Lapsi ei syö

Mya
Meidän poika ei syö. Siis mitään. Taas on menny koko viikonloppu vaan yhdellä aamupuurolla, rusinoilla ja puolikkaalla lastenruokapurkilla (poika ei suostu syömään kuin purkkeja)...
Poika on muutenkin pienikokonen ja paino on menny aina alakäyrien alla ja nyt ois viikon päästä painokontrolli. Tätä menoa paino ei taaskaan oo noussu.

Hoidossa poika kuulema syö ison miehen annoksia kaikkea tarjottua ruokaa, mutta kotona ei mitään.

Tämä on kausiluonteista ja välillä poika syö kohtalaisesti, mutta nyt on menny pitkään tosi huonosti.

Ruokailutilanteet alkaa olla meillä jo olla tositosi stressaavia ja oon alkanu vihaamaan pojan syöttämistä, kun siitä ei tule mitään. Poika vaan sotkee ja kääntää päätä pois. Syömiseen menee aina melkein tunti ja tulos on aina tosi surkea. Varmaan osa syy huonoon syömiseen on se että mä aina jo pelkään valmiiks ruokahetkiä ja oon tosi hermostunut, mutta se ei ole ainut syy.

Syöttämällä poika ei syö mitään, vaan tahtoisi vain syödä itse. Tekniikka on kuitenkin vielä vähän yli 1 veellä sen verran hakusassa, että ruokaa osuu suuhun tosi vähän ja poika turhautuu, lopettaa syömisen ja alkaa leikkiä ruualla.

Auttakaa hyvät ihmiset jos osaatte.... oon jo tosi ahdistunut tän asian takia ja odotan kauhulla sitä kun meidän kesäloma alkaa viikon pästä ja joudun kestämään ruokailun tuskan joka ikinen päivä viisi kertaa....kammottaakammottaa.....
 
Ei hätää, jos kerran ruokailu sujuu hoidossa. Nyt pojalle ruoka-ajat eli anna aikaa syödä puoli tuntia ja sitten pois pöydästä, jos ei syöminen kiinosta. Kylmästi otat lautasen pois, vaikka lapsi alkaisi huutamaan, että on nälkä ja lupaa syödä. Ei pidä antaa lasten leikkiä ruoalla. Olehan tiukkana. Poika kyllä osaa, kun kerran syöminen hoidossa onnistuul.
 
The titityy
Meillä ihan sama homma ja pojalla ikää 2v.

Ei ole taas syönyt moneen päivään juuri mitään, ei edes jugurttia joka yleensä uppoaa. Sairas ei ole.
Tätä on ollut aina.
On kausia että uppoaa paremmin ja sitten taas näitä että väkipakolla pitää saada muutama lusikallinen alas.

Omalla käyrällään kasvaa suht ok. mutta todella laiha on. Pituutta siis kohta 90 cm ja painoa nyt 12.4 kg

Neuvolaan pitää huomenna soittaa aika ja tarkastuttaa tuo käyrä. Mulla on niin paha mieli tuosta että lapsi ei syö.

Itse jos annan syödä, niin kaksi lusikallista ottaa ja loput heittelee seinille. Pakko minun syöttää jotta edes ehkä vähän enemmän menisi.

Ruokana jos on purkkia, niin tuo 200g purkki jo parilla viimeisellä lusikalla yökityttää, niin vähän vain pystyy syömään.

Maitoa ei juo nimeksikään. Teen aina paksun puuron, johon saan parhaillaan ohennukseksi menemään jopa 2dl maitoa. Muuten se ei saisi tarpeeksi nestettä. Aina ei kuitenkaan mene koko puuro ja maidon saanti jää vähäksi.

Ostin jo kalsium-tabuja, mutta en saa niitäkään syötettyä.

Todella raskasta ja väsyttävää on.
 
The titityy
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2007 klo 23:35 JuiceFani kirjoitti:
No jos ei syö niin sit ei syö. Kyllä se sit syö ku tulee nälkä. Näin on ainaki ollu meillä.
Ei meillä. Nälkää ei ole, eikä tule... :/ Itkun kanssa joskus syötän että ota nyt tai kohta on sairaalaan meno. Eihän tuo puhe mitään auta muuta kuin itseäni, jotta yrittäisin sinnikkäästi työntää ruokaa ettei tulisi oikeasti sitä sairaalaan lähtöä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2007 klo 23:35 The titityy kirjoitti:
Meillä ihan sama homma ja pojalla ikää 2v.

Ei ole taas syönyt moneen päivään juuri mitään, ei edes jugurttia joka yleensä uppoaa. Sairas ei ole.
Tätä on ollut aina.
On kausia että uppoaa paremmin ja sitten taas näitä että väkipakolla pitää saada muutama lusikallinen alas.

Omalla käyrällään kasvaa suht ok. mutta todella laiha on. Pituutta siis kohta 90 cm ja painoa nyt 12.4 kg

Neuvolaan pitää huomenna soittaa aika ja tarkastuttaa tuo käyrä. Mulla on niin paha mieli tuosta että lapsi ei syö.

