Lapsi hoitoon työttömänä ollessa

• Viestiketjun aloittaja piski
  • Ensimmäinen viesti
piski
Moni haukkuu äidit, jotka laittavat lapsensa hoitoon, vaikka itse ovat työttömänä. Hoitopaikkaa ei kuitenkaan ole helppo saada, ei etenkään läheltä. Olen nyt joutunut kieltäytymään yhdestä työstä ja toiseen minua ei otettu, vaikka olin pätevin ja kaikki tämä siksi, että lapsi ei ollut hoidossa valmiina. Työt olisivat alkaneet heti ja aivan mahdoton yhtälö saada samantien lapsi hoitoon. Työhaastatteluissa kysytään aina lapsen hoitokuvioita. Nyt aionkin laittaa lapsen hoitoon ja kehua asiaa työhaastatteluissa eli että olen HETI valmis töihin kun lapsikin hoidossa.

"vieras"
Noinhan se on. Tämän vuoksi olen ihmetellytkin näitä hoito-oikeuden rajoittajia. Jotta saa työttömyyskorvausta, pitää olla valmis ottamaan töitä vastaan periaatteessa heti. Eli lapsilla pitäisi olla hoitopaikka. Näin jo ihan lain mukaan, karenssi voi napsahtaa, jos ei pääse töihin siksi, ettei lapset saaneet heti hoitopaikkaa.

no kyllä täällä ainakin on työttämänkin se lapsi hoitoon laitettava heti kun hoitopaikan saa. hoitopaikoista on täällä hirveä pula, ja jos työtön hoitaa lastaan kotona ja tarjotaankin töitä, sitä hoitopaikkaa ei heti saa voi mennä vikkoja jopa kuukausia, ja jos ei tukijoukkoja ole, niin pakko varautua jo työttömyysaikana mahdolliseen työpaikkaan. karessin tulla pätkähtää kuitenkin, jos et ota työtä vastaan, vaikka syynä olis se ettei lapselle ole hoitopaikkaa

"Liila"
Näinpä, kyllä se hoitopaikka on oltava, jotta pystyy töihin menemään.

Meillä mies jäi yllättäen työttömäksi, kun firma kaatui alta. Onneksi ei otettu lapsia pois hoidosta, sillä mies sai 3 kk:n jälkeen työpaikan. Jos lapset olisi otettu pois hoidosta siksi aikaa, niin olisi menetetty aivan vieressä oleva ja tosi kiva päiväkotipaikka. Lapset olisivat joutuneet uuteen paikkaan ties kuinka kauaksi ja sen jälkeen elämä olisi ollut kaikilla yhtä helvettiä.

"niin"
Pakkohan se hoitopaikka on hakea valmiiksi, jos oikeasti haluaa työllistyä. Monessa paikassa nykyään työ pitää aloittaa "huomenna" ja hoitopaikan saamiseen menee kaksi viikkoa.

"vieras"
Just tuon takia miäkin olen laittanut lapsen hoitoon. Mulla on ollut tässä muutama lyhyt sijaisuus, ja on todella helpottavaa kun työn voi ottaa vastaan miettimättä sen enempiä.
Löytyis vaan se oikein kunnon työpaikka..Se olis mahtavaa!

Nyt taas kun olen työttömänä, niin lapsi on hoidossa vaan kolmena päivänä viikossa. Hoitopaikka on ihan lähellä, hoitotäti on aivan mahtava, ja hoitokavereistaan lapsi tykkää kovasti.

"mie"
Pistä vaan lapsi hoitoon eihän sinne tarvi joka päivä mennä ja päivätkin voivat olla lyhyitä kun et ole vielä töissä.
Oman lapseni päiväkodissa on muutamien kotona olevien lapset hoidossa pidemmän päivän kun mun töissäkäyvän lapset . Tuntuu pahalta sillä heillä olisi nyt aikaa "uhrata" lapsilleen kun itse miettii sitä kuinka lyhyeksi jää yhteinen aika viikolla :(

Ja mikäli on työtön = pienet tulot = pieni hoitomaksu/ei ollenkaan maksua, niin ei välttämättä tule taloudellista haittaa vaikka ottaa hoitopaikan vastaan ja pitääkin lapsen kotona kunnes työt alkavat. Siis jos haluaa toimia niin, kaikki eivät halua. Meillä jotkut vanhemmat ovat pitäneet paikkaa varauksessa, mutta siitäkin joutuu maksamaan varausmaksua puolet perheelle määrätystä kk-maksusta.

