lapsi joka ei halua mennä hoitoon.kuinka kauan sitä kestää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut äiti

Vieras
eli,alotettiin eilen hoitopaikassa.3 vuotias poika rupes itkemään eilen kun tajus että minä en sinne jääkkään.
no nyt sit vein lapset äsken sinne ja poikani alotti jo autossa hillittömän surullisen itkun ja hoki "en halua mennä hoitoon"
jotenkin tuntuu niin epäreilulta jättää itkevä lapsi "vieraalle" ihmiselle.
kuinka kauan teillä on tuota itkemistä kestänyt. ja miten voi noin pienelle selittää että niin vaan täytyy tehdä.
hoitotäti on aivan ihana ja herttainen vanhempi nainen, en usko että itku johtuu hänestä.

no pari vkoa ne saattaa itkeä tai muuten oireilla, mutta kyllä ne tottui ja olivat sitten tosi mielellään hoidossa. kouluun meneminen on helppoa, kun on sitte tottunut olemaan muunkin aikuisen komennossa, kuin äidin. lasteni serkku nimittäin itki hoitoon vietäessä ja äitinsä sääli, mummo hoiti kouluikään ja sanon vain, että kouluun meneminen oli heillä yhtä tuskaa. äitiyteen kuuluu se, että välillä pitää itsensä karaista ja lapsesta luopuminenhan alkaa heti kun se syntyy. voimia.

2-3 viikkoa menee. sitten se tilanne kääntyy sitenpäin, että lapsi itkee kun tulet hakemaan liian aikaisin, kesken kivojen leikkien :)
pääasia ettet ala surkuttelemaan tilannetta.

ni voi mennä pitkäänkin ja siinä ei auta se, että äiti jää oven rakoon miettimään et mitä tehdä vaan anna hali ja lähde töihin, näin helpommin, koska lapsi näkee kyllä jos äidillä on paha mieli ja käyttää sitä hyväkseen. Meillä muksut olleet vauvasta asti aina välillä hoidossa muuallakin kun meillä vanhemmilla joten meillä ei ollut juurikaan tota itkua.Nyt oikein odottavat että pääsevät hoitoon kun siellä on kavereita.

siis miksi et mennyt sinne ensin lapsen kanssa yhdessä?niin että olisit jäänyt parilla kertaa sinne siksi aikaa mitä on tutustumassa(vaik pari tuntii pari kertaa),ja sit vasta yksin.

näin minä tein vaikka yksi hoitajista oli entuudestaan tuttu.

Alkuperäinen kirjoittaja :
siis miksi et mennyt sinne ensin lapsen kanssa yhdessä?niin että olisit jäänyt parilla kertaa sinne siksi aikaa mitä on tutustumassa(vaik pari tuntii pari kertaa),ja sit vasta yksin.

eiköhän noi tutustumiskäynnit kuulu jokaisen päiväkodin rutiinehin? ja aapeelle, se itku varmasti loppuu aikalailla samantien kun ovi sulkeutuu, tässä reilun vuoden aikana olen pannu merkille, että on niitäkin lapsia jotka tihrustaa sitä itkua joka aamu kuukaudesta toiseen ja sit niitä jotka ei oo moksiskaan ja hyvä ku heipat muistaa vanhemmille sanoa. silläkin on merkitystä kuka vie, meillä pojalle oli joskus vaikeeta jäädä ku mä vein ja melkeen kisko multa housut jalasta ku oli niin tiukasti lahkeessa kiinni, mutta sit ku mies vei niin oli "sukkana" menossa autolaatikolle eikä muistanu edes halia tms :)

Meillä kävi niin, että lapsi alkuun meni innoissaan hoitoon ja jäi hyvillä mielin sinne leikkimään.
Sitten vähitellen meno muuttui täysin erilaiseksi, saattoi jo illalla alkaa itkeä tihrustamaan, ettei halua hoitoon lähteä.
Aikamme sitä hommaa katsottiin ja mietittiin joka kantilta asiaa... Totesimme, että hoitajassa on pakko olla jotain mätää.
Otimme yhteyttä päivähoitotoimistoon ja sieltä järkättiin sitten toinen hoitopaikka.
Meno on taas ihan erilaista, lapsi jää ihan mielellään hoitoon ja lörpöttelee iltaisinkin hoitokuulumisia ja kehuu hoitajaa tosi paljon.

Joskus ei lapsen ja hoitajan väliset henkilökemiat sovi toisiinsa.

Alkuperäinen kirjoittaja :

Niin hyvä asia kuin noi tutustumiskäynnit oliskin niin aina ne ei onnistu. Meillä aikoinaan mun työt alkoi elokuun alusta samoin siis lasten tarhaura, päiväkoti vaan sattu oleen kiinni heinäkuun. Kävimme kyllä tutustumassa kesäkuussa mutta pari vuotiaan muisti on niin lyhyt. Itkut kesti pari viikkoa ja sit jätkä olikin jo kuin ei mitään kummallista oliskaan siinä ettei näe äitiä jatkuvasti, isompi olikin kuin kala vedessä heti alusta asti.

No voi, pojat saattaa joskus olla aika sitkeitäkin tuossa asiassa. Meillä yli vuoden tarhassa ollut 4-vuotias itkaisee vieläkin joka aamu. Mutta hoitajien kanssa tultu siihen tulokseen, että pääasia on, että hän viihtyy ja pärjää siellä. Siis ei mitään ongelmia muuten ollut. Kokee vain ilmeisesti erotuskaa tavallista enemmän. Miten ollaan sitten selitetty hänelle hoitoonmenemisen tarve: ollaan kerrottu, että tarvitsemme perheeseen rahaa, jotta voimme ostaa ruokaa ja leluja.

Meillä poika 2,5v alkoi eilen itkemään kun joutui lähtemään päiväkodista minun mukaan. Joskus se muuttuu näin päin! Toki lapset on erilaisia ja meidän poika on aina tykännyt olla suurissa joukoissa, jossa paljon tekemistä. Siksi on viihtynyt päiväkodissa hirveän hyvin. =)

Yhteistyössä