Lapsi MONTA päivää vatsataudissa.. Mistä johtuu että...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
..aamuisin olo tosi huono, oksentaa. Iltapäivällä maha kipee ja löysällä, jaksaa kuitenkin touhuta ym. Ja taas illalla olo tosi tosi huono???

Ollut monta päivää jo kuralla. Eilen vasta oksensi ekan kerran aamulla, seuraavan kerran illalla ja taas aamulla. Nyt ei oo oksentanu mut olo tosi huono ja mahaan sattuu.. :(

[QUOTE="a p";25640379]Ne ei osaa siellä sanoa muuta ku että "seuraa tilannetta". Kysyin täältä, jos jollain oisi kokemusta. Anteeks.[/QUOTE]

Paskanmarjat!! Sinä olet lapsesi äiti, sinä tiedät lapsesi voinnin! Älä ole kynnysmatto! Ja toisekseen lapsesi on ollut vatsataudissa jo monta päivää.
Et menetä siinä yhtään mitään jos soitat ja kysyt.
Sinun pitää tehdä se lapsesi puolesta, koska ilmeisesti hän on sen ikäinen ettei osaa. Se on sinun velvollisuus äitinä!!

[QUOTE="vieras";25640395]Paskanmarjat!! Sinä olet lapsesi äiti, sinä tiedät lapsesi voinnin! Älä ole kynnysmatto! Ja toisekseen lapsesi on ollut vatsataudissa jo monta päivää.
Et menetä siinä yhtään mitään jos soitat ja kysyt.
Sinun pitää tehdä se lapsesi puolesta, koska ilmeisesti hän on sen ikäinen ettei osaa. Se on sinun velvollisuus äitinä!![/QUOTE]

Soitin jo ja niin sanoivat!!! Kuulemma paljon pitkää tautia liikkeellä, eikä lääkärissä voida muuta tehä ku nesteyttää.. Siihen ei ole tarvetta sillä lapsi juo.

Meillä ei vaan ennen ole tällästä tautia ollut...

[QUOTE="vieras";25640409]Norovirus ja sen kaltaiset vatsataudit ovat tuonlaisia. Taudin rajuus vaihtelee. Pitkäkestoisia, joten kannattaa aloittaa ravintolisä ajoissa![/QUOTE]

Onko norossa siis niin ettei paljoo oksenneta, mutta olo muuten heikko ja ripulia?

[QUOTE="vieras";25640368]Ja taas tälläinen!! Miksi te hyvät ihmiset ette soita yhteispäivystykseen näissä asioissa vaan kysytten täältä??!!??[/QUOTE]

yhteis päivystys? Vaikka sanoo että tarkkaile tilannetta voi olla muustakin!... Ihminen kuivettuu oksennus taudissa. joten nesteytys ois hyvä. Itselle lapsena juotettiin punasta limparia ja ei mennyt pitkään kun rauhoitun. Mutta on hyvä käyttää lääkärissä jos vaikka ruoka myrkytys! Ne voi tappaa!

Noro on kyllä yleensä rajumpi. Tai meillä on ainakin ollut, voihan se olla lievää noroakin. Kuinka kauan on tuo "pitkään"? Meillä noro on kestänyt noin viisi päivää.

meillä oli muksu 8 päivää mahataudissa.... oksenteli muutaman kerran päivässä ja oli ripulilla. lääkärissäkin käytiin mut eihän sille mitään tehdä jos kuitenkin nnestettä menee eikä ole kuivunu.

No siis meillä on nyt ollu 5pv ja ainoastaan lapset. yksi vain oksentaa.. Oksentanut eilen ja tänään yht. 4 kertaa. Eli eilen aamulla ja illalla, sama tänään; aamulla ja ihan äsken...

Meillä oli esikoisella norovirus kun ikää oli 1,5v ja sitä tavaraa tuli molemmista päistä aivan hallitsemattomasti ja paljon ja 4-5päivää kesti. Tarkkaan en kestoa muista. Mutta se oli ihan jotain hirveää, koska tyttö oli niin pieni ettei osannut edes oksentaa ja meinasi aina tukehtua siihen omaan yökkään. :(
Onneksi kuitenkin selvittiin kotona, koska koko sen taudin ajan pidin huolta siitä että tyttö juo juo juo juo! Itse en juuri nukkunut.

Pääasiassa meillä siis ripuloitu ja vatsa krampannut... Äsken lyyhisty lattialle ennen oksennusta. Nyt kun joi ison lasin mehua mihin laitoin vähän suolaa, on taas paljon pirteämpi.

