Lapsi kävi kaverilla, tuli 2h päästä kotiin ja haisi aivan homeelle: pitääkö/saako kertoa kyseiselle perheelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Oikeesti, ihan kammottavan homeelle haisi kaikki vaatteet, kenkiä myöten. Meidän lapsi oli kyseisessä paikassa vierailemassa ihan ensimmäistä kertaa, eli ei ole mikään tuttu paikka. Lapset ovat samassa luokassa koulussa mutta itse emme tunne vanhempia ollenkaan. Miten teidän mielestä kuuluu toimia? Olla hiljaa ja olla puuttumatta toisten asioihin vai kertoa jos sattuu, etteivät itse älyä asiaa?

Veikkaisin, että on vaan puutalon haju. Kylmissä puutaloissa on sellainen ominaistuoksu. Ihan aito home ei kyllä noin nopsaan tartu. Eli suus upussa ettet loukkaa toisia.

se vanhanp uutalon haju on just nimenomaan homeen haju. mut kaiki home ei ole ihmiselel vaarallista eikä kaikille tule siitä mitään oireita. jos tuttavasi ihmettelevät esim sairasteluaan tms niin sitten voisit vihjata, mut muuten ei kuulu sulle.

[QUOTE="miiwa";25576352]Veikkaisin, että on vaan puutalon haju. Kylmissä puutaloissa on sellainen ominaistuoksu. Ihan aito home ei kyllä noin nopsaan tartu. Eli suus upussa ettet loukkaa toisia.[/QUOTE]

Me asuttiin ennen hometalossa ja tää mielestäni haisi ihan samalle mutta voin tietty olla väärässäkin. RIntamamiestalo oli tämä kaverin koti kuten oli meidän entinen koti. No, ehkä on parempi olla hiljaa. TOisaalta harmittaa kyllä toisten puolesta, jos eivät itse sitä tiedosta ja siellä oikeesti onkin hometta :(

Talojen ei kuulu haista. Jos ne haisee, niissä on jotain vikaa. Yhdellä tutullani on ihan selvästi hometalo, vaatteet haisee niin pistävälle. Kyllähän joka kodissa on vähän joku ominaishaju, mutta homeenhaju on aivan eri.

Mutta silti en katsoisi sinun, tuntemattoman, asiaksi mainita asiasta.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
se vanhanp uutalon haju on just nimenomaan homeen haju. mut kaiki home ei ole ihmiselel vaarallista eikä kaikille tule siitä mitään oireita. jos tuttavasi ihmettelevät esim sairasteluaan tms niin sitten voisit vihjata, mut muuten ei kuulu sulle.

No meille ne ei mitään voi ihmetellä koska ei olla missään tekemisissä. Ei siis tunneta ollenkaan, ainoastaan meidän lapset ovat (uusia) kavereita keskenään.

Ystäväpariskunta muutti vanhaan taloon ja alkoivat haista oudolle, sellainen tunkkainen homeelle haiseva haju. Hajua emme haistaneet jos olimme kylässä heillä, mutta kun he olivat jossain muualla sen haistoi hyvin. Asuivat kaksi kuukautta siinä jonka jälkeen kertoivat että talossa on hometta ja muuttivat.

Ok, oon hiljaa sit. Oon yllättyny, että niin moni on sitä mieltä, ettei kuulu mulle, onneks kysyin! Mä nimittäin itse oisin toivonu, että joku ois sillon meille vihjassu, että meidän kamppeet haisee ihan hirveelle sillon ku asuttiin hometalossa. En ihan ymmärrä miten joku voi siitä loukkaantua jos kerrotaan, että haisee homeelle, eihän sille hajulle itse voi mitään. Ja tosiasia on, että moni moni hometalossa asuva ei tiedosta ongelmaa itse. Mutta kuten sanoin, onneks kysyin :)

Me asuttiin ennen hometalossa ja tää mielestäni haisi ihan samalle mutta voin tietty olla väärässäkin. RIntamamiestalo oli tämä kaverin koti kuten oli meidän entinen koti. No, ehkä on parempi olla hiljaa. TOisaalta harmittaa kyllä toisten puolesta, jos eivät itse sitä tiedosta ja siellä oikeesti onkin hometta :(

vaan onko ollut kroonisia tauteja? Home taloissa elävät kärsii niistä. Korvatulehdus on yleisin.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
[QUOTE="vieras";25576562]vaan onko ollut kroonisia tauteja? Home taloissa elävät kärsii niistä. Korvatulehdus on yleisin.[/QUOTE]

tiedän erään, joka asuu tällaisessa rintamamiestalossa, ja aina kun tulee meille, vaatteensa ja tukkansa haisee voimakkaan pistävälle homeelle, se haju on siis tosi pistävä, ja tarttuu sohvaan ja sohvatyynyihinkin :( talossa asuvalla lapsella on korvatulehduksia useita ollut, ja aika onkin korvapolille tarkempiiin tutkimuksiin.

Jos vierailen talossa, haistan jo eteisestä pistävän hajun, mutta siihen tottuu, kun on sisällä pitempään. Vaatteet haisee tämän jälkeen niin pistävälle, että on pakko pestä ulkovaateita myöten :(

[QUOTE="vieras";25576562]vaan onko ollut kroonisia tauteja? Home taloissa elävät kärsii niistä. Korvatulehdus on yleisin.[/QUOTE]

En minä tiedä, kun en tunne heitä! Lapsemme ovat vain kavereita keskenään.

Ja tuota en ymmärrä, että se mielletään SYYTTÄMISEKSI jos asiasta mainitsee. Huoh, eihän kukaan sille mitään voi jos talossa on hometta :O Mitä ihmeen syyttämistä se ois muka?

Mutta olen hiljaa, nämä kommentit todella auttoi päätöksenteossa :O Huh.

Pahahan tuossa on mitään konkreettista tehdä, jos ei tunne vanhempia. Mutta jos olis tuttu/naapuri tms., niin sanoisin kyllä jotenkin tahdikkaasti (en nyt heti osaa sanoa, miten sen tahdikkaasti sanoisi), että ootteko huomannut, että täällä olis kosteutta jossain, kun omaan nenään tuntuu sellainen haju.

Alkuperäinen kirjoittaja labratäti;25576426:
Ja siis home ei haise vaan se kosteus. Kaikki vaan aina puhuu homeen hajusta, mutta se on hajutonta.
Homeiden ja sädesienien aineenvaihduntatuotteet haisevat. Pitäisikö sun palata koulunpenkille?

En minä tiedä, kun en tunne heitä! Lapsemme ovat vain kavereita keskenään.

Ja tuota en ymmärrä, että se mielletään SYYTTÄMISEKSI jos asiasta mainitsee. Huoh, eihän kukaan sille mitään voi jos talossa on hometta :O Mitä ihmeen syyttämistä se ois muka?

Mutta olen hiljaa, nämä kommentit todella auttoi päätöksenteossa :O Huh.

siihen kuuluu kosteuden ehtiminen ja niillä on mittarit. Kaupan teossa voidaan neuvotella siitä.

[QUOTE="eee";25576331]jaa vanhasta talosta voi tulla myöskin sellainen outo haju eikä minusta homeen haju noin äkkiä vaatteisiin jää.[/QUOTE]

...Sanoo hometalossa asuva!

Yhteistyössä