Lapsi joka pelkää koiria...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mymmeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mymmeli

Vieras
Mitäs mieltä olette?:

Olen pph ja minulla on hoidossa (alle 3v.) lapsi joka pelkää aivan kuollakseen koiria. Siis ihan TOTAALISEN paljon. Tärisee ja itkee, kun näkee koiran.
Ongelma on seuraava: Meillä on koira. Iso, säkäkorkeus noin 60cm. Koira on ollut tarhassa, mutta nyt meidän nuorimman lapsen allergian väistyttyä, koira olisi taas tervetullut ulkotarhasta sisälle. Mutta kun tämä pieni lapsi pelkää koiraa aivan kuollakseen niin voidaanko sitä koiraa tuoda meille sisälle. Koiralle olisi erittäin tärkeää saada taas kunnon ihmiskontaktia, kun alkaa "taantumaan" tarhassa, vaikka päivittäin seuraa saakin.
Mitä siis olette mieltä?! Ajattelenko liikaa "toisten lapsia"? Annanko lapsen siis itkeä niin kauan kunnes tottuu koiraan?

Pointti: Itse pelkään käärmeitä. Jos minut "pakotettaisiin" samaan huoneeseen esim. ison käärmeen kanssa, saisin aivan varmasti kohtauksen.

totutatte lapsen pikkuhiljaa koiraanne. Onhan se lapsellekin hyvä jos koirapelko hälvenisi...Tai sitten perhe vaihtaa hoitopaikkaa jos kyseinen järjestely ei käy.
Onko jtn syytä miksi koiria niin paljon pelkää?

Alkuperäinen kirjoittaja sisu harmaana:
Eikö koira voi olla sun työpäivien ajan tarhassa, ja kun tää pelkäävä lapsi on haettu, niin koira pääsee sisälle?

Niin, lisään vielä, et sun pitää puhua kyllä lapsen vanhemmille aiheesta, ei yksin voi mennä tuosta asiasta päättämään.

Ethän sä koiraa voi pitää samassa tilassa hoitolapsien kanssa kuitenkaan. Kyllä hoitolapsi varmaan tottuu, että koira on koiraportin takana tai eri huoneessa. Mutta koirat on eläimiä eikä niihin voi täysin luottaa joten tietenkään ne eivät ole hoitolasten kanssa samassa tilassa.

Mulla on itselläni monta koiraa.

En väkipakolla alkais lasta totuttamaan, voi tulla vielä isompi kammo koiria ja sitä hoitopaikkaa kohtaan.
Tosin tilaisuuden tullen, kun koira on tosi rauhallisena, saattaisin pyytää lasta silittämään. Itse tietty olla siinä ihan vieressä ja pitää koira paikallaan.

Meillä kuopus pelkää kans, kun koirat hötveltää ja tulee naamalle kii. Mut kun joku pitää koiraa niin pystyy käymään silittämässä.

Alkuperäinen kirjoittaja äitinä:
Ethän sä koiraa voi pitää samassa tilassa hoitolapsien kanssa kuitenkaan. Kyllä hoitolapsi varmaan tottuu, että koira on koiraportin takana tai eri huoneessa. Mutta koirat on eläimiä eikä niihin voi täysin luottaa joten tietenkään ne eivät ole hoitolasten kanssa samassa tilassa.

Hmm... Tästäkin on varmaan yhtä monta käytäntöä, kun on pph:jien esimiehiäkin... Meillä on esimies sanonu koira-asiaan, et aina hoitolapsen vanhempien kans keskustellaan, siis hoitaja ja vanhemmat, et miten vanhemmat kokee, jos koiria mahd. on samoissa tiloissa lasten kans. Mulla ei ole yhdetkään vanhemmat vaatinu, ettei koirat sais olla työpäivän aikana OLLENKAAN lasten kans tekemisissä. Totta kai siis valvovan silmän alla, ettei koirat ja lapset jää hetkeksikään keskenään.

Perheellä on ollut koiria, kun lapsi ollut vauva. Vanhempien mielestä koira saisi olla meillä sisällä. Lapsen koirapelkoa (ja kissapelkoa) ei vanhemmatkaan tiedä.

sisu harmaana: joo, tämä on meillä nyt se päällimmäinen ratkaisu ja käytännön kannalta varmasti hyväkin ratkaisu

Silti haluan lukea ajatuksianne puoleen ja toiseen. :)

Alkuperäinen kirjoittaja mymmeli:
Perheellä on ollut koiria, kun lapsi ollut vauva. Vanhempien mielestä koira saisi olla meillä sisällä. Lapsen koirapelkoa (ja kissapelkoa) ei vanhemmatkaan tiedä.
sisu harmaana: joo, tämä on meillä nyt se päällimmäinen ratkaisu ja käytännön kannalta varmasti hyväkin ratkaisu

:o Mitä??

