Lapsi joutui hoitopaikassa jäähypenkille

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Ja mä olen, no järkyttynyt on ehkä liian voimakas sana mutta parempaakaan en keksi.

Hoitaja siis teki aivan oikein kun jäähylle pisti, siitä ei ole kyse. Koska muutaman kerran oli jo lasta torunut käytöksestä ja ei ollut lopettanut, omani häiritsi toisen lapsen leikkejä ja siksi joutui jäähylle.

Mutta miten näin kotona pystyn vaikuttamaan siihen, miten lapsen tulisi käyttäytyä hoitopaikassa. Hän on vielä hieman alle 3vuotias, joten en tiedä kuinka hyvin puhe menee perille. Siitä huolimatta tästä on lapsen kanssa juteltu ja hän kyllä sanoo että muita ei saa kiusata.
Kotona meitä on vain minä (äiti), isä ja lapsi. Lähipiirissä ei pahemmin muita lapsiperheitä ole, joten lapsellamme on jäänyt aika vähäiseksi touhuaminen muiden lasten kanssa. Hoidossa tietysti on seuraa.

Kotona myös käytössä jäähypenkki jonne huonon käytöksen seurauksena joutuu.

Lapsi on ollut hoidossa vasta pari kuukautta, joten alussa vasta mennään.


 
no
Ei kai sun tartte tuosta olla järkyttynyt. Kotona pidät rajat kuten tähänkin asti ja toki pienillä niitä ylilyöntejä tulee. Musta on toisaalta ihan tervettä, että niitä tulee hoidossakin, eikä vaan kotona. Siellä sitä porukassa oppii ja hyvä, että hoitajalla on sama keino käytössä kuin kotonakin. Älä turhaan huoli:)
 
daada
siis mikä tässä oli se ongelmasi? :O Jos kotonakin on jäähypenkki käytössä niin se on hyvä juttu, että myös hoitopaikassakin. Et sinä pysty sen koommin lapsen käyttäytymiseen hoitopaikassa vaikuttamaan ellette sitten tosissaan ala pyöriä enemmän lapsiporukoissa mukana ja näet itsekin sitten sen muuttuuko lapsen luonne vai mitä... Mä en nyt aivan kässänny, sori :/
 
Mutta mikä siis oli ongelmana tässä. Anteeksi olen nyt hieman hidas ymmärtämään.

Lapselle on uutta se, että on muita lapsia ympärillä. Ja vie oman aikansa oppia ns sosiaaliset säännöt toisten kanssa toimimisessa. Tuo jäähy voi tuntua pahalta, etenkin kun joku toinen on lapsesi jäähylle laittanut. Mutta niin kuin sanoitkin se tuli asiasta. Näin lapsesi oppii kuinka toisten kanssa toimitaan. Ja usko pois nopeasti tottuukin :). Lapset oppivat nopeasti.
 
Non compos mentis
Kyllä ainakin meidän suvussa sellaset reilun vuoden ikäiset ovat selkeästi ymmärtäneet puhetta. Ei se ymmärrys täydellistä ole, mutta sanallisia ohjeita ja selityksiä voi käyttää, vaikkei kaikki menisikään perille.
 
En näe mitään, mistä pitäisi järkyttyä tai tuntea huono äiti- oloa.

Lapsella on kotona rajat, lapsen kanssa on juteltu siitä ettei ketään kiusata, vanhemmat ei voi kotoa käsin sen enempää tehdä, hoitotäti hoitaa tilanteet sitä mukaa kun niitä tulee (jos tulee) :)
 
Mistä sä oo järkyttyny?

Se, että lapsi testaa rajoja ja "ottaa yhteen" hoitokavereiden kanssa on ihan normaalia: laps opettelee ryhmässä toimimista ja hakee omaa paikkaansa. Tottakai voi jutella, että miten kavereiden kanssa toimitaan: "ei saa töniä" jne. jne. jne... mutta älä nyt turhaa stressaa. Siihen, että oppii olemaan muitten kanssa ja ryhmäytymiseen menee hyvinki pidemmän aikaa.
 
