lapsi kieltäytyy syömästä lihaa,MITEN toimit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä päätin 10-vuotiaana lopettaa lihan syönnin. Siihen aikaan mua pidettiin maalla kummajaisena, kasvissyönnistä tuskin kukaan oli kuullut saati mistään soijatuotteista. Äiti teki ruokaa josta mä otin ennen kuin siihen lisättiin lihat (esim jauhelihakeitto) tai sitten söin lihattomia ruokia. Ei mua voinut kukaan pakottaa syömään liharuokia, jos olisi olisin varmaan oksentanut. Enkä ole syönyt lihaa yli 16 vuoteen.
Nyt on tietoa enemmän kasvissyönnistä ja soijatuotteita yms löytyy. Äitikin ja 3 pikkusiskoakin (10-15v) syö nykyään paljon kasvisruokaa.

Ei liha ole välttämätöntä, kunhan tietää mistä saa tärkeät aineet. Voi vaikka käydä ravitsemusterapeutin luona. Kyllä lapsellakin on oikeus päättää mitä syö.

Mimmosia soijaruokia olet lapselle tarjonnut? Niitä pitää maustaa melkoisesti, muuten ne maistuu pahalle. Eikä esim soijarouhetta saa olla liikaa vaikka makaronilaatikossa muuten se on tunkkaista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä olen juuri tällainen pakkosyötetty ja syömishäiriöinen. Koko elämä on välillä pilalla asian vuoksi. Omia lapsiani en koskaan pakota, muillakin keinoilla on päästy nirsoiluista ohi.

Meidän piti taas syödä kaikkea maksaa myöten ja nyt olen kaikkiruokainen. Eiköhän syömishäiriöiden syyt ole muualla kuin itse ruuassa.

Minä olen juuri tällainen pakkosyötetty ja syömishäiriöinen. Koko elämä on välillä pilalla asian vuoksi. Omia lapsiani en koskaan pakota, muillakin keinoilla on päästy nirsoiluista ohi.

Meidän piti taas syödä kaikkea maksaa myöten ja nyt olen kaikkiruokainen. Eiköhän syömishäiriöiden syyt ole muualla kuin itse ruuassa.

Varmasti vaikuttaa muutkin asiat, mutta ei tuo vähäisin varmasti ole.

Mulle on syötetty väkisin kaikkia maksaruokia ja tomaattikeittoakin on pakotettu syömään monia kymmeniä kertoja. Kaikki kerrat on päättyneet samoin, itkuun ja oksentamiseen. Nykyään kun joku puhuu edes maksaruuasta tai tomaattikeitosta niin valmiiksi kääntyy vatsalaukku nurin ja meinaan oksentaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Anne:

Mulle on syötetty väkisin kaikkia maksaruokia ja tomaattikeittoakin on pakotettu syömään monia kymmeniä kertoja. Kaikki kerrat on päättyneet samoin, itkuun ja oksentamiseen. Nykyään kun joku puhuu edes maksaruuasta tai tomaattikeitosta niin valmiiksi kääntyy vatsalaukku nurin ja meinaan oksentaa.

No ehkä väkisin syöttämisessä on ollut eroa. Jos väkisin laitetaan suuhun niin se on jo eri asia kuin jos sanotaan että pöydästä ei poistuta ennen kuin lautanen on tyhjä. Itse olin useamman vuoden syömättä porkkanaraastetta, kun kerran oksensin sulamattomana ne oksennustaudissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Anne:

No ehkä väkisin syöttämisessä on ollut eroa. Jos väkisin laitetaan suuhun niin se on jo eri asia kuin jos sanotaan että pöydästä ei poistuta ennen kuin lautanen on tyhjä. Itse olin useamman vuoden syömättä porkkanaraastetta, kun kerran oksensin sulamattomana ne oksennustaudissa.

Onhan niissä eroja, mulle ei ole koskaan työnnetty väkisin suuhun mitään, mutta mihinkään ei ole ollut pöydästä asiaa ennen kuin on ruoka syöty.

