Lapsi ei päässyt näytille tk:hon :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nyt varmaan kaikki suuttuu muttaa,,,minulla on 4 lasta ja käydään tooodella harvoin lääkärissä. Joskus terveyskeskuksessa mutta valtaosin hyvällä ja arvostetulla yksityisellä lastenlääkärillä. Mä olen aina ihmetelly että miksi joka ikinen korvatulehdus edellyttää lääkäriä? nykyisin ei todellakaan suositella joka tulehdukseen antibioottia vaan mahdollisimman pitkälle särky ja tulehd.kipu lääkkeillä. jatkuvat ant. ja pensi. ei mitenkään edes auta lapsen luontaista kykyä parantua. Ratkaiseva tekijä on se yleiskunto ja taudin kesto. Hämmästyttää välillä tuttava piirinkin terkkarissa ravaaminen, ei mikään ihme että ovat ruuhkasia kun joka ikinen kuume ja nuha pitää tutkituttaa kun ollaan niin uusavuttomia vauhkoja!

Alkuperäinen kirjoittaja jr:
Nyt varmaan kaikki suuttuu muttaa,,,minulla on 4 lasta ja käydään tooodella harvoin lääkärissä. Joskus terveyskeskuksessa mutta valtaosin hyvällä ja arvostetulla yksityisellä lastenlääkärillä. Mä olen aina ihmetelly että miksi joka ikinen korvatulehdus edellyttää lääkäriä? nykyisin ei todellakaan suositella joka tulehdukseen antibioottia vaan mahdollisimman pitkälle särky ja tulehd.kipu lääkkeillä. jatkuvat ant. ja pensi. ei mitenkään edes auta lapsen luontaista kykyä parantua. Ratkaiseva tekijä on se yleiskunto ja taudin kesto. Hämmästyttää välillä tuttava piirinkin terkkarissa ravaaminen, ei mikään ihme että ovat ruuhkasia kun joka ikinen kuume ja nuha pitää tutkituttaa kun ollaan niin uusavuttomia vauhkoja!

Tavallaan ymmärrän sun pointin, tavallaan en. Monissa tapauksissa korvatulehdus vaatii antibioottikuurin parantuakseen. Meillä lapsi siis selkeästi huonovointinen, väsynyt ja heikko. Kuumetta ollut jo mielestäni hyvän tovin. Mielestäni olisi jo aika selvittää syy.

Raskaana olen enkä tod mielelläni lähde tk:hon ravaamaan. Pian saan sieltä itselleni sikainflun tms.

PS. Anna kavereidesi juosta terkkarissa, tuskin se sinulta pois on millään lailla.

meni tosi nopeasti korviin! Tytöllä 9v. oli ollut pari päivää kuumetta ja räkätautia, kun valitti korvaansa. Käytiin tk:ssa ja molemmat korvat tulehtuneet, toinen jopa puhkesi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tavallaan ymmärrän sun pointin, tavallaan en. Monissa tapauksissa korvatulehdus vaatii antibioottikuurin parantuakseen. Meillä lapsi siis selkeästi huonovointinen, väsynyt ja heikko. Kuumetta ollut jo mielestäni hyvän tovin. Mielestäni olisi jo aika selvittää syy.

Raskaana olen enkä tod mielelläni lähde tk:hon ravaamaan. Pian saan sieltä itselleni sikainflun tms.

PS. Anna kavereidesi juosta terkkarissa, tuskin se sinulta pois on millään lailla.

toisaalta kun monet ravaa pikkuasioista niin silloin muodostuu jonoja yms. yms. näitä turhan ramppaajia on paljon,,,ja jostain syystä kaikki menee just tk:een koska ei maksa. Ne ketkä tuntee pakottavaa tarvetta rampata pikku asioissa saa mun puolesta mennä yksityiseen jolloin riittää resurssit paremmin julkisella puolella.

Korvatulehdus voi parantua itsekseen. Joka paikassa ei edes anneta antibioottia tulehdukseen eli ei se paljon auta, jos menet terveyskeskukseen aj siellä lääkäri toteaa, että korvatulehdus.

Seuraile kotona ja jos lapsi sairastaa vielä ajanmin päästä niin voi olla, ettei tulehdus ole päässyt paranameaan itsekseen ja vaatii antibioottikuurin.

Monet on saaneet avun korvakierteeseen myös homeopaattisista lääkkeistä.

