Lapsi hoidossa - jompi kumpi vanhemmista sairaslomalla?

vieras
eli jos lapsella on hoitopaikkako jo??? totta kait saa olla hoidossa vaikka koko päivän.

mutta jos ei ole hoitopaikkaa, ja olet sairas ettet voi hoitaa lasta, sinun täytyy hakea hoitopaikkaa... kunnalla ei kuitenkaan sitö ole pakko antaa, 2n viikon varo aika.
 
hoitaja
Meillä on päiväkodissa 8-16 välisenä aikana hoitoaika tälläisissa tapauksissa. Henkilökunnan vähyys muina aikoina on syynä. Tietysti johtajan kanssa voi neuvotella asiasta. Varmasti hoitopaikka kohtaista, että kannattaa kysyä.
 
häh
Alkuperäinen kirjoittaja Bonita:
Siis lapsella on kunnallinen, vakituinen kokopäiväinen hoitopaikka. Nyt mies 2 vkoa sairaslomalla ja kotona, hoitopaikassa sanottiin että olisi lapsi haettava klo 15 (!!!) mennessä pois???? Mies ei välttämättä kykene hakemaan ja itse olen töissä klo 17 asti.... Onko muka olemassa joku laki jossa noin sanotaan, meidän hoitosopimuksessa ei mainita tällaisista asioista yhtikäs mitään??!!
No mille aikaa hoito on haettu? Varmaankin voi määrätä, jos olette sopineet että lapsi haetaan klo. 15.
 
häh
Alkuperäinen kirjoittaja Bonita:
Alkuperäinen kirjoittaja Bree:
mites ne tietää hoidossa että iskä on saikulla?

Tietysti oli kerrottava koska äiti alkaakin nyt hakemaan pois kun isä ennen hakenut :whistle: Tyhmänä kerroin syyn :/ Ja nyt sitten nakitetaan tommosilla ihme jutuilla :(
No ei kai ne voi pakottaa, jos sairaus kerran on sitä laatua, ettei voi hakea lasta hoidosta!
 
älä anna periksi
Ei hoitopaikalla ole mitään sanomista tuommoiseen! Te maksatte kokopäivähoidosta ja siinä ei ole mitään ehtoja vanhempia kohtaan! Jos hoitopaikka on auki 7-17, niin lapsi voi olla siellä koko tuon välisen ajan olipa vanhemmat kotona tai ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bonita:
Tietääkö joku, mistä saisi tietoa siitä, onko säädöksiä olemassa siitä, miten lapsi saa olla hoidossa jos jompi kumpi vanhemmista on työstään sairaslomalla ja kotona? Tai onko jollain omakohtaisia kokemuksia asiasta? Voiko hoitopaikka määrätä että lapsi saa olla hoidossa esim vain tietyn ajan päivästä, eikä esim jo ennalta ilmoitetun ja sovitun hoitoajan?

Hoitopaikka ei ole se joka määrää hoitoajat vaan vanhempien tarve hoitopaikan aukioloaikojen puitteissa. Sairausloma on paranemista ei lastenhoitoa varten, työantaja kun ei lastenhoidosta maksa...
 
vieras
Mitkä ovat ilmoitetut hoitoajat hoitosopimuksessa, minkä olette tehneet? Jos siihen olette laittaneet, että lapsi haetaan aina klo 15, niin silloin heillä on oikeus vaatia hakemaan silloin tai teidän on laadittava uusi hoitosopimus.
 
hoi
Alkuperäinen kirjoittaja Bonita:
Nostan vielä; onko jollakin kokemusta/faktaa vastaavasta?
mä olin sairaslomalla, ja meidän tyttö on ollut ihan normaali ajan päivähoidossa!! ei sitä tarvinut aikasemmin hakea kuin ennenkään ei todellakaan. eikä niille edes tarvi tollasia kertoa ei se niille kuulu.

myös kun mieheni oli viikon sairaslomalla oli tyttö koko viikon ihan normaalisti hoidossa.

ne vaan siksi haluaa että hakisitte aikasemmin että pääsevät ite helpommalla.
 
