lapsi joka on ylikiinnostunut vieraista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja liiamire
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

liiamire

Vieras
tai siis, vaikea löytää sanoja...,

käyttäytyy siis näin:

menemme puistoon tai pihalle, siellä on joku muu>> lapsemme menee töllistelemään toista lasta tai jos tämä on häntä itseään pienempi niin sitten tämän äitiä. Jos äiti käyttäytyy niin kuin useimmat käyttäytyy, on meidän mukula ihan kohta sitten jo tämän toisen äidin sylissä tai pyytämässä tätä antamaan vauhtia keinuun tms. Siis menee aina leikkimään vieraiden lasten tai tämän vanhempien kanssa. Omat pienemmät sisarukset jättää leikkimään keskenään vaikka väliä seuraavaan ei tosiaan ole kuin vuosi ja muuten ovat läheisiä.

Tänäänkin meni mieluummin leikkimään naapurin sedän "kanssa", kun tämä tuli aamukahville omalle terassilleen.

niin ja lapsi siis 3,5v.

muistan kun alkoi konttaamaan ja kävelemään niin heti pienestä pitäen aina poispäin minusta, kun toisten lapset pyrki aina äitiensä helmoihin.

Onko kellään samanlaista lasta? Miksi tällaista luonteenpiirrettä kutsutaan? Miten saan opetettua, ettei ihan kaikkiin voi luottaa?

meillä esikoinen on samanlainen.Ulospäinsuuntautunut ja menee aina ns iholle eikä tunne ihmisen omaa tilaa.Kyllä se järki sieltä iän myötä kasvaa,olen sanonut että puhua saa, muttei mukaan lähteä.Vielä ei onneksi yksin pihalla ole,lapsin siis 5.

Saako lapsi tarpeeksi huomiota omilta vanhemmiltaan? Ehkä lapsi kokee, että pienemmän sisarukset varastavat koko shown. Henkilökohtaisesti minua ärsyttää nämä iholle liimautuvat vieraat lapset. Olen omaa lastani varten puistossa, en vieraita lapsia leikittämässä. Osaathan sinä vanhempana otttaa huomioon myös muut vanhemmat?

meillä samanlainen lapsukainen 4v. Eilenkin meni naapurin luo kun oli ulkona terassillaan ja kyseli kohteliaasti että saako kydä kahtomassa minkänäköistä heillä on. No naapuri lupasi ihan mielellään. Minä en ehtiny paikalle, ennen ku lapsi oli jo sisällä. mää olen yrittäny nykyisin rajotta tuota lapen tutustumisenhalua, koska kaikki ihamisethn eivät siitä pidä, että lapset tulevat liki ja esim. kyselemään jotain. Olen koittanut ohjata lasta, ettei ole kohteliasta "tyrkyttää" itseään, vana ihmisille pitää antaa oma rauha. Toisaalta, jotkut ihmiset ovat selvästi iloisia lapsen tervehtimisestä ja juttelusta. Toki, jotuu mierttimään sitäkin että kaikki vieraat eivät ole mukavia ihmisiä ja lapsen turvallisuuskin voi olla vaarassa, jos kaikkien kanssa on liian tuttavallinen. varsinkin vanhempana kun itsekseen liikkuu.

[QUOTE="vieras";26648483]Sanot vaan, että ei sinne. Mennään omalle pihalle[/QUOTE]

JA naapurin setä hymyilee ja juoksee sisälle hakemaan keksejä, juu... varmaan lähden repimään lastani pois, ilman mitään ilmeistä syytä... Vaikka kuinka mietityttäisi..?! Äh en tiedä, ehkä olen vaan itse niin arka puuttumaan sen menemisiin ihmisten nähden.

[QUOTE="Hei";26648549]Saako lapsi tarpeeksi huomiota omilta vanhemmiltaan? Ehkä lapsi kokee, että pienemmän sisarukset varastavat koko shown. Henkilökohtaisesti minua ärsyttää nämä iholle liimautuvat vieraat lapset. Olen omaa lastani varten puistossa, en vieraita lapsia leikittämässä. Osaathan sinä vanhempana otttaa huomioon myös muut vanhemmat?[/QUOTE]

Sanotko sinä sitten lapselle, että: mene pois tai edes viestit minulle jotenkin, että et halua. Minusta on ikävää lasta kohtaan ja sinua kohtaan alkaa väittämään lapselle: että: täti ei halua tai ei saa koskea tätiin, mennä tädin luo... jos täti itse ei millään tavalla osoita tilannetta negatiiviseksi.