Ei kannata mennä vatsataudissa turhaan lääkäriin muita tartuttamaan kun ei ne siellä voi auttaa. Riittää kun pitää huolen nesteytyksestä kotona. Sitten vasta lääkäriin kun kuivuu. Ihan turhaa pohtia tuollaisia miksi olo on välillä parempi ja välillä huonompi, lääkäritkään ei osaa vastata. Varmaan johtuu siitä että kun oksentaa niin virukset vähenee vatsasta ja sitten ne taas lisääntyy ja se ajankohta nyt vaan sattuu osumaan sun lapsella aamuun ja iltaan. Jos ei kahdessa viikossa mene ohi tai lapsi kuivuu niin sitten lääkäriin.

[QUOTE="a p";25640519]Pääasiassa meillä siis ripuloitu ja vatsa krampannut... Äsken lyyhisty lattialle ennen oksennusta. Nyt kun joi ison lasin mehua mihin laitoin vähän suolaa, on taas paljon pirteämpi.[/QUOTE]

Tuo vatsakramppi tuo mieleen rotaviruksen tai salmonellan. Kannattaa ostaa ripulijuomajauhettea apteekista, Floridral maistuu vähän paremmalta kuin Osmosal ja siinä on lisäksi maitohappobakteereja. Helpottaa lapsen oloa.

Mutta onhan tällänen tauti varmasti vatsatautia?
Kun mä aloin heti pelkäämään jotain muuta vikaa kun noi oireet tulee melkein kellontarkkaan... Ripulia on kuitenkin koko päivän ja PALJON.

Hae apteekista ripulilääkettä, estää sitä kuivumista. Pienellä se voi tapahtua melko nopeasti. On parempi kuin mehut (pelkkä sokeri ei imeydy ilman suolaa) ja varsinkaan niitä punaisia limukoita ei suositella juotettavaksi.

[QUOTE="Lissu";25640534]Tuo vatsakramppi tuo mieleen rotaviruksen tai salmonellan. Kannattaa ostaa ripulijuomajauhettea apteekista, Floridral maistuu vähän paremmalta kuin Osmosal ja siinä on lisäksi maitohappobakteereja. Helpottaa lapsen oloa.[/QUOTE]

Jos on salmonella niin meneekö itestään ohi?? Mä annan tolle nyt sitä floridalia, sitä on onneks kaapissa..

[QUOTE="a p";25640539]Mutta onhan tällänen tauti varmasti vatsatautia?
Kun mä aloin heti pelkäämään jotain muuta vikaa kun noi oireet tulee melkein kellontarkkaan... Ripulia on kuitenkin koko päivän ja PALJON.[/QUOTE]

Jos oireet eivät huomennakaan ole helpottaneet niin sinuna soittaisin lääkärille ja kysyisin, että kuulostaako ihan mahataudilta vai voiko olla esim. salmonellaa. Jos julkiselta puolelta ei saa vastauksia, niin yksityiseltä yleensä saa.

[QUOTE="a p";25640555]Jos on salmonella niin meneekö itestään ohi?? Mä annan tolle nyt sitä floridalia, sitä on onneks kaapissa..[/QUOTE]

Nyt en osaa kyllä sanoa... miehellä se aikanaan meni itsestään ohi, mutta lapsella voi tietenkin olla eri juttu. Onko lapsi syönyt jotain mistä se voisi tulla? Ituja, huonosti kypsennettyä lihaa?

Mä olin itse just 8 päivää noron kourissa :( 7 kg lähti painosta, lapset oli 3-4 päivää per nuppi samoin mies. Et meillä vietettiin sellaista laatuaikaa pakkaspäivinä

[QUOTE="vieras";25640572]Mä olin itse just 8 päivää noron kourissa :( 7 kg lähti painosta, lapset oli 3-4 päivää per nuppi samoin mies. Et meillä vietettiin sellaista laatuaikaa pakkaspäivinä[/QUOTE]

Kiva. Parempihan se on pakkaspäivinä viettää ku esim kesähelteillä :D

Lapsi on syöny samaa ruokaa ku me muutkin. Kaikki ollu kyllä ihan kypsää, eikä kyllä mitään itujakaan..
Nyt on taas tossa ihan pirteenä..

[QUOTE="vieras";25640601]maitohappobakteeria ja ripulijuomaa![/QUOTE]

Ei suostunu sitä floridalia juomaa, sano että on likasta.. Mutta suolalla höystettyä mehua annoin.

Yhteistyössä