Lapsi murehtii taas, ettei eskarissa oteta mukaan leikkiin. Mitä mun oikein pitäisi lapselle neuvoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ---
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

---

Vieras
Tädeille on asiasta puhuttu.

Lapsi valittaa, että kun kysyy pääseekö mukaan leikkiin, yleensä vastataan että ei. Joskus leikki onnistuu jonkun lapsen kanssa. Joskus ottavat vähäksi aikaa mukaan ja häipyvät sitten salaa paikalta. Tai antavat rumimman barbin leikittäväksi.

Miten tuen lasta tuossa tilanteessa?`Kun en itse ole paikalla, en tiedä, mikä tilanne ihan oikeasti on. Miten paljon lapsi leikkii yksin ja miten paljon kuintekin jonkun kanssa.

[QUOTE="pupu";22274283]ootko miettiny et mitä jos sun lapsi käyttäytyy muita kohtaan jotenkin huonosti? Haluaa esim määrätä aina mitä/miten leikitään tms.[/QUOTE]

Olen toki tätäkin miettinyt. Lapsen mukaan muut eivät ikinä suostu leikkimään mitään, mitä hän ehdottaa. On hyvin kiltti lapsi muuten.

[QUOTE="pupu";22274283]ootko miettiny et mitä jos sun lapsi käyttäytyy muita kohtaan jotenkin huonosti? Haluaa esim määrätä aina mitä/miten leikitään tms.[/QUOTE]

Tai sitten on vain niin, että nuo muut ovat häiriintyneistä kodeista ja joukossa on yksi tai useampi tuleva koulukiusaajatyyppi ja loput ovat näiden hännystelijöitä. Ap:n lapsi on se joka on valittu uhriksi koska on kiltti ja siten vaaraton kohde kiusaamiselle.

muussa porukassa voi olla vain yksikin henkilö, joka ei jostain syystä pidä tytöstäsi, mikä ei välttämättä ole edes tyttösi vika. tuossakin iässä saattaa vain joku toisen naamassa, repussa tai paidassa pänniä. tämä yksi henkilö voi sitten vain olla sellainen "johtajatyyppi" ja saa erittäin helposti muut puolelleen. aih kun se lapsuus oli ihanaa.

muussa porukassa voi olla vain yksikin henkilö, joka ei jostain syystä pidä tytöstäsi, mikä ei välttämättä ole edes tyttösi vika. tuossakin iässä saattaa vain joku toisen naamassa, repussa tai paidassa pänniä. tämä yksi henkilö voi sitten vain olla sellainen "johtajatyyppi" ja saa erittäin helposti muut puolelleen. aih kun se lapsuus oli ihanaa.

No sepä se. Mutta mitä tehdä tilanteessa? Tätien kanssa pitää näköjään taas puhua lisää.

[QUOTE="äiti 44v";22274335]Tai sitten on vain niin, että nuo muut ovat häiriintyneistä kodeista ja joukossa on yksi tai useampi tuleva koulukiusaajatyyppi ja loput ovat näiden hännystelijöitä. Ap:n lapsi on se joka on valittu uhriksi koska on kiltti ja siten vaaraton kohde kiusaamiselle.[/QUOTE]

Niin, eihän sitä tiedä kun ei oo siellä paikalla. Omasta lapsuudestani muistan vaan sen että välteltiin niitä tyyppejä leikeissä jotka esim. suuttuivat helposti tai määräilivät muita. Mua ei tosin olla ikinä kiusattu tms. niin tiedän asiasta aika vähän (jotain kuitenkin..). Voihan olla että kaikki muut on "häiriintyneistä kodeista" kuten sanoit.

[QUOTE="alkup.";22274295]Olen toki tätäkin miettinyt. Lapsen mukaan muut eivät ikinä suostu leikkimään mitään, mitä hän ehdottaa. On hyvin kiltti lapsi muuten.[/QUOTE]

No eipä kai tossa tilanteessa muu auta kun puhua lapselle ja tarhatädeille vielä lisää. Lapseltahan voit vaikka kysyä että miten ne leikit sujuu silloin kun joku leikkii..

Ap, minä painin(lapsi)täällä hieman saman ongelman kera, joten ymmärrän täysin huolesi!

Kysyisinkin..