Minä ihan oikeasti toivoisin, että joku turvallinen täti tiuskaisisi lapselleni, että: menehän mäkeen siitä, penska!

[QUOTE="Hei";26648549]Saako lapsi tarpeeksi huomiota omilta vanhemmiltaan? Ehkä lapsi kokee, että pienemmän sisarukset varastavat koko shown. Henkilökohtaisesti minua ärsyttää nämä iholle liimautuvat vieraat lapset. Olen omaa lastani varten puistossa, en vieraita lapsia leikittämässä. Osaathan sinä vanhempana otttaa huomioon myös muut vanhemmat?[/QUOTE]
osaathan sinä sitten aikuisena ihmisenä sanoa lapselle järkevästi sen mitä ajattelet etkä pyörittele silmämuniasi ja odota että ajatuksesi luetaan?

• Tykkää
Reactions: kaffetauko
Meillä on samanlainen ulospäin suuntautunut lapsi. Ihan normaaliahan tuo on. Itse olen lapsen kanssa vielä ulkona, niin siinä olen vieressä seuraamassa ja tarvittaessa ohjaan kiinnostusta muualle.

[QUOTE="Hei";26648549] Osaathan sinä vanhempana otttaa huomioon myös muut vanhemmat?[/QUOTE]

Millä tavalla? Kiellän kyllä menemästä, kiellän koskemasta, (lapsi ei siis todellakaan tottele näitä kieltoja), mutta tuntuu turhalta puuttua voimakkaammin, jos kiinnostuksen kohde vaan hymyilee ja alkaa leikittämään lasta. En todellakaan lähtökohtaisesti oleta, että kukaan olisi kiinnostunut lapsestamme, koska itse olen lähinnä samaa tyyppiä sinun kanssa eli ei vieraat mukulat kiinnosta pisaraakaan, mutta toistaiseksi aina tuntuu löytyvän joku jonka syliin pääsee. Toivottavasti törmäämme joskus sinuun.

valloittava oli kiva sana, ainakin huumorimielessä, kiitos

Minusta on niin vaivaannuttavaa, että lapsi hakeutuu vieraiden ihmisten seuraan, koska sitten on itsenikin pakko mennä perässä ainakin jossain vaiheessa ja minä kun olen sosiaalisesta kaukana.

Myös meiltä löytyy tälläinen sosiaalinen juuri 5 vuotta täyttänyt poika. Hän siis juttelee lähes jokaisen kanssa, ei ole yrittänyt sylii tai varsinaisesti leikkiä muiden aikuisten kanssa... olen myös yrittänyt selittää hänelle ettei ihan jokaisen kanssa tarvitse jutella, mutta vaikeata selittää tälläisiä juttuja pienelle lapselle. Tuntuu ettei hän häpeä7ujostele sanoa mitään, ja päästääkin suustaan kaiken mitä ajattelee.

Otin muuten tämän asian esille juuri pojan 5-vuotis neuvolassa. Terkkarikaan ei osannut antaa mitään vinkkejä tähän, sanoi vaan että etelän maissa lapsissa, on ja arvostetaankin juuri tälläistä piirrettä. (Hän siis asunut ulkomailla useamman vuoden)

Tässä muutama esimerkki lähipäiviltä.Viimeviikolla oltiin lähikaupassa, poikani alkoi jututtamaan edellä olevaa asiakasta: Taidat tykätä kaljasta ja makkarasta.... (hänellä ei sitten ollut muita ostoksia).
Samalla kertaa hän kysyi kassalta onko sulla karkkipäivä joka päivä kun syöt aina purkkaa...
Niin ja eilen hän kysyi uimahallissa yhdeltä noin 55v naiselta onko tämä tyttö vai poika (naisella oli kyllä tosi lyhyet hiukset)
Nämä hänen kommentit hävettävät minua ja miestäni, mutta mitä tehdä, otan siis mielelläni vinkkejä vastaan.

Eli poika keksii asiaa ja juteltavaa mistä vaan....

