Lapsi ei ole pitkään aikaan saanut kutsuja luokkakavereiden tai muidenkaan kavereiden synttäreille.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "salvia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"salvia"

Vieras
On jo 12, eli moni ei ehkä pidäkään enää sellaisia synttäreitä. Mutta paha mieli on lapsella kuitenkin ollut, kun jää aina ulkopuolelle.

Nyt lapsen hyvä kaveri laittoi ihan erikseen lapselle viestin, että hei mulla on synttärit viikonloppuna. Kertoi, mitä kaikkea siellä tehdään.

Sen jälkeen lähetti viestin, että sua ei oo kutsuttu, lol.

Niin paska fiilis lapsen puolesta :( Kysyttiin asiasta tuon kaverin vanhemmilta, koska ovat olleet hyviä kavereita, mutta eivät ole vastanneet yhtään mitään. Mä ymmärrän, että kaikkia ei tarvi kutsua, mutta minkälainen ihminen erikseen ilmoittaa hyvälle kaverille mitä kaikkea kivaa juhlissa on, ja ettei kaveria ole kutsuttu... Häpeisin silmät päästäni, jos mun lapset kohtelisivat kavereitaan tai ylipäätään yhtään ketään noin.

Tosi kurja tilanne teillä. Onko hänellä muuten kavereita koulussa tai koulun ulkopuolella? Tiedätkö että on tätä yhtä tapausta lukuunottamatta jäänyt synttärien ulkopuolelle?

[QUOTE="Heinekeeni";30325234]Tosi kurja tilanne teillä. Onko hänellä muuten kavereita koulussa tai koulun ulkopuolella? Tiedätkö että on tätä yhtä tapausta lukuunottamatta jäänyt synttärien ulkopuolelle?[/QUOTE]

On jäänyt luokkakavereiden synttäreiden ulkopuolelle, luokka ei ole iso mutta ei ole mahtunut mukaan porukkaan. Viime vuonna tuli kiusatuksi luokassa, mutta tilanne on kuulemma parempi. Tai no lapsi ei kyllä itse luota enää luokkakavereihin.

Tämä kyseessä oleva kaveri ei ole luokkakaveri, on samanikäinen mutta toisessa koulussa. On muutama sellainen hyvä kaveri, joiden kanssa viettää aikaa mutta aika paljon on yksin.

Erityisen kurjaa tämä on siksi, että perheemme muut lapset ovat niin usein synttäreillä tai kavereilla :(

Tiedättekö miksi hänellä ei ole koulussa kavereita? Onko siis niin että kiinnostuksenkohteet ovat kovin erilaiset, onko lapsi ujo vai johtuuko siitä että häneen on jäänyt kiusatun "leima" ja muut eivät uskalla olla hänen kavereitaan? Minulla ei ole vielä tuonikäisiä lapsia joten en tiedä mitä tukiverkkoja on olemassa, mutta ainakin oman eskarilaisen kohdalla orastanut koulukiusaaminen meni ohi onneksi kun hoitajat puuttuivat asiaan ennen kuin kiusaaminen kunnolla ehti alkaakaan ja nyt poika on hyvä kaveri noiden muiden lasten kanssa.

Ehkä teilläkin on mahdollisuutta saada tukea koulusta (tukioppilaat?) jotta suhteet koulukavereihin saisivat uuden mahdollisuuden? Kertomasi perusteella en pitäisi synttärikutsujen puutetta niin ongelmallisena kuin sitä että lapsi joutuu olemaan paljon yksin. Toki kannattaa myös vaalia niitä olemassaolevia kaverisuhteita ja ehkä etsiä harrastuksia missä voisi olla tulevia yläasteen luokkakavereita.

Kaveruudella niitä kutsuja sitten saadaan ja tiedän että usein lapsi jää yksin ilman mitään järkevää selitystä. Hyvä kuitenkin muistaa että uudet kaverisuhteet rakentuvat silmänräpäyksessä ja lasta kannattaisi kannustaa olemaan itse avoin ja luottavainen. Ainakin luulen niin.

Voimia!

[QUOTE="vierastus";30325264]Tuleeko kutsutut vieraat kuitenkin teidän lapsen synttäreille?[/QUOTE]

Aiemmilla kerroilla joo, on olleet. Edeltävät oli kodin ulkopuolella, siellä kutsutuista iso osa meni omia menojaan eli en tiedä tulivatko juhliin vain siksi, että sai olla siellä funparkissa. Nyt viimeisimpinä ei pitänyt juhlia, vaan järkättiin ohjelmaa parin parhaan kaverin kanssa.

Yhteistyössä