Lapsi arestiin vessaan

• Viestiketjun aloittaja milena5
  • Ensimmäinen viesti
milena5
Olen joskus joutunut laittamaan kuusivuotiaan arestiin, kun muu ei ole tepsinyt. Esimerkiksi jos hän ei lakkaa riehumasta ja on vaaraksi pikkusisaruksille / itselleen, niin olen vienyt vessaan ja pistänyt oven kiinni. Sanonut, että ulos pääsee heti kun rauhoittuu ja pyytää anteeksi. Jos taas ei tottele, niin valot sammutetaan. Tätä on tapahtunut harvakseltaan (ei edes kerran kuussa), ja vain todella pahoissa tilanteissa. Keskusteluyhteys säily koko arestin ajan, ja ulos pääsee siis heti, kun rauhoittuu.

Nyt lapsi oli puhunut tästä eskarissa (maininnut vain tätien kuullen jollekin kaverilleen, että hän joutuisi kyllä tuollaisesta pimeään vessaan, kun kaveri oli saanut raivarin...), ja mulle sanottiin että aresti on pahoinpitelyä. :( Mä en oo ajatellut sitä niin, mutta ehkäpä... Ainakaan en enää jatka tuota menettelyä. Mitähän nyt seuraa???

"vieras"
Lukitseminen ja valojen sammuttaminen ei ole ok.....
Lapsen voi laittaa jäähylle johonkin syrjemmälle ja pyytää rauhoittumaan. Lapsi palautetaan jäähylle niin monta kertaa kunnes uskotaan, että nyt ollaan jäähyllä. Itselleen väkivaltaisen lapsen voi rauhoittaa pitämällä sylissä. Kyllä se raivo jossain kohti laukeaa ja lapsi rauhoittuu.

• Tykkää
Reactions: HeavyMetalMama-77
dfdf
Vessaan voi laittaa jäähylle, mutta valoja ei saa sammuttaa. Jäähyn aikana ei myöskään ole tarkoitus kommunikoida.

Katsopas supernanny-ohjelmia, niin tiedät oikeat tekniikat.

Ken guru
Varo vaan. Nää on just näitä avauksia tällä palstalla, josta sut ristiin naulitaan hetikättelyssä muiden palstalaisten taholta...
No nii-in. Kyllä kai lähes kaikki hyväksyy jäähyn, muttei mitään keskiaikaista sentään, jollon lapsia lukittiin pimeisiin komeroihin. Ihan tosi, sillon käytettiin tuota keinoa, nykyään pitäisi ymmärrystä löytyä jo kaikilta ettei tuollaista tehdä. Mieti nyt itse itseäsi istumassa pimeässä kopissa. Tai pilkkopimeässä huoneessa yliäätään!

• Tykkää
Reactions: Xtina
ap,ap!
oikeesti,mulle tuli nyt ahdista olo kun jäin miettimään..voi olla etten nyt lukenut viestejä kokonaan,mutta siis ethän vaan oikeesti laita jäähylle PIMEÄÄN vessaan??!! Jos oot niin tehnyt,niin ei voi mitään,mutta lupaa ettet enää tee niin,ahdistaa lapsen puolesta! ja siis jäähyn kyllä ymmärrän,mutta EI pimeeseen lukittuna!! eihän..?

En todellakaan tarkoittanut, että hyväksyisin ap:n toiminnan!!! Vähän aikaa tällä palstalla pyörineenä olen vain huomannut, että joillain on tapana tuomita todella herkästi muiden tekemiset. Ja nyt tarkoitan niitä, jotka esim. tässä tapauksessa rupee huutelemaan "Lapset pois tuommoiselta!" tms.

Muoks. Siis tuomitakin saa, mutta ne ylilyönnit siinä kommentoinnissa on välillä niin typeriä.

Ja ap, jos tosiaan sammutat ne valot niin älä enään tee niin! Se on ihan kamalaa lapselle, ei siinä pysty hirveen hyvin rauhoittumaan.

Viimeksi muokattu:
DGF
Itse en sammuttaisi valoja. Kokeillut myös vessaakin jäähypaikkana ja ei tepsinyt.
Itsellä on myös 6v lapsi ja todennut että meillä paras keino kun pidän lasta sylissä ja tiukasti itseä vastaan. Ja sanon että pois pääset kun rauhoitut. Ja usein hoen aika monotoonisesti että rauhoitu. Meillä ei tepsi mitkään jäähypenkit vaan toi on meidän perheessä paras.
Ajattelin että jos haluat vaikka muita keinoja kuulla.

"Hei"
Itse pimeänpelkoisena ja ahtaanpaikankammoisena voisin sanoa, että kauhee rangaistus, et varmaan itsekään haluaisi näitä pelkoja lapsellesi aiheuttaa. Eiköhän joku jäähypenkki tai omaan huoneeseen käskyttämnen olisi parempi.

• Tykkää
Reactions: Zucchini
"vieras"
Vankeutta ja vapaudenriisto. Ei sallittua. Jäähy pitää olla jossain, missä lapsi tuntee olonsa turvalliseksi.