Tämä ei nyt mitenkään liity tähän asiaan mutta kerronpa silti. Kerran unohdin viedä tytön hoitorepun aamulla eskariin ja kävinkin sen sitten heti kotoa hakemassa ja kun sitten vein sitä sille varattuun naulakkoon, oli käytävällä menossa painimatsi. Hoitotätsy oli hajareisin vatsallaan makaavan pojan päällä ja piti tämän käsiä selän takana. Pikku huligaanilla oli menossa jotkut jäätävät raivarit ja se huusi koko ajan että "päästä irti vitun paskapää ämmä saatana!"
Illalla tyttö sanoi että se poika häiriköi joka päivä ja muutenkin kiusaa kaikkia. Siinä meillä on kasvamassa aika lupaavassa kehitysvaiheessa oleva nuorisorikollinen.
 
ap
No kuten sanoin, järkytys oli ehkä liian suuri sana.

Mutta sitä lähinnä pohdin, että miten saisin lapsen paremmin ymmärtämään sen että muita ei saa kiusata.

Tyhmää, tiedän. Mä en pysty vaikuttamaan siihen mitä hoidossa tapahtuu. Ja ehkä hyvä niin.

 
no
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No kuten sanoin, järkytys oli ehkä liian suuri sana.

Mutta sitä lähinnä pohdin, että miten saisin lapsen paremmin ymmärtämään sen että muita ei saa kiusata.

Tyhmää, tiedän. Mä en pysty vaikuttamaan siihen mitä hoidossa tapahtuu. Ja ehkä hyvä niin.
Se nyt vaan taitaa kuulua kasvamiseen, että niitä rajoja kokeilee. Jos tuo ei ole joka päiväistä, niin älä huoli:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No kuten sanoin, järkytys oli ehkä liian suuri sana.

Mutta sitä lähinnä pohdin, että miten saisin lapsen paremmin ymmärtämään sen että muita ei saa kiusata.

Tyhmää, tiedän. Mä en pysty vaikuttamaan siihen mitä hoidossa tapahtuu. Ja ehkä hyvä niin.
Et oikeastaan voikkaan muuten kuin juttelemalla lapselle. Miten toisten kanssa ollaan. Niin kuin joku jo sanoikin tyyliin toisia ei saa töniä jne.

Ajan kanssa lapsesi kyllä tottuu toimimaan toisten lasten kanssa. Älä siitä huoli. Ja varmasti moni lapsi on samanlainen ekaa kertaa hoitoon tullessaan. Joten ei sitäkään tarvitse hävetä :).

Kaikkea pitää harjoitella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No kuten sanoin, järkytys oli ehkä liian suuri sana.

Mutta sitä lähinnä pohdin, että miten saisin lapsen paremmin ymmärtämään sen että muita ei saa kiusata.

Tyhmää, tiedän. Mä en pysty vaikuttamaan siihen mitä hoidossa tapahtuu. Ja ehkä hyvä niin.
Eiköhän he hoidosta kertoneet vain jotta tietäisit, ei huomauttaakseen :hug:
Ammattikasvattajatkin ymmärtävät että lapsi on lapsi, eikä valmis ihminen.'
Ja: Onpa hienoa että teillä on sama menetelmä (jäähypenkki), on siis lapselle helposti ymmärretttävä menetelmä :)
 
qwe
miksi muka kaikista päiväkodin huligaaneista tulee nuoriso rikollisia?? vähäkö on yksiselitteinen yleistys.yhtä hyvin jotai koulu ampujia tulee niistä kilteistä,selkärangattomista ja kotona alistetuista ns suosikki lapsukaisista.oliko yhtä yksi selkoinen yleistys? ja asiaan eikö päiväkodissa pidä kanssa olla säännöt joiden rikkomisesta myös rangaistukset,kuten jäähyt??
 
ap
Turhasta varmaan huolta kannan. Varmasti lapselle ihan normaalia testailla rajojaan ja koettaa mitä saa tehdä ja mitä ei. Ja hyvä että huonosta käytöksestä seuraa rangaistus.

