Lapsi, jota ei ole kutsuttu symttäreille, tupsahtaa kylään - mitä tekisit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mielipiteitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Toivottavasti olen osannut kasvattaa lapseni niin hyvin, etteivät he ole änkeämässä kuokkimaan, kun huomaavat, että siellä kaverin luona on juhlat. Se nyt kuuluu ihan peruskäytöstapoihin, tosin palstaa lukiessa tuntuu, että se on monelle täysin tuntematon tapa.

Ja minä käännytän naapurin lapset ovelta, jos heitä ei ole kutsuttu meidän juhliin jostain syystä.

[QUOTE="Aapee";28950039]Ei kun lasta se tuntuu harmittavan, itse en moisia mieti.
Lapsesta siis tuntuu että hänet olisi pitänyt vastavuoroisesti kutsua (olen opettanut näin).[/QUOTE]

Ei se ikinä mene tasan. Lapseni sai vuoden aikana 14 kutsua. Itse sai kutsua 10 vierasta. Näistä oli osa uusia kavereita koulusta, siis ei ole kutsuneet mun lasta koskaan. Eli jäi yli sellaisia, jotka ovat kutsuneet.

Huomasin kun katsoin valokuvia, että viimevuotisista vieraista 2 ei kutsunut omille synttäreilleen. Mitään vihanpitoa ei ole ja leikkivät yhdessä edelleen. Eikä lapsi ole näreissään. On vaan rajattava. Kaikki asutaan samoilla kulmilla.

[QUOTE="vieras";28950058]Toivottavasti olen osannut kasvattaa lapseni niin hyvin, etteivät he ole änkeämässä kuokkimaan, kun huomaavat, että siellä kaverin luona on juhlat. Se nyt kuuluu ihan peruskäytöstapoihin, tosin palstaa lukiessa tuntuu, että se on monelle täysin tuntematon tapa.

Ja minä käännytän naapurin lapset ovelta, jos heitä ei ole kutsuttu meidän juhliin jostain syystä.[/QUOTE]

No eipä lapsi sinne kuokkimaan mennytkään...

[QUOTE="Aapee";28950066]Jaa niin kuin mistä asiasta? Kysyäkseni, että miksi käännytit lapseni ovelta etkä kutsunut sisään...? No en nyt sentään, vaikka äitinsä hyvin tunnenkin.[/QUOTE]

Jännä, mulla ei olis mitään kynnystä tai ongelmaa puuttua lapseni kiusaamiseen jos se siis lapsesta on kiusaamiselta tuntunut ja on jäänyt vaivaamaan..? Etenkin jos tuntisin äidin niin ilman muuta soittaisin ja kysyisin onko jotain hampaan kolossa.

[QUOTE="vieras";28949598]Meinaako fewf, että hänen lapsensa on aina kutsuttava mukaan, vaikka ei kuulu esim. luokkalaisiin?[/QUOTE]

En meinaa koska minulla ei edes ole lapsia. Tarkoitin lähinnä sitä että on helppoa sanoa jyrkkä mielipiteensä tilanteesta missä ei ole ollut.

Mutta nähtävästi esitin asian huonosti koska kukaan ei ymmärtänyt mitä ajoin takaa.

Voi luoja jos tuollaisia Happygirlin tapaisia äitejä on täällä päinkin. Vielä ei ole vastaan tullut. Jotain rajaa tuohonkin, että kaikkia pidetään heti kiusaamisena! Lapseni ei päässyt teille vaadin, että tämä kiusaaminen lopetetaan heti.

Noh, mulle itselleni tulisi tosi paha mieli siitä, jos käännyttäisin lapsen pois. Jos hän olisi ihan sattumalta tullut soittamaan ovikelloa ja meillä olisi synttärit meneillään, saisi kyllä tulla mukaan.
Yksi lapsi ei siinä enää aiheuta enempää häslinkiä.

[QUOTE="vieras";28950126]Noh, mulle itselleni tulisi tosi paha mieli siitä, jos käännyttäisin lapsen pois. Jos hän olisi ihan sattumalta tullut soittamaan ovikelloa ja meillä olisi synttärit meneillään, saisi kyllä tulla mukaan.
Yksi lapsi ei siinä enää aiheuta enempää häslinkiä.[/QUOTE]

Niiiiiin samaa mieltä kanssasi. Itse en olisi koskaan voinut aiheuttaa lapselle tuollaista pahaa mieltä ja siksi kyselenkin...olisi ollut niin pieni juttu kutsua lapsi sisään ja antaa vaikka mokkapala ja vähän karkkia ja mehua.

Jännä, mulla ei olis mitään kynnystä tai ongelmaa puuttua lapseni kiusaamiseen jos se siis lapsesta on kiusaamiselta tuntunut ja on jäänyt vaivaamaan..? Etenkin jos tuntisin äidin niin ilman muuta soittaisin ja kysyisin onko jotain hampaan kolossa.

No ei todellakaan ole sellainen asia, josta olisi syytä soittaa ja arvostella. Mitään kiusaamista tuossa ei ole, ajattelemattomuutta kenties.