Juu, meillä on kanssa..... Ikää 5v. On ollut aina ylisosiaalinenja toisista kiinnostunut, muistaa kaikkien aikuisten työpaikat ja autot jne jne tapahtumia ja asioita. Tietyissä paikoissa yritän ohjailla jo etukäteen että ei sovi kaikille puhella, esim. Tk:n odotusaulassa leikitään leuilla ja annetaan aikuisten olla rauhassa....

Suurempi ongelma olisi ehkä vieras, joka on ylikiinnostunut lapsesta.

Ikä tekee varmaan tehtävänsä, ja lapsi oppii ns. tilannetajua.

Eikä siinä mitään pahaa ole, jos lapsi "hengailee" tutun naapurin kanssa esimerkiksi. Mitä useampi turvallinen aikuinen lapsella on elämässään, sen parempi minusta :)

Tietyissä tilanteissa on tottakai vanhemman tehtävä ohjeistaa lasta; ei sovi mennä juttelemaan kaikille, nyt istutaan nätisti paikoillaan odottamassa, leikitään leluilla eikä mennä häiritsemään setää/tätiä joka haluaa varmaan olla rauhassa. Esimerkiksi ravintolassa ollessa on todella veemäistä kun vieras lapsi änkeää juttelemaan, tunkee kenties samaan pöytäänkin, eikä lähde kulumallakaan pois :snotty:. Minä tosin talutan lapsen takaisin vanhempiensa luo, jos hän ei lähde ystävällisen käskyn jälkeen, mutta joku arempi ei ehkä kehtaa niin tehdä vaan odottaa että vanhemmat hakevat lapsensa pois.

Suurempi ongelma olisi ehkä vieras, joka on ylikiinnostunut lapsesta.

Ikä tekee varmaan tehtävänsä, ja lapsi oppii ns. tilannetajua.

Eikä siinä mitään pahaa ole, jos lapsi "hengailee" tutun naapurin kanssa esimerkiksi. Mitä useampi turvallinen aikuinen lapsella on elämässään, sen parempi minusta :)

Tämäkin minua mietityttää, naapuri ei nimittäin ole tuttu vaan täysin vieras minulle tai siis kyllähän minä tiedän ainakin missä se asuu, nimittäin naapurissa.. Mutta siihen se jää, yhteistä kieltä ei ole... Siis ulkomaalainen. Mutta lapseni kanssa tuntuvat pärjäävän ilman yhteistä kieltäkin. Minä en oikein osaa käydä hakemassa lasta pois, vaan sen takia, että en tunne kyseistä ihmistä. Ja ihan rehellisesti sanottuna, pelkään tinkiväni lapseni turvallisuuden varmistamisesta tämän arkuuteni takia. Lapsi kun hakeutuu tilanteisiin, joissa minä, aikuinen ihminen, en tunnu pärjäävän ja, jotka koen todella kiusallisiksi.

Tämäkin minua mietityttää, naapuri ei nimittäin ole tuttu vaan täysin vieras minulle tai siis kyllähän minä tiedän ainakin missä se asuu, nimittäin naapurissa.. Mutta siihen se jää, yhteistä kieltä ei ole... Siis ulkomaalainen. Mutta lapseni kanssa tuntuvat pärjäävän ilman yhteistä kieltäkin. Minä en oikein osaa käydä hakemassa lasta pois, vaan sen takia, että en tunne kyseistä ihmistä. Ja ihan rehellisesti sanottuna, pelkään tinkiväni lapseni turvallisuuden varmistamisesta tämän arkuuteni takia. Lapsi kun hakeutuu tilanteisiin, joissa minä, aikuinen ihminen, en tunnu pärjäävän ja, jotka koen todella kiusallisiksi.

Tuo kuulostaa kyllä aika pahalta...
Siis se, että pieni lapsi voi viettää aikaa sulle tuntemattomien aikuisten kanssa, ja sinä et saa haettua lasta sieltä pois.

Kyllä se Suomessa asuva ulkkis varmaan kieltä sen verran tajuaa, että sille voi jotain jutella :). Jos ei vielä osaa, niin siinäpä oppii. Ja siinä myös tutustuu kun juttelee.

