toimii stressirajana lapselle ja omakin kokemus puhuu sen puolesta. Ja kun ottaa huomion, että täällä myös ryhmäkoot hyvin isoja, käy päivähoito lapselle työstä vaikka silelä kiva olisikin. Sais noita lastenhoidon tukia miettiä vähän uusiksi, että mahdollisimman moni pystyisi tekemään vähän pienempää työpanosta kun lapset pieniä.

just oli lehdessä, että lapsilla on huisin pitkiä hoitopäiviä, että ei tuo 10 tuntia nyt mikään ihme ole. jos on töissä kahdeksan tuntia ja siihen matkat päälle, saattaa aika hyvinkin venähtää 9-10 tuntiin. ei se tietenkään lapselle ole mukavaa. ja aika kamalaa olis itsellekin, jos veis lapsen hoitoon vaikka 8 ja hakis sitten vasta kuudelta.
mutta ap tuskin tietää kaikkia syitä, miksi tuolla kyseisellä lapsella on noin, että miksi ei ole äidin kanssa kotona. entä jos äiti onkin masentunut tms. ja siksi on jo lapsen turvallisuuden kannaltakin parempi, että lapsi on hoidossa silloin kun isä ei ole kotona

No sillehän ei voi mitään, tiedän pariki tälläistä tapausta tuttavapiiristä että lapset on yli 8h päivässä hoidossa ja äiti kotona,eikä mitään"syytä"ole kuin oman ajan haluaminen ja lapsen"virikehoito",jopa reilu 1-vuotiaalla.
Ikä haarukka menee 1v.- 4vuoteen..näille ei vaan voi mitään,ja omalla harjoittelujaksolla kysyin päiväkodin henk.kunnalta mitä ne on mieltä, moni vaan kohautteli olkapäitä ettei sille mitään voi vaikka tätä onki useasti, lapsen vika se ei ole ja lapselle pitää olo tehdä mahdollisimman hyväksi päikyssä.

[QUOTE="vieras";24916388]noi on nyt taas niitä, ettei voi tietää kaikkea.
Mutta mä taas kuulin kolmen välikäden kautta, että yhtä lapsen kavereista kuritetaan turhan kovakouraisesti .
En siis tunne vanhmpai, asuvat samalla alueella.[/QUOTE]

Toivon mukaan provosoinita tai sarkasmia- "kolmen välikäden kautta" ja "en siis tunne vanhempia" on kieltämättä aika yhtä huonoja perusteluja kuin että sattui näkemään lapsen hoitoajat.

Ainakin täällä hoitoajat ovat ns maksimit, eli jos lapsi joskus tarvitsee hoitoa kello viiteen, niin se on hoitoajan päättymisaika- vaikka tämä viiteen saakka oleminen sattuisi vain kerran kuussa.

[QUOTE="Sirkkeli";24916715]Tosiaan, ei ole sun asias ollenkaan ap. Et voi tietää, mitä siinä on muuta takana. Jos on saikulla, niin siihen on varmaan syynsä. Ja jos on sanonut ettei jaksa nyt esikoista, niin varmasti silloin on esikoisen parempi olla hoidossa muualla.[/QUOTE]

On tuo ainakin päivähoidon asia. Kymmenen tuntia ei ole perusteltua kuin erikoistapauksissa, eli jos hoitajat saisivat tietää, perheelle juteltaisiin asiasta ja lapsen elämä koitettaisiin saada siedettävämmäksi.

Yhteistyössä