Lapsi hoitoon työttömänä ollessa

• Viestiketjun aloittaja piski
  • Ensimmäinen viesti
"ccc"
[QUOTE="ccc";24321061]Mulle joku päivähoidon hakutiimiläinen tms suorastaan vittuili puhelimessa kun hain lapsille hoitopaikkaa ollessani työttömänä. Hain paikan juurikin siksi, että aktiivisesti etsin töitä ja tiesin, että paikka pitää olla. Joissakin työpaikoissa oletetaan, että hakija pääsee töihin HETI. Kun olin odottanut päivähoitopäätöstä neljä kuukautta eikä mitään kuulunut niin soitin hakutiimiin. Siellä täti kyseli, että olet siis vain kotona ja haet paikkaa. Kerroin tilanteen niin hän tokaisi, että "no pakkohan meidän on jokin paikka antaa. Mutta saattaa olla, että lapset joutuu kauas ja eri paikkoihin." Saatiin sitten paikka lapsille lopulta. Lapset olivat hoidossa kahtena päivänä viikossa viisi tuntia kerrallaan eli oman "lusmuilun" vuoksi en heitä pk:iin laittanut. Koko ajan hain töitä, mutta alallani on paljon työttömyyttä. Onneksi pääsin sitten opiskelemaan alalle, jolla työvoimapulaa. Lapset ehtivät olla hoidossa tätä ennen kaksi kuukautta ja tosiaan 8 kertaa kuukaudessa.

Mullekin jotkut kommentoivat, että ai sulla on lapset hoidossa vaikka olet työtön... Oli kyllä niin ikävä tilanne että. Pakko olla lapsilla paikka, että voi aloittaa työt heti. Ja sitten siitä aktiivisesta työnhausta palkitaan vittuilulla. Kiva.[/QUOTE]

Ja tosiaan meillä mies on kovapalkkainen, joten miten alennettua maksua ei maksettu. Oli 14 pv/kk -sopimus, mutta lapset olivat vain 8 pv/kk ja senkin vain sen takia, että tottuvat päiväkotiin jos joutuisin aloittamaan työt pikaisesti. Tätä päiväkodin tädit itse suosittelivat.

Mietin tuota karenssiasiaa... että jos on vaikka hakenut lapselle hoitopaikkaa, mutta ei ole vielä saanut, niin tuleeko tosiaan karenssi? Mihin se lapsi sitten pitäisi laittaa? Jos ilmoittaa työnantajalle, että haluaa tulla töihin, mutta täytyy ensin saada hoitopaikka, niin miten tämä voi kaatua työnhakijan niskaan sillä perusteella, että ei ole halunnut mennä töihin?!
Ei niitä kiinnosta inhimilliset syyt. Niinkuin ei kiinnosta suurinta osaa täälläkään.

"ccc"
[QUOTE="vieras";24321082]Niinpä niin, se sama MIES joka tällä palstalla aina lynkataan mm. seuraavista asioista:

-käy töissä
-ei käy töissä
-juo olutta
-pelaa tietokonepelejä
-jättää sukat lattialle[/QUOTE]

No olipa tyhmä kommentti. Oliskohan täällä ehkä useampiakin kirjoittajia kuin yksi?

Mitenkäs se nyt onkaan?
Oma kommenttini paljoudesta perustuu ihan omiin kokemuksiini. Jos minulle sanotaan, että "haluan olla kotona mahdollisimman pitkään, mutta lapsi ei siellä kanssani viihdy", niin asiahan on niin. Tai jos manaillaan työkkäriä, kun sieltä patistellaan kursseille tms. Toki on paljon lapsia, joilla on ehdottomasti paremmat oltavat hoidossa kuin kotona, mutta se on sitten toinen juttu se.

Ja kyllä meille tulee tieto perheen tilanteesta, esim. lastensuojelullisista toimista, teemmehän heidän kanssaan yhteistyötä.
Eli jos työssäkäyvä valittaa, miten ei jaksaisi mennä aamulla töihin, miten työnteko v*tuttaa, miten haluaisi vaan olla lomalla tai kotona, niin tämäkö on ihan ok - mutta jos työtön sanoo jotain negatiivista työstä/kurssista, niin se on heti väärin? Jos työtön toivoo saavansa itselleen mieluisaa tai oman alan työtä ja toivoo, ettei työkkäri osoita mitään kamalaa ilmaistyötä tai hömppäkurssia, niin tässäkö on joku asenneongelma, miten niin?

