Lapsi hoidossa vaikka vanhempi työttömänä kotona :(

  • Viestiketjun aloittaja Syyllinen olo
  • Ensimmäinen viesti
Syyllinen olo
Onko täällä samanlaisessa tilanteessa olevia?

Tilanteemme on sellainen, että olen juuri valmistunut ja mies opiskelee ja käy työssä. Tyttäremme 3,5v jatkaa nyt edelleen hoidossa, vaikka itse olen kotona. Lapsi on nyt kahtena päivänä viikossa hoidossa n.9.30-15 eli n. 6h.

En vaan jotenkin kestä tätä tilannetta ja minua painaa kamala syyllisyys. Haluamme kuitenkin säilyttää hyvän hoitopaikan, koska paikka on lähellä ja lapsi viihtyy. Olen aktiivinen työnhakija ja on hyvin todennäköistä, että saankin työtä piakkoin.

Onko muita työttömiä / kotona olevia, joiden lapset kuitenkin hoidossa? Mitä fiiliksiä muilla? Onko vinkkejä, miten tästä "selviää"? Tuntuu niin väärältä, vaikka lapsi onkin vain tuon 12h/vko hoidossa...
 
Ärrimiau
Mitenkäs ajattelit niitä töitä etsiä, jos lapsi ei ole hoidossa? Et voi kuljettaa lasta mukana työhaastatteluissa ja saat työtäkin helpommin, kun voit sanoa että lapsella on jo hoitopaikka.
 
"Anne"
toi on ihan ok!!
niin jatkoi minullakin 3v ja 5v päiväkodissa, vähensin vain hoitopäivät kolmeen per viikko koska tulotkin oli pienemmät kun olin hetken ansiosidonnaisella. Onneksi pidin paikan koska 5kk myöhemmin sain töitä ja sitten olisi ollut taas uusien paikkojen haku edessä
 
täällä on tilanne että isompi lapsi (3v) on tarhassa ja ite oon 3viikkoisen vauvan kans kotona. On myös ollu tilanne että olen ollut työttömänä ja mies töissä mutta lapsi siltikin tarhassa. Ei se mun mielestä oo väärin kun lapsella on hyvä tarhapaikka ja tykkää olla, saa leikkiä kavereiden kanssa ja on paljn virikkeitä, älä tunne huonoa omaatuntoa :)
 
No panic
Mielestäni ei mitään syytä tuntea syyllisyyttä. Saahan sitä itsekin tehtyä työhakemuksia ym. sillä välin kun lapsi on hoidossa. Ja jos lapsi viihtyy, niin miksi tuntea syyllisyyttä? Olisihan se kurjaa (myös lapsen kannalta) irtisanoa hyvä hoitopaikka ja mahdollisesti jo kuukauden päästä olla hakemassa uutta hoitopaikkaa, joka voisikin sitten olla aivan toiselta puolelta kaupunkia ja kaikki tutu ihmiset lapsen entisestä hoitopaikasta vaihtuisivat. Elä ressaa! :)
 
Syyllinen olo
Voi miten ihana kuulla, että ratkaisumme on ok muidenkin mielestä. :) Jotenkin sitä vaan miettii, että mitä hoitajat päiväkodilla ajattelevat, kun tietävät minun nyt olevan työtön ja silti vien lapseni hoitoon.
 
"Olivia"
Toi syyllisyys on varmaankin sitten peräisin täältä kaksplussalta, koska kenenkään lapsi täällä ei saisi olla koskaan hoidossa minuuttiakaan.
-miten menet haastatteluun jos sinulla ei ole lapselle hoitopaikkaa
-EHDOTTOMASTI ei kannata antaa paikkaa pois, koska paikat ovat kiven alla kuten tiedät
-lapsikin on sen ikäinen, että hyötyy ikäistensä seurasta, eikä hoitoon tarvitse sopeutua uudelleen sitten kun työllistyt, koska se hoitorutiini ei ole katkennut välissä
-voit käyttää sen ajan kun lapsi on hoidossa, hakemuksien tekemiseen, työpaikkojen etsimiseen, työkkärissä käymiseen, jne

Tässä tapauksessa ei ole mitään muuta ongelmaa kuin äidin syyllisyyden tunne, joka on täysin perusteeton.
 
"vieras"
täällä on tilanne että isompi lapsi (3v) on tarhassa ja ite oon 3viikkoisen vauvan kans kotona. On myös ollu tilanne että olen ollut työttömänä ja mies töissä mutta lapsi siltikin tarhassa. Ei se mun mielestä oo väärin kun lapsella on hyvä tarhapaikka ja tykkää olla, saa leikkiä kavereiden kanssa ja on paljn virikkeitä, älä tunne huonoa omaatuntoa :)
Ihan ilman piruilua tai mitään,mutta tuo sinun tilanteesi on ihan eri kuin ap:lla.
 
