Ap, minä painin(lapsi)täällä hieman saman ongelman kera, joten ymmärrän täysin huolesi!
Kysyisinkin..
Onko lapsellasi kotipihalla paljon leikkikavereista?
(meillä näin on)
Mitä eskatädit tuumanneet kun olet kertoillut huolesi?
(minulle sanoivat seuraavansa jatkossa ulko/sisäleikkejä miten sujuvat lapseni kohdilla)
Koetan kovin itse olla katselematta liikaa vaal.punaisten lasien takaa tätä tilannetta ja en heti ole tuomitsemassa muita lapsia..
..mutta tiedän aivan varmasti, että lapseni ei käyttäydy muita kiusaten tai agressiivisesti, arka tai syrjäänvetäytyväkään hän ei myöskään ole.
Vahvatahtoinen, hieman leikkejä johtava hän on ja täs-tä lapsen kanssa onkin keskusteltu: että kaikki ei siitä pidä ja muillehin täytyy antaa sijaa ja mahdollisuus päättää esim. mitä leikitään jne.!?
Lapsi ei nosta kättä toista vastaan(lyö)vaan tulee ennemmin kotiin ns. "juoruamaan"- ja tätä en katso pahalla.
..joskus vain kyllä asia väsyttää kun jotenkin koen, etten voi lastani auttaa!!=(
Monasti koetan lasten kanssa neuvotella ja keskustella mikä mättää?
(tähän hyvä mahdollisuus kun olen kotosalla ja seurailen lasten leikkejä)
Ensin kuitenkin anna lapsille mahdollisuuden selvitää pikku kiistat keskenään.
Lapseni eskakavereista moni asuu samassa taloyhtiössä ja he ovat jo tuttuja useamman vuoden takaa..siltikin eskassa leikit heidän kanssaan, eivät tunnu sujuvan niin hyvin, kuin kotipihalla?
Olen huomannnut, että tuon ikäiset lapset osaavat jo aika selkeästi "valkata" kenen kanssa leikkivät.
Toki ymmärrän, että eihän kaikkista tule niitä parhaita kavereita..mutta kyllä 6v täytyisi jo osata leikkiä useammankin lapsen kanssa, ilman että tulee ns. "kuppikuntia" ja toisia hyljitään!
Olen ikäväkseni huomannut, että monelta lapselta puuttuvat täysin nuo sosiaalisen taidon työkalut.
Kodeissa on jotenkin näiden taitojen opetus sysätty täysin päiväkodeille ja kouluille - ja se minusta VÄÄRIN!!