Lapsi ei suostu syömään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kirppunen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kirppunen

Vieras
11 kuinen tyttömme on päättänyt lopettaa syömisen miltei kokonaan. Koskaan hän ei ole ollut suuri syömäri, mutta tällä hetkellä suu ei aukea ruualle juuri ollenkaan. Hyvä jos päivässä saa muutaman suupalan menemään. Edes hedelmäsoseet ei maistu??! Banaani menee joten kuten, samoin mustaviinimarjat ja kurkku. Siinä ruokavalio alkaakin olla... Satunnaisesti saan muutaman kanapalan tai munakasta suuhun. Korvikemaitoa juo myös melko hyvin (ei siis mitenkään reilusti, ehkä vajaa pari purkkia päivässä). TÄtä syömättömyyttä on jatkunut tällaisenaan jo pari viikkoa, aikaisemmin tänä kesänä ruokamäärät on ollleet vain pieniä. Mahalaukku tietysti kutistunut olemattomaksi, mutta minkäs teet. Pakottaakaan ei voi. Pituutta on tullut, mutta painokäyrä on mennyt jo useamman kuukauden alaspäin, aika kovilla miinuksilla mennään :(

Kertokaa jos samoja kokemuksia ja miten kauan kesti ja miten ruokahalu palasi. Äidin huoli alkaa olla aika suuri, oma pää alkaa olla liian pieni tämän asian käsittelyyn, sitä on ajatellut jo ihan liikaa. Neuvolasta on tullut vain ruokarytmi yms. neuvoja.

Auttaa en varsinaisesti osaa, mutta meillä elellään samanlaista vaihetta meidän vuosikkaan kanssa. Kieltäydytäänkö teillä pelkästään lusikoitavasta ruuasta, vai sellaisestakin mitä tyttö saisi itse käsin syödä? Olen nimittäin meillä saanut spagettia kastikkeineen, ja riisiä kalan kera (ja kaikkea mikä vaan on käsin jotenkuten syötävää) uppoamaan meidän tyttöön ihan mukavasti... Siis ei vieläkään sitä "normaalia" määrää mitä ennen söi, mutta jo paremmin. Lusikka on nyt ollut viikon pari meidän tytön arkkivihollinen nro. 1. En oikein keksi muutakaan mitenkä saisin likkaamme ruokaa... Nestettä (maitoa, ja vettä) meillä menee ihan hyvin..

Tsemppiä, kyllä se vielä alkaa syömään paremmin, viimeistään aikuisena ;)

Tosiaan lusikka kuuluu nyt pahisten joukkoon meilläkin... Haarukalla ehkä saa sen pari suullista ja sormin tyttö saattaa jotain suuhunsa laittaa. Aika huonosti niinkin. No, ei tosiaan auta kun odottaa ja yrittää kaikilla keinoilla. Itku vaan alkaa äipällä olemaan herkässä kun huoli kasvaa... ;(

Kokeileppa seuraavia kikkoja:
lapselle oma lusikka käteen ja lautanen käsien ulottuville
syötä omin sormin (perunamuusi on tähän hyvää)
syötä haarukalla

Mun mielestä meillä oli sama vaihe jossain välissä. Sormista söi "palleroita" ja itse syömällä söi. Vieläkin kun tyttö on 13kk niin hän ei suostu syömään jos ei saa omaa lusikkaa käteen ja käsiä lautaselle. Ja sotku on sitten sen mukainen :D

Meillä ei ainakaan nyt toimi tuo että antaisi oman lusikan, sillä neiti pöllii sitten sen toisenkin lusikan, ja aika menee sitten lusikoiden mallaamiseen yhteen käteen, ei siis enää edes "hämmentele" ruokaa lusikoillaan... En tiedä miten käy jos otan kolmannenkin lusikan käyttöön... :)

Kiva kun on tullut vastauksia :)

Joo, ei auta omat eikä naapurin lusikat... Ja ehkä kerran maistaa jos annan sormin tai haarukalla, mutta siihen sekin jää. Itse pyörittelee ruokaa käsissään, mutta harvemmin eksyy suuhun. Aika toivotonta, eikö. Tämän pvän saldo on n. 2,5 dl korviketta, pari suullista banaania. Miten tuollaisella voi elää? Ja sama on jatkunut muutaman pvän. Välillä puuroa menee aamulla tai illalla vajaa desi.

Pidä huoli, että ainakin maitoa menee tarpeeksi, sillä se on yhä ruokavalion perusta ja sillä tavalla ei tule ainakaan kuivumista. Jos annat paljon nestettä, niin sekin täyttää vatsaa ja on näillä helteillä ruoan määrästä pois.

Sinuna käyttäisin vauvaa neuvolassa tiuhasti painokontrollissa, sillä jos paino kovasti laskee, niin sitten pitäisi kyllä tutkia, että missä vika.

Älä kuitenkaan ota syömisestä stressiä. Vanhat kikat ovat tietysti niitä, että yrität näyttää vauvalle vaikka kovakantista kirjaa, jota käytetään vain syöntihetkissä tai yrität muutoin hauskuuttaa lasta. Esimerkiksi ihan yksinkertaisetkin konstit (vaikka euron kolikon pyörittäminen) on lapsesta hauskaa katsottavaa ja sen varjolla saattaa saada vähän ruokaa alas.