Onko lapsellasi kotipihalla paljon leikkikavereista?
(meillä näin on)
Mitä eskatädit tuumanneet kun olet kertoillut huolesi?
(minulle sanoivat seuraavansa jatkossa ulko/sisäleikkejä miten sujuvat lapseni kohdilla)

Koetan kovin itse olla katselematta liikaa vaal.punaisten lasien takaa tätä tilannetta ja en heti ole tuomitsemassa muita lapsia..
..mutta tiedän aivan varmasti, että lapseni ei käyttäydy muita kiusaten tai agressiivisesti, arka tai syrjäänvetäytyväkään hän ei myöskään ole.
Vahvatahtoinen, hieman leikkejä johtava hän on ja täs-tä lapsen kanssa onkin keskusteltu: että kaikki ei siitä pidä ja muillehin täytyy antaa sijaa ja mahdollisuus päättää esim. mitä leikitään jne.!?

Lapsi ei nosta kättä toista vastaan(lyö)vaan tulee ennemmin kotiin ns. "juoruamaan"- ja tätä en katso pahalla.
..joskus vain kyllä asia väsyttää kun jotenkin koen, etten voi lastani auttaa!!=(
Monasti koetan lasten kanssa neuvotella ja keskustella mikä mättää?
(tähän hyvä mahdollisuus kun olen kotosalla ja seurailen lasten leikkejä)
Ensin kuitenkin anna lapsille mahdollisuuden selvitää pikku kiistat keskenään.

Lapseni eskakavereista moni asuu samassa taloyhtiössä ja he ovat jo tuttuja useamman vuoden takaa..siltikin eskassa leikit heidän kanssaan, eivät tunnu sujuvan niin hyvin, kuin kotipihalla?
Olen huomannnut, että tuon ikäiset lapset osaavat jo aika selkeästi "valkata" kenen kanssa leikkivät.

Toki ymmärrän, että eihän kaikkista tule niitä parhaita kavereita..mutta kyllä 6v täytyisi jo osata leikkiä useammankin lapsen kanssa, ilman että tulee ns. "kuppikuntia" ja toisia hyljitään!

Olen ikäväkseni huomannut, että monelta lapselta puuttuvat täysin nuo sosiaalisen taidon työkalut.
Kodeissa on jotenkin näiden taitojen opetus sysätty täysin päiväkodeille ja kouluille - ja se minusta VÄÄRIN!!

Kyllä nykyään leikkiin pääsevät mukaan juuri päällepäsmärit, luonnehäiriöiset narsistit.
Heillä on samanlaiset vanhemmat, jotka pitävät huolen, että määrääjällä on kavereita. Heidät on ostettu tai hoitajat peloteltu, että varmasti kaveria riittää.

Mutta nämä vallankäyttäjät valitsevat juurikin kiltit ja sosiaaliset lapset kohteekseen, koska he olisivat muuten liian suosittuja. Näin juurikin kiltit ja sosiaaliset jäävät yksin, ksoka nämä vallankäyttäjät niin tahtovat.

Unohdinkin mainita, että minulla on poikalapsi.
Häneltä sujuvat leikkit niin tyttöjen, että poikienkin kanssa.

Voisiko tämä ikä olla tässä nyt jotenkin ratkaiseva tekijä..lapsi kokee olevansa "maailman valloittaja", osaavan KAIKEN!!=)....mutta silti hän on välistä niiiiiin epävarma..

..että lapselleni tämä esikoulun aloitus on kovasti tärkeä juttu ja haluan, että siellä hän voisi leikkiä ja touhuilla ilman, että ne yh-det ja sa-mat lapsoset "määräävät", ketä otetaan leikkiin ja ketä EI!!!
..tämän olen nyt huomannut kun hieman "salapoliisityötä" tehnyt..

Osa lapsista kertoo, että: "kyllä me leikittäisiin mut-ta kun SE sanoo, ettei leikitä"!!..*huokaisu*

..kukas muu sitä lastani puolustaa, ellen minä tai toinen aikuinen?..miltä lapsesta tuntuu, jos hän ei koe saavansa apua meiltäkään!!??

Näin ei onneksi tule lapseni kohdilla käymään ja loman jälkeen asian nostankin ns. "tapetille" ihan kunnolla JOS parannusta ei eskassa tapahdu.

