Lapsi haluaa lähteä lukioon toiselle paikkakunnalle

[QUOTE="Piika-äiti";24469159]Miten niitä pitää jos ne oikeasti haluaa lähteä?

Jos se 8-9-luokkalaisen telkkuamista ja teinintää, niin se menee ohi sillä hetkellä kun opon maikka alkaa kysellä yhteishakupapereiden kanssa. Meillä esikoinen harrasti 8-luokalla erikoislukioon menoa, enkä estellyt, mutta kun tosipaikka tuli, niin oman kylän lukioonhan tuo meni.

Mutta jos on oikesti menossa erikoislukioon ja haluaa lukioon liittyviä oheistoimintoja, ryhmiä, kerhoja ja muuta opintoja syventävää harrastusta, niin mentävähän se on.[/QUOTE]

Voihan sitä vain kieltää.

Tätä on meillä puhuttu jo vuosi. Ja ysillä ollaan nyt.
 
Riippuu syystä, miksi haluaa sinne.

Mä kävin itse eri paikkakunnalla lukion, vaikka olis ollu omallakin moinen tarjolla. Mutta kuljin bussilla joka päivä ees ja taas.

Mun pari kaveria serkku mukaanlukien oli myös muilta paikkakunnilta ja asuivat sitten omillaan. Hyvin nekin jo tuon ikäisinä pärjäsivät.
 
"Mari"
Minä lähdin kans 16-vuotiaana kauas kotoa sisäoppilaitokseen (jossa tosiaan aamiainen, lounas ja päivällinen + asuminen ilmaista).. Mun kohdalla ei mennyt niinkuin stromsössä, bileitä pidettiin vähintään kerran viikossa + viikonloput kun en jaksanut mennä kotiin. Koulu meni penkin alle tietenkin. Siinä meni monta vuotta, etten kotiporukoiden kanssa ollut paljon tekemisissä kun uusi elämä vei niin mukanaan. Tuli siinä töpeksittyä, mutta kasvoi minusta loppujen lopuksi kuitenkin ihan hyvä ihminen :) En tiedä mitä tekisin nyt jos oma lapseni haluaisi 16-vuotiaana kauas kotoa asumaan ja opiskelemaan. Riippuu ehkä ihmisestä, onko kyseessä vastuuntuntoinen nuori vai kaltaiseni hulivili, jonka saa helposti puhuttua hölmyyksiin mukaan ja joka keksii hölmöyksiä helposti myös itse :D
 

Yhteistyössä