Lapsi autossa sylissä

  • Viestiketjun aloittaja kuljettaisitko
  • Ensimmäinen viesti
kuljettaisitko
Kuljettaisitko lasta autossa sylissä lyhyen matkan jos istuista/oma autoa ei olis saatavilla? Millaisessa tilanteessa voisit kuljettaa?

Aloin miettiä koska lapsen mummo pyysi minua ja reilu 1v:tä lähtemään kylään mukaan mummon tutulle n.6km päähän. Mummo olis tullut meidät hakemaan mutta kun lapselle ei ollut istuinta sanoin ettei lähdetä. Mummon mielestä lyhyen matkan olisi voinut olla sylissä, koska minuakin on pienenä kuljetttu niin lyhyitä matkoja "tilanteen pakosta".

Entäs jos lapsi on hoidossa vaikkapa kummitädillä tai jollain jolla ei ole autoa (ja istuinta) ja on päästävä pian vaikkapa lääkäriin, olisko silloin soitettava ambulanssi vaikka voisi mennä omallakin autolla jos olis se istuin?? Pointtina siis lähinnä se että jos ambulanssi väki saa hoidettua lapsen paikan päällä..
 
har
Kohta tulee kuraa niskaan mutta kyllä mä olen kuljettanut lasta joskus sylissä taksissa. Esim. kun on pitänyt päästä lääkäriin josta on sitten rattailla tultu kävellen kotiin niin en tosiaan ole ottanut vielä kaukaloa mukaan raahattavaksi. Huviajelulle en kyllä sylissä kuskaisi.
 
"vieras"
En kuljettaisi sylissä. Taksissa voin laittaa itsekseen istumaan pelkällä lannevyöosalla, jos on ihan pakko lääkäriin päästä. Ambulanssi vain silloin kun on sille erikseen tarve.
 
"vieras"
Lain mukaan alle 135 cm pituisten lasten on matkustettava painonsa mukaisessa hyväksytyssä turvalaitteessa niin henkilö-, paketti- kuin kuorma-autossakin.

Yli 3-vuotias voi turvalaitteen poikkeuksellisesti puuttuessa matkustaa lyhyen matkan takaistuimen turvavöissä.

Alle 3-vuotias ei saa matkustaa autossa ilman turvalaitetta lainkaan, poikkeuksena vain taksit, joissa alle 3-vuotias saa matkustaa takaistuimella turvavöissä.

Aika selvä tuo laki. Taksilla voi siis esim. lääkäriin mennä.
 
aloitt
Kohta tulee kuraa niskaan mutta kyllä mä olen kuljettanut lasta joskus sylissä taksissa. Esim. kun on pitänyt päästä lääkäriin josta on sitten rattailla tultu kävellen kotiin niin en tosiaan ole ottanut vielä kaukaloa mukaan raahattavaksi. Huviajelulle en kyllä sylissä kuskaisi.
Tätä mietin myös miteenkään sinua tai ketään syyttämättä ;) ; Onko taksissa ilman istuinta kuskaaminen hyväksyttävämpi vaihtoehto kun naapurin kyydissä? Entäs sitten pieni lapsi sylissä vain turvavyössä siten kun hänet siihen saa kiinni?
 
"vieras"
Minkä ikäinen? yli 3-vuotias saa pieniä matkoja matkustaa ilman turvalaitetta. Silti olen sitä mieltä että lyhyelläkin matkalla saattaa sattua kolari ja jos sitä istuinta ei ole, niin se on sitten huonompi homma. Kyllä jos lääkäriin tms. pitäisi mennä eikä muuta vaihtoehtoa olisi niin siinä tapauksessa kuljettaisin sylissä.

Miksette mene kävellen, lapsi esim. rattaisiin tai pyörällä? 6km on aika kohtuu matka ainakin pyörällä.
 
"Mii"
Jos olisi ihan pakko johonkin lähteä ja istuinta ei löytyisi, niin laittaisin lapsen ennemmin omalle paikalle istumaan vöihin. En tiedä onko se turvallisempi vaihtoehto, mutta jotenkin syliin ja vyön väliin litistyvä lapsi vaikuttaisi pahemmalta. Eikö sitä 6km matkaa voi kävellä?
 
"vieras"
Vuosia sitten on moni muukin asia tehty eri tavalla kuin nykyään jooten mielestäni siihen on turha vedota. Johan se sanotaan laissakin ettei lasta saa kuljettaa autossa ilman asianmukaista istuinta. Itse en lähtisi lastani kuljettamaan autossa ilman istuinta, oli matka sitten 6km tai 60km... se kolari kun voi tulla pienelläkin matkalla. Ja varsinkin kun kyseessä noin pieni niin en missään tapauksessa. Kolarin saatuessa kun voi käydä niin että rusentaa pienen yrittäessään pitää sylissä ja kun tuon ikäisen kuuluisi vielä matkustaa selkä menosuuntaan niin milläs sen mahdollistaa sylissä istuen? Jos lapsi olis esim kummeillaan hoidossa niin jättäisin lapsen istuimen hoidon ajaksi kummeille siltä varalta että tarvitsee jonnekin autolla päästä... saahan sen istuimen sitten kiinnitettyä esim taksiin jos jonneksin täytyy päästä.
 
