Lapsi kiristää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivoinen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätoivoinen äiti

Vieras
Mitä tehdä, kun melkein aikuinen lapsi kiristää vanhempiaan mm. uhkailemalla tekevänsä ilmoituksia (huom. perättömiä) sossuun. "jos en voi tehdä niin, niin ilmoitan sossuun sitä ja tätä ja ne vie sit teidän kaikki lapset"
En jaksaisi lähteä siihen sossun kuulustelurumbaan enkä ainakaan viedä muita lapsia sinne, mutta mikä neuvoksi?

Älä suostu moiseen.Tee selväksi että teitä vanhempia ei kiristetää.Mä sanoisin että siitä vaan, sen kuin teet ilmoituksen, mutta siinä vaiheessa asiaa käsiteltäisiin nuoren osalta perinpohjaisesti perättömän ilmoituksen osalta.Jos ei mitään ilmoitettavaa oikeasti ole, niin kyllä se selviää.

• Tykkää
Reactions: Marakatti
Jos ilmoitukset on kerta ihan perättömiä, niin anna tehdä.
Voihan olla, että uhkailee vaan, eikä itsekään kehtaa sitten kuitenkaan.

Muistuta lastasi ystävällisesti, että perättömästä ilmoituksesta jää hänestäkin merkintä...

Mutta mua jäi ihmetyttämään, että MIKSI oma lapsesi uhkailee SOSSULLA?

Mä menisin sinne sossuun ennen sitä lasta... huolestuttavaa käytöstä todellakin :/

vaikka meidän "sosiaalitapaus" veti alaikäisenä viinaa, huumeita, teki rötöksiä ja oli kuin itse piru muutenkin, oli sillä kuitenkin perhe tärkeä eikä koskaan olisi sanonut noin...

pitkä tarina koulukiusatusta haavoittuneesta lapsesta joka nykyisin kuvittelee voivansa tehdä ihan mitä vaan ja kukaan ei voi hänelle mitään...uudet "ystävät" ovat ns. laitoslapsia jotka ovat häntä neuvoneet...

Lapsetkin nykyään tietää hyvin sossun, vaikka omaan elämään ei liittyiskään. Onhan niitä jo 4-vuotiaita jotka sujuvasti ilmottaa vanhemmille kertovansa lastensuojeluun, jos ei asiat mee niinkuin he haluaa :F Siihen kannattaa vaan naurahtaa ja sanoa että siitä vaan. Loppuu nopeasti se uhkailu.

[QUOTE="noo";28352014]Jos ilmoitukset on kerta ihan perättömiä, niin anna tehdä.

Muistuta lastasi ystävällisesti, että perättömästä ilmoituksesta jää hänestäkin merkintä...

Mutta mua jäi ihmetyttämään, että MIKSI oma lapsesi uhkailee SOSSULLA?[/QUOTE]

Jotkut nuoret koittavat kaikenlaisia konsteja saadakseen tahtonsa läpi, mutta siinä vaiheessa pitää heti tehdä selväksi että sellainen peli ei vetele ja sellaisella toiminnalla on aina seurauksensa.En ole lainkaan ihmeissäni kun tälläisestä kuulen.

Mä menisin sinne sossuun ennen sitä lasta... huolestuttavaa käytöstä todellakin :/

vaikka meidän "sosiaalitapaus" veti alaikäisenä viinaa, huumeita, teki rötöksiä ja oli kuin itse piru muutenkin, oli sillä kuitenkin perhe tärkeä eikä koskaan olisi sanonut noin...

Perhe voi nuorelle on silti tärkeä vaikka sanookin noin.Joillakin aikuisuuteen kasvaminen ottaa todella lujille ja voi olla muitakin vaikeuksia.Meillä oli todella vaikeeta esikoisen kanssa 13-16v ikäisenä, mutta kyllä hän nykyään nuorena aikuisena on kuin eri ihminen.

Nyt selkärankaa!

Sanot että "siitä vaan" jos moisella uhkailee. Seiso suorassa, älä anna periksi!
Murkkuikäiset on kyllä erinomaisia vainuamaan epävarmat ja huono itsetuntoiset vanhemmat....

[QUOTE="noo";28352014]Jos ilmoitukset on kerta ihan perättömiä, niin anna tehdä.