Tässä vaan asia on niin, että kovasti oli sukulaisten puolelta painostusta tuohon hoitoon laittamiseen. Olisi kuulema jo aikaisemmin pitänyt aloittaa hoidossa jotta tämmöisiltä ongelmilta olisi vältytty. Minun niskaan on siis kaadettu nyt tämä, että lapsi ei tottele hoidossa heti ensimmäisestä kerrasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tässä vaan asia on niin, että kovasti oli sukulaisten puolelta painostusta tuohon hoitoon laittamiseen. Olisi kuulema jo aikaisemmin pitänyt aloittaa hoidossa jotta tämmöisiltä ongelmilta olisi vältytty. Minun niskaan on siis kaadettu nyt tämä, että lapsi ei tottele hoidossa heti ensimmäisestä kerrasta.
Pyh...älä vain tuollaista usko :)

Lapsilla on tapana kokeilla rajojaan, hoitopaikassa tulee kiistaa toisten kanssa, oli ikä sitten mikä tahansa, ja hoitohistoria mikä tahansa. Ja oli kotikasvatus miten hyvä tahansa; kotona ei ole niitä rakkaita leikki- ja riitakavereita joiden kanssa hoidossa opetellaan pelisääntöjä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Turhasta varmaan huolta kannan. Varmasti lapselle ihan normaalia testailla rajojaan ja koettaa mitä saa tehdä ja mitä ei. Ja hyvä että huonosta käytöksestä seuraa rangaistus.

Tässä vaan asia on niin, että kovasti oli sukulaisten puolelta painostusta tuohon hoitoon laittamiseen. Olisi kuulema jo aikaisemmin pitänyt aloittaa hoidossa jotta tämmöisiltä ongelmilta olisi vältytty. Minun niskaan on siis kaadettu nyt tämä, että lapsi ei tottele hoidossa heti ensimmäisestä kerrasta.
Äsh, tuollaiset sukulaiset nyt voi kommentteineen jättää täysin huomiotta.

Sinä et ole päivällä lapsesi kanssa päiväkodissa, joten siellä se kasvatuspuoli ja oikean ja väärän toiminan opettaminen jää henkilökunnalle. Tottakai voitte kotona sitten puhua asiasta ja itse myös kertoa miksi jollain tavalla ei saa toimia jne. Meillä lapset koettelee kyllä rajojaan paitsi kotona myös siellä hoidossa ja ihan hyvältä vaan tuntuu että siellä puututaan talon puolesta huonoon käytökseen.
 
m
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No kuten sanoin, järkytys oli ehkä liian suuri sana.

Mutta sitä lähinnä pohdin, että miten saisin lapsen paremmin ymmärtämään sen että muita ei saa kiusata.

Tyhmää, tiedän. Mä en pysty vaikuttamaan siihen mitä hoidossa tapahtuu. Ja ehkä hyvä niin.
Jatkat samaa rataa. Ei ne lapset heti asioita usko, ei meidän ainakaan. Mä juttelen useinkin pk:n tätien kanssa että mikä taktiikka otetaan mihinkin "ongelmaan". Esim. ruuan heittämisestä joutuu itse siivoamaan jne. Enkä koe itseäni huonoksi, tuon ikäinen nyt vaan kokeilee kaikkea ja vaikka "tietää" ettei jotain saa tehdä ja kotona osaa käyttäytyä, kokeilee rajojaan uudessa paikassa myös. Pk tätien jutuista voi saada helposti sellaisen kuvan että muut on enkeleitä mutta kyllä ne muutkin siellä kiusaa jne. Älä huoli. Tädit ei saa puhua toisten lasten asioita sulle ja siksi ehkä kuvittelet että tuo jäähyllä istuminen on joku isokin juttu. On tietty sinun lapsellesi mutta pk:n mittakaavassa ei.
 
m
Tuohon sukulaisten kommentointiin sen verran että alle 3 v. on ihan turha seuran vuoksi pelkästään viedä hoitoon. Ei ne opi kun vasta siinä 3 v. leikkimään yhdessä ja ehtii ne silloinkin vielä oppia kuinka ryhmässä ja kavereiden kanssa toimitaan. Hienoa kun et ole vuosikasta vielä vienyt hoitoon!!
 

Yhteistyössä