Lapsi huostaanotettiin painon vuoksi.

Kerro mulle heti kaikki

Aktiivinen jäsen
18.12.2006
2 287
0
36
Ylipainoinen nuori otettiin huostaan vastoin tahtoaan
5.10.2008 15:58

Morgan, 16, otettiin huostaan kesken koulupäivän Ruotsissa maaliskuussa 2006.
ota kantaa

Saako ylipainoisen lapsen ottaa huostaan?
O
Kyllä Ei
48% 52%
Ääniä 502

keskustele

Saako ylipainoisen lapsen ottaa huostaan?

Pojan vanhempien katsottiin syyllistyneen pahoinpitelyyn, sillä nuori koululainen painoi tuolloin 128 kiloa. Asiasta kertoo Expressen-lehti.
Tuolloin 13-vuotias poika päätettiin ottaa huostaan ja sijoittaa asumaan toisen perheen luokse.

Ilmoituksen pojan valtavasta ylipainosta oli tehnyt lääkäri, jonka mielestä oli hänen velvollisuutensa ilmoittaa viranomaisille pojan hengenvaarallisesta terveydentilasta. Morganin äiti oli itse ottanut yhteyttä lääkäriin huolestuttuaan pojan ylipainosta.

Monipolvisen oikeusprosessin jälkeen Morgan nyt viimein päässyt takaisin kotiinsa. Expressenin haastattelussa hän kertoo, ettei järjestelystä ollut mitään hyötyä, vaan asiat alkoivat mennä paljon huonommin huostaanoton jälkeen.

- Halusin vain takaisin äidin luokse, Morgan kertoo.

- Apua voi löytää vain ystävän, ei psykologin tai sosiaalityöntekijän luota.

JUHO-PEKKA PEKONEN
@ILTALEHTI.FI

Kerro kaverille

en mä kyllä painon vuoksi kannata huostaanottoa vaan muunlaista puuttumista. ravintoterapeuttia ihan kotiin opettamaan ja pitkäaikaista seurantaa että lapsen/nuoren paino saadaan alaspäin. tuossahan äiti on kuitenkin jo itse ottanut yhteyttä lääkäriin kun on huolestunut.. vaikkakin vähän myöhään.

1598507-lihava.jpg

Alkuperäinen kirjoittaja Matami-Mutkula:
Jos kotona ei mee perille että pitäs elämäntapoja muuttaa niin mikäpä jottei

Eipä kotona välitetä, sipsejä, namuja ja limpparia juodaan kuten vanhemmat! Ihan perusplösöltä palstalaiselta kuulostaa.

olisi mielenkiintoista lukea ne aikaisempien vuosien terkkarin lausunnon painon ja pituuden kehityksestä. Kun kai Ruotsissakin neuvola ja kouluterveydenhuoltojärjestelmä on. ja jos taas lyhyellä aikaa paljon painoa kertynyt niin äkkiä kaikenmaailman tutkimukset terveydentilasta

Äitihän oli ITSE ottanut yhteyttä lääkäriin, kun oli huolissaan pojasta. Sitten lääkäri iloitti eteenpäin ja lapsi huostaanotettiin.
Eli äiti oli valmis tekemään jotain lapsensa eteen!
Ei varmasti yllytä muita vastaavassa tilanteessa olevia turvautumaan lääkärin apuun, kun lääkäriin yhteydenotto johtaa huostaanottoon!

"Ilmoituksen pojan valtavasta ylipainosta oli tehnyt lääkäri, jonka mielestä oli hänen velvollisuutensa ilmoittaa viranomaisille pojan hengenvaarallisesta terveydentilasta. Morganin äiti oli itse ottanut yhteyttä lääkäriin huolestuttuaan pojan ylipainosta."

Alkuperäinen kirjoittaja Mii-mustana:
Äitihän oli ITSE ottanut yhteyttä lääkäriin, kun oli huolissaan pojasta. Sitten lääkäri iloitti eteenpäin ja lapsi huostaanotettiin.
Ei varmasti yllytä muita vastaavassa tilanteessa olevia turvautumaan lääkärin apuun, kun lääkäriin yhteydenotto johtaa huostaanottoon!

Näinpä :/

Alkuperäinen kirjoittaja Mii-mustana:

Ilmoituksen pojan valtavasta ylipainosta oli tehnyt lääkäri, jonka mielestä oli hänen velvollisuutensa ilmoittaa viranomaisille pojan hengenvaarallisesta terveydentilasta. Morganin äiti oli itse ottanut yhteyttä lääkäriin huolestuttuaan pojan ylipainosta.

No niin no niin, perille meni

Alkuperäinen kirjoittaja ticotico:
Olishan tuon asian ehkä voinu toisella laillakin hoitaa... Aika radikaalia.

Samaa mieltä jos muita keinoja ei ole kokeiltu. Mutta kun me emme tiedä sitä. Ensin koko perheelle apua ja jos painoindeksi ei ala tippumaan niin sitten huostaanotto.

Yhteistyössä