Lapsi (2v) valvoo keskellä yötä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuittu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuittu

Vieras
Meijän neiti 2v on alkanut heräilemään öisin ihan syyttä suotta. Aikaisemmin kömpi meidän sänkyyn ja nukahti siihen, mutta nykyään ei. Ei itke eikä muuten valittele oloaan, mutta ei nukahdakaan uudelleen.
Pyörii, kierii höpöttää ja häipyy leikkimään omia aikojaan. Saattaa valvoa monta tuntia keskellä yötä, enkä minä saa häntä nukahtamaan uudelleen.
Joskus olen herännyt yöllä siihen että neiti on laittanut huoneessaan valot päälle ja leikkii mielissään.

Mitä mun pitäisi ajatella moisesta ja mitä mää voin tehdä ettei tarvis keskellä yötä valvoa??

Lopulta lapsi nukahtaa aina ehkä n.3-4 aikaan (herää siis yleensä klo 00-2 välillä) mutta kun ollaan aamulla hoitoon lähdössä ei tietenkään jaksaisi millään herätä. Alan olla helisemässä asian kanssa. Itekin ois kiva nukkua öisin että jaksaa töissä päivällä.

Jos hän nukkuu pitkät päiväunet tai liian myöhäänkin nukutut päikkärit vaikuttavat. Pyydä hoitopaikassa yksi joko tunnin uni tai ei päiväunia ollenkaan, niin rytmi palautuu.

No sehän tässä onkin, että hän aikaisemmin nukkui reilu 2h päiväunia mutta nykyään ollaan lyhennetty jo maks 1,5h.
Saattaa valvoa myös sellaisen päivän jälkeisenä yönä jollon ei oo nukuttu lainkaan päiväunia.

Meillä tuo liittyi päiväunien poisjäämiseen. Kun ei nukkunut päiväunia, nukkui ne sitten nukkumaanmenoaikaan ja heräsi yöllä hillumaan.

Ra-sit-ta-vaa.

Itse en antaisi lapselle valtaa määrätä,että koska herätään (siis yöllä). Aikuinen sen päättää. Kun on yö niin silloin myös nukutaan. Meillä ollut joskus samaa ja olen vain hetken pitänyt lasta pimeässä huoneessa sylissä ja laskenut uudelleen sänkyyn. Meillä vielä on käytössä pinnasänky,joten ei tule viereen.. Mutta muutenkin kyllä on hyvä nukkuja.. Onko teillä lapsi väsynyt kun menee nukkumaan,koska heräilee aikaisemmin? olisi hyvä olla tosi väsynyt illalla, kun nukahtaa niin jaksaa aamuun asti nukkua. Ei muuta ku vaan lasket lapsen sänkyyn yöllä ja sanot että nyt on yö ja silloin nukutaan. Jos itkee niin voit silitellä,mutta vältä katsekontaktia ja puhumista. Muuten varmaan voit lapsen vain jättää itsekseen nukahtamaan.

ei nuku enää pinnasängyssä ja menee samaan aikaan nukkumaan yöunia kuin tähänkin asti. On iltaisin tosi väsynyt mutta sitten kuitenkin heräilee öisin. Sanon tietysti lapselle että nyt on yö ja nukkumisaika. Ja pyydän häntä laittamaan pään tyynyyn. Lapsi saattaa makoilla pitkät pätkät itseksensä, silmät kirkkaana tapittaen kattoon, mutta ei vain nuku.

tosissaan kuten joku yllä sanoin RA-SIT-TA-VAA

meillä sama :wave:

prkl,viime yönäkin nää molemmat pari vuotiaat koitti moneen kertaan tulla huoneestaan pois,millo 01 aikaa ja millo 03 aikaan,passitin vaa takas..sytyteltiin valoja jne. |O
meillä tää alko se jälkeen ku lapset meni jatkettaviin nukkumaan :/
noh,lopulta pääsin uneen siinä 04.30 maissa ja eiköhä poika sit herää jo 7 aikaa ku päiväsähkö napsahtaa päälle :kieh:

Meillä sama! Alkoi noin pari viikkoa sitten kun siirrettiin jatkettavaan, valvoo n 3-5 välillä. Valitettavasti en osaa antaa neuvoja, kaikkea kokeiltu ja väsymys painaa :( Ja ikää siis myös 2v.

Meillä 1.8.v. ja viime y¨önä just valvottiin n.2-3 tuntia.kiertelee huoneessa ja huutaa vettä...ja voi helkkari mikä uupumus itsellä. Eikä vaikuta nukutaanko päiväunet vai ei...lyhyet tai pitkät...ei mitään merkitystä millään..ihan puhki..

Yhteistyössä