Meillä lapsen hoitopaikan saaminen vaan veny veny. Koska hakemusta tehdessä mies oli työtön, niin hakemuksen kanssa ei pidetty mitään kiirettä, päin vastoin.. Nyt mies töissä ja mulla alkaa maanantaina koulu. Saatiin hoitopaikka alle viikossa, kun soitin siitä. Johan alko hommat etenemään vauhdilla kun sanoin et viikon päästä on lapsen oltava hoidossa :D

"aave"
Itse olen kaksi kertaa työllistynyt ja saanut kyllä viikossa lapsille hoitopaikan. Nyt kun jäin työttömäksi otan lapset pois hoidosta. Onhan se järjetöntä olla kotona ja viedä lapset hoitoon kun ei tiedä siitä kestosta kauanko työttömyys kestää. Ja ei siitä mitään karenssia saa jos kerta lapset tosiaan pääsee kahdessa viikossa hoitoon jos tarve on.

"vieras"
[QUOTE="aave";24321141]Itse olen kaksi kertaa työllistynyt ja saanut kyllä viikossa lapsille hoitopaikan. Nyt kun jäin työttömäksi otan lapset pois hoidosta. Onhan se järjetöntä olla kotona ja viedä lapset hoitoon kun ei tiedä siitä kestosta kauanko työttömyys kestää. Ja ei siitä mitään karenssia saa jos kerta lapset tosiaan pääsee kahdessa viikossa hoitoon jos tarve on.[/QUOTE]

No ei se paljoa lämmitä että lapset pääsee kahdessa viikossa hoitoon, jos työt pitäis aloittaa heti huomenna eikä kahden viikon päästä.

[QUOTE="vieras";24321181]No ei se paljoa lämmitä että lapset pääsee kahdessa viikossa hoitoon, jos työt pitäis aloittaa heti huomenna eikä kahden viikon päästä.[/QUOTE]

Jep, ja kaikkialla Suomessa se kaksi viikkoa ei välttämättä edes onnistu. Täällä meillä taitaa olla 3 viikoa se siirtymäaika ja olen melko varma, että jokaisella paikkakunnalla nämä säädetyt ajat eivät edes toteudu.

Virikkeitä ja virikkeitä. Ja olen itsekin joskus kurssilla ollut, mutta samalla oli kyllä työnhakukin käynnissa. Mieluummin olisin tietty kotona ollut senkin ajan, vaan eipä käynyt päinsä. Ei tästä kannata tappelemaan ryhtyä. Ken pilttinsä hoitoon haluaa kiikuttaa, sen tehköön, oli syynä mikä tahansa. Jos ei kiinnosta, ok. Jos ei jaksa, ok. Jos hakee töitä, ok. Jos on sairas, ok. Jokainen vanhempi joutuu päätöksensä tekemään ja useimmat tekevät ne omien intressiensä mukaan.

Hoitopaikkaa kannattaa tietysti hakea, jos töitäkin aikoo hakea, ja monin paikoin aloitusaikaakin voi kerran muuttaa, jos aloituspäivänä ei vielä hoitoa tarvitsekaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Mitenkäs se nyt onkaan?;24321120:
Eli jos työssäkäyvä valittaa, miten ei jaksaisi mennä aamulla töihin, miten työnteko v*tuttaa, miten haluaisi vaan olla lomalla tai kotona, niin tämäkö on ihan ok - mutta jos työtön sanoo jotain negatiivista työstä/kurssista, niin se on heti väärin? Jos työtön toivoo saavansa itselleen mieluisaa tai oman alan työtä ja toivoo, ettei työkkäri osoita mitään kamalaa ilmaistyötä tai hömppäkurssia, niin tässäkö on joku asenneongelma, miten niin?
No onhan siinä eroa. Vituttaahan se välillä ketä tahansa, mutta kun itsensä täytyy elättää niin työtä on tehtävä. Ei tosin kaikkien.

