Lapsi 5 vee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mitä tekisitte minun tilanteessa ?Odotan meidän toista lasta ja olen kahden vaiheella otanko lapsemme pois päiväkodista kokonaan vai antaisinko olla esim puolpäiväsenä hoidossa ennen kuin menee eskariin? Kiitos mielipiteestänne.

Miettisin mitä hoito maksaa, miten helppoa/vaikeaa on lasta kuljettaa hoitoon, onko mahdollista käydä perhekerhossa/muskarissa/päiväkerhossa, onko omassa pihassa leikkikavereita päivällä???

Moikka! Meillä ihan sama tilanne. Päätettiin niin, että lapsi jatkaa hoidossa kuukaudessa max. 15 päivää ja enintään 5-7 h/päivä. Hoitopaikka on ihan mieluinen ja ajattelimme tosiaan nijn, että kun eskari alkaa jo vuoden päästä jolloin on ikään kuin "mukana porukassa" sen alkaessa. (Eskari toteutuu samassa päiväkodissa). Jos lapsi olisi ollut pienempi, olisin todennäköisesti ottanut kotiin (esim. 2-3 v.)

Iloista odotusta!

[QUOTE="vieras";24286374]Mitä lapsi itse haluaa? Ehkä joku srk:n kerho voisi olla vaihtoehto?[/QUOTE]

En ole kysynyt vielä mielipidettä tykkää kovasti olla päiväkodissa ja olemme tosi tyytyväisiä.Olisi kamalaa ajatella,että lapsi näkisi tilanteen niin,että äiti kotona vauvan kanssa ja minä joudun olemaan hoidossa?

[QUOTE="vieras";24286413]En ole kysynyt vielä mielipidettä tykkää kovasti olla päiväkodissa ja olemme tosi tyytyväisiä.Olisi kamalaa ajatella,että lapsi näkisi tilanteen niin,että äiti kotona vauvan kanssa ja minä joudun olemaan hoidossa?[/QUOTE]

Kysy lapselta :). 5v:ltä voi jo kysyä mielipidettä. Toisaalta ensi talvi olisi viimeinen talvi olla lapsella kotona. Siitä alkaa sitten eskari yms.

[QUOTE="manna";24286408]Moikka! Meillä ihan sama tilanne. Päätettiin niin, että lapsi jatkaa hoidossa kuukaudessa max. 15 päivää ja enintään 5-7 h/päivä. Hoitopaikka on ihan mieluinen ja ajattelimme tosiaan nijn, että kun eskari alkaa jo vuoden päästä jolloin on ikään kuin "mukana porukassa" sen alkaessa. (Eskari toteutuu samassa päiväkodissa). Jos lapsi olisi ollut pienempi, olisin todennäköisesti ottanut kotiin (esim. 2-3 v.)

Iloista odotusta![/QUOTE]

Juuri toi ikä vaikuttaa tähän kovin paljon en oikein tiedä mihin suuntaan pitäisi kääntyä :(

Mukavaa odotusta teillekkin :)

Mä kysyin samanlaisessa tilanteessa meidän 3v:ltä ja 5,5v:ltä, mitä haluavat tehdä. Haluavatko jäädä kotiin äitin ja vauvan kanssa vai käydä lyhyitä päiviä päiväkodissa. Pienempi aikoi ehdottomasti jäädä kotiin, mutta isompi kysyi, eikö voisi saada molempia. Niinpä meillä luultavasti isompi käy max. 10pvää/kuukausi muutaman tunnin päiväkodissa leikkimässä kun olen pienempien kanssa kotona. ja itse ajattelen tämän juurikin niin, että on hyvä pitää kaverisuhteista huolta ja jonkinlaista "päiväkotirutiinia" yllä, kun sitten syksyllä kuitenkin alkaa eskari. Mutta jos esikko alkaa loppukeväästä väsymään päiväkotiin ja haluaa jäädä kotiin, tehdään ratkaisut sitten sen mukaan.