Muistan kerran kun vein poikaani tk:n päivystykseen jossa hyvin nuori mies lääkäri oli sympaattinen "Kyllä mä ymmärrän sinua pienten lasten äitiä kun lapset sairastaa mutta me yritetään välttää turhia antibioottikuureja"

Lapsi oli ollut kuumeessa ja räkäinen jo hyvän aikaa.
Parin päivän päästä vietiin yksityiselle, keuhkoputkentulehdus ja kaupanpäälle silmätuledus. Ehkäpä tuolta keuhkoputkentulehdukselta olisi vältytty jos kuuri olisi saatu. Silmätulehdus olisi varmaan silti tullut.
Joskus kyllä munkin mielestä kuurit on turhia ja taitaa jopa olla niin että 80% korvatulehduksista paranee ilman kuuria mutta jäähän siihen se 20% jotka sen kuurin tarvitsee.
Itse ole ollut korvakierrelapsi aina 16 vuotiaaksi saakka, ja edelleen kärsin korvatulehduksista, tosin mulla jostain syystä korvatulehdukset 95% vaatii puhaisun parantuakseen.
Joten aika herkästi lapsia korvatarkastukseen vien, vaikkakaan *koputtaa puuta* meidän lapsilla ei niitä vielä kovin montaa ole ollut. Ehkä 2 ja ikää on kuitenkin "jo" 5v ja vähän alle 4v.

Nuorimmalla ei ole ollut vielä ollenkaan korvaoireita hänellä ikää pari viikkoa vajaa 1v.

niin että mainitsin kyllä: tässä näin
omani oli sairaalassa osastolla sisällä (ikää tuolloin 8kk) kun korkea kuume ei laskenut millään alle 38:n. Tulehdusarvot olivat pilvissä.. Soita uudelleen ja VAADI. Jos kyseessä on tyttö, virtsatietulehdus on myös mahdollinen. Ei välttämättä oireile muuten kuin kuumeella. ja silloin ei kannata leikkiä munuaisten kustannuksella.

Olet varmaankin kotiäiti tai miehesi on koti-isä. Ei työssäkäyvät vanhemmat voi odotella viikkokausia, että "luonto hoitaa". Mitähän mahtais työnantaja sanoa, kun soittais töihin ja sanois, että on lapsi toista viikkoa kuumeessa, enkä ole aikeissa lääkäriin viedä vaan hoitelempa kotona kaikessa rauhassa!

Alkuperäinen kirjoittaja fiiu:
Korvatulehdus voi parantua itsekseen. Joka paikassa ei edes anneta antibioottia tulehdukseen eli ei se paljon auta, jos menet terveyskeskukseen aj siellä lääkäri toteaa, että korvatulehdus.

Seuraile kotona ja jos lapsi sairastaa vielä ajanmin päästä niin voi olla, ettei tulehdus ole päässyt paranameaan itsekseen ja vaatii antibioottikuurin.

Se vaatii kuitenkin korvan tarkkaa seurantaa, jos päätetään että antibiootteja ei tarvitse. Onko sinulla itselläsi ollut koskaan korvatulehdusta? Se voi olla todella kivulias.

Alkuperäinen kirjoittaja hei2:
omani oli sairaalassa osastolla sisällä (ikää tuolloin 8kk) kun korkea kuume ei laskenut millään alle 38:n. Tulehdusarvot olivat pilvissä.. Soita uudelleen ja VAADI. Jos kyseessä on tyttö, virtsatietulehdus on myös mahdollinen. Ei välttämättä oireile muuten kuin kuumeella. ja silloin ei kannata leikkiä munuaisten kustannuksella.

Oliko tämä mulle?
No onhan tuosta rivienvälistä tulkittavissa että tytöstä puhutaan "Jos kyseessä on tyttö.."
Ok.
Toisaalta en tiennyt että "hei2" ja "sinä" nimerkillä kirjoittava on mahdollisesti sama henkilö.

Anteeksi hei2 ja sinä että aiheutin mielipahaa olemalla väärässä, sukupuolella on väliä, toisaalta pojatkin voi saada virtsatietulehduksia joskin harvemmin kuin tytöt.

Kyllä mä veisin tuon kuntoisen lapsen terppakeskukseen ja vaatisin jonkun katsomaan....ei ne puhelimitse usein todesta otakaan....ja nykyään valitettavasti täytyy vaatia hoitoa että sitä saa! Jos lapsi on niin ventti ettei jaksa mitään ,niin kyllä on aihetta todella mennä...lapset harvoin on niin kipeenä että ei jaksais liikkua ja puuhailla edes jotain...
Jos et terppakeskukseen mene niin yksityiselle...mä en ottais lapsen kanssa mitään riskejä...

Tää on niin totta!

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Nyt on sikaflunssaa ei lintuflunssaa. Odottele ihan rauhassa kotona. Ei ne ota kuumeisia nyt vastaan

äiti on väsy :) tarkoitin toki sikainflua..
Yksityiselle kai pitää mennä, lapsi on kovin kitisevä ja väsyneen oloinen.