No mutta
No onhan siinä eroa. Vituttaahan se välillä ketä tahansa, mutta kun itsensä täytyy elättää niin työtä on tehtävä. Ei tosin kaikkien.
Mitä eroa siinä on? Ja mitä pahaa/väärä, jos työtön toivoo, ettei saa jotain lennokintaittelukurssia tai ilmaistyötä? Eihän sellaisilla voi elättää itseään, ja suurin osa toivoo sitä työtä nimenomaan, jotta saisi rahaa perheelleen. Eihän se, jos työtön ei hae juuri jotain tiettyä työtä tai kurssia, tarkoita etteikö hän hakisi kuitenkin jotain muuta työtä. Työtön voi ihan hyvin tykätä elämästään ja nauttia siitä, että on aikaa tehdä omia juttuja, vaikka silti hakisi töitä tosissaan ja haluaisikin töihin. Vai pitäisikö työttömän vain masentua, jotta hän olisi oikeanlainen työtön?

"Äiti"
Koska päivähoito kustannetaan pääsääntöisesti verorahoista, on mielestäni kohtuullista, että työttömät ja perhevapailla olijat eivät tuo lapsiaan päivähoitoon. Tietenkin sosiaalisilla perusteilla (vanhempien alkoholismi, masennus tai muu sairaus/kyvyttömyys tasapainoiseen vanhemmuuteen) tulisi edelleen saada lapsi päivähoitoon. Ymmärrän myös, että asioiden synkronointi voi olla hyvin hankalaa – kuinka saada lapsi hoitoon silloin kun työpaikka löytyy. Tähän tulisi olla jokin joustava ratkaisu. Päivähoitojärjestelmää tulisi voida kehittää esimerkiksi niin, että työpaikan löytyessä vähintään väliaikainen hoitopaikka löytyy 2 viikon sisällä. Ja toisaalta jos vanhempi tekee ns pätkätöitä, pitää sekin huomioida. Tämän asian päiväkodin johtajalle voi todistaa työtodistuksilla ja jo tällä hetkellä päiväkodin johtaja/muu päivähoitopaikasta päättävä viranomainen voi käyttää harkintaa.

Itse olen toiminut niin, että työttömänä en pitänyt lapsia päivähoidossa. Sain hoitopaikat noin kahden viikon kuluttua siitä kun ilmoitin hoitopaikan tarpeesta. Hoitopaikka ei tietenkään ollut se lähin mahdollinen, mutta jotenkin sumplittavissa kuitenkin. Erityisesti kahden vanhemman perheessä kyse onkin enemmän yhteisestä halusta saada asia toimimaan kuin ”mahdottomuudesta”. Pienipalkkaisella yksinhuoltajalla – erityisesti autottomalla – tilanne on huomattavasti mutkikkaampi.

Sellainenkin olisi mielestäni ok, että kotona olijoiden lapsista perittäisiin huomattavasti normaalia hoitomaksua suurempi maksu.

Tuntuu hullulta maksaa veroissa siitä, että kotiäidit/-isät pitävät lapsiaan päivähoidossa.

"nuuhku"
Meidän lapsi (4 vuotta) on päivähoidossa mm. seuraavista syistä: minulla mielenterveysongelmia ja olen avohoidossa, keskusteluajat sellaisia että niihin ei todellakaan voi ottaa tuon ikäistä mukaan kuuntelemaan. Lisäksi joskus on päiviä, milloin itken (yksin ollessani) paljon ja/tai en jaksa laittaa ruokaa ennen iltaa, ahdistus menee niin pahaksi että kuulen ääniä jne.
Lapsella on neurologinen vaiva ja aistiyliherkkyyttä, suositeltiin päivähoitoa tukemaan näidenkin vuoksi (on pienryhmässä). Hoitoaika 6-6,5h/pvä viitenä päivänä viikossa. Olen virallisesti "vain" työtön, mutta työkkärissäkin käyn kuntoutuspuolella säännöllisesti ja olen osallistunut sitä kautta mm. kursseille ja työharjoitteluun.

