Lapsi oksennustaudissa ja mä en saa sitä pakollakaan juomaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti huolesta hulluna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti huolesta hulluna

Vieras
Aamulla oksensi ja ripuloi yhteensä kuusi kertaa. Joi yhteensä noin kuusi desiä. Nyt päiväunien jälkeen ei ole menny kuin desin verran nestettä. Vaippa oli täysin kuiva. Ei toisaalta ole nyt tullu mitään tuotoksia. Lämpöä on 37 ja vähän yli. Ei ole kuivumisen merkkejä. Kohta varmaan on kun ei suostu juomaan. Kunto on ainakin suht hyvä, kun pistää kunnolla hanttiin. Millä mä saan tuon juomaan? On kokeiltu lusikkaa, ruiskua, pillimehua. Pitää varmaan kohta sitoa penkkiin ja pakottaa juomaan. Kauan mä uskallan seurata tuota kotona? Kyseessä kaksivuotias ja vasta eka sairauspäivä. Jaksaa vähän touhuta. Olenko mä ihan hysteerinen.

Kyl kaiken pitäs olla hyvin niin kauan kun yleisvointi on ok. Sit jos on veltto ja nukkuis vaan koko ajan eikä oikein heräis kunnolla eikä oo juonu eikä pissaa tuu, niin olisin enemmän huolissaan..

Meidän 1v. tyttö joutui sairaalan kun ei suostunut juomaan ja vaippa oli pitkään kuiva.kyllä sen huomaa yleisvoinnissa kun on aika lähteä sairaalaan,meidän tyttö ei jaksanut enää mitään siinä vaiheessa kun lähdettiin.ottavat verikokeen missä näkee jostain arvosta kuivumisen.yön yli oli nenämahaletkussa.

Ota rauhallisesti, 2v ei ole enää kovin herkkä kuivumaan. Olet kuitenkin saanut jonkun verran juotettua. Jos edes parit pissat tulee päivässä ja pystyy jotain nestettä juomaan edes vähän, niin ei kuivu vielä muutaman päivän kestävässä taudissa. Älä anna liian suuria määriä nestettä kerralla, se vain laukaisee taas oksentamisen. Ihan vain lusikallisia kerrallaan. Kokeile antaa imeskeltäväksi jääpala tai mehujäätä, se yleensä toimii.

Mä kans suosittelen kokeilemaan vaikka mehujäätä tai vauvojen hedelmäsosetta tai jotain mistä tykkää. Onhan ruuassakin nestettä. Mutta ihan pieniä määriä kerralla. Ja puolen tunnin päästä lisää jos maistuu. Mutta ei kaks vuotias kai nyt niin äkkiä kuivu, luulisin että vuorokaudenkin voi olla vararavinnolla, jos kuitenkin yleisvointi melko hyvä. Ei vielä mitään hätää.

Minä en saanut lasta juomaan millään houkuttelulla tai herkkujuomalla, ja lopulta sitten pistin hänet makaamaan syliini ja ruiskulla pistin nestettä suuhun, ja koska hän maksasi sylissäni, oli pakko niellä. Minä ajattelin että lapsen parhaaksi, jossei hyvällä niin sitten pahalla.

Ei kaksi vuotias kuivu niin äkkiä. Meillä oli ko.tauti pari viikkoa sitten ja en antanut heti juotavaa, vaan odottelin hetken, että pysyisi sisällä. Tauti meni äkkiä ohi. MUTTA aiheeseen....... meillä on joskus myös ollut juomattomuutta ko.taudissa ja meillä siihen auttanut kaupan Mehukattimehu, mikä on urheilupullon tyylisessä pullossa. Siinä sellainen suulla avattava mekanismi. Ensin ovat juoneet sen aidon mehun ja sitten olen itse täytellyt pulloa ja kauppansa on tehnyt.

Jos jaksaa pistää hanttiin niin kuivuma ei voi olla paha, ja toisaalta hanttiin pistävälle lapselle ei nenämahaletkua tai tippaakaan saa. Joten kannattaa vain sitkeästi tuputtaa juotavaa. Periaatteessa pahasti kuivunut lapsi kyllä juo vapaaehtoisestikin, hyvin pienellä lapsella se aikaikkuna vapaaehtoisen juomisen ja täydellisen väsähtämisen välillä vain on aika lyhyt. Kaksivuotias nyt onneksi ei ole enää ihan hirveän herkkä kuivumiselle kuitenkaan verrattuna pikkuvauvaan.

Kiitos rauhoittavista vastauksistanne. Nyt näyttää tuo neiti jo olevan paremmassa kunnossa. Ei ole nyt oksentanu eikä ripuloinu. Eiköhän tää tästä. Jotenkin noi terkkarien ohjeet nesteen määrästä sai mut tosi huolestuneeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Kiitos rauhoittavista vastauksistanne. Nyt näyttää tuo neiti jo olevan paremmassa kunnossa. Ei ole nyt oksentanu eikä ripuloinu. Eiköhän tää tästä. Jotenkin noi terkkarien ohjeet nesteen määrästä sai mut tosi huolestuneeksi.

Joo, ne määrät on aika älyttömiä. Miten juottaisit terveellekään lapselle paria litraa päivässä? Ja iso määrä nestettä kerralla saa vain aikaan oksennuksen. Nesteytät sitten enemmän kun alkaa paremmin pysyä juomat sisällä.