Suzyanne
MInä en ole tuota koskaan ymmärtänyt, että mitä pahaa siinä on olevinaan jos on työtön ja lapsi hoidossa, jos tosiaan hakee koko ajan töitä. Kun eihän sitä hoitopaikkaa tosiaan heti saa.

Kaveri jäi työttömäksi, lapsi oli päiväkodissa. Kaveri haki aktiivisesti töitä , mutta silti päiväkodissa vihjailtiin erittäin inhottavaan sävyyn hänen työttömyydestään, tyyliin "sullahan on aikaa tehdä sitä ja sitä..." . Siis se oli todella inhottavaa naljailua useamman eri hoitajan taholta. Se päättyi kun kaverini sai opiskelupaikan.

Minusta päiväkodin työntekijöille ei kuulu tippaakaan vanhempien työ/työttömyyskuviot, elleivät sitten satu saamaan selville että joku pitää lasta hoidossa eikä ole aikomuskaan hakea töitä.

Tämä kai siitä sitten seuraa, kun haukutaan työttömiä jotka laittavat lapsen hoitoon. Vähän hankalaa on hakea töitä vauva kainalossa tai pari leikki-ikäistä käsipuolessa. Mutta siis joo, ilman muuta hae hoitopaikka ensin.

Minusta päiväkodin työntekijöille ei kuulu tippaakaan vanhempien työ/työttömyyskuviot, elleivät sitten satu saamaan selville että joku pitää lasta hoidossa eikä ole aikomuskaan hakea töitä.
Kuule, näitäkin tapauksia on PALJON, ja asiahan ei saa silloinkaan kuulua meille. Heillä on oikeus tuoda lapsensa hoitoon ja mennä vaikka kotiin nukkumaan. Tai kaverille kahvittelemaan. Samaan aikaan hoitopaikkaa jonottaa 30-60 lasta, joista suurin osa 1-2 -vuotiaita töihin palaavien vanhempien pilttejä. Näin on eduskunnassa säädetty. Jos haluaa olla positiivinen, niin onpahan ainakin itsellä töitä tiedossa.

"totta"
[QUOTE="mie";24320640]Pistä vaan lapsi hoitoon eihän sinne tarvi joka päivä mennä ja päivätkin voivat olla lyhyitä kun et ole vielä töissä.
Oman lapseni päiväkodissa on muutamien kotona olevien lapset hoidossa pidemmän päivän kun mun töissäkäyvän lapset . Tuntuu pahalta sillä heillä olisi nyt aikaa "uhrata" lapsilleen kun itse miettii sitä kuinka lyhyeksi jää yhteinen aika viikolla :([/QUOTE]

Niinpä.

Kuule, näitäkin tapauksia on PALJON, ja asiahan ei saa silloinkaan kuulua meille. Heillä on oikeus tuoda lapsensa hoitoon ja mennä vaikka kotiin nukkumaan. Tai kaverille kahvittelemaan. Samaan aikaan hoitopaikkaa jonottaa 30-60 lasta, joista suurin osa 1-2 -vuotiaita töihin palaavien vanhempien pilttejä. Näin on eduskunnassa säädetty. Jos haluaa olla positiivinen, niin onpahan ainakin itsellä töitä tiedossa.
Minua aina vähän epäilyttää nämä, joiden mielestä tällaisia tapauksia on tosissaan paljon. Kun ei ne hoitajat sati sitten täysin ulkopuoliset ihan oikeasti tiedä hakeeko ne töitä, ovatko vaikka mielenterveyskuntoutuksessa tai neuvolasta suositeltu hoitoa väsymyksen takia tai ihan mitä tahansa. Valmiiksi tuomitsevan asenteen ottaminen on aika ikävää. Ja kun vielä koitetaan muistaa, että se hoitopaikka on lapsen oikeus, ja jos syystä tai toisesta äiti ei pärjää kotona lasten kanssa 24/7 niin se on lapsen parasta päästä touhuamaan päiväkotiin ja olla sitten illat levähtäneen äidin kanssa. Huostaanotto tai äidin terveyden hajottaminen tulisi kalliimmaksi kuin se hoitopaikka. Tämä väsähtänyt äiti ei myöskään koskaan tule palaamaan työelämään, jos hänelle ei anneta mahdollisuutta kuntoutua ja hakea töitä.