Meillä 4v. ei ole noin 2 vuoteen syönyt lihaa. Ei vain tykkää. Jauheliha menee, mutta kaikki "koko" liha on ollut jo pitkään ei-listalla. Ei syö edes kalaa, muuten kuin puikkona. Todella hankalaa on keksiä ruokaa, ja usein tehdäänkin niin että tyttö syö pelkkää makaronia tai perunaa ja salaattia(riisikään ei mene). Eipä tuota pakottaakaan voi, muuten pikkuhiljaa menee yhdeksi taisteluksi koko ruokailu. On ollut aina huono syömään ja siksi olen tyytyväinen että syö edes sitä jauhelihaa, salaattia ja perunaa...

No ehkä väkisin syöttämisessä on ollut eroa. Jos väkisin laitetaan suuhun niin se on jo eri asia kuin jos sanotaan että pöydästä ei poistuta ennen kuin lautanen on tyhjä.

Väkisin syöttäminen on kyllä fyysistä väkivaltaa. Ja tuo toinen on usein henkistä väkivaltaa.

Meil on se "ongelma" ettei meidän vajaa 2v syö kalaa.. ei ole oikeestaan koskaan syöny. Kalapuikkoja saattaa kyllä syödä, mut ei muuten. Kalakeittoa syö, mut jättää kalat syömättä. Oon kuitenki ahkerasti tarjonnu. En usko et olis allergiaa, ku kuitenki esim. kalakeittoa syö (liemineen), et on ennemminki siitä ettei tykkää kalan rakenteesta tms.
Oon laittanu pikkusen aina lautaselle, et maistaa mut en ole pakottanu syömään. Sillä enhän mäkään tykkää kaikista ruuista..
Lihaa kyllä syö (jos on pieniksi laitettu ja mureaa).
Muutenki meil on joku vaihe menossa tässä ruokailussa.. esim. perunota ei saa laittaa ihan pieniksi, pitää olla sellasia et saa reilusti haarukalla pistettyä ja suuhun.. parhaiten söis pelkkää paljasta perunaa + porkkanaa.
Usein on et eka lusikallinen, pitää vähän ku "pakottaa" suuhun ts. ottaa neitiä leuasta kiinni (sit kyl maistuu ku se eka lusikallinen on saatu suuhun asti)

Tää on muuten ollut mielenkiintosta huommata, kun olen noin 10 vuotta ollut lastenhoitoalalla, niin lasten "syömäongelmat" on lisääntyneet. Lapset ei haluais syödä perusruokaa oleenkaan. Monesti on sitä mietitty työkavereitten kanssa, mutta mitään yhtenäistä selitystä ei oo löytynyt. Näitä huono syömäsiä kun tulee ihan semmosistakin perheistä, missä tehdään sitä perusruokaa eikä eletä vaan pitsalla, hampurilaisilla jne...
Mutta ap:n tapauksessa laittasin edelleen sillon tällön liharuokia ja maistaa pitäs ainkin se yks lusikallinen/haarukallinen. Kun voihan olla vaan lapsella joku vaihe menossa... Toi on tosi vaikee, kun ite en vois kuvitella syöväni pelkkää kasvisruokaa. Tosin nyt ei maha siedäkään juuri mitään kasviksia ni ei oo pelkoo et tulis kääntymys. Mutta kasvisruuistakin saa maukkaita, kun maustaa niitä oikein. Mulla on kaveri joka on kasvissyöjä ja aina kun se käy meillä ni se ihmettelee miten osaan tehä niin maukkaita kasvisruokia. Mä sit aina ihan äimänä, et no en mä mitään erityistä oo tehny laitoin niitä ja niitä mausteita... Mut hää ei ite tee paljoa ruokaa ja sit ku tekee ni ei osaa käyttää mausteita.

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
No ehkä väkisin syöttämisessä on ollut eroa. Jos väkisin laitetaan suuhun niin se on jo eri asia kuin jos sanotaan että pöydästä ei poistuta ennen kuin lautanen on tyhjä.

