lapsi ei halua kouluun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä vain"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minä vain"

Vieras
Meillä ekaluokkalainen ei halua kouluun ja kiljuen sinne mennään joka aamu. Vaatteet laitettava väkisin, aamupalat jää syömättä ja puolet matkasta kannan huutavaa lasta :( Tää on suorastaan kauheeta... ei auta selitykset eikä mitkään lahjonnat. Tyttö on hiljainen ja arkakin mutta kotona kyllä näyttää sen toisen puolen erittäin hyvin. kouluun päästään niin on kun enkeli, ihan kun mitään huutoo ois ikinä ollukaan. Miten tässä vois toimia oikein järkevästi??

Jos et selittäisi etkä yrittäisi lahjoa? Tyynen rauhallinen toteamus siitä, että kouluun on mentävä, ja se siitä. Anna kiljua ja kiukuta, älä anna lapselle sitä huomiota mitä hän ehkä hakee käyttäytymällä noin....positiivisesta käytöksestä palkitaan, ei negatiivisesta.

Näin kyllä että sinne on mentävä, ja mennäänkin. Sitä vaan yrittää helpomman ratkaisun ettei aamut lähtis niin ikävästi aina. Olen kaikenmaailman tarrajuttuja yrittäny että jos nyt onnistuu ilman raivoomista niin saa mutta vielä yhtään ei ole tullu vihkoon että ei hyvä idea kyllä. Pitäis varmaa ajatella että tulee aamuvoimistelut tehtyä kun kannan nuo matkat ja pinna kasvaa jos kasvaa :D

Eihän koulussa ole mitään joka aiheuttaisi vastenmielisyyttä...? Esim joku inhottava kaveri joka nälvii tai kiusaa? Kismaa luokkakavereiden kesken? Opettaja jonka kanssa lapsella ei synkkaa?
Meillä lapsi käyttäytyi noin silloin kun oli isoja ongelmia. Tämä tosin tarhassa..

Jos lapsi on arka,niin ymmärrän hyvin ettei halua mennä kouluun. Itse olin arka lapsi ja vihasin koulua alusta loppuun saakka.Pelkäsin vähän muita lapsia.. Olihan sinne mentävä ja ei minua sentään kukaan lähtenyt kantamaan..mutta oletko keskustellut lapsen kanssa mikä siinä koulussa ahdistaa ja pelottaa?Yritä olla tukena ja ymmärtäväinen jos lapsi on arka ja kouluun meno jännittää..Toki mitään riehumista ei pidä hyväksyä,kun kouluun nyt on vaan pakko mennä.

Eihän koulussa ole mitään joka aiheuttaisi vastenmielisyyttä...? Esim joku inhottava kaveri joka nälvii tai kiusaa? Kismaa luokkakavereiden kesken? Opettaja jonka kanssa lapsella ei synkkaa?
Meillä lapsi käyttäytyi noin silloin kun oli isoja ongelmia. Tämä tosin tarhassa..

Johtuu varmasti aika paljon siitä kun on kovin hiljainen ja tahtoo jäädä ulkopuoliseksi siellä, en usko että kiusaamista on. opettajan kanssa olen puhunut kyllä jo asiasta mutta ei hänkään mahdottomiin pysty vaikka toki yrittävät rohkaista mukaan. ikäväähän sinne on surullisena viedä ja itekin sitten pohtii päivät että miten pärjää.

Minulle sanottiin lapsena että jos et mene, poliisi hakee. Se tepsi.

Näin minäkin oon sanonu ja tepsii enemmän tai vähemmän tilanteesta riippuen. Mutta oon selittäny et suomessa on pakko käydä koulua ja poliisit tulee hakemaan jos minä en saa lasta lähtemään.

Mutta ite olisin huolissani onko lapsella koulussa jotain ikävää. Kiusataanko? Jääkö ilman kavereita? Onko tunnilla jotain? Meillä esim tyttö pelkäsi kun opettaja huusi/komensi luokan häirikköjä. Luuli että opettaja komentaa häntäkin ja on vihainen hänelle.

Meillä 5 koululaista ja yleensä on jokin syy löytynyt siihen kun joku ei ole kouluun halunnut.

Alkuperäinen kirjoittaja myös arka;26956542:
Jos lapsi on arka,niin ymmärrän hyvin ettei halua mennä kouluun. Itse olin arka lapsi ja vihasin koulua alusta loppuun saakka.Pelkäsin vähän muita lapsia.. Olihan sinne mentävä ja ei minua sentään kukaan lähtenyt kantamaan..mutta oletko keskustellut lapsen kanssa mikä siinä koulussa ahdistaa ja pelottaa?Yritä olla tukena ja ymmärtäväinen jos lapsi on arka ja kouluun meno jännittää..Toki mitään riehumista ei pidä hyväksyä,kun kouluun nyt on vaan pakko mennä.

Olen keskustellut mutta ei siihen vastausta saa, hän ei vaan halua kun olla kotona. Riehumista nämä aamut vaan on, ja minun on pakko kantaa koska muuten sinne ei mene. Sepä tässä onkin ikävää kun väkisin vietävä ja molemmilla huono mieli.

Alkoiko tuo heti koulun alettua? Tai no joo, kyllä varmaan koska koulua ei ole vielä kauan käyty.

Miten eskarissa ja päivähoidossa meni aikoinaan nämä asiat, menikö sinne mielellään?

[QUOTE="a p";26956592]Näin minäkin oon sanonu ja tepsii enemmän tai vähemmän tilanteesta riippuen. Mutta oon selittäny et suomessa on pakko käydä koulua ja poliisit tulee hakemaan jos minä en saa lasta lähtemään.

Mutta ite olisin huolissani onko lapsella koulussa jotain ikävää. Kiusataanko? Jääkö ilman kavereita? Onko tunnilla jotain? Meillä esim tyttö pelkäsi kun opettaja huusi/komensi luokan häirikköjä. Luuli että opettaja komentaa häntäkin ja on vihainen hänelle.

Meillä 5 koululaista ja yleensä on jokin syy löytynyt siihen kun joku ei ole kouluun halunnut.[/QUOTE]

Soita opettajalle ja kerro huolesi ja kysy onko koulussa mitä sattunut? Ja pyydä että ope vähän "tarkkailisi" lastasi että miten siellä koulussa sujuu?
Voi olla ihan pienikin juttu joka kaivaa arkaa ja herkkää lasta.
Ja noihin vaikeisiin aamuihin ei taida auttaa muu kuin jämpti meininki niinkuin teillä on ollutkin kirjoituksestasi päätellen. Ei se nyt varmaan kovin pitkään jaksa tuota kiljumista ja tappelua lapsi itsekään:) veikkaan että parin viikon päästä jo helpottaa:D

[QUOTE="vieras";26956634]Soita opettajalle ja kerro huolesi ja kysy onko koulussa mitä sattunut? Ja pyydä että ope vähän "tarkkailisi" lastasi että miten siellä koulussa sujuu?
Voi olla ihan pienikin juttu joka kaivaa arkaa ja herkkää lasta.
Ja noihin vaikeisiin aamuihin ei taida auttaa muu kuin jämpti meininki niinkuin teillä on ollutkin kirjoituksestasi päätellen. Ei se nyt varmaan kovin pitkään jaksa tuota kiljumista ja tappelua lapsi itsekään:) veikkaan että parin viikon päästä jo helpottaa:D[/QUOTE]

opettajan kanssa olen jutellut, tyttö reippaasti toimii ettei mitään mutta hiljainen on ja varuillaan mitä tapahtuu milloinkin. Todella toivon että helpottais..

Yhteistyössä