Halusin kertoa nämä, sillä minä olen päällepäin ihan tavallisen näköinen äiti enkä mikään hirviö- moni varmasti siis ihmettelee miksi tuon lapsen hoitoon, kun olen itse "vain" kotona. Asiat eivät aina ole niin yksinkertaisia...

Ps. Päiväkodin suhtautuminen on ollut ihan ok, mutta aika paljon kyselevät miten olen kotona ja sitten yrittävät patistella esim. hakemaan aiemmin tai pitämään lasta enemmän kotona. Lapsi on yleensä ainakin kahdesti kuussa "vapaalla" päivän tai kaksi arkisin, joten en ihan ymmärrä mistä on kyse...viikonloput olemme rauhassa kotona, yhdessä silloinkin. Silloin kun kävin kurssilla ja työharjoittelussa, päiväkoti suhtautui jotenkin erilailla? Olivat ikäänkuin hyväntuulisempia ja ehkä myös joustavampia.

"äiti"
onneksi itse asun niin hyvällä paikkakunnalla ettei tarvi sen takia pitää lasta hoidossa. Täällä saa heti paikan kun asia kiirreellinen. ilmoitus vain toimistolle niin muutaman tunnin sisällä on hoitopaikka. Täällä ymmärretään se että silloin toimitaan ripeästi. Palvelu parhaimmillaan.

"vieras"
[QUOTE="Äiti";24321664] Tähän tulisi olla jokin joustava ratkaisu. Päivähoitojärjestelmää tulisi voida kehittää esimerkiksi niin, että työpaikan löytyessä vähintään väliaikainen hoitopaikka löytyy 2 viikon sisällä.[/QUOTE]

Ei se 2 viikkoa auta mitään useimmissa sellaisissa työpaikoissa, mihin itse olen päässyt. Siinä vaiheessa kun tietää paikan saaneensa, työt pitäis pystyä aloittamaan jo parin päivän sisällä. Välillä suoraan haastattelussa sanotaan että voit aloittaa huomenna (ja haastatteluun mennessähän ei ole todellakaan tietoa, tuleeko paikan saamaan vai ei) ja jos se ei sovi, se on sit morjens, koska ns. paskaduuneissa moinen katsotaan heti osoitukseksi joustamattomuudesta, vaikka olisi miten hyvä ja perusteltu syy.

"TAT"
[QUOTE="Äiti";24321664]Koska päivähoito kustannetaan pääsääntöisesti verorahoista, on mielestäni kohtuullista, että työttömät ja perhevapailla olijat eivät tuo lapsiaan päivähoitoon. Tietenkin sosiaalisilla perusteilla (vanhempien alkoholismi, masennus tai muu sairaus/kyvyttömyys tasapainoiseen vanhemmuuteen) tulisi edelleen saada lapsi päivähoitoon. Ymmärrän myös, että asioiden synkronointi voi olla hyvin hankalaa – kuinka saada lapsi hoitoon silloin kun työpaikka löytyy. Tähän tulisi olla jokin joustava ratkaisu. Päivähoitojärjestelmää tulisi voida kehittää esimerkiksi niin, että työpaikan löytyessä vähintään väliaikainen hoitopaikka löytyy 2 viikon sisällä. Ja toisaalta jos vanhempi tekee ns pätkätöitä, pitää sekin huomioida. Tämän asian päiväkodin johtajalle voi todistaa työtodistuksilla ja jo tällä hetkellä päiväkodin johtaja/muu päivähoitopaikasta päättävä viranomainen voi käyttää harkintaa.

Itse olen toiminut niin, että työttömänä en pitänyt lapsia päivähoidossa. Sain hoitopaikat noin kahden viikon kuluttua siitä kun ilmoitin hoitopaikan tarpeesta. Hoitopaikka ei tietenkään ollut se lähin mahdollinen, mutta jotenkin sumplittavissa kuitenkin. Erityisesti kahden vanhemman perheessä kyse onkin enemmän yhteisestä halusta saada asia toimimaan kuin ”mahdottomuudesta”. Pienipalkkaisella yksinhuoltajalla – erityisesti autottomalla – tilanne on huomattavasti mutkikkaampi.