Suurempi ongelma on se että lapsi ei tottele sinua etkä sinä uskalla puuttua lapsesi tekemisiin.
Mua ei kiinnosta ainakaan muiden kakarat, joten ehkä lapsesi oppisi jotain jos kerran änkeäisi mun reviirilleni.

[QUOTE="vieras";26649298]Suurempi ongelma on se että lapsi ei tottele sinua etkä sinä uskalla puuttua lapsesi tekemisiin.[/QUOTE]

Tässä taitaa olla asian ydin. Lapsi kokeilee rajojaan.

Sanotko sinä sitten lapselle, että: mene pois tai edes viestit minulle jotenkin, että et halua. Minusta on ikävää lasta kohtaan ja sinua kohtaan alkaa väittämään lapselle: että: täti ei halua tai ei saa koskea tätiin, mennä tädin luo... jos täti itse ei millään tavalla osoita tilannetta negatiiviseksi.

Minä ihan oikeasti toivoisin, että joku turvallinen täti tiuskaisisi lapselleni, että: menehän mäkeen siitä, penska!

Meillä yksi lapsista kanssa aina olisi kaikkien juttusilla ja hakeutuisi mielellään vieraiden juttusille, pidän siksi sitäkin tiukemman kurin ja opetan lasta jottei voi tuppautua kaikkien juttusille, eikä juttusilla ollessaan juurru höpöttämään liiaksi..
Ihmettelen tummentamaani kohtaa, että miksi odotat että joku vieras opettaisi lapsellesi ettei kaikki nauti vieraista lapsista? Todennäköisesti lapsi sitä ihmettelisi ja ehkä loukkaantuisikin vähän, eikö olisi sinun tehtäväsi opettaa lapselle miten sosiaalisia suhteita rakennettaan huomioden muutkin?

Meillä yksi lapsista kanssa aina olisi kaikkien juttusilla ja hakeutuisi mielellään vieraiden juttusille, pidän siksi sitäkin tiukemman kurin ja opetan lasta jottei voi tuppautua kaikkien juttusille, eikä juttusilla ollessaan juurru höpöttämään liiaksi..
Ihmettelen tummentamaani kohtaa, että miksi odotat että joku vieras opettaisi lapsellesi ettei kaikki nauti vieraista lapsista? Todennäköisesti lapsi sitä ihmettelisi ja ehkä loukkaantuisikin vähän, eikö olisi sinun tehtäväsi opettaa lapselle miten sosiaalisia suhteita rakennettaan huomioden muutkin?

No mä en ymmärrä miten se oppii sen mun selityksistä ja opetuksista oikeesti, jos tilanne ei koskaan realisoidu vai miten se sanotaan? Tottakai mä opetan ja selitän, mutta vähän latteeksi jää jos ulkomaailma aina vaikkakin teeskentelee ettei äidin opetukset nyt pidä paikkaansa..

Tuo kuulostaa kyllä aika pahalta...
Siis se, että pieni lapsi voi viettää aikaa sulle tuntemattomien aikuisten kanssa, ja sinä et saa haettua lasta sieltä pois.

Kyllä se Suomessa asuva ulkkis varmaan kieltä sen verran tajuaa, että sille voi jotain jutella :). Jos ei vielä osaa, niin siinäpä oppii. Ja siinä myös tutustuu kun juttelee.

No niinpä, eikös vaan kuulostakin... :(

Meillä on samanlainen 4-vuotias. Satunnaisesti ujostelee, mikä on minusta outoa, mutta esim. lähibussipysäkillä kaikki tuntevat meidät. Ja kaupassa. Ja joka paikasta löytyy joku kiva mummo/täti/setä, jonka kanssa voi jäädä juttelemaan. Ja itse en todellakaan pidä vieraiden kanssa juttelusta.

Mutta niinhän se on, että aikuisen vastuulla on asettaa ne rajat, kun lapsi ei vielä itse osaa. Siitä se sitten oppii. Minä sanon ihan suoraan, että "kaikki aikuiset ei aina halua jutella vieraiden kanssa. Aikuiset voi olla väsyneitä tai tykätä olla hiljaa" jne. Koitan kuitenkin tuntosarvilla vähän kokeilla, millä mielellä juttukaveri on, etten aina ole kieltämässä.

Yhteistyössä