Itse jos annan syödä, niin kaksi lusikallista ottaa ja loput heittelee seinille. Pakko minun syöttää jotta edes ehkä vähän enemmän menisi.

Ruokana jos on purkkia, niin tuo 200g purkki jo parilla viimeisellä lusikalla yökityttää, niin vähän vain pystyy syömään.

Maitoa ei juo nimeksikään. Teen aina paksun puuron, johon saan parhaillaan ohennukseksi menemään jopa 2dl maitoa. Muuten se ei saisi tarpeeksi nestettä. Aina ei kuitenkaan mene koko puuro ja maidon saanti jää vähäksi.

Ostin jo kalsium-tabuja, mutta en saa niitäkään syötettyä.

Todella raskasta ja väsyttävää on.
No meillä on tyttö ollut aina ranttu ruokansa suhteen, eli siksi aloin lukemaan tätä, mutta huomasin vaan, että meillä ottaa kohta 1v kiinni teidän pojan, painoa on jo reilu 11kg... :whistle: :eek: No jos meillä tyttö on huono syöjä niin poikaa ei voi samasta syyttää.
 
Useilla lapsilla on huonon syömisen kausia. Niin kauan kun ne eivät olennaisesti hidasta /pysäytä kasvua ei mielestäni ole syytä huoleen.

Voisitko tarjota lapsellesi sellaista ruokaa, jota olisi mahdollisimman helppo syödä itse , ruokaa jota voisi itse napsia sormilla lautaselta?

Sotkuistahan se on toki sekin, mutta meillä ainakin tuonut ruokailuun lapsille mielekkyyttä.
 
Miten tuo syöminen (tai syömättä jättäminen) käytännössä tapahtuu?

Eli istutko esimerkiksi pöydän ääressä lapsen kanssa ja komennat syömään, yritätkö houkutella syömään vai annatko vaan ruuan ja jätät pöydän ääreen syömään?
 
Mya
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2007 klo 23:35 JuiceFani kirjoitti:
No jos ei syö niin sit ei syö. Kyllä se sit syö ku tulee nälkä. Näin on ainaki ollu meillä.
i
Meillä ei mene noin. Tänäänkin pojan maha vaan murisi, mutta mitään ei syönyt.

Tää asia stressaa jo niin paljon että jätän kohta antamatta ruokaa ollenkaan, kun ei siitä tule kuin itkua, pahaa mieltä ja sotkua.

Poika on kyllä ihan pirtee ja ilonen, mutta tosi paljon ikäisiään pienempi.

Maitoo kyllä juo ja muutenkin juo kyllä jonkin verran ja välillä syöminenkin on sujunu tosi hyvin, mutta nyt on pari kuukautta ollu tosi heikkoa.
Letkuihina se kai kohta joutuu...

Tulee jotenkin tosi epäonnistunut olo, kun ei saa lastaan ruokittua....
 
no just tuolla histamiinissa joku mietti miten saa lapsen syömään ni yks vinkki oli että antaa lapsen "laiduntaa" laittaa ruokaa esille ja tarjolle että vahingossa napsii jostain jotain.

ruokaöljylisää ruokiin ni saa kaloreita

vaihda ruokailurutiineita,syökää ulkona leikin aikana,leiki kioskia

voimia! :hug:
 
Mya
Päivällisen syömme samaan aikaan lapsen kanssa, mutta muut ateriat lapsi syö yleensä yksin.

Syöminen alkaa yleensä ulkoisesti rauhallisessa ja mukavassa tunnelmassa (sisäisesti olen kyllä heti alussa ärtynyt) Pojalla on oma lusikka ja minulla oma. Mutta yleensä syöminen menee heti pieleen ja poika ei yksinkertaisesti avaa suuta. Sitten jätän monesti pojan yksin pöytään ja alan puuhailla muuta (tai syödä itse) tällöin poika saattaa alkaa lusikoida ruokaa itse suuhun, mutta monesti vaan sotkee. Sitten kokeillaan taas yhdessä, eli pojalla oma lusikka ja minulla oma, mutta ei tule mitään. Tässä vaiheessa olen yleensä jo tosi ärtynyt ja poika kitisee ja sotkee ja tähän on pakko lopettaa koko touhu. Sitten on kummallakin vaan paha mieli.

Sormiruoka meni yhdessä vaiheessa, mutta nykyisin heittelee nekin ruuat vaan lattialle....herneitä tosin söisi, mutta on vähän yksipuolista.....

Niin ja ruoka on samaa kuin meilläkin, mutta kuten tossa jo aiemmin taisin mainita niin ainoa mikä edes joskus uppoaa ovat lastenruokapurkit.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2007 klo 23:53 Mya kirjoitti:
Päivällisen syömme samaan aikaan lapsen kanssa, mutta muut ateriat lapsi syö yleensä yksin.