Yleensä ruokahalua tulee liikkumalla ja ulkoilmassa oleilemalla. Älä kuitenkaan luovu ruokarytmistä, vaan iloitse edes siitä, että ruokaa menee alas vaikka yksi lusikallinenkin. Periaatteessahan jatkuva tyrkyttäminen voi tuoda vastenmielisyyttä eikä kunnon nälkä pääse kasvamaan.

Voi kun kivaa että on kohtalotovereita.Siis ei kivaa ettei vaavis syö,mutta samaa olen pähkäillyt vuoden vanhan tyttöni kanssa.Meillä tissiä syötiin 9 kk,ei suostunut syömään muuta.Sit puuroa ja jotain ruokia saatiin menemään n.10 lyusikallista päivässä.Koko sen ajan ollaan taisteltu syömisten kanssa ja sama peli jatkuu.Maitoa vetäsi kyllä vaikka kuinka,mutta se todellakin täyttää ja site i anakaan maistu.
Kalapuikon tyttö söi eilen ja voi mitä juhlaa.Alan kai kokeilemaan ihan mitä vaan,jotta menis ruoka alas.
Mä syötän jopa olkkarissa,juoksen perässää mitä olen vannonu että en tee.
Liki päällä seison että söisi.Paino ollut kokoajan miinuksilla isosti,mutta omaa käyrää kasvaa.

Tulisko teille hampuja?Jos kokeilet panadolia ja kattoisit vaikuttaako asiaan.Meneekö jugurttia tms.Raejuusto menee meillä,nää näitä "lintujen" ruokia,siis pieniä paloja,pienistä on äiti onnellinen.
äEi lapsi itseään nälkään tapa,en voi uskoa sellaseen,eli eiköhän sitten meidän lapset saa tarpeeksi.Mut tuo nestemäärä kuulostaa kovin pieneltä,sitä pitäis 6 desiä saada,maitoa menemään.Syökö ulkona paremmin?meillä terassilla maistuu vähän vahoingossa.Sama jos ollaan ulkona syömässä koko porukka,närrppii toislta.
Kateus on kova sana,muutama lusikallinen menee jos iskä tai sisko on vieressä ja syötän joka toisen hälle ja joka toisen tytölle.Kun muita ei kotona,nalle ajaa tätä virkaa.Niin me äipät ollaan pöpejä,kaikki keinot sallittuja!!

jAKSAMISIA!!

Tosiaan Kata, "ihanaa" kuulla että muitakin samassa tilanteessa olevia löytyy. Kiitos kirjoittelustasi!!!

Tuon korvikkeen kanssa on alusta asti ollut ongelmia. Alussa ei mennyt juuri ollenkaan, nyt tuo 2,5dl:kin kuullostaa jo hyvältä. Tai no itse asiassa ei se määrä enää kuullosta hyvältä, tossa hetki sitten joi "jo" pari purkkia päivässä, + ruokaan ja puuroon laitetut maidot. Mutta toivottavasti tässä koko ajan menisi enemmän. Ja maitotuotteiden myötä sitten sieltä lisää kalsiumia. Ainut vaan että nekään ei tunnu maistuvan. No äiti ei anna periksi :) kyllä ne vielä herkuksi muuttuu.

Alas tuli eka hammas noin kuukausi sitten. Toinen tuli läpi eilen, joten hampaatkin tietysti vaikuttaa syömiseen, mutta että näin dramaattisesti...?! Kokeilempa tuota panadolia, vaikka ei itkuinen hirveästi olekaan.

Pitää myös kokeilla tuota ulkonasyömistä. Kateus ei näytä vielä tyttöä vaivaaman. Äiti, iskä, nallet, koirat ja autot saa syödä tytön ruoat ihan rauhassa ;)

Sen olen huomannut, että jos en itse eikä iskä syötä (eikä ole näkyvissä) vaan esim. kummityttöni, niin jopas lusikka heiluu suussa asti. Olisiko jotain vieraskoreutta... Kummityttö on kylässä pari päivää, joten tämä äiti kyllä "katoaa" joka ruualla ja välipalalla.

Kummasti näistä vertaistukiviesteistäkin saa voimaa :D

Sama juttu oli myös meillä. Annoin typylle tuolloin pääasiassa sormiruokaa, kun sitä upposi hieman paremmin. Ja velliä annoin myös, että saisi riittävästi kaloreita. Kun ei suostunut syömään sosetta edes tuon vertaa. Luulen että hampaat vaikutti tuohon "ruokalakkoon". Huomasin myös että pahin yrmiminen kohdistui juuri "vauvanruokaan". Eli isän ja äidin lautaselta haluttiin aikuisten ruokaa vaikka se sitten paloiteltiinkin.

Jotkut sanovat että tämä kuumuus vaikuttaisi. Mutta eihän enää ole niin kuuma kuin se moniviikkoinen helleaalto taannoin. Miksi nyt sitten stoppi...? Täälläkin siis odotellaan että ruoka alkaisi tippua.

Ostettiin Fröbelin Palikoiden dvd, ja sen avulla likka on nyt vahingossa syönyt jopa ihan kokonaisia annoksia! :] Tiedän ettei telkkari saisi olla edes auki kun syödään, mutta onhan sitä jollain poppakonstilla saatava tuohon kekanaan ruokaa... :/