Samanlainen trendi on noissa sosiaalietuuksissa. Jotenkin tuntuu, että ihmisten mielestä suurin osa käyttää niitä väärin ja koko tuet pitäisi lakkauttaa sen takia, kun työttömällä on varaa muuhunkin kuin veteen ja vehnäjauhoihin. Hyväksikäyttäjiä, huijareita ja laiskimuksia on aina olemassa se pieni prosentti ja toimivan yhteiskunnan takia näiden siipeilijöiden pitää antaa siipeillä lakien puitteissa. Liika tiukentaminen tai oikeuksien karsiminen tuottaa vain enemmän hallaa oikeasti tarvitseville, kyllä ne sluibailijat porsaanreikänsä löytää.

• Tykkää
Reactions: SeInka
Siis mitä?
Eikö se riitä että kuppaatte elantonne työssäkäyvien selkänahasta. Miten nämä saatanan yhteiskunnan loiset vielä kehtaavat valittaa ja vaatia lisää??? Kaikki tuet pois näiltä jotka istuvat toimettomina koneen ääressä, valittavat ja vaativat vielä että pitäisi lapset hoitoon saada vaikka yhteiskunta jo elättää ne kun nämä luuserit eivät jaksa tai viitsi. Hävetkää, oikeasti.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Siis mitä?;24320968:
Eikö se riitä että kuppaatte elantonne työssäkäyvien selkänahasta. Miten nämä saatanan yhteiskunnan loiset vielä kehtaavat valittaa ja vaatia lisää??? Kaikki tuet pois näiltä jotka istuvat toimettomina koneen ääressä, valittavat ja vaativat vielä että pitäisi lapset hoitoon saada vaikka yhteiskunta jo elättää ne kun nämä luuserit eivät jaksa tai viitsi. Hävetkää, oikeasti.
Häpeä sinä!
Onko sulla käynyt mielessä, että Kaikkien mielestä kotona lorviminen ei ole kivaa? Että joku antaisi vaikka toisen kätensä jos vaan pääsisi töihin? Saisi tienattua tarvitsemansa rahat työtä tekemällä?
Tuilla eläminen ei ole mitään herkkua!

Tattis
Minua ei ainakaan elätä yhteiskunta vaan mies. Kalleinta päivähoitomaksua maksetaan. Senttiäkään en saa kelasta, en sossusta enkä mistään.

Oma kommenttini paljoudesta perustuu ihan omiin kokemuksiini. Jos minulle sanotaan, että "haluan olla kotona mahdollisimman pitkään, mutta lapsi ei siellä kanssani viihdy", niin asiahan on niin. Tai jos manaillaan työkkäriä, kun sieltä patistellaan kursseille tms. Toki on paljon lapsia, joilla on ehdottomasti paremmat oltavat hoidossa kuin kotona, mutta se on sitten toinen juttu se.

Ja kyllä meille tulee tieto perheen tilanteesta, esim. lastensuojelullisista toimista, teemmehän heidän kanssaan yhteistyötä.

"vieras"
Tiedän, että tämä on provo, mutta... Siitä itsensä työllä elättämisestähän tässä juurikin oli kyse! Jos lapsella ei ole hoitopaikkaa valmiina, ei voi vastaanottaa työpaikkaa, koska hoitopaikan saaminen saattaa venyä viikoilla, jopa kuukausilla. Jos lapsella paikka jo valmiina, voin työn aloittaa vaikka heti ja kappas, pois yhteiskunnan elätyksestä.

Luetun ymmärtäminen.

Tattis
[QUOTE="vieras";24321043]Siitä itsensä työllä elättämisestähän tässä juurikin oli kyse! Jos lapsella ei ole hoitopaikkaa valmiina, ei voi vastaanottaa työpaikkaa, koska hoitopaikan saaminen saattaa venyä viikoilla, jopa kuukausilla. Jos lapsella paikka jo valmiina, voin työn aloittaa vaikka heti ja kappas, pois yhteiskunnan elätyksestä.[/QUOTE]

Ja kun osa kunnista ei halua antaa sitä paikkaa - tai ei kertakaikkiaan anna - silloin onkin kyse työttömien nöyryyttämisestä. Kun joutuu työttömäksi pienen lapsen kanssa, ei voi enää työllistyä, kun kunnassa on tuollainen asenne.