Sellainenkin olisi mielestäni ok, että kotona olijoiden lapsista perittäisiin huomattavasti normaalia hoitomaksua suurempi maksu.

Tuntuu hullulta maksaa veroissa siitä, että kotiäidit/-isät pitävät lapsiaan päivähoidossa.[/QUOTE]

Tää on just näitä mielipiteitä, joiden mukaan muuten ei mutta sitten ja sitten kyllä. Arvatkaa vaan millainen gogolilainen ja kafkamainen tai mikä lie neuvostoliittolainen byrokratia sitä tarvitaan selvittämään, kenen tilanne nyt on milloinkin millainen. Minä puolestani maksan veroa mielelläni ja suon, että palkataan ennemmin päivähoitoon väkeä kuin jotain turhia konttorirottia ja sosiaalitätejä ihmisten asioita nuuskimaan. Ei sellaisesta nuuskimisesta muuta tule kuin toisten nöyryyttämistä.

• Tykkää
Reactions: Millenia
meillpäin
asia järjestyi näin: Jäin vanhempainvapaan jälkeen työttömäksi. Hain lapselle ensin hoitopaikkaa syksyksi, koska silloin paikka on helpoin saada ja oletin työllistyväni. Enpä saanut töitä. Ilmoitin tästä pph:n ohjaajalle, joka jätti meidät ns. hoitopaikkajonoon, mikä tarkoitta sitä että lapsi saa hoitopaikan kahden viikon sisään ilmoituksesta. Meille luvattiin vieläpä, että pääsee hoitoon alle 3 km säteellä kotoamme (mikä meilläpäin ei ole itsestäänselvyyv), koska minulla ei ole autoa.

Työllistyin sitten vuodenvaihteessa, ja lapsi sai hoitopaikan heti seuraavalle viikolle. En joutunut edes laittamaan lasta ns. kylmiltään hoitoon, vaan ehdimme harjoitella viikon verran, koska työnantaja jousti. Mikäli olisin ollut tilanteessa, jossa olisin voinut hypätä töihin heti seuraavana päivänä pyynnöstä, olisin toki saanut töitä aiemminkin. Niistä sitten vain piti valitettavasti kieltäytyä lapsen hoidon takia, eikä siitä mitään karenssia tule.

Toki lapsi nyt joutuu vaihtamaan hoitopaikkaa tuosta tilapäisestä paikasta, ja saatiinkin paikka nyt entistä lähempää kotia, joten elo helpottuu silläkin lailla. Mutta kaiken kaikkiaan homma toimi minusta ihan tarpeeksi joustavasti - ei nyt voi olettaakaan, että hoitopaikoissa olisi ns. jatkuva reservi näille työttömien lapsille, että lapsen saa hoitoon heti seuraavana päivänä!

Itse ajattelin niin, että jos kevääseen mennessä en olisi saanut töitä, olisin joka tapauksessa ottanut lapselle seuraavaksi syksyksi hoitopaikan ja ottanut vastaan minkä tahansa työn. Kyllähän se hoitopaikan puute nimittäin vaikeutti työn saantia... Onneksi näin ei kuitenkaan tarvinnut tehdä.

acz
Kuule, näitäkin tapauksia on PALJON, ja asiahan ei saa silloinkaan kuulua meille. Heillä on oikeus tuoda lapsensa hoitoon ja mennä vaikka kotiin nukkumaan. Tai kaverille kahvittelemaan. Samaan aikaan hoitopaikkaa jonottaa 30-60 lasta, joista suurin osa 1-2 -vuotiaita töihin palaavien vanhempien pilttejä. Näin on eduskunnassa säädetty. Jos haluaa olla positiivinen, niin onpahan ainakin itsellä töitä tiedossa.
Niin on. Ongelma ei silloin ole nämä muutamat kahvilla olijat vaan se, että ei ole tarpeeksi päivähoitopaikkoja. Eikä se tuolla asenteella ainakaan muutu. Päiväkoti hoitaa lapset, vanhempien asiat eivät heille kuulu pätkän vertaa. Vai pitäisikö vanhempienkin tulla tarkistamaan että lapset ovat varmasti hyvässä hoidossa ja kaikki tehdään säädösten mukaisesti?

