Mitä voin tehdä? Kärsin vatsavaivoista jatkuvasti ja lapsi ei ymmärrä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kipeä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="kipeä";29311911]Kipu on aaltoilevaa, ei koko ajan ja ei todellakaan sietämätöntä kipua. Kipu voi olla ihan pientä tai keskitasoa. Mutta en ole menettämässä tajuntaani. Ottakaa huomioon, että olen kärsinyt tästä aiemminkin ja se menee alle viikossa ohi. Lääkäriaikaa olisin varannut, mutta mulle sanottiin ei ole aikoja. Eli luultavasti mahakipu menee parin päivän sisällä ohi ja varaan itselle ajan torstaina ensi vuoden alkuun. Tällöin saan ehkä selville mikä mua vaivaa. Tässä ei ole kyse nyt mistään vakavasti, vaikka sama kun mulla olisi flunssa ja sillonhan pitäisi levätä. Nyt tarviin siis lapselta ymmärrystä ja hieman lepoa.[/QUOTE]

Mikä sua siis vaivaa??

Selityksiä selitysten perään, joopa joo...

Mutta jos maha on vain kipeä eikä tarvi vessassa rampata niin ota särkylääkettä! Ja jos kipu kestää alle viikon niin miksi lääkäriin?

Onko ne sappivaivoja? Voin kertoa, että jos ovat niin kipu saattaa tulla niin kovaksi, että voi pyörtyä. Kipu tuntuu oikealla vähän sivulla. Paheneeko kipu kun syöt jotain?

Ja sitten kun soitat sinne lekuriin niin liiottelet vaivasi, ei sinne muuten aikaa saa ja jos muuten et aikaa saa niin painut sinne päivystykseen ja sanot, että kivut on kestänyt monta päivää ja ei saa nukutuksi.

[QUOTE="kipeä";29311919]Tämä on nyt ensimmäinen päivä, oli mummolassa muutaman päivän (asuu eri paikkakunnalla)[/QUOTE]

Mikä ensimmäinen päivä? ...ja mitä tarkoittaa että kärsit kivuista jatkuvasti? Olethan muistanut ottaa kaikki päivän lääkkeesi?

Alapa keräämään kipupäiväkirjaa. Kirjoita johonkin vihkoon muistiin, milloin sattuu, mihin ja miten kovaa. Ja kuinka kauan.
Sitten soittele sitkeästi joka ikinen aamu sinne terveyskeskukseen tai mene tosiaan päivystykseen. Syy on selvitettävä.

Lapsen ei tarvitse ymmärtää sun kipua. Voit sanoa hänelle, ettet pysty, kun olet sairas. Jos lapsi tarvitsee jotain huolenpitoa, johon et pysty, on sinun asiasi järjestää se. Muuten täytyy vain kestää lapsen kiukuttelu tms. Ja hoitaa itsesi kuntoon!

Onko se lapsi kehitysvammainen vai miksi ei tuossa iässä noin yksinkertaista asiaa ymmärrä? On varmaan itsekin joskus ollut kipeä. Kyllä minun 3-4-vuotias lapsikin on ymmärtänyt, kun joskus olen ollut kipeä, että kaikkea ei pysty silloin tekemään.

Ja joo, kyllä minusta tuon ikäisen pitäisi jo osata käydä kaupassa ja laittaa perusruokaa, mutta jos ei ole aiemmin opetettu tai mitään vaadittu, niin ei kai sitten... Itse olin kanssa isovanhemmilla muutaman viikon 12-vuotiaana. Hoitamassa kaikki kotitaloustyöt sekä suurimman osan navettahommista, kun mamma oli sairas! En tosiaan passattavana...

Minä en kuutosluokkalaisen pärjäämistä tuossa tilanteessa surisi, sillä jopas on korkea aika oppia vähintään kaupassa käymään. Jos nyt ei ruokaa osaa alusta asti laittaa, niin nykyään on einekset ja puolivalmisteet avuttomille tapauksille.

Toivottavasti saat apua itsellesi ja lapsesikin oppii vähän itsenäisemmäksi. :)

Yhteistyössä