Lapsi ei osaa kunnolla suomea

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja --
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

--

Vieras
Asumme siis Saksassa, ja lapsi puhuu joka päivä (luonnollisesti..) saksaa. Kuitenkin olemme opettaneet suomea hänelle, ja hän on pystyny hyvin Suomessa juttelemaan ihmisille ja leikkinyt suomalaisten lasten kanssa yms.. Nyt kuitenkin kun emme ole kahteen vuoteen käynyt Suomessa, ja lapselta on alkanut unohtua sanoja. Korvaa sanoja saksaksi, joten puhuu lauseissa sekaisin suomea ja saksaa... Ikää 7v. Onko lapsi siis unohtanut kielen vai mistä kyse? Kuitenkin ymmärtää suomea täysin, mutta ei vain puheessa enää muista kaikkia sanoja.

Kielitaito rapautuu pikuhiljaa käytön puutteessa eli unohtaa kielen...
Jos kotona puhutte suomea, niin voisitte ehkä vaatia lastakin puhumaan.. siis silleen, että jos korvaa sanoja saksaksi, niin ite jotenkin lempeästi korjaatte...
ei ole hyvä, jos oppii puhumaan kieliä sekaisin.. voi käydä silleen, ettei enää lopulta edes tiedä, mikä sana on saksaa ja mikä suomea (mun entinen ruotsinopettaja, suomenruotsalainen, joka lapsena puhui molempia kieliä kertoi tästä...Hällä ja hänen kavereillaan kävi näin, että puhuivat kieliä sikinsokinsekaisin, ja siitä oli kuulemma tuskaa päästä eroon)

Kokeile suomeksi puhuttuja piirrettyjä, ja kirjojen lukemista myös. Kunhan lapsi oppii kunnolla lukemaan itse, niin suomalaisia kirjoja, oppii siinä miten sanat kirjoitetaan.

Mun kaveri kävi saksassa ekan luokan saksaksi, mutta sen jälkeen kun muutti suomeen, ei enää osannut eikä muistanut saksaa. Ei siis osaa sitä lainkaan enää itse. Ihan kauhistuttavaa. Jotain ymmärtää puheesta, mutta ei itse osaa siis puhua eikä kirjoittaa. Hurjaa että voi niin unohtua.

Yhteistyössä