Lapsi ei halua harrastaa mitään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kipale
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kunhan et väkisin raahaa lasta sinne harrastukseen.
Minut raahattiin, muistan miten paljon itkin ja huusin etten halua mennä.
Muut lapset kiusasivat ja olin aina ulkopuolinen, vihasin harrastusta ja kärsin vatsakivuista ja huonosta olosta jo monta päivää ennen harrastusta kun tiesin että kohta pitää mennä taas.

Taas jäi uimakoulu väliin kun olisi pitänyt todella väkisin raahata. Oltiin sitten kahden tunnin patikoinnilla yhdessä sen sijaan.

Mua on kanssa lapsena raahattu vaikka mihin - ja jos mua ei huvittanut niin en kyllä sitten osallistunut harrastuksessa mihinkään.

Minulla ei ollut lapsena mitään ohjattuja harrastuksia ja omien kokemusteni pohjalta pidän tärkeänä ohjata lapsi harrastuksiin riittävän varhain. Harrastusten puutteesta minulle on ollut ainakin se haitta, ettei ole syntynyt tottumusta säännölliseen liikuntaan ja jo lapsena harmitti se, että esim. partio olisi kyllä kiinnostanut vähän isompana, mutta en rohjennut mennä enää ryhmään joka oli toiminut yhdessä pitkään. Olin aika ujo lapsi ja olisin kyllä kaivannut pientä perseelle potkimista päästäkseni jossain sosiaalisemmassa harrastuksessa alkuun.

Niinpä siis oman lapseni laitoin jo 4-vuotiaana harrastusryhmään. Totuttelu kesti aikansa ja senkin jälkeen aina välillä on treeneihin lähtö ollut työlästä, mutta ihan helpolla en anna periksi. Ja suurimman osan aikaa harrastus onkin ollut lapselle mieluisaa, silloinkin kun lähteminen on tuottanut tuskaa. Harrastusta saisi vaihtaa, mutta joku harrastus "pitää" olla. Positiivisia motivointikeinoja on syytä miettiä, jos muutoin homma menee ihan tappeluksi. Meillä nyt on riittänyt satunnainen pieni patistelu, ei ole tarvinnut mennä lahjomiseen tms., mutta sitäkin tarvittaessa käyttäisin saadakseni lapsen harrastamaan.

Onko teillä päin jotain kaupungin järjestämää liikuntahetkeä tms? Turussa esim. on liikunnan ihmemaa, jossa koulujen liikuntasaleissa on pomppulinnaa ym ja mihin mennään vanhempien kanssa ihan vapaasti. Joku sellainenkin voisi olla kiva vaikka ei varsinainen "harrastus" olekaan, samalla saisi harjoitettua sitä motoriikkaa ilman nolatuksi joutumisen pelkoa.

Lasta on vaikea raahata väkisin mihinkään. Ehkä kannattaisi kysellä mistä tykkäisi, liikuntaa, kokkailua, musiikkia jotain muuta? Yksin vai yhdessä? Vähän haarukoimalla voisi löytyä. Ja jos teillä päin on lapsille jotain muutaman kerran kursseja, niihin voisi olla helpompi mennä kuin koko lukukauden kestäviin. Lapsi saattaisi huomata että olikin ihan kivaa, ja sitten pikkuhiljaa pystyisi sitoutumaan pitempiaikaiseen harrastukseeen.

Onko muilla lapsia, joita ei kiinnosta harrastaa mitään?

Olen yrittänyt aktivoida tokaluokkalaista poikaani, mutta mikään ei tunnu kiinnostavan, enkä jaksaisi joka viikko käyttää aikaa siihen jankkaamiseen, että pitääkö mennä vai eikö pidä. Sinänsä minusta ei ole pakko mitään harrastuksia olla (paitsi liikkua pitää sitten muuten, leikin kautta), mutta poju on muutenkin melko passiivinen eikä ole sosiaalisesti kovin taitava, niin minusta olisi hyvä, että olisi jonkinlaista aktiviteettia koulun lisäksi, jossa tehtäisiin ryhmässä jotain ja saisi ehkä yhteenkuuluvuuden tunnetta. Kaikilla kavereilla kuitenkin on harrastuksia ja tietenkin useina iltoina ei ole leikkikavereita tarjolla, kun muut lapset ovat harrastuksissaan – ja poika turhautuu siihenkin. Ipadilla/puhelimella tietenkin pelaisi niin paljon kuin antaisi, mutta emme tietenkään anna.

En koe kovin mielekkääksi lähteä väkisin raahaamaan...ja vaikka raahaisin, niin loppujen lopuksi poika voi paikan päällä olla tekemättä yhtään mitään.
Hieman hurjia ehdotuksia harrastuksista ketjussa kun ajattelee kuinka paljon on lapsia joilla ei ole mitään mahdollisuuksia harrastaa ei edes kalliita harrastuksia ja silti niistäkin kasvaa ihan kelpo ihmisiä.
Meillä ei halua poikaolla harrastaa yhtään mitään .mikään eikiinnosta ja kaikki on tyhmiä.koulu menee kuiteskin hyvin,vaikka sinnekkään ei haluttaisi mennä.en voi väkisin raahata,paikan päälle murjoittamaan ja maksamaan tyhjästä.ei niitä voi pakottaakkaan,ennenvanhaan lapsilla teetettiin työt,nykyään tuntuu ,että kaikkien on harrastettava jotakin,minusta se on väärin,kylläne ulos painuu kun kesä tulee,enjaksa vääntää koko ajan .

Yhteistyössä