itse pitäisin tuon ikäisen pari kertaa viikossa hoidossa, ihan jo lasta ajatellen, lapsella on syntynyt varmasti jo kaveri suhteita hoidossa, joten varmasti haluisi kavereita vielä nähdä ja leikkiä. ja muutenkin kun eskari tosiaan vuoden päästä alkamassa, niin kyl lapsi varmaan"erkanis"nyt jo tutuista lapsista vuoden sisällä. jos nyt jäisin äitiyslomalle, niin pitäisin 3v, 4v ja 5v lapseni pari päivää hoidossa. kun kolmas syntyi, otin 1v ja 2v:n kotia myös.

Alkuperäinen kirjoittaja Kohta kolmen äiti;24286466:
Mä kysyin samanlaisessa tilanteessa meidän 3v:ltä ja 5,5v:ltä, mitä haluavat tehdä. Haluavatko jäädä kotiin äitin ja vauvan kanssa vai käydä lyhyitä päiviä päiväkodissa. Pienempi aikoi ehdottomasti jäädä kotiin, mutta isompi kysyi, eikö voisi saada molempia. Niinpä meillä luultavasti isompi käy max. 10pvää/kuukausi muutaman tunnin päiväkodissa leikkimässä kun olen pienempien kanssa kotona. ja itse ajattelen tämän juurikin niin, että on hyvä pitää kaverisuhteista huolta ja jonkinlaista "päiväkotirutiinia" yllä, kun sitten syksyllä kuitenkin alkaa eskari. Mutta jos esikko alkaa loppukeväästä väsymään päiväkotiin ja haluaa jäädä kotiin, tehdään ratkaisut sitten sen mukaan.

Kuulostaa hyvältä lasten kannalta .Tähän varmasti vaikutta myös se ,että olen itse lastenhoitaja ja tiedän mitä päiväkodissa ajatellaan kun mami kotona vauvan kanssa ja isompi lapsi päiväkodissa,

Jos omaa 5 v poikaani ajattelen, niin...

Hän jatkaisi ehdottomasti päiväkodissa jos meille nyt tupsahtaisi vauva. Sen ikäinen lapsi, ainakin poikani luonteella varustettu, kaipaa ikäistään seuraa ja äksöniä, ja on muodostanut tiiviit suhteet hoitokavereihinsa & pk:n aikuisiin. En katkaisisi niitä. Sitäpaitsi, eskari on edessä ensi vuonna kuitenkin.

Eli oma poika jatkaisi osa-aikaisena hoidossa. Täysipäiväisenä ei todellakaan (ei oo täyttä päivää edes nyt kun me molemmat vanhemmat tehdään täyttä työviikkoa).

Ei ton ikästä enää kotiin, tai meillä tylsistyis kuoliaaks ja paremmin meiän villi lapsi oppii tapoja ja jeskittymistä jne. päiväkodissa. Mut laittaisin kyl vaan puolpäiväseks

Jos omaa 5 v poikaani ajattelen, niin...

Hän jatkaisi ehdottomasti päiväkodissa jos meille nyt tupsahtaisi vauva. Sen ikäinen lapsi, ainakin poikani luonteella varustettu, kaipaa ikäistään seuraa ja äksöniä, ja on muodostanut tiiviit suhteet hoitokavereihinsa & pk:n aikuisiin. En katkaisisi niitä. Sitäpaitsi, eskari on edessä ensi vuonna kuitenkin.

Eli oma poika jatkaisi osa-aikaisena hoidossa. Täysipäiväisenä ei todellakaan (ei oo täyttä päivää edes nyt kun me molemmat vanhemmat tehdään täyttä työviikkoa).

Eskari olisi toisessa päiväkodissa ei vanhassa päiväkodissa eikö sekään vaikuttaisi asiaan?

Yhteistyössä