Yksi Äiti
ensiksi täytyy sanoa että olitpa rohkea kun uskalsit tällaisen avauksen tänne laittaa. mä olen harmikseni saanut huomata kuinka muut äidit osaavat olla hyvinkin tuomitsevia ja arvostelivia,vaikka eivät tiedä edes toisen ihmisen/perheen tilannetta .

joten sanon sinulle,että älä turhaan murehdi. sinä tiedät parhaiten perheesi tilanteen ja teet kuten parhaaksi näet. kellään ei siihen pitäisi olla nokan koputtamista :)
 
tuota..
Tuttu on perhepäivähoitaja. Taitaa olla aika yleistä, että hoitajat itse ihmettelee, miksi tuovat lapsia hoitoon kun vanhempi on itse kotona :/
Mun kaveri ei vienyt itse hoitoon lapsia vapaapäivinä, vaikka oli töissä. Jos esim. vain tiistai oli vapaa, hän sen yhden vapaapäivän hoiti lapsen itse.
 
"hmm"
Ap, turhaan tunnet syyllisyyttä kun lapsi on noin vähän hoidossa. Ymmärrän tilanteenne erittäin hyvin. Sitä taas en ymmärrä, kun naapurin äiti piti 2-vuotiastaan 5 päivänä viikossa hoidossa kun itse oli työtön. Onko tommosessa enää mitään järkeä... Minusta olet tehnyt tosi fiksusti. Tsemppiä ja toivon mukaan saat pian töitä!
 
-?-
Älä pode syyllisyyttä, kuten tuolla jo mainittu, eivät ole hoidossa koko ajan, ja tarvitset myös aikaa työnetsimiseen sekä näin saat pidettyä paikan.
Itse juuri tänään laitoin päivähoitohakemuksen menemään, jos syksyllä työllistyisin, niin olisi paikka valmiina lapsille.
Ja ilman huonoa omaatuntoa aion 3-v ja 5-v lapseni viedä hoitoon osa-aikaisesti, vaikka en heti töitä löytäisikään. Olen ollut tähän asti kotona.
 
"Joo"
Ilman muuta tarhapaikka täytyy säilyttää kun hakee työtä. Sitä sen sijaan en ymmärrä että äiti on vauvan kanssa kotona ja isompi lapsi hoidossa. Anteeksi, mutta alkaa aina savu nousta kun tuollaista kuulee. Itse olin lasten tarha-aikana silloin tällöin päivän vapaalla, ja aina otin lapset kotiin ellei jotain erityistä ollut, kuten retkeä jonnekin tms. Rahallisestihan siinä menetti, mutta ei tullut mieleenkään pitää lasta hoidossa kun itse olin kotona.

Mutta siis ap:n tilanne ihan toinen, ehdottomasti hänen kanssaan samaa mieltä :)
 
"viima"
mä olen jotenkin ain käsittäny ettei laps voi olla kotihoidos jos vanhempi on työttömänä. silloinhan et voi olla aktiivinen työnhakija. olenko vääräs? koska onhan tuo työttömyystuki huomattavasti suurempi kuin kodinhoidontuki. olenko vääräs vai kui tää menee? ja itselläni sellainen ala ettei toivoakaan päästä töihin kuin perustamalla oma yritys.
 
Syyllinen olo
Voi miten kannustavia kommenttaja tänne on tullut. Kiitos paljon kaikille! :) Tämä vanhemmuus on vaan sellaista, että helposti tuntee syyllisyyttä. Usein ihan suottakin. Mukava saada täältäkin tukea omille ratkaisuille. :)
 
Syyllinen olo
[QUOTE="viima";23522594]mä olen jotenkin ain käsittäny ettei laps voi olla kotihoidos jos vanhempi on työttömänä. silloinhan et voi olla aktiivinen työnhakija. olenko vääräs? koska onhan tuo työttömyystuki huomattavasti suurempi kuin kodinhoidontuki. olenko vääräs vai kui tää menee? ja itselläni sellainen ala ettei toivoakaan päästä töihin kuin perustamalla oma yritys.[/QUOTE]

Tuohon en osaa kyllä sanoa, miten menee. Tosin kotihoidontukea me ei enää saataisikaan, kun lapsi on jo yli 3 vuotta.
 

Yhteistyössä