lapsi ei syö iltapalaa.. mitä tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Minni"

Vieras
lapsi on siis 3vuotta. pyytää iltapalaa muttei syö, ja sitten herää viiden aikaan aamulla itkemään nälkää. mies koettaa ratkaista asian pakkosyöttämällä, mutta kiellän koska uskon sen vain pahentavan ongelmaa. olen tarjonnut erillaisia puuroja, leipää, jugurttia.. kysyn mitä tahtoo, mutta ei syö siltikään. kaakaota kyllä joisi, mutta en anna täyttää sillä vatsaa. syö aamupalan noin klo 8.00 ( esim. täysjyvä-muroja sekä mehua), välipalan (hedelmä tai jugurtti) noin klo 10.00, lounaan ( esim. edellispäivän keittoa) noin klo 13.00 & sitten päivällisen klo 15.00-17.00. ei ole hoidossa, vaan kotona. muuten syö siis hyvin, mutta iltapalan aikaan toistuu taas sama show... pyytää iltapalaa noin klo 19.00-20.00 mutta ei suostu syömään, vaikka olisi käyty puistossa riehumassa ja luulisi olevan nälkä.. tätä on jatkunut melkein 2 viikkoa jo ja eniten kuluttaa se, kun lapsi herää nälkäänsä niin aikaisin ja on sitten väsynyt, ärtynyt ja sekaisin. eikä välttämättä edes syö, vaan itkee sohvalla että mahaan sattuu ja saako katsoa jonkun dvd:n jne. ja minä yritän että "ota kulta leipä ja äiti vie sinut sänkyyn, kello on vasta viisi aamulla"...
ollaan miehen kanssa ihan loppu ja neuvottomia tämän asian kanssa :(
nytkin tuolla keittiössä tököttää koskematon kupillinen suklaamannapuuroa, joka on ennen ollut lapsen herkku muttei näköjään enää kelpaa sekään (ainakaan iltapalaksi!)

Mä pidän sen verran tiukkaa linjaa, et ensinnäkin iltapala-ajan määrään minä ja sit pöydästä ei nousta ennenkun katson et on syöty tarpeeks. Kaikkea ei tarvi syödä, mut jotain. Meil kans lapsi 3v.

Anna ennen kun pyytää ja puhu siitä jonain muuna kuin iltapalana? Tai syökää päivällisen sijaan illallinen (kesäkuumalla kiva)?

Ei missäännimessä pakkosyöttöä.

Ei kannata asian suhteen liikaa stressata. Lämpimät ilmat vaikuttvat lapsen syömiseen, lapsi on mahdollisesti liian väsynyt syömään tms. Tarjotkaa jotain mahdollisimman helposti syötävää, vaikka rusinoita ja jotain välipalajuomaa pillillä. Jotain simppeliä ja nopeaa, jolla jaksaa sitten aamuun. Kokeilkaa syödä iltapala viim. 7, ettei olisi liian väsynyt. Entäs jos joskus ottaisitte iltapalan vaikka puistoon mukaan vaihtelun vuoksi, esim. banaani tms. Ja sitten suoraan sänkyyn kotiin tultua. Mutta liikaa ei kannata stressata

Älä anna kun lapsi kysyy iltapalaa, sinä päätät koska iltapala syödään ei lapsi koska on näköjään vain leikki lapselle koko juttu. Anna iltapala vasta viimeisenä juuri ennen nukkumaanmenoa kahdeksan jälkeen.

Älä anna kun lapsi kysyy iltapalaa, sinä päätät koska iltapala syödään ei lapsi koska on näköjään vain leikki lapselle koko juttu. Anna iltapala vasta viimeisenä juuri ennen nukkumaanmenoa kahdeksan jälkeen.

olen kokeillut tuotakin :( siis sanonut napakasti että "nyt olisi iltapala aika. mitäs otat" mutta ei syö siltikään. silloin vasta leikiksi pistääkin, kikattaa ja menee piiloon. jos haen keittiöön istumaan, pärisyttää ruokaa kuin vauva tai viskoo leivät lattialle tms jolloin mies yleensä sanoo "kiitos! nyt riitti!" ja kantaa huoneeseensa
kun taas itse koetan olla huomaamatta

[QUOTE="vieras";26339861]Mä annan illalla sitä kaakaota, mutta vasta kun on ensin syönyt jotain muutakin.[/QUOTE]

olen luvannut kaakaota, kunhan syö ensin edes vähän.. mutta ei syö, joten ei saa sitä kaakaotakaan .

No jos sattuu, että päivällinen on klo.17 ja iltapala klo.19, niin siinä on vaan pari tuntia väliä. Kannattais pitää kiinni siitä, että syötte aina vaikka klo.15-16 välillä ja menette sitten reippailemaan ulos. Valtapeliltä toi kyllä kuulostaa.

[QUOTE="A.P";26339875]olen kokeillut tuotakin :( siis sanonut napakasti että "nyt olisi iltapala aika. mitäs otat" mutta ei syö siltikään. silloin vasta leikiksi pistääkin, kikattaa ja menee piiloon. jos haen keittiöön istumaan, pärisyttää ruokaa kuin vauva tai viskoo leivät lattialle tms jolloin mies yleensä sanoo "kiitos! nyt riitti!" ja kantaa huoneeseensa
kun taas itse koetan olla huomaamatta[/QUOTE]

Älä kysy että mitä otat tai söisitkös vaan sitä syödään ja juuri silloin kun sinä sanot. Jos ei syö niin suoraan petiin ja jos/kun herää viideltä niin en antaisi ruokaa vaan, silläkin uhalla että kukaan muukaan ei nukkuisi, odotettaisiin siihen normaaliin aamupala-aikaan.

Parin kerran jälkeen lapsi kyllä oppii että nyt ei enää tanssita hänen pillinsä mukaan. Koska siitähän tuossa on kyse.

eniten tässä vaivaa tuo kierre, että herää viideltä aamulla itkuisena ja sekaisin kun on nälkä. mieheltä soi kuudelta kello ja on tästä hyvin stressaantunut... hetki sitten sanoi, että lähtee hakemaan iltapaa hesburgerista että saataisiin lapsen maha täyteen ja nukkumaan seitsemään asti.
mutta en usko, että roskaruokakaan on tähän hyvä ratkaisu.. !

kokeilkaa mennö iltapalalle pihalle tai partsille,ulkona maistuu paremmalle. Ja yritä olla hössöttämättä,älä kysele lapselta koska ja mitä syödään. Laitat iltapalat nätisti lautaselle tarjolle ja kutsut syömään,älä kiinnitä niin kauheesti muuten huomiota lapsen syömiseen,mutta jos syö niin kehu.

Voisko tuota ruokailuväliä vähän pidentää, ei varmaan nälkä jos koko päivän syö 2-3h välein.. vois kokeilla vaikka että syö aamupalan klo 8, sitten lounas klo 11, (välipala klo 14), päivällinen klo 16 ja iltapala klo 19.30.. Jos lounas venähtää tai tietää että päivällinen on aikasemmin niin jättää välipalan välistä..

Yhteistyössä