• Tykkää
Reactions: Millenia
Mitä eroa siinä on? Ja mitä pahaa/väärä, jos työtön toivoo, ettei saa jotain lennokintaittelukurssia tai ilmaistyötä? Eihän sellaisilla voi elättää itseään, ja suurin osa toivoo sitä työtä nimenomaan, jotta saisi rahaa perheelleen. Eihän se, jos työtön ei hae juuri jotain tiettyä työtä tai kurssia, tarkoita etteikö hän hakisi kuitenkin jotain muuta työtä. Työtön voi ihan hyvin tykätä elämästään ja nauttia siitä, että on aikaa tehdä omia juttuja, vaikka silti hakisi töitä tosissaan ja haluaisikin töihin. Vai pitäisikö työttömän vain masentua, jotta hän olisi oikeanlainen työtön?
Joo. Juuri näin. Tätähän nimenomaan tarkoitin.. Oikeasti sitä, että jos ihmiselle maksetaan työttömyyskorvausta tms, niin kyllä siinä ihmisellä täytyy olla velvollisuus osallistua vaikka sitten siihen lennokkikurssille, eikä vain siihen korvauksen nostamiseen. Juuri tuo ajattelu "korvaukset vaan mulle ja vapaa-ajasta nauttimaan" asenne ärsyttää. Ja lapset ilmaiseen hoitoon. Toki elämäntilanteet vaihtelee, mutta jos meno on tätä vuodesta toiseen? Sinulla ei tietenkään ole eikä ole ollut, mutta joillain on. On elämäntapa -työttömiä, ja tahtomattaan -työttömiä.

Niin on. Ongelma ei silloin ole nämä muutamat kahvilla olijat vaan se, että ei ole tarpeeksi päivähoitopaikkoja. Eikä se tuolla asenteella ainakaan muutu. Päiväkoti hoitaa lapset, vanhempien asiat eivät heille kuulu pätkän vertaa. Vai pitäisikö vanhempienkin tulla tarkistamaan että lapset ovat varmasti hyvässä hoidossa ja kaikki tehdään säädösten mukaisesti?
Kannattaisi tulla. Läheskään aina säädösten mukaan ei toimita, ei vain ole väkeä. Se ei ole vanhempien vika, mutta kun nyt kysyit, niin ilman muuta kyseenalaistamaan vaan.

"Hmm"
Joo. Juuri näin. Tätähän nimenomaan tarkoitin.. Oikeasti sitä, että jos ihmiselle maksetaan työttömyyskorvausta tms, niin kyllä siinä ihmisellä täytyy olla velvollisuus osallistua vaikka sitten siihen lennokkikurssille, eikä vain siihen korvauksen nostamiseen. Juuri tuo ajattelu "korvaukset vaan mulle ja vapaa-ajasta nauttimaan" asenne ärsyttää. Ja lapset ilmaiseen hoitoon. Toki elämäntilanteet vaihtelee, mutta jos meno on tätä vuodesta toiseen? Sinulla ei tietenkään ole eikä ole ollut, mutta joillain on. On elämäntapa -työttömiä, ja tahtomattaan -työttömiä.
En tosiaan ole itse työtön, mutta ihmettelen tällaista asennetta. Eli siis mielestäsi on VÄÄRIN, jos työtön toivoo, ettei joutuisi lennokkikurssille, vaan mieluummin löytäisi oman alan työtä??? Kyllähän nykyisin on jo sellainen järjestelmä, että jopa hyödyttömästä lennokkikurssista kieltäytyvä saa karenssia - eikö se riitä? Pitäisikö työttömien olla jotenkin niin ylinöyriä, että mitään omia toiveita ei saisi olla eikä varsinkaan mitään negatiivista sanottavaa mistän työstä tai työkkärin kyykytysjärjestelmästä?

Mitä väärää on siinä, että työtön nostaa korvauksia, vaikka ei kärsikään olemassaolostaan? Minusta on vaan tervettä osata työttömänäkin nauttia elämästä ja löytää elämän mielekkyys, vaikka rahaa olisi vähemmän ja tilanne olisi epävarma. Paljon parempi se on kuin masentuminen tai turhautuminen.