Ap:lle ja lapsoselle oikein mukavaa tulevaa talvea!!=)

Voi kun nää kiusaamisjutut ois helppoja selvittää. Mun kerhoeskarissa oli tyttö jota syrjittiin ja tätä sitten selviteltiin. Tyttö oli kiltti jne eikä yhtään sen kummempi ku muutkaan tytöt. Jätettiin vaan aina ulkopuolelle. Asiasta juteltiin ryhmän kesken, kodin ja vetäjien välillä. Muuten oli ryhmänä tosi kiva ja helppo, tää kiusaaminen vaan sitten oli solmuna ja ihmeteltiin miksi niin oli. Vähitellen se korjaantui kerhokauden aikana. Mut siinä tarvittiin napakkaa asiaan puuttumista ja aikusten aktiivisuutta.

leijona76 kirjoitti: Mut siinä tarvittiin napakkaa asiaan puuttumista ja aikusten aktiivisuutta..

JUURIKIN NÄIN!!..meillä aikuisilla on se vastuu, olkaapa siis Äidit rohkeita ja nostakaa kissa reilusti pöydälle!!=)

Minkä kokoinen eskariryhmä on? Leikkivätkö kaikki muut tytöt yhdessä samaa leikkiä ja sinun lapsesi jää yksin? Vai leikkikö osa tytöistä barbeilla ja osa kotileikkiä? Jos osa barbeilla, osa nukeilla, eikö lapsesi pääse kumpaankaan mukaan? Ajan takaa sitä, miten nämä ryhmät muodostuvat. Kaikissa porukoissa on jonkinlainen ryhmädynamiikka ja yleensä ryhmässä on aina joku nk johtohahmo. Siis se henkilö, joka ehdottaa leikkiä ja saa muut mukaansa. Osaisiko lapsesi jo tunnistaa, kuka tai ketkä ovat näitä johtohahmoja? Leikkivätkö johtohahmot koskaan keskenään ja niin, että ne ei-johtohahmot leikkisivät omaa leikkiään ilman johtajaa? Jos edelliseen vastaat kyllä, pääseekö lapsesi silloin mukaan niiden ei-johtohahmojen leikkiin? Joskus on vaikea selvittää, kenen tai millaisen porukan joukkoon ei pääse. Jos noihin edellisiin kysymyksiin löydätte vastauksen, voisi päiväkodin henkilökunta seurata tilannetta ja koittaa muuttaa ryhmiä siten, että leikkivän ryhmän kokoonpano mahdollistaisi myös sinun lapsesi pääsyn mukaan leikkiin. Yleensä kun niitä "me ei leikitä sun kanssa" ei ole kuin muutama, muut vaan menee heidän mukanaan.

[QUOTE="vieras";22274775]Eskaritätien tehtävä on huolehtia, että kaikki otetaan leikkiin mukaan. Leikin ulkopuolelle jättäminen on kiusaamista.[/QUOTE]
Periaatteessa noin, mutta mä lähtisin kuitenkin siitä, että olisi ap:n lapsenkin kannalta mukavampaa, jos muut haluaisivat leikkiä hänen kanssaan. Eikä niin, että lapsi otetaan mukaan, koska eskaritädit käskivät ja sitten tosiaan saa sen rumimman barbien. Toki tuokin on vaihtoehto, jos muuta keinoa ei kertakaikkiaan löydy.

Kannattaa jutella kunnolla eskaritätien kanssa ja pyytää niitä kiinnittämään huomiota, mikä hommassa mättää.
Ihan vaan esimerkkinä sanon yhdestä tytöstä, jolla paljon kavereita, mutta sitten saattaa tulla kesken leikin sanomaan, ettei tuo tai tuo leiki hänen kanssaan. Aloin sitten seuraamaan leikkejä, kun usein syytti meidän tyttöä, että kiusaa tai ei leiki. Homma ´menikin niin, että leikit sujui hyvin tasan niin kauan kuin oma tyttöni leikki mitä toinen halusi tai teki mitä käski, mutta kun lopulta sanoi, että nyt hän haluaa, että leikitään tätä, niin tuo tyttö tuli heti mulle kantelemaan tai lähti kotiinsa.
Sama toistui muittenkin kanssa.
Että voi olla lapsilla vähän eri käsite kiusaamisesta, että mitä se oikeasti on.

Yhteistyössä