Lapsi luistelee ja hiihtää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten muilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten muilla

Vieras
Minkä ikäiselle lapselle olette hankkineet ekan kerran sukset tai luistimet?
Kuinka vanha lapsi ylipäätään on valmis harjoittelemaan hiihtoa tai luistelua...

Meillä 2 vuotias luisteli Kuopion jäämaratonin ja isosiskonsa hiihti Finlandian 4 vuotiaana. Upeita lapsia meillä, ehkä hieman keskimääräistä parempia kaikessa.

Meillä lapselle ostettiin luistimet viime talvena 2v synttärilahjaksi.. Liikuttavan innokkaasti oli aina jäälle menossa, tosin jaksoi kerralla ehkä jonkun 5min ja halusi sitten luikkarit pois jalasta.. Ei oppinut talven aikana luistelemaan, mutta hauskaa oli.. Ja kehittyi ehkä vähäsen: ekoilla kerroilla ei tajunnut yhtään, mistä on kyse, mutta lopputalvesta pysyi jo muutaman sekunnin pystyssä ilman tukea (pienestäkin pitää olla ylpee:D)

Suksetkin oli 2vuotiaana, mutta kammosi niitä :D Sauvakävely kyllä kiinnosti..

Itse uskon, että ei ole mitään alaikärajaa, että lapsi voi harjoitella.. Jos pystyy kävelemään ja mielenkiintoa riittää, niin luistimet/sukset jalkaan vaan ja menoksi.. Ja heti jalasta pois, jos pientä alkaa ahdistaa..

Meillä lapsi sai ekat sukset 3-vuotiaana, kyllähän niillä oppi äkkiä sutimaan mutta kiinnostus on ollut laimeaa. 4- vuotiaana sai luistimet mutta eka talvi oli semmoista kokeilua vain, oikeasti luistelemaan (eikä vaan kävelemään luistimet jalassa) opi 5-vuotiaana. Motorisesti on ihan näppärä ja liikunnasta innostunut.

Hiihto on aloitettu 2vuotiaana ja luistelu 3v. Tosin eka talvi on ollu luistelun suhteen yhtä tyhjän kanssa,et vasta seur talvena(4v) opoivat niinku oikeesti luistelemaan.

Joskus ekalla luokalla taisi kuopus oppia auttavasti. Ei sitä juurikaan kiinnostanut luisteleminen ja hiihtäminen, ei myöskään pyöräily ja uiminen, eikä mikään noista kiinnosta vielä 11-vuotiaanakaan.

Esikoinen aloitti luistelut 2,5v iässä, hiihto tuli vuotta myöhemmin kuvioihin.
Kuopus saanee tänä talvena luistelua kokeilla, täyttää kyllä vasta 2v marraskuussa joten ei ole suuret odotukset. :D Mutta kaikkea pitää saada tehdä mitä siskonsa, joten eiköhän ne luistimet jalkaan jo laiteta..

Meillä esikoinen aloitti hiihdon 4-vuotiaana ja luistelun 5-vuotiaana. Molemmat lajit hän oppi nopeasti. Nyt on eskarissa ja ajattelin laittaa pojan tulevana talvena luistelukouluun, että saa ihan kunnon opetusta siinä. Itse olen ihan surkea luistelija ja mies ei edes omista luistimia, joten meistä ei ole kovin paljon esimerkkiä. Sen sijaan tykkään itse hiihtää ja sitä ollaankin pojan kanssa paljon treenailtu.

Yhteistyössä