Syöminen alkaa yleensä ulkoisesti rauhallisessa ja mukavassa tunnelmassa (sisäisesti olen kyllä heti alussa ärtynyt) Pojalla on oma lusikka ja minulla oma. Mutta yleensä syöminen menee heti pieleen ja poika ei yksinkertaisesti avaa suuta. Sitten jätän monesti pojan yksin pöytään ja alan puuhailla muuta (tai syödä itse) tällöin poika saattaa alkaa lusikoida ruokaa itse suuhun, mutta monesti vaan sotkee. Sitten kokeillaan taas yhdessä, eli pojalla oma lusikka ja minulla oma, mutta ei tule mitään. Tässä vaiheessa olen yleensä jo tosi ärtynyt ja poika kitisee ja sotkee ja tähän on pakko lopettaa koko touhu. Sitten on kummallakin vaan paha mieli.

Sormiruoka meni yhdessä vaiheessa, mutta nykyisin heittelee nekin ruuat vaan lattialle....herneitä tosin söisi, mutta on vähän yksipuolista.....

Niin ja ruoka on samaa kuin meilläkin, mutta kuten tossa jo aiemmin taisin mainita niin ainoa mikä edes joskus uppoaa ovat lastenruokapurkit.
Se purkkiruoka nyt ei ole isoin ongelma kuitenkaan...
Mites jos koitat mennä lapsen kanssa joka ruualla pöytään syömään itsekin jotain ja jätät huomioimatta kaiken sellaisen käytöksen josta ei ole suoranaista haittaa(eli joku älytön ruuan kippaaminen pöydälle ja sen hierominen pöytään lasketaan haitaksi, ruuan pyörittelyä lautasella ei). Ja tietysti kehut aina kun laittaa ruokaa suuhun itse. Ruokailuajaksi riittää parikymmentä minuuttia jonka jälkeen ruoka pois.
Tuonikäinen kuitenkin on vielä tosi huomionkipeä ja kaipaa niitä kehuja joten saattaa tehota. Tai sitten ei, vaikea sanoa yhtään mitään sellaisesta lapsesta jota ei ole nähnyt :)
 
laita tekemäsi ruoka purkkiin, tai anna lapsen ite laittaa se sinne..

tai ostakaa omat ruokailuvälineet mistä vain hän saa syödä, ja liioitelkaa muut miten upeet ne on ja hienot mistä voi syödä

tai kattokaa telkkaria vaikka samalla ts jotain ettei ruoka ole se juttu, se pakko, mitä uhmis haluaa vastustaa.

ootko kyselly hoitajilta miten rutiini siellä menee? kun äkkiseltään tuntuu että siellä ei ole joku tuijottamassa kun syö. jos se haittaa.


tai sit vaan suojaat jätesäkeillä ympäristön ja annat lapsen syödä ite.

on helppo keksiä neuvoja mut varmaan olisin ite kans ihan pihalla. tuntuu aina ettei omaa osaa hoitaa niin hyvin ku muita neuvoo... :LOL:

 
Mya
KIITOS KAIKILLE VASTAUKSISTA!!!!

Täytyy kokeilla kaikkea mahdollista. Tuo "laiduntaminen" kuulosti ainakin mielenkiintoselta...

Jännityksellä odotetaan mitä tuleva kasvukontrollineuvolakäynti tuo tullessaan. Pahoin pelkään, että jos pojan koko edelleen seilaa alakäyrien alapuolella niin laittavat tarkempiin tutkimuksiin...Siksi tässä näin paljon hermoilen kun pelkään että jotain on oikeesti vialla....
 
En tiedä onko tämä hyvä neuvo, mutta jos söisi videoiden kanssa tai tavaroita käsiin. Tosin tässäkin voi joutua ikävään kierteeseen, mutta ainakin meillä toimii, eli poika syö isoja annoksia tällä tekniikalla. Meidän molemmat lapset olleet huonoja syöjiä. Nyt tyttö 4,5v syö reippaasti.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 00:12 Mya kirjoitti:
KIITOS KAIKILLE VASTAUKSISTA!!!!

Täytyy kokeilla kaikkea mahdollista. Tuo "laiduntaminen" kuulosti ainakin mielenkiintoselta...

Jännityksellä odotetaan mitä tuleva kasvukontrollineuvolakäynti tuo tullessaan. Pahoin pelkään, että jos pojan koko edelleen seilaa alakäyrien alapuolella niin laittavat tarkempiin tutkimuksiin...Siksi tässä näin paljon hermoilen kun pelkään että jotain on oikeesti vialla....
mutta eikös se ole hyvä jos tutkitaan. Oma keskimmäiseni oli ja on

todella huono syömään ja kasvu pysähtyi kokonaan vauvaiässä.


Silloin jouduin oikeasti "pakkosyöttämään" lasta, se oli kamalaa.

Ja lapselle tehtiin liuta tutkimuksia, joista ei sitten onneksi löytynyt mitään


ts. taustalla ei ollut mitään vakavaa sairautta/imeytymishäiriötä tms.

Vähitellen syöminen alkoi sujua paremmin / väliin ei tulee vieläkin tosi heikon syömisen kausia.

Mutta silloin tämän lapsen kohdalla, koitan tarjota mahdollisimman usein sitä ruokaa joka tekee kauppansa.

Toivottavasti tilanne helpottuu, se on raskasta.

:hug:
 

Yhteistyössä