Lapsettomuustutkimukset julkisella puolella

• Viestiketjun aloittaja mrs vihreä
  • Ensimmäinen viesti
mrs vihreä
Tietämättömänä kyselen. Miten julkiselle puolelle pääsee lapsettomuustutkimuksiin? Pitääkö jotain tutkimuksia olla jo tehtynä, esim. simpat tutkittuina tai vast.? Mihin tahoon pitää ottaa ekana yhteyttä? Pitääkö keskenmenosta olla vähintään vuosi, vaikka itse yrittämistä olis paljon yli vuosi?

Oon aika skeptinen ainakin, jos arvauskeskukseen pitää saada ensin aika. Meidän kunnassa lääkäriin ei pääse juuri mistään syystä. Jos on pää kainalossa, niin voi päästä terkkarille parin viikon jonotuksen jälkeen... :/ Joten jos arvauskeskuksen kautta on pakko mennä, niin sitten voimme lapsettomuustutkimukset unohtaa. Pitäis valita asuinpaikkansa kai paremmin..

Onko kellään positiivisia kokemuksia julkisesta puolesta? Niistä olis erityisen kiva kuulla! :)

Mulla homma lähti muistaakseni ihan tk:sta liikkeelle. Ne laittoi lähetteen sairaalaan tutkimuksiin(verikokeet, ultra jne.) ja sairaalassa(kaupungin aluesairaala) tehtiin mitä voitiin mm.laparoskopia ja clomikuureja. Ne eivät tuottaneet tulosta, joten laittoivat lähetteen Naikkarille helsinkiin. Sieltä se homma sit lähti pyörimään simppojen tutkimuksella + kk.kierron kartoituksella jne. Sitten päätettiin hoitomuoto ja lähettiin eteenpäin. Jonotusaika oli kutakuinkin vuoden. Mulla on pelkästään positiivista sanottavaa kunnalliselta puolelta, ehkä siksi koska on jo yksi lapsi saatu avustuksella ja toinen tulossa. Tsemppiä sulle!

Myökin lähettiin tk:n kautta hoitoihin. Neuvolalääkäri teki lähetteen keskussairaalalle, gynen polille, josta tuli käsky labraan. Otettiin kilpirauhaskoe, klamydiavasta-aineet ja progesteroni. Pari kuukautta seurattiin progesteronia, koska oli alhainen. Rupesin sitten tikuttamaan ovista kotona. Miehen simpat tutkittiin heti, eikä niissä ollut moitittavaa.

Seuraavaks miulle tehtiin munanjohtimien aukiolotutkimus. Vettä ei menny läpi, mutta lääkäri ei 100-varmaksi uskaltanut sanoa, että johtimet olisivat tukossa. Sain Clomireseptin neljäksi kuukaudeksi ja lähetteen KYS:in lapsettomuuspolille.

Viikon päästä on aika tuonne Kuopioon, jolla suunnitellaan mahdollista IVF:ää :heart: Tällä viikolla käytiin hoitoja varten hepatiitti- ja HIV-verikokeissa.

Aikaa siitä, kun hakeuduttiin hoitoon, tuohon Kuopion keikkaan on mennyt reilu 10kk.

Onnea ja jaksamista teille :wave:

Meillä asiat ovat edenneet nopealla tahdilla. Tammikuussa 2006 mainitsin lapsettomuusongelmasta, jonka tiimoilta annettiin ensimmäiseen ultraan aika. Tämä siis terveyskeskuksessa.
Ultra oli joskus maaliskuussa ja sen tiimoilta annettiin lähete lapsettomuuspolille sekä sperma-analyysiin. Aika saatiin, kun oli kaikista kokeista tulokset olemassa.
Tuosta asti olemme sitten asioineet Lapsettomuuspolilla ja ainoa asia, joka on hoidettu yksityisellä, oli ensimminen sperma-analyysi...
Eka inssi takana, josta raskauduttiin ja päätyi km:eek:on. Nyt odotellaan seuraavia menkkoja ja uutta inssiä. Tämä kaikki käytännössä maaliskuun jälkeen...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.10.2006 klo 00:00 mimoniandra kirjoitti:
Myökin lähettiin tk:n kautta hoitoihin. Neuvolalääkäri teki lähetteen keskussairaalalle, gynen polille, josta tuli käsky labraan. Otettiin kilpirauhaskoe, klamydiavasta-aineet ja progesteroni. Pari kuukautta seurattiin progesteronia, koska oli alhainen. Rupesin sitten tikuttamaan ovista kotona. Miehen simpat tutkittiin heti, eikä niissä ollut moitittavaa.

Seuraavaks miulle tehtiin munanjohtimien aukiolotutkimus. Vettä ei menny läpi, mutta lääkäri ei 100-varmaksi uskaltanut sanoa, että johtimet olisivat tukossa. Sain Clomireseptin neljäksi kuukaudeksi ja lähetteen KYS:in lapsettomuuspolille.

Viikon päästä on aika tuonne Kuopioon, jolla suunnitellaan mahdollista IVF:ää :heart: Tällä viikolla käytiin hoitoja varten hepatiitti- ja HIV-verikokeissa.

Aikaa siitä, kun hakeuduttiin hoitoon, tuohon Kuopion keikkaan on mennyt reilu 10kk.

Onnea ja jaksamista teille :wave:
Jäin tuolta välistä sekin, että ennen aukiolotutkimusta ultrattiin follikkelit, jotka nekin oli liian pieniä... :/

Meillä kans homma lähti tk:sta. Tk:n lääkäri otti ensin nuo verikokeet (kilppari ja proge) sit se sanoi että kannattaa käydä eka yksityisellä, koska jonot on julkiselle niin pitkät. Et jos päästäs vaan jollain clomeilla eteenpäin. No käytiin yksityisellä, josta sain clomit ja mies kävi simppa tutkimuksessa. Kun clomeista ei apua, menin takas tk:hon ja lekuri laitto samantien lähetteen tutkimuksiin Taysiin. Viikon kuluttua lähetteestä saatiin kirje, jossa aika 3kk päähän. Siitä nyt 6kk kun tuo kirje tuli. Eli mun mielestä yllättävn nopeesti on homma kulkenut. Meillä kyllä myös oma lääkäri tk:ssa tosi ihana, otti heti asian hoitoon. Mulla siis vain positiivisia kokemuksia julkiselta.

yksi uusi
Itse sain lääkäriajan reilun viikon päähän. Silloin lekuri kyseli kaikkea ja teki sisätutkimuksen (myös papa). Seuraavan päivänä oli vuorossa 14 eri koetta verestä/pissasta. Labrakokeista seuraavan päivänä ultra. Ultrasta puolitoista viikkoa eteenpäin kuulen tulokset ja sitten tehdään lisäsuunnitelmia. Eli aika nopea alku!

mrs vihreä
Kiitos vastanneille! Kokemukset näytti olevan varsin positiivisia. :)

Joku vastanneista oli saanut lähetteen Naistenklinikalle, vaikka ilmeisesti asui muualla kuin pk-seudulla? Millä perusteella Naistenklinikalle pääsee? Me ei asuta pk-seudulla, joten ehkä sinne ei oo asiaa...?

Yhteistyössä