Kurjiltahan nuo tilanteet tuntuu lapsesta. Itse olisin naapurinäitinä kutsunut lapsen mukaan juhliin, jos kerran kavereita kuitenkin ovat.

Muuten aiheesta: meillä jos juhlitaan lasten synttäreitä KOTONA, on yleensä aina pakko rajata kutsuttujen määrää. Jo ihan kutsuttujen turvallisuuden tunteen vuoksi. Joskus vähemmän on enemmän... Liika hulina on synttäreilläkin kauheaa, kun ei voi tietää, ehtiikö kaikkea näkemään ja hoitamaan. Ei se kutsumatta jättäminen silloin tarkoita, että joku kaveri olisi toista tärkeämpi. Väärinymmärryksen vuoksi en kuitenkaan aivan niin salamyhkäisesti hoitaisi asiaa, että mahdollisimman salaa sähköpostilla kutsuisin lapsia kylään. Kenen asiaa se edesauttaa, kyllä lastenkin on opittava sietämään sitä, että aina ei kutsuta?

[QUOTE="Aapee";28950149]No ei todellakaan ole sellainen asia, josta olisi syytä soittaa ja arvostella. Mitään kiusaamista tuossa ei ole, ajattelemattomuutta kenties.[/QUOTE]

No sitten sinun tulee kuitata ja selittää asia lapsellesi noin, eikä tehdä siitä suurempaa numeroa. Minä taas soittaisin herkästi ystävällisessä hengessä ja toivoisin että lapseni kavereiden vanhemmat voisivat soittaa mulle jos toimisin jotenkin epäasiallisesti ja tökerösti heidän lastaan kohtaan. Eihän se ole arvostelua!

[QUOTE="Aapee";28950149]No ei todellakaan ole sellainen asia, josta olisi syytä soittaa ja arvostella. Mitään kiusaamista tuossa ei ole, ajattelemattomuutta kenties.[/QUOTE]

No mihin se raja vedetään? Otetaan sinun tyttö sisään, kohta on ovella toisen naapurin 2 tyttöä, voi voi, sisään vaan ja kohta on ovella taas joku joka ei saanut kutsua...

Kohta sisällä on yli 100 % enemmän vieraita kun kutsuttiin.

Happygirlin tuntuu olevan nyt vaikeaa käsittää, ettei tuossa kiusaamista ole. Ei välttämättä epäasiallista, eikä tökeröä käytöstä. Se kyllä olisi jos menisit soittamaan ja arvostelemaan. Kenenkään ei ole pakko ketään kotiinsa päästää. Toki tilanne oli varmaan sellainen, että lapsi pahoitti mielensä, mutta ei naapurin tarvitse sen takia kenenkään lasta kotiinsa päästää, ettei lapsi vain mieltään pahoita.

No sitten sinun tulee kuitata ja selittää asia lapsellesi noin, eikä tehdä siitä suurempaa numeroa. !

Näin toiminkin. Tietty.
Totesin että ei kukaan tahallaan ollut ilkeä ja jättänyt kutsumatta ja ymmärrän että tuntuu silti kurjalta.

Aiempi kommenttini siitä että lapsi voisi keskittyä muihin kavereihin enemmän tuntui kumminkin oikealta ratkaisulta, koska en halua että lapseni roikkuu kaverissa joka ei synttäreillekään kutsu (vaikkei se tämän aloituksen varsinainen pointti ollutkaan). Leikkiä toki voi ja niin olivat tehneetkin tänään.

Tökerösti käyttäytyi tuo vanhempi. Siitä ei kannata loukkaantua, ettei kutsuttu, mutta tuossa tilanteessa olisin itse toiminut toisin. Kyllä meillä ainakin jouduttiin käymään tosi kovaa karsintaa kutsuttavien kanssa ja moni kaveri jäi kutsumatta, kun en oikeasti anta 7vuotiaan kutsua yli kahtakymmentä lasta juhliin. Sovittiin että 5 koulukaveria ja 5 harrastuksen parista. Oli sopiva määrä, isomman lapsilauman kanssa kellään ei olisi ollut enää kivaa.

[QUOTE="vieras";28950196]Happygirlin tuntuu olevan nyt vaikeaa käsittää, ettei tuossa kiusaamista ole. Ei välttämättä epäasiallista, eikä tökeröä käytöstä. Se kyllä olisi jos menisit soittamaan ja arvostelemaan. Kenenkään ei ole pakko ketään kotiinsa päästää. Toki tilanne oli varmaan sellainen, että lapsi pahoitti mielensä, mutta ei naapurin tarvitse sen takia kenenkään lasta kotiinsa päästää, ettei lapsi vain mieltään pahoita.[/QUOTE]

Niin, no onhan se selvää että jos pitkäaikainen ystävä jättää kutsumatta synttäreilleen on jotain hampaankolossa joko lapsen vanhempien puolelta tai lapsen puolelta. Siksi soittaisin ja kysyisin. On selvää että juridisesti kenenkään ei tarvi ihmissuhteissa tehdä mitään (!) mutta aikuisuuteen kuuluu kyky hoidella vaikeita sosiaallisia tilanteita ystävällisesti ja pitää lapsen puolia.