Väkisin syöttäminen on kyllä fyysistä väkivaltaa. Ja tuo toinen on usein henkistä väkivaltaa.

Ajat oli toiset. Muistan kyllä miten salakuljetettiin taskuissa lihaa roskiin. Lempeällä tavalla varmasti tottuu nopeammin, meilläkin osa lapsista tykkää homejuustoista. Syödään itse ja annetaan maistaa jos haluavat.

Mein esikko on pienest pitäen ollu huono syömää lihaa, kanaa, kalaa, vihanneksia.
Jäljelle jää siis makarooni ja perunamuusi..

Koskaa en oo pakottanu syömää, syö sen mitä syö, ja jos ei syö niin sit ei, seuraavaan ruoka-aikaan tarttee sit vaa ottaa. herkkujakaa ei tuu jos ruoka ei mee.
Iän myötä on sit ruvennu pikkuhijaa menemään, alkaen jauhelihasta. Lihapullat, nakit menee, ja on menny aina.
Pari vuotta sitten söi mäkkärin juustohampparin viel niin että otti pihvin pois välistä, ja nautti pelkän sämpylän. Sit kerran se vaan söi puolikkaan hampparin pihveineen ja kohta jo ihan kokonaan. Siitä alkoi suunilleen se lihan syöminen.
Jos teen ihan naudan sisäfileestä pihvejä tai kastiketta niin ei syö, mut maistaa kyllä palan. Jauhelihasta tehdyt pihvit ja kastikkeet menee nykyisin jo ihan tosi hyvin.
Kanaakin alkanu syömään mut ihan palan tai kaks per ateria. Kalaa menee vaa kalapuikoissa.

Kasviksia ei oikee taho vielkää kunnolla syödä, paitsi kasvissosekeitossa menee kaikki ja monta annosta tankkaa!!! Mut ehkä sit aikuisena jo menee kaikki!
Munia syö ja maitoo juo!
Munia syö ja

Niin aivan lapset eivät välttämättä syö paljon lihaa,ei meidänkään lapsi syö sitä paljon Nyt se aloitta tarhan annan syödä mitä muutkinKYLLÄ SE SIITÄ liha ei todellakaan,niikuin väitetään vanhassa ajassa ole miteenkään super terveellistä.SIllain.meidän lapsi ainakin pienestä pitäen piti kalasta lohesta ja seitistä katkaravuista LAPSI SAA KAIKEN TARVITSEMANSA KALASTA TAI KANAMUNASTA.Lihaa kyllä jokain lapsi jos haluaa niin poppii syömään jossian vaiheessa.LIHA,nykypäivänä varsinkin on aiak kyseenalaista muutenkin.JOs pelkäät että lapselle tulee puutoskia lihan takia olet väärillä jäljollä.Muista että MONIPUOLINEN ruoka on tärkeintä,kasvikset,pähkinät,siemenet,hedelmät,yms KASVISRUOKA ON MONIN PAIKOIN TERVELLMISEMPÄÄ.Lapset syövät ylensä luontaisen vaistonsa mukaisesti,joten älä hätäileKÄYTÄ SOIJAROUHETTA OPISKELE KASVIRUUASTA.puutos tulee siinä hetkellä kun lapsi syö yksipuolisesti,JOS SE SYÖ KANAMUNAA JA 7TAI KALAA,ei sun yhtään tarvi edes mittiä MITÄÄN.jos se ei syö kalaa tai kananmunaakaan niin OPISKELE ENMMÄN VEGAANI TUOKAA pavut yms on paljo terveellisempiäkin lapsille kun LIHA.JA USKON JA TIEDÄN ETTÄ JOKAINEN LAPSI JOSSAIN ELÄMÄNVAIHEESSA HALUAA EJHKÄ MAISTAA LIHAPULLAN,ja sitten,kannustan kaikkia ostamaan luomulihaa vielä tähän loppuun,mikäli niin tekee...:);)