Faktahan on, että Suomessa on edelleen subjektiivinen oikeus kunnalliseen päivähoitoon, vaikka molemmat vanhemmat kököttäisivät työttöminä kotona ihan jatkuvasti.
Alunperin olette jonkun hoitoajan sopineet kun lapsi on aloittanut hoidossa (kuinka monta tuntia ja mistä mihin kellon aikaan).
Jos olette sopineet, että lapsi haetaan 17 mennessä, niin lapsi saa siellä hoidossa siihen asti olla.
Aikaisemmin saa toki hakea, mutta mikään pakko ei ole, jos haku normaalistikin tapahtuu silloin 17 aikaan.
 
Minä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitkä ovat ilmoitetut hoitoajat hoitosopimuksessa, minkä olette tehneet? Jos siihen olette laittaneet, että lapsi haetaan aina klo 15, niin silloin heillä on oikeus vaatia hakemaan silloin tai teidän on laadittava uusi hoitosopimus.

Luitko koko ketjun?
 
vieras
Minä soittaisin heti aamulla hoitotoimistoon ja kysyisin sieltä kuinka tulee tehdä, en minä ainakaan viitsisi hoitajien kanssa alata tappelemaan se on heidän päälliköidensä tehtävä ja jos hoitotoimistossa sanottaisiin että pitää hakea klo 15.00 niin vaatisin perustelut siihen ja sitten soittaisin vaikka sosiaalipuolelle että onko heillä hoitajia vapaana, kun lapsi pitää hakea klo 15.00 ja olen töissä klo 17.00 ja isä ei pääse hakemaan koska on sairaana.
 
harmaana
Itse olin kolmannelta lapselta neljä viikkoa alkuraskaudessa sairaslomalla ja kyllä vein lapset silloin tarhaan. Mielestäni minulla on oikeus sairastaa rauhassa ja kun koko päiväinen hoitopaikka on ja siitä maksan niin miksi olisin pitänyt vain osan päivää hoidossa. Tarhassa tiedettiin, että olen sairaslomalla eikä mitään sanottu, että pitäisi pitää lyhyempiä päiviä. Viimeistään puoli neljältä muutenkin aina haettiin.
 
yks vaan
Yleensä tämmöisistä asioista pystyy keskustelemalla sopimaan. Meillä oli päiväkodissa kaks semmosta lasta, jotka olivat klo 15-19 välisenä aikana hoidossa, koska äiti oli raskauden takia niin huonossa kunnossa eikä kyennyt hoitamaan lapsia ja isä oli maatalouslomittaja. Tämäkin hoitoaika järjestyi pelkästään keskustelemalla, vaikka normaalisti päiväkoti olikin auki klo 17 asti.

Otat yhteyttä päivähoidon ohjaajaan, niin eiköhän asia sillä järjesty.
 
manta76 harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Bonita:
Siis lapsella on kunnallinen, vakituinen kokopäiväinen hoitopaikka. Nyt mies 2 vkoa sairaslomalla ja kotona, hoitopaikassa sanottiin että olisi lapsi haettava klo 15 (!!!) mennessä pois???? Mies ei välttämättä kykene hakemaan ja itse olen töissä klo 17 asti.... Onko muka olemassa joku laki jossa noin sanotaan, meidän hoitosopimuksessa ei mainita tällaisista asioista yhtikäs mitään??!!
Meillä on sama juttu. Jos toinen vanhemmista on kotona pitää lapsi hakea hoidosta jo klo 15 vaikka oli kokopäivänen. Mahdetaankohan me asua samassa kaupungissa?
 
.
Monelta lapset normaalisti haetaan? mietin vaan, että jos päiväkoti on klo 17 asti auki ja äiti vasta silloin pääsee omasta työpaikastaan ja hakee.. Menee varmasti lähemmäs klo 17.30 ellei ihan lähellä ole töissä (eli menee hoitajille ylitöiksi, mikä on epäreilua taas heille ) ..

Itse hakisin lapset niin aikaisin kuin pystyy, ellei mies ole sidottuna sänkyyn ja pärjää kotona yksinään, pystyy varmasti hakemaan lapset hoidosta.
 
selitystä kaipaan
Niin no, ei se vanhempi ole siellä kotona sitä varten että hoitaa lapsiaan, vaan itseään että on mahdollisimman pian työkuntoinen. Ja se hoitopaikka on haettu ja saatu, ja hoitoajat sovittu. Miksi pitäisi siis hakea sovittua aiemmin?
 

Yhteistyössä