Meillä oli 1v. pojalla kans pari viikkoa sitten viisi päivää kestävä korkea kuume. kuume sahasi 38,5-40 asteen väliä ja särkylääkkeellä se aleni vain asteen. käytimme kyllä poikaa lääkärissä ja lääkäri katsoi korvat ja otti tulehdusarvon mutta kaikki oli kunnossa ja poika parani sitten itsekseen. Olihan hän todella väsynyt ja kiukkuinen mutta jaksoi kuitenkin juoda ja vähän syödä ja sehän on kuitenkin tärkeintä. Eli jos lapsesi juo eikä ole vetelä niin voithan seurailla vielä tämän päivän ja katsot tilannetta huomenna.

Alkuperäinen kirjoittaja tiiteni harmaana:

Olet varmaankin kotiäiti tai miehesi on koti-isä. Ei työssäkäyvät vanhemmat voi odotella viikkokausia, että "luonto hoitaa". Mitähän mahtais työnantaja sanoa, kun soittais töihin ja sanois, että on lapsi toista viikkoa kuumeessa, enkä ole aikeissa lääkäriin viedä vaan hoitelempa kotona kaikessa rauhassa!

no työssäkäyvä tarvii toki saikkulapun joten ymmärrettävää, tuo sun pointtis menee siis jokseenkin huti. Todistuksen takia on pakkokin käväistä,,,

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Alkuperäinen kirjoittaja hei2:

Oliko tämä mulle?
No onhan tuosta rivienvälistä tulkittavissa että tytöstä puhutaan "Jos kyseessä on tyttö.."
Ok.
Toisaalta en tiennyt että "hei2" ja "sinä" nimerkillä kirjoittava on mahdollisesti sama henkilö.

Anteeksi hei2 ja sinä että aiheutin mielipahaa olemalla väärässä, sukupuolella on väliä, toisaalta pojatkin voi saada virtsatietulehduksia joskin harvemmin kuin tytöt.

Kyllä näin on kirjoitin kenties kahdella nimimerkillä, en vain muistanut millä kirjoitin aikaisemman viestin, en tajunnut sen olevan merkityksellistä.
Enkä minä pahoittanut mieltäni, älä sinä siitä huoli.
Ajattelin vain varoittaa aloittajaa siitä että pienen tytön virtsis usein on muuten oireeton. Varsinkin jos kyseessä on alle yksivuotias. Näin minulle sanoivat sairaalassa, koska epäilivät tätä omalla pienellä tytölläni.
Pojilla käsittääkseni usein oireilee kirvelyllä heti pienenä, jolloin virtsaaminen sattuu. Tytöt ovat kuulemma todella harvoin virtsakipuisia.

En ole ammattilainen, kuhan tahdoin vain auttaa.
Ja meillä auttoi pelkästään kun mainitsi soittaessaan että voisiko olla mahdollisesti virtsatietulehdus. Voisit kokeilla sitä? Mutta voi olla että sit on oltava mahdollista antaa se virtsanäytekkin heti.

Alkuperäinen kirjoittaja se joku:
Jos kyseessä alle pari vuotias voi kyseessä olla myös vauvarokko.

Lapsi 1,5 v, mutta muullakin perheellä ollut flunssaa.

Onko saanut jo MPR-rokotteen? Täällä samanikäinen lapsi ja samankuuloista oireilua tällä hetkellä...en tiiä johtuisko rokotuksesta vai onko jotain muuta.

Tiedätkö mitä? Mun tuttavan lapsi on kuuroutunut hoitamattoman korvatulehduksen takia. Jos mun lapsella on pienikin epäilys korvatulehdukseen niin haluan ne antibiootit( jos paha)

Jos pienellä lapsella on korkea kuume (vieläpä useamman päivän) ja on vanhempien arvion mukaan silmin nähden yleistilaltaan huonontunut, tulee terveyskeskuksen kyllä ottaa lapsi arvioon. Eri asia on, tarvitseeko lapsi hoitoa vai seurataanko tilannetta, mutta en ikinä kieltäytyisi tuollaista lasta tarkastamasta. Kysymyksessä voi olla joku vakava tauti tai ihan tavallinen flunssa, mutta kyllä ammatti-ihmisen pitäisi se arvioida.

Meillä 1- ja 3v pitivät vähän aikaa sitten korkeaa kuumetta (38,5-39,5) 4-5vrk. Pienempi oli jo hyvinkin huonokuntoisen oloinen, ei lopulta juurikaan jaksanut edes olla hereillä, joi kyllä onneksi melko hyvin. Tk:ssa käytin, labrat katottiin ja kaikki kunnossa (siis korvat, keuhkot yms.)ja viidennen vrk:n jälkeen alkoi kuume laskea. Isommalla ihan sama juttu, sanoi itse, että korvaan koskee, mut kunnossahan ne oli....flunssaa...

Yhteistyössä