Asiasta eteenpäin. Meilläkään ei 6-vuotiaalla enää toiminut jäähy. Otin käyttöön peli- tai muun kiellon. Ne tepsii hyvin, kunhan varoittaa vaan etukäteen. Kiinnipitämisestä meidän poika raivostuu niin paljon, että joudun käyttämään liikaa voimaa, joten siksi nuo kieltorangaistukset on meilllä nyt käytössä.

"Vieras"
[QUOTE="vieras";27765797]Höpö höpö.[/QUOTE]

Höpö höpö itsellesi, meillä yläkerranvessan valot laitetaan ulkopuolelta ja alakerranvessa sisäpuolelta, vanhassa kämpässä kylpyhuoneen vessan valot ulkopuolelta ja juuri anoppilasta kotiutuneena, niin heillä molempien vessojen valot ulkopuolelta.

milena5
valokatkaisin on siis eteisen puolella. Ja valot katkeavat vasta varoituksen jälkeen - yleensä eivät kuitenkaan ehdi edes katketa kun tilanne rauhoittuu. Syli ei auta koska lapsella Aspergerin syndrooma - raivokohtaus vain yltyy kiinnipitämisestä. Mutta en nyt enää tietenkään sammuttele valoja, hyvä jos vien sinne vessaankaan... Enkä pelkää tän palstan änkyröitä. :D

[QUOTE="Vieras";27765840]Höpö höpö itsellesi, meillä yläkerranvessan valot laitetaan ulkopuolelta ja alakerranvessa sisäpuolelta, vanhassa kämpässä kylpyhuoneen vessan valot ulkopuolelta ja juuri anoppilasta kotiutuneena, niin heillä molempien vessojen valot ulkopuolelta.[/QUOTE]

Peesi tälle. Myös meillä menee vessaan valot ulkopuolelta.

milena5
äideille pitäis varmaan jakaa neuvolasta ohjekirja, jossa olis lueteltu kaikki kielletyt kasvatuskeinot... En todella osannut mieltää pimeää vessaa traumatisoivaksi paikaksi, vaikkakin epämiellyttäväksi. Itse en kärsi sen paremmin ahtaan paikan kuin pimeänkään pelosta, ja leikkiessään "glow in the dark" -leluillaan nämä samaiset lapset menevät pimeään vessaan suljetun oven taakse ihan oma-aloitteisesti - yksin tai yhdessä. Joten ainakaan kovin vakavaa traumaa en ole saanut aikaan? Toki tilanne on eri.

täysin turha kommentti...taas
Varo vaan. Nää on just näitä avauksia tällä palstalla, josta sut ristiin naulitaan hetikättelyssä muiden palstalaisten taholta...
Minä en ymmärrä mikä on tämmöisten varoitusten funktio. Onko se halua päteä, että minäpä tiedän minkälainen keskustelu tästä tulee, yritystä estää "ristiinnaulitseminen" vai mikä? Ainakaan ap ei pysty perumaan aloitustaan, joten sikäli varoitus on täysin turha...

"vieras"
Siis mitä vit? Mikä tossa nyt on kamalaa jos laittaa vessaan ja oven+valot kiinni? Eihän ap ole lukinnut ja hylännyt lasta kuitenkaan sinne. Tän on oltava provo tai sitten joku ei todella tiedä mitä pahoinpitely on.
Minusta pahempaa on se kun lapsi laitetaan sisävaatteissa pihalle pakkaseen jäähylle. Ja sitäkin melko moni harrastaa.

vierailija
Olen joskus joutunut laittamaan kuusivuotiaan arestiin, kun muu ei ole tepsinyt. Esimerkiksi jos hän ei lakkaa riehumasta ja on vaaraksi pikkusisaruksille / itselleen, niin olen vienyt vessaan ja pistänyt oven kiinni. Sanonut, että ulos pääsee heti kun rauhoittuu ja pyytää anteeksi. Jos taas ei tottele, niin valot sammutetaan. Tätä on tapahtunut harvakseltaan (ei edes kerran kuussa), ja vain todella pahoissa tilanteissa. Keskusteluyhteys säily koko arestin ajan, ja ulos pääsee siis heti, kun rauhoittuu.

Nyt lapsi oli puhunut tästä eskarissa (maininnut vain tätien kuullen jollekin kaverilleen, että hän joutuisi kyllä tuollaisesta pimeään vessaan, kun kaveri oli saanut raivarin...), ja mulle sanottiin että aresti on pahoinpitelyä. :( Mä en oo ajatellut sitä niin, mutta ehkäpä... Ainakaan en enää jatka tuota menettelyä. Mitähän nyt seuraa???

vierailija
mut on lapsena haettu pihalta sisälle arestiin kiukuttelin koko aijan äiti sai tarpeekseen kiukuttelusta kantoi sisälle enkä saanu mennä enää pihalle koko päivänä kiukkuilu jatkui sisällä vielä jonku aikaa teki aresti ihan hyvää ei tullu enää lapsena kiukkuiltua pahemmin sen jälkeen

Yhteistyössä