Kotona työskentelevä
[QUOTE="Äiti";24321664]Koska päivähoito kustannetaan pääsääntöisesti verorahoista, on mielestäni kohtuullista, että työttömät ja perhevapailla olijat eivät tuo lapsiaan päivähoitoon. Tietenkin sosiaalisilla perusteilla (vanhempien alkoholismi, masennus tai muu sairaus/kyvyttömyys tasapainoiseen vanhemmuuteen) tulisi edelleen saada lapsi päivähoitoon. Ymmärrän myös, että asioiden synkronointi voi olla hyvin hankalaa – kuinka saada lapsi hoitoon silloin kun työpaikka löytyy. Tähän tulisi olla jokin joustava ratkaisu. Päivähoitojärjestelmää tulisi voida kehittää esimerkiksi niin, että työpaikan löytyessä vähintään väliaikainen hoitopaikka löytyy 2 viikon sisällä. Ja toisaalta jos vanhempi tekee ns pätkätöitä, pitää sekin huomioida. Tämän asian päiväkodin johtajalle voi todistaa työtodistuksilla ja jo tällä hetkellä päiväkodin johtaja/muu päivähoitopaikasta päättävä viranomainen voi käyttää harkintaa.

Tuntuu hullulta maksaa veroissa siitä, että kotiäidit/-isät pitävät lapsiaan päivähoidossa.[/QUOTE]

Olisipa hankala järjestelmä. Itse teen töitä kotona - olen vapaa taiteilija, joten työsopimusta tai työtodistuksia ei ole esittää. Monen mielestä saattaa näyttää siltä, että en tee mitään. Ja silloin, kun ei ole apurahoja, olen virallisesti "työtön työnhakija", vaikka teen koko ajan taiteellista työtäni. Ehdottamasi kyttäysjärjestelmä tekisi minun työskentelystäni ihan mahdotonta.

kttr
Minua aina vähän epäilyttää nämä, joiden mielestä tällaisia tapauksia on tosissaan paljon. Kun ei ne hoitajat sati sitten täysin ulkopuoliset ihan oikeasti tiedä hakeeko ne töitä, ovatko vaikka mielenterveyskuntoutuksessa tai neuvolasta suositeltu hoitoa väsymyksen takia tai ihan mitä tahansa. Valmiiksi tuomitsevan asenteen ottaminen on aika ikävää. Ja kun vielä koitetaan muistaa, että se hoitopaikka on lapsen oikeus, ja jos syystä tai toisesta äiti ei pärjää kotona lasten kanssa 24/7 niin se on lapsen parasta päästä touhuamaan päiväkotiin ja olla sitten illat levähtäneen äidin kanssa. Huostaanotto tai äidin terveyden hajottaminen tulisi kalliimmaksi kuin se hoitopaikka. Tämä väsähtänyt äiti ei myöskään koskaan tule palaamaan työelämään, jos hänelle ei anneta mahdollisuutta kuntoutua ja hakea töitä.

Samanlainen trendi on noissa sosiaalietuuksissa. Jotenkin tuntuu, että ihmisten mielestä suurin osa käyttää niitä väärin ja koko tuet pitäisi lakkauttaa sen takia, kun työttömällä on varaa muuhunkin kuin veteen ja vehnäjauhoihin. Hyväksikäyttäjiä, huijareita ja laiskimuksia on aina olemassa se pieni prosentti ja toimivan yhteiskunnan takia näiden siipeilijöiden pitää antaa siipeillä lakien puitteissa. Liika tiukentaminen tai oikeuksien karsiminen tuottaa vain enemmän hallaa oikeasti tarvitseville, kyllä ne sluibailijat porsaanreikänsä löytää.
Jos lapsi tulee päiväkotiin hoitoon äidin sairauden tai väsymyksen vuoksi, siitä todellakin pitäisi tulla jonkinlainen tieto päiväkotiin. Sehän on tukitoimenpide perheelle. Ei tietenkään mitään yksityiskohtia perheen tilanteesta tule, mutta kummasti helpottaa ymmärrystä perhettä kohtaan. Myös lapset saattavat oireilla esim. äidin masennuksen takia...

Yhteistyössä