Tyhmää vedota tuohon, et suakin on kuljetettu lapsena sillä tavalla. Turvavyöpakko tuli vasta joskus 80-luvun lopulla ja vauvoja kuletettiin vaunujen kopassa ja köytettiin jotenkuten vöihin. Itekin muistan, kun pienenä tuli pitkilläkin matkoilla istuttua jossain hattuhyllyllä, kun takapenkillä oli jo niin paljon porukkaa ettei kenenkään syliin ees mahtunut.

Mut en kulettaisi ku pakon edessä. Enkä taksissakaan ottaisi syliin vaan pistäisin vöihin.
 
aloitt.
[QUOTE="vieras";23306284]Minkä ikäinen? yli 3-vuotias saa pieniä matkoja matkustaa ilman turvalaitetta. Silti olen sitä mieltä että lyhyelläkin matkalla saattaa sattua kolari ja jos sitä istuinta ei ole, niin se on sitten huonompi homma. Kyllä jos lääkäriin tms. pitäisi mennä eikä muuta vaihtoehtoa olisi niin siinä tapauksessa kuljettaisin sylissä.

Miksette mene kävellen, lapsi esim. rattaisiin tai pyörällä? 6km on aika kohtuu matka ainakin pyörällä.[/QUOTE]

1v. Samaa mieltä olen kyllä että se kolari voi sattua lyhemmälläkin matkalla, vaikka vuosi kaudet on ajettu ilman minkänlaisia onnettomuuksia.

Ei meille niin tärkeä tuo kyläily ollut, mummo vain olis meidät tahtonut mukaan. Enkä kyllä illalla ja tuolle tielle olis lähteny pöyräilemään tai kävelmään ;)
 
"vieras"
Päivystykseen ollaan menty 1v sylissä mummon kyydillä kun isä on auton kanssa ollut töissä. Ambulanssi kävi mutta ei ottanut kyytiin kun ei ollut niin akuutti ja lähetti meidän matkaan lapsi siis mun sylissä. Matkaa oli ehkä 10km.
 
har
Tätä mietin myös miteenkään sinua tai ketään syyttämättä ;) ; Onko taksissa ilman istuinta kuskaaminen hyväksyttävämpi vaihtoehto kun naapurin kyydissä? Entäs sitten pieni lapsi sylissä vain turvavyössä siten kun hänet siihen saa kiinni?
No mulla ainakin syy taksiin oli se että omaa autoa/kaveria ei sillä hetkellä ollut käytettävissä. Jos naapuri olisi kuskannut niin ihan yhtälailla olisin kyytiin mennyt ilman istuinta mutta tod.näk. olisin sitten saanut kyydin molempiin suuntiin ja ottanut oman kaukalon mukaan. Ja jos on sen ikäinen lapsi että pysyy penkillä itsekseen istumassa niin mieluummin niin kuin sylissä. Ja taksille laki antaa myönnytyksen.
 
"sssss"
En todellakaan menis lapsi sylissä!! Jos olis pakollinen tarve lähteä jonnekkin eikä olis istuinta niin lapsi omiin vöihin istumaan. Jos lapsi on sylissä niin kolarin sattuessa lapsi musertuisi aikuisen alle tai lentäisi kaaressa tuulilasista.
 
"vieras"
Ulkomailla taapero on matkustanut pitkiäkin matkoja autossa sylissä. Esim. Thaimaassa mentiin vesiputoukselle ekaksi pakutaksilla ja putouksen juurelta huipulle tuktukilla.
 
Jos lasta on PAKKO kuljettaa autossa ilman istuinta niin älkää nyt missään nimessä syliin ottako!
Jos tulee kolari niin ette jaksa pitää lapsesta kiinni ja hän lentää kuin leppäkeihäs ikkunasta läpi. Olikohan niin että 30km/h vauhdissa aikuinen ei enää pysty pitämään kiinni äkkijarrutuksessa...

Ja ei, sekään ei käy että aikuinen ottaa lapsen syliin ja laittaa vyöt sekä itsensä että lapsen ympärille. Siinä jos kolari tulee niin lapsi jää aikuisen ja vyön väliin aika pahasti...

Eli siis jos on pakko niin sitten takapenkille istumaan ja auton vöihin. Ei sekään ole hyvä vaihtoehto, mutta vyöt pitää sentään jotenkuten kiinni kun kiristää lantiovyön tiukaksi ja olan yli menevän vyönkin voi pehmustaa esim. pienellä pyyhkeellä tai nostaa takinkauluksen suojaksi.
 

Yhteistyössä