Hmm... Tästäkin on varmaan yhtä monta käytäntöä, kun on pph:jien esimiehiäkin... Meillä on esimies sanonu koira-asiaan, et aina hoitolapsen vanhempien kans keskustellaan, siis hoitaja ja vanhemmat, et miten vanhemmat kokee, jos koiria mahd. on samoissa tiloissa lasten kans. Mulla ei ole yhdetkään vanhemmat vaatinu, ettei koirat sais olla työpäivän aikana OLLENKAAN lasten kans tekemisissä. Totta kai siis valvovan silmän alla, ettei koirat ja lapset jää hetkeksikään keskenään.

Se on vain niin, että koirat ovat arvaamattomia. Moni vanhempi ei välttämättä sitä tajua, jos ei ole kokemusta koirista ainakaan paljon. Mutta koira kuin koira voi oikeasti purra tietyissä tilanteissa ja kun on vastuussa toisen lapsista niin silloin pitää myös kantaa se VASTUU.

Se on vain niin, että koirat ovat arvaamattomia. Moni vanhempi ei välttämättä sitä tajua, jos ei ole kokemusta koirista ainakaan paljon. Mutta koira kuin koira voi oikeasti purra tietyissä tilanteissa ja kun on vastuussa toisen lapsista niin silloin pitää myös kantaa se VASTUU.

Totta kai, mut mä kyllä tunnen koirani, ja tiedän, miten ne käyttäytyy eri tilanteissa. Ja ei meillä lapset ja koirat ole silleen keskenään, etteikö joku aikuinen olis lähettyvillä =) Enkä myöskään väitä, et meidän koiriin voi 100% luottaa, ei voi, ne on vaan eläimiä, mutta ei arvaamattomia.

Pidät koiran poissa hoitopäivän ajan sisätiloista. Ovatko lapsen vanhemmat tietoisia koirasta?

Ehdota vanhemmille, että lapsi tutustuisi koiraan vähitellen heidän kanssa esim. aamulla tullessa tai päivällä lähtiessä.

En osaa sanoa muuta kuin, että pikkuhiljaa ja varovasti totutella ne toisiinsa. Meidän tyttö (1v) pelkää serkkunsa jackrusselin terrieriä ihan kauheasti (itki mun sylissä ), mutta ei kavereiden lapukkaa, bassettia, leonbergiä, eikä chihuahuaa. En tiedä, miksi toi yksi koira aiheuttaa pelkoa.
Pikkuhiljaa me on katseltu kauempaa ko. koiraa ja nyt ei enää mun sylissä itke.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja mymmeli:

:o Mitä??

Siis vanhemmat ei tiedä mistä pelko johtuu...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis vanhemmat ei tiedä mistä pelko johtuu...

Ok, nyt selkisi. Mä kuvittelin, et ne vanhemmat ei tiedä, et lapsi pelkää... :ashamed:
Kannattaa puhua vanhempien kans aiheesta, et jos sulla riittää aikaa ja mielenkiintoa alkaa totuttaa lasta koiraan, et saatko tehdä sen muun työ ohessa.
Koiran kannaltahan se tietysti olis hyvä, et pääsis lauman joukkoon, jos se kerta ei ole ulkokoiraksi tarkoitettu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pidät koiran poissa hoitopäivän ajan sisätiloista. Ovatko lapsen vanhemmat tietoisia koirasta?

Ehdota vanhemmille, että lapsi tutustuisi koiraan vähitellen heidän kanssa esim. aamulla tullessa tai päivällä lähtiessä.

Lapsen vanhemmat ovat sitä mieltä, että lapsi ja koira voi olla samassa tilassa vaikka heti. Sen takia tämä tilanne minua hämääkin. Perheen tutuilla on paljon koiria, joten vanhemmilla pelko on tiedossa hyvin. Voinko siis lasta huudattaa, vaikka vanhemmat ovat sitä mieltä että lapsi saa huutaa?
Lapselle tulee sama pelkoreaktio siis kissojen, kärpästen, oravien ym. eläinten kanssa.

Hankalaa on...

Meillä poika joka kanssa pelkää isoja koiria. Mennään kylään niin tärisee ja istuu sylissä tovin ennen kuin uskaltaa edes mennä koiran ohi vaikka koirasta pidettäisi kiinni. Ja mikä hassuinta, niin meillä itsellä on koira mutta se on pieni, ei pelkää sitä ollenkaan. Joskus kun iso koira kävi meidän koiraan kiinni ja poika näki kaiken niin mietin onko tuosta jäänyt sitten jotain traumoja.

Joo tää ei nyt vastannu sun kysymykseen mutta...

Mutta mun mielestä kannattas kysyä vanhempien mielipidettä asiasta, eli saako lasta edes yrittää totuttaa koiraan.

Yhteistyössä