Oma kommenttini paljoudesta perustuu ihan omiin kokemuksiini. Jos minulle sanotaan, että "haluan olla kotona mahdollisimman pitkään, mutta lapsi ei siellä kanssani viihdy", niin asiahan on niin. Tai jos manaillaan työkkäriä, kun sieltä patistellaan kursseille tms. Toki on paljon lapsia, joilla on ehdottomasti paremmat oltavat hoidossa kuin kotona, mutta se on sitten toinen juttu se.

Ja kyllä meille tulee tieto perheen tilanteesta, esim. lastensuojelullisista toimista, teemmehän heidän kanssaan yhteistyötä.
Työkkärin kursseista manailee kyllä ihan kaikki. Kuka nyt haluaa jollekin haistapaskakurssille 9 euroa/päivä, kun voisi hakea oikeitakin töitä? Ja eiköhän tuo ensiksimainittu nimenomaan kerro äidin väsymyksestä. Lapsi kaipaa virikkeitä enemmän kuin äiti jaksaa antaa.

Onhan se ikävää, että kaikki naiset ei ole supersankareita, jotka suoriutuu kodista ja töistä kunnialla aina. Terveempää olisi kuitenkin lakata ajattelemasta ihmisistä aina sitä pahinta, omakin elämä muuttuu mukavammaksi.

Ja jos hoitopaikoista on niin hitosti pulaa, niin olisko kuntien paikka oikeasti lisätä niitä hoitopaikkoja. Johan meillä työttömiä riittäisi niihinkin hommiin. Pakkoko lapsia on kotiin pakottaa ja mammat tappelee sitten, että kenellä on se oikea syy laittaa lapsensa hoitoon. Kaikille lapsille pitäisi löytyä paikka, ja jos ei löydy niin syy ei ole työttömissä äideissä vaan siellä kunnassa ja valtiossa, joka ei hoida lapsille tarpeeksi paikkoja.

"ccc"
Mulle joku päivähoidon hakutiimiläinen tms suorastaan vittuili puhelimessa kun hain lapsille hoitopaikkaa ollessani työttömänä. Hain paikan juurikin siksi, että aktiivisesti etsin töitä ja tiesin, että paikka pitää olla. Joissakin työpaikoissa oletetaan, että hakija pääsee töihin HETI. Kun olin odottanut päivähoitopäätöstä neljä kuukautta eikä mitään kuulunut niin soitin hakutiimiin. Siellä täti kyseli, että olet siis vain kotona ja haet paikkaa. Kerroin tilanteen niin hän tokaisi, että "no pakkohan meidän on jokin paikka antaa. Mutta saattaa olla, että lapset joutuu kauas ja eri paikkoihin." Saatiin sitten paikka lapsille lopulta. Lapset olivat hoidossa kahtena päivänä viikossa viisi tuntia kerrallaan eli oman "lusmuilun" vuoksi en heitä pk:iin laittanut. Koko ajan hain töitä, mutta alallani on paljon työttömyyttä. Onneksi pääsin sitten opiskelemaan alalle, jolla työvoimapulaa. Lapset ehtivät olla hoidossa tätä ennen kaksi kuukautta ja tosiaan 8 kertaa kuukaudessa.

Mullekin jotkut kommentoivat, että ai sulla on lapset hoidossa vaikka olet työtön... Oli kyllä niin ikävä tilanne että. Pakko olla lapsilla paikka, että voi aloittaa työt heti. Ja sitten siitä aktiivisesta työnhausta palkitaan vittuilulla. Kiva.

Tuli mieleen
Mietin tuota karenssiasiaa... että jos on vaikka hakenut lapselle hoitopaikkaa, mutta ei ole vielä saanut, niin tuleeko tosiaan karenssi? Mihin se lapsi sitten pitäisi laittaa? Jos ilmoittaa työnantajalle, että haluaa tulla töihin, mutta täytyy ensin saada hoitopaikka, niin miten tämä voi kaatua työnhakijan niskaan sillä perusteella, että ei ole halunnut mennä töihin?!

Yhteistyössä