Lapsi-koira asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaarina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaarina

Vieras
Olemme mieheni kanssa hankkimassa koiraa perheeseemme. Olen itse ollut aina koiraihminen ja rotukirjo on laaja, kokemusta on spanielista,saksanpaimenkoirasta,beauceronista ja metsästyskoirista.
Miehelläni ei ole kokemusta koirista,kissoista kylläkin enemmän kuin minulla.

Harkitsemme nyt koiran ottoa siltä pohjalta,että tulisi parin vuoden kuluttua toimeen myös lastemme kanssa,ei lapsia siis tällä hetkellä.
Tietysti totutamme koiran pikkuihmisiin jo ennen omiamme,mutta rotukokemusta kaipailisin

Rodut ovat
australianterrieri
cavalier (terveystilanne ehkä esteenä)
chihuahua
italianvinttikoira
papillon
sheltti
venäjäntoy

Eli jos sinulla/tutullasi on joku seuraavista niin laitatko kokemuksia miten tulevat toimeen lastesi kanssa (iät )
Koira ei tule olemaan lasten lelu eikä mukana heidän leikeissään ilman aikuisen valvontaa.
Haluaisin vain yleisesti kokemusta miten ovat sopeutuneet lapsiperheen arkeen!
Kiitos kaikille viestini lukeneille ja asiallisesti vastanneille

Alkuperäinen kirjoittaja kaarina:
Olemme mieheni kanssa hankkimassa koiraa perheeseemme. Olen itse ollut aina koiraihminen ja rotukirjo on laaja, kokemusta on spanielista,saksanpaimenkoirasta,beauceronista ja metsästyskoirista.

Harkitsemme nyt koiran ottoa siltä pohjalta,että tulisi parin vuoden kuluttua toimeen myös lastemme kanssa,ei lapsia siis tällä hetkellä.
Tietysti totutamme koiran pikkuihmisiin jo ennen omiamme,mutta rotukokemusta kaipailisin

Rodut ovat
australianterrieri
chihuahua
italianvinttikoira
papillon
sheltti
venäjäntoy

Eli jos sinulla/tutullasi on joku seuraavista niin laitatko kokemuksia miten tulevat toimeen lastesi kanssa (iät )
Koira ei tule olemaan lasten lelu eikä mukana heidän leikeissään ilman aikuisen valvontaa.

Kaverilla on sheltti. Perheessä ei omia lapsia, mutta sukulaisten lapsia sheltti on nähnyt säännöllisesti. Siitä huolimatta näykkii lapsia hampaillaan, kun nämä 6- ja 7-vuotiaat painivat keskenään, paimentaa kai, mutta tosi ikävä piirre. Tiedän toisenkin samoin käyttäytyvän sheltin, joten sitä rotua en suosittelisi näiden kokemusten pohjalta.

Meillä on sheltti myös, ja EI näyki lasta. Koira tuli siis lapsen jälkeen..... Sillä tavalla sen paimennuksen saa varmaan sammumaan heti.... En osaa sanoa miten ois käynyt jos ois ollut vanha koira lapsen tullessa.

Australianterrieristä ei ole kokemusta mutta silkkiterrieristä kylläkin (sekin tietääkseni sieltä australiasta ja läheistä sukua vaikka kokoeroa onkin) ja sivusta seurannut myös westietä ja sanoisin että terrieriä en lapsiperheeseen ottaisi, varsinkaan jos pieniä lapsia. Usein tosi ärhäköitä ja tarraavat kiinni helposti. Pikkukoirista on paljonkin kokemusta ja ovat usein tempperamenttisia tapauksia.

Alkuperäinen kirjoittaja kaarina:

Rodut ovat
australianterrieri
chihuahua
italianvinttikoira
papillon
sheltti
venäjäntoy

Nyt tulee pieni koira+lapsi vastauksia. Ei hyvä yhdistelmä. Pieni koira menee niin helposti rikki, kun mukula pudottaa. Jotkut kasvattajat ei myy näitä perheisiin, jossa pieniä lapsia.
Noista vaihtoehdoista suosittelisin shelttiä ja aussia, ne ei ole ehkä niin herkkiä. Terrieri voisi muutenkin olla, ovat rohkeita, mikä on loistava juttu lasten kanssa. Eivät niin välitä rajummistakaan silittelyistä. Itsellä russeli ennen mukuloita ja erittäin hyvin on mennyt. Lapsisuunnitelmista kannattaa kertoa kasvattajalle, jotta hän voi kertoa, miten sopeutuvat kakruihin.

Hyvä, kun otatte koiran ensin, tulee lapselle heti syntyessä vastustuskykyä sairauksiin ja allergioihin. Meillä ei kakaroille mitään allergioita ikinään. Kaksi koiraa ja kissa talossa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja erka:
Australianterrieristä ei ole kokemusta mutta silkkiterrieristä kylläkin (sekin tietääkseni sieltä australiasta ja läheistä sukua vaikka kokoeroa onkin) ja sivusta seurannut myös westietä ja sanoisin että terrieriä en lapsiperheeseen ottaisi, varsinkaan jos pieniä lapsia. Usein tosi ärhäköitä ja tarraavat kiinni helposti. Pikkukoirista on paljonkin kokemusta ja ovat usein tempperamenttisia tapauksia.

Kaikki koirat kuule tarraa, jos ei opetus ja kaapin paikka ole hanskassa. Terrierit ottaa helposti vallan jos ei pidetä ruodussa. Muuten erinomaisia lapsiperheeseen.
Hohhoijaa!

Otan vastaan myös muita rotuehdotuksia. Kriteereinä pieni koko ( alle 35cm ) ja helppohoitoinen,ei pitkä turkki.
Aktiivisuutta saa olla,mutta esimerkiksi jackrusselin koen meille liian tempperamenttisenä ja toimintaa kaipaavana.
Ulkoilemme päivittäin 1,5h-2h säästä riippuen ja asuntomme on kerrostalo-kaksio hissillä 45 neliötä

Alkuperäinen kirjoittaja Lalaa:
Alkuperäinen kirjoittaja erka:

Kaikki koirat kuule tarraa, jos ei opetus ja kaapin paikka ole hanskassa. Terrierit ottaa helposti vallan jos ei pidetä ruodussa. Muuten erinomaisia lapsiperheeseen.
Hohhoijaa!

Ei ne kaikki rodut niin ärhäköitä ole luonteenlaadultaan! Esim. Lhasa apso on kuin unelma ja todella kärsivällinen eikä meillä 14 elinvuotensa aikana koskaan tarrannut kehenkään kiinni. Totta on että terrierit vaativat kouluttajalta paljon! Mutta pinna ei silti kestä terriereillä yhtä pitkään kuin monilla muilla roduilla. Mutta lhasa apso ei ole helppohoitoinen turkiltaan. Partacollieta suosittelisin luonteensa puolesta mutta se ylittää ap:n antamat mitat. Ja karvoissa löytyy..

Yhteistyössä