Niin, no onhan se selvää että jos pitkäaikainen ystävä jättää kutsumatta synttäreilleen on jotain hampaankolossa joko lapsen vanhempien puolelta tai lapsen puolelta. Siksi soittaisin ja kysyisin. On selvää että juridisesti kenenkään ei tarvi ihmissuhteissa tehdä mitään (!) mutta aikuisuuteen kuuluu kyky hoidella vaikeita sosiaallisia tilanteita ystävällisesti ja pitää lapsen puolia.

Ei välttis ole. Meilläkin jäi listan ulkopuolelle ihan hyviä, vauvamuskarista tuttuja kavereita.

Minä pyytäisin ovelle tulijan sisään, ellei olisi jotain painavaa syytä, miksen voisi tehdä niin. Ja selittäisin syyn lapselle, jos joutuisin jättämään hänet ulos. Minusta ei ole syy, että jokaiselle on varattu yksi pulla. Kyllä aina jotain korvaavaa saa kehitettyä hätävaraksi.

Mulle on ihan omat kaveritkin saattaneet pirauttaa tai tulla oven taa, että pääsisikö kylään ja kahville. Jos meillä on jotain juh Yhden kerran kaveri on livistänyt paikalta, meillä oli kuopuksen ristiäiset menossa, eikä kaveri uskonut vakuutteluja, että yllärinä ja ilman juhlavaatteita saa ilman muuta tulla.

Minä pyytäisin ovelle tulijan sisään, ellei olisi jotain painavaa syytä, miksen voisi tehdä niin. Ja selittäisin syyn lapselle, jos joutuisin jättämään hänet ulos. Minusta ei ole syy, että jokaiselle on varattu yksi pulla. Kyllä aina jotain korvaavaa saa kehitettyä hätävaraksi.

Mulle on ihan omat kaveritkin saattaneet pirauttaa tai tulla oven taa, että pääsisikö kylään ja kahville. Jos meillä on jotain juhlia meneillään, niin tietysti kusun peremmälle, kun on kerran oikein tarjottavaakin. Yhden kerran kaveri on livistänyt paikalta, meillä oli kuopuksen ristiäiset menossa, eikä kaveri uskonut vakuutteluja, että yllärinä ja ilman juhlavaatteita saa ilman muuta tulla.

Mulle on ihan omat kaveritkin saattaneet pirauttaa tai tulla oven taa, että pääsisikö kylään ja kahville. Jos meillä on jotain juhlia meneillään, niin tietysti kusun peremmälle, kun on kerran oikein tarjottavaakin. Yhden kerran kaveri on livistänyt paikalta, meillä oli kuopuksen ristiäiset menossa, eikä kaveri uskonut vakuutteluja, että yllärinä ja ilman juhlavaatteita saa ilman muuta tulla.

Juuri näin <3

Kyllä mä olen käännyttänyt kutsumattomat lapset ovelta ja sanonut, että meillä on juhlat ja tämmöset vieraat meidän lapsi on tällä kertaa päättänyt kutsua. Ei siitä kellekään traumoja ole tullut, mutta ehkä tuollainen toiminta on 15 vuodessa muuttunut syrjimiseksi tai kiusaamiseksi

Kyllä mä olen käännyttänyt kutsumattomat lapset ovelta ja sanonut, että meillä on juhlat ja tämmöset vieraat meidän lapsi on tällä kertaa päättänyt kutsua. Ei siitä kellekään traumoja ole tullut, mutta ehkä tuollainen toiminta on 15 vuodessa muuttunut syrjimiseksi tai kiusaamiseksi

Ap tosiaan kertoi että kyse on lapsen erittäin pitkäaikaisesta ystävästä (ystävyys alkanut 1-vuotiaana) ja lapset ovat läheisiä, leikkivät koulussa ja kotona. Varmasti ymmärrät että se on hieman eri asia kuin koulukaveri tai kaveri naapurista.

Olen Jätkän ja parin muun kanssa samaa mieltä siitä, että näistä kaverisuhteista ja synttäreille kutsumisista on nykyään tehty liian suuri numero. Vanhempien tehtävä on auttaa lasta saamaan niin vahva itsetunto, jotta eivät ensimmäisenä ota kaikkea itseensä ja vanhempien tehtävä on auttaa lapsiaan käsittelemään pettymykset, ei lapsen kavereiden vanhempien. Hyvällä itsetunnolla varustettu lapsi ei osaa edes harmitella synttäreille kutsumattomuutta, leikkii sitten toiste kaverin kanssa. Hyvällä itsetunnolla varustettu lapsi leikkii niiden kavereiden kanssa ketkä on sillä hetkellä saatavilla kun leikittää, sen enempää arvottamatta kavereita saati ajattelematta sitä että kaverit arvottaa hänet.

Yhteistyössä