en nyt osaa antaa mitään vinkkejä, kun välillä itekin saan nukuttaa tunnin.

Mulla 8 kk vauva ja meillä vielä kolmet päikkärit, että vaikea uskoa, että yksillä päikkäreillä vielä tuon ikäinen jaksaisi, mutta miksei mahdollista, lapset ovat kaikki erilaisia. Ajattelin minäkin, että jos kokeilisi nukuttaa esim. viereen, että pakostako sinne omaan sänkyyn on nukahtaa...kun on niin kovin pienikin vielä, että kaipaa varmasti läheisyyttä ja äidin turvaa nukahtamisessa. Kylmähän se vauvasta on yksin nukahtaa, jos toinen vaihtoehto on äidin lämpö tms...Kyllä sitä sitten isompana taaperona varmasti nukahtaa itsekseenkin paremmin.
Minä nukutan pojan aina viereen ja nostan sitten nukahtaneena omaan sänkyyn. Välillä havahtuu siirtämiseen, mutta nukahtaa silti sänkyyn laittaessa. Mäkin oon ihmetelly sitä uniassosisaatiojuttua, että lapsi aina kuulemma säikähtää jos herää eri paikassa kuin on nukahtanut. Minuakin ohjeistettiin, että jos nukahtaa viereen niin pitää sänkyyn siirtäessä havahduttaa pikkasen hereille että tajuaa siirron tapahtuvan. En kyllä siltikään ikinä ainakaan tahallaan mitenkään ole havahduttanut. Poika saattaa herätä yöllä itkemään, vaikka olisi havahtunut ja ns. huomannut sänkyyn siirtämisen, joskus taas on ihan sikiunessa siirretty omaan sänkyyn eikä ole yöllä herätessään sen kummemmin reagoinut yöllä herätessään, vaan on jatkanut uniaan. Että en ole huomannut mitään yhteyttä näissä. Toki jotkut lapset saattavat olla herkempiä kuin toiset.
Myös kehitysvaiheet vaikuttavat, meillä on juuri opittu nousemaan seisomaan, että yölläkin sitten treenaillaan seisomaannousua omassa pinniksessä...heräillään moooonta kertaa yössä treenailee.

Että äiti on nyt ollut vähän väsyny viime aikoina.. Teilläkin voi olla kehitysvaihe menossa tms, helpottuu varmasti ajan kanssa. Mutta kokeilkaa raiúhoittuuko paremmin vaikka vieressä, suosittelen ihan menemään lapsen ehdoilla, toinen kun on vielä vauva.