lapsi lyö itseään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Lyökö teidän n.3vuotiaat itseään,kun joku asia menee pieleen vai pitäskö mun huolestua?
Meidän kohta 3v tyttö on alkanut takomaan nyrkillä päätään aina,kun suuttuu jostain tai kiellän häntä tekemästä jotain. Joskus kiskoo itseään hiuksista tai nipistelee itseään.
Meille syntyi äskettäin toinen tyttö,joten tuohan se lisästressiä lapsellekin,mutta tuota oli jo aiemminkin.

Mitenkä siihen olis paras puuttua? Jätänkö vallan huomiotta kun ei vielä "järki puhe" tehoa.. Aiemmin,ehkä siinä 1-2vuoden kieppeillä hakkasi päätään lattiaan suuttuessaan,se on onneksi jäänyt pois.

Juu, kyllä lapselle pitää opettaa, ettei ketään saa satuttaa - ei muita eikä itseään. Älä jätä huomiotta vaan lopetat sen satuttamisen hellästi ja jämäkästi puuttumalla ja vaikka käsistä kiinni ottamalla ja syliin nostamalla jos ei muuten onnistu.

mä en ymmärrä mistä tuo on saanut alkunsa, meillä ei kukaan lyö ketään ja harvemmin on tarvinnut korottaa edes ääntä. olen koittanu aina ottaa syliin ja pitää siinä kunnes rauhottuu kun tuota ilmennyt ja selittänyt ettei saa satuttaa itseään,et äidillekin tulee sitä paha mieli. sitten halitaan ja sovitaan. toivottavasti loppuis tuommonen pian :s

Kyllä mäkin puuttuisin tohon itsensä satuttamiseen ja koittaisin puhua lapselle et niin ei saa tehdä ja kysyä et miks tekee niin. Toivottavasti saatte sen pian loppumaan. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mä en ymmärrä mistä tuo on saanut alkunsa, meillä ei kukaan lyö ketään ja harvemmin on tarvinnut korottaa edes ääntä. olen koittanu aina ottaa syliin ja pitää siinä kunnes rauhottuu kun tuota ilmennyt ja selittänyt ettei saa satuttaa itseään,et äidillekin tulee sitä paha mieli. sitten halitaan ja sovitaan. toivottavasti loppuis tuommonen pian :s

Älä sano, että sinulla tulee pahamieli. Lapsi on huomannut että saa sinulta halihuomiota ja lepertelyä tuolla toiminnallaan. Lapsesi ei satuta itseään vaan hakee saamaansa positiivista huomiota. Jos lapsellesi sattuisi päähän niin hän ei löisi itseään. Rauhallisesti vaan sanot että lyöminen on kiellettyä ja toisen kiellon jälkeen sanot, että seuraamus tulee (aresti) jos vielä lyö. Ja kolmannen kerran jälkeen viet lapsesi rauhallisesti esim. sinne arestiin. Missään vaiheessa älä näytä huoltasi lapsesta, sillä hänellä kaikki on varmasti oikein hyvin.

Jos pelkään jotain neurologisia juttuja niin voithan ottaa neuvolaan yhteyttä. Itse en tuota kuitenkaan ensimmäisenä pelkäisi.

Yhteistyössä