Lapsi heittäytyy maahan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Öykkymöykky
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ö

Öykkymöykky

Vieras
5-vuotias lapseni silloin tällöin heittäytyy maahan huutamaan, kun ei muka jaksa kävellä lyhyttä matkaa esim. parkkipaikalta kotiin. Yleensä jatkan matkaa ja lapsi jaksaa kyllä juosta perään. Oudommissa paikoissa, missä on enemmän ihmisiä, tuo on hankalampaa ja tietysti noloa. Mitä näissä tilanteissa pitäisi "oikeaoppisesti" tehdä.

Itse teen juuri noin että sanon heippa, jää siihen sitten. Toimii.

Jos paikka on vaarallinen enkä uskalla jättää, niin käytän jotain kiristyskeinoa soveltaen. "Esim. jos et nyt tule nätisti niin mitään karkkipäivää ei tule". Toimii.

Viime kädessä nostan mukulan kainaloon/ otan kädestä ja sit mennään, ja toteutan sen uhkaukseni.

5 v. on jo niin iso etten viitti katsella tuollaista käytöstä kovin pitkään. Ennemmän tää on pikkusten juttu.

5-v on jo niin iso, että ymmärtää syyn ja seurauksen. Siihen viereen selittämään, miksi moinen käytös ei ole hyväksyttävää, ja jos ei lopeta, niin menee karkit/herkut/leffa/lempilelu/jokin hänelle tärkeä juttu - varikkoon kunnes osaa käyttäytyä ja pyytää käytöstään anteeksi.
Itselläni ei vielä noin isoja lapsia, mutta siskon lapsen samanlaiseen käytökseen tämä tepsi (kun oli minulla hoidossa). Lapsi oppi olemaan nätisti ihan kertalaakista, ja sisko kiitteli opetuksesta vielä pitkään perään. :)

Sanon että nyt mennään.
Uhkaan että joku lempilelu otetaan pois, esim 'sitten äiti laittaa sinun Muumi-laivan kaappiin'.
Joskus lahjon; saat sitten kotona rusinoita / muumikeksin jos kävelet reippaasti.
Oon myös kokeillu sanoo 'hei-hei äiti ainakin menee' mutta ei toimi. Katsoo vaan perään ja tietää etten jätä sitä yksin (kun on vasta pari vuotias).
Jos ei lapsi millään tottele ja mulla menee hermot niin huudan 'ei sitten' ja kiroan päälle ;(

[QUOTE="susu";26749533]teeppä sama,heittäidy itse viereen maahan huutamaan,meillä tuo toimi ja olipa viimeinen kerta kun niin teki.[/QUOTE]

:laugh: olen tämän vinkin kuullut ennenkin, mutta huvitti silti näky jonka kuvittelin. Äitejä ja isiä jalkakäytävällä tai kupan karkkiosaston lattialla huutamassa:D

:laugh: olen tämän vinkin kuullut ennenkin, mutta huvitti silti näky jonka kuvittelin. Äitejä ja isiä jalkakäytävällä tai kupan karkkiosaston lattialla huutamassa:D

Mulla oli kummityttö hoidossa ja toi itkupotkukiljuminen tapahtu meidän keittiössä. Menin sitten viereen tekemään samaa. Tyttö hämmästyi niin että lopetti.

Sitten oon tehnyt niin, että rauhallisesti kysyn, että mitä haluat, saat valita. Käyttäydyt kunnolla ja sitten leikitään tms. Tai sitten kiljut siinä ja ei leikitä. jos ei tottele ja kinuaa lelua/leikkiä/mitä tahansa, sanon että itse valitsit huutamisen. Ton kun teki muutaman kerran niin kyllä uskoi. Vaatii vaan sitä kärsivällisyyttä..

[QUOTE="miu";26749589]Sanon että nyt mennään.
Uhkaan että joku lempilelu otetaan pois, esim 'sitten äiti laittaa sinun Muumi-laivan kaappiin'.
Joskus lahjon; saat sitten kotona rusinoita / muumikeksin jos kävelet reippaasti.
Oon myös kokeillu sanoo 'hei-hei äiti ainakin menee' mutta ei toimi. Katsoo vaan perään ja tietää etten jätä sitä yksin (kun on vasta pari vuotias).
Jos ei lapsi millään tottele ja mulla menee hermot niin huudan 'ei sitten' ja kiroan päälle ;([/QUOTE]

palkitseminen on kyllä vihonviimeinen keino ja tyhmää edes vinkiksi täällä antaa.Lapsihan ajattelee että saa tänäänkin muumikeksin jos muistaa huutaa parkkipaikalla!

[QUOTE="vieras";26749541]Itse teen juuri noin että sanon heippa, jää siihen sitten. Toimii.

Jos paikka on vaarallinen enkä uskalla jättää, niin käytän jotain kiristyskeinoa soveltaen. "Esim. jos et nyt tule nätisti niin mitään karkkipäivää ei tule". Toimii.

Viime kädessä nostan mukulan kainaloon/ otan kädestä ja sit mennään, ja toteutan sen uhkaukseni.

.[/QUOTE]

Juuri näin. Ja hermohan siinä menee myös =)

[QUOTE="susu";26749953]Vaatii kyllä vanhemmalta pokkaa tehdä tuo mutta toimii![/QUOTE]

No mä en pidä tätä kovin tehokkaana. Lapsista se on lähinnä hauskaa/ huvittavaa ja haluavat mielellään nähdä tämän shown uudestaankin.....

Ystäväni isä oli heittäytynyt kerran maahan volisemaan lapsen seuraksi eikä kuulemma koskaan uudelleen tarvinut :D itse en kyllä tiedä mitä tekisin tuossa tilanteessa.

Yhteistyössä