Mutta mua jäi ihmetyttämään, että MIKSI oma lapsesi uhkailee SOSSULLA?[/QUOTE]

Hah tervetuloa nykyaikaan mitäs luulet miksi uhkailee, täähän on ihan muotijuttu nykyään ainakin teinien keskuudessa, jos eivät saa tahtoaan läpi!;)

• Tykkää
Reactions: Tepadj
[QUOTE="vieras";28352055]Lapsetkin nykyään tietää hyvin sossun, vaikka omaan elämään ei liittyiskään. Onhan niitä jo 4-vuotiaita jotka sujuvasti ilmottaa vanhemmille kertovansa lastensuojeluun, jos ei asiat mee niinkuin he haluaa :F Siihen kannattaa vaan naurahtaa ja sanoa että siitä vaan. Loppuu nopeasti se uhkailu.[/QUOTE]

offtopic, mutta joskus väsyneenä olen neuvonut omaa nelivuotiastani tekemään niin. Kun hän vinkuu ja kitisee ja draamaa, olen kertonut, että voin auttaa häntä soittamaan lastensuojeluun ja kertomaan, että äiti ei anna katsoa enempää telkkaria/äiti pakottaa keräämään lelut lattialta/äiti ei anna ruoan kanssa mehua vaan tarjoaa vain vettä tai maitoa. Olen kertonut, miksi lastensuojelu on olemassa, ja että siellä selvitetään, kohdellaanko lasta huonosti ja ohjataan vanhempia, jos niin tapahtuu. Ei tuo vielä ole ollut halukas soittamaan, vaikka numeronkin olisin voinut valmiiksi näppäillä ;).

Lapset eivät hypi vanhempien silmille, teillä on nyt ollu kyllä kurissa vikaa, kun ei lapsi kunnioita vanhempiaan. Itse antaisin sossun käsiteltäväksi tollasen kakaran siinähän oppis olemaan, kun lastenkodissa on kovempi kuri.

[QUOTE="juu";28352228]offtopic, mutta joskus väsyneenä olen neuvonut omaa nelivuotiastani tekemään niin. Kun hän vinkuu ja kitisee ja draamaa, olen kertonut, että voin auttaa häntä soittamaan lastensuojeluun ja kertomaan, että äiti ei anna katsoa enempää telkkaria/äiti pakottaa keräämään lelut lattialta/äiti ei anna ruoan kanssa mehua vaan tarjoaa vain vettä tai maitoa. Olen kertonut, miksi lastensuojelu on olemassa, ja että siellä selvitetään, kohdellaanko lasta huonosti ja ohjataan vanhempia, jos niin tapahtuu. Ei tuo vielä ole ollut halukas soittamaan, vaikka numeronkin olisin voinut valmiiksi näppäillä ;).[/QUOTE]

En voi uskoa lukemaani! Siis sinä siirrät oman aikuisen vastuusi pienelle lapselle! Ihan hirveätä. Ei pienen lapsen tarvitse miettiä onko jotkut säännöt oikein tai väärin vai varmistetaanko asia lastensuojelusta. Sinun pitäisi olla aikuinen joka tietää, ei lapsen tarvitse osallistua tuohon ihan millään tavalla.

Lapset eivät hypi vanhempien silmille, teillä on nyt ollu kyllä kurissa vikaa, kun ei lapsi kunnioita vanhempiaan. Itse antaisin sossun käsiteltäväksi tollasen kakaran siinähän oppis olemaan, kun lastenkodissa on kovempi kuri.

Mut eihän ne raukkaparat sitä tiedä?:D Ovat vain jostain foorumeilta lukeneet tämänkin "hauskan" kiristys keinon!? Ne varmaan luulee et lastenkoti/perhekodit on täysihoitoloita missä ei tarvitse tehdä mitään, ja siellä saa polttaa röökiä ja ryypiskellä mielin määrin?:D

Viimeksi muokattu:
Mut eihän ne raukkaparat sitä tiedä?:D Ovat vain jostain foorumeilta lukeneet tämänkin "hauskan" kiristys keinon!? Ne varmaan luulee et lastenkoti/perhekodit on täysihoitoloita missä ei tarvitse tehdä mitään, ja siellä saa polttaa röökiä ja ryypiskellä mielin määrin?:D

Hyvin monissa paikoissa se kuri on näennäistä.
ympäripäissään keskellä yötä tupakka huulessa täälläpäin nuo koulukodin teinit rellestävät valitettavasti.
Voi tuntua kotona asuvasta nuoresta joka väärään seuraan on joutunut, lähinnä ajatuksena paratiisista "päästä" laitokseen kun ei tajuta sitä että useimmilla laitoksessa asuvilla teineillä sitä kotia ei oikeastaan edes ole olemassa.

Ilmeisesti lapsi pyörittää teitä mielensä mukaan muillakin tavoin, jotenkin aistin sen tuosta aloituksesta... Jos lapseni erehtyisi joskus moista minulle sanomaan, hän todella pääsisi viranomaisten kanssa keskustelemaan. Ihan henk.kohtaisen ajan varaisin hänelle, jotta pääsee rauhassa KASVOTUSTEN kertomaan virkailijalle huolenaiheensa. Luulenpa vaan, että kovin moni NORMAALI teini ei loppupeleissä olekaan kovin innostunut ajatuksesta. Toisaalta meillä ei kotioloissa ole mitään salattavaa. Onko siis ap teillä jotain syytä pelätä teinin tekevän lastensuojeluilmoituksen??

Yhteistyössä