Lapsettomuustutkimukset ja poissaolot työstä

  • Viestiketjun aloittaja Nefeli harmaana
  • Ensimmäinen viesti
Nefeli harmaana
Syksyllä alkamassa kesätauon jälkeen viimein inssit, mutta mietityttää kuinka selittää nämä poissaolot töissä. Oma pomo on oikein ihana, mutta kuitenkin kyseessä on määräaikainen työsopimus jota uusitaan aina puolivuosittain. Muutenkin tuntuu, ettei haluaisi ihan kaikkia yksityisasioitaan selvitellä työpaikalla. :\|

Kuinka te muut kanssasisaret olette nuo työpoissaolot hoitaneet? Oletteko olleet palkattomalla vapaalla vai sairauslomalla?
 
ma-mi harmaana
Inssit ei vie paljon aikaa. Muutama kontrolli ja sit itse inssi. Meidän klinikalla ainakin saa sairaslomapaperin jos ei pysty hoitamaan työaikana. Ja itse ajattelen niin, että erikoislääkärin vastaanotolla saa käydä myös työaikana, koska nehän ei pidä vastaanottoa virka-ajan ulkopuolella ;)
 
Sairaslomassa on se ikävä puoli, että vaikka sairaslomatodistukseen merkitään vain koodi, niin kuka tahansa pystyy googlettamalla tsekkaamaan mitä koodi tarkoittaa. Koodien selkokieliset nimet löytyvät siis sieltä, mistä kaikki muukin informaatio: napin painalluksella netistä. Näin siis utelias esimies tms. pystyy halutessaan tsekkaamaan poissaolon syyn.

Riippuu sitten työpaikasta onko asialla niin väliä. Itse juuri uudessa työpaikassa aloittaneena ainakin toivon, että poissaolojeni syyt eivät selkiäisi kellekään - voi määräaikaisuus olla pian jatkumatta, kun mahdollisesta äitiyslomasta kuitenkin kuituu isot kulut työnantajalle...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.07.2006 klo 14:04 Vieras kirjoitti:
Sairaslomassa on se ikävä puoli, että vaikka sairaslomatodistukseen merkitään vain koodi, niin kuka tahansa pystyy googlettamalla tsekkaamaan mitä koodi tarkoittaa. Koodien selkokieliset nimet löytyvät siis sieltä, mistä kaikki muukin informaatio: napin painalluksella netistä. Näin siis utelias esimies tms. pystyy halutessaan tsekkaamaan poissaolon syyn.

Riippuu sitten työpaikasta onko asialla niin väliä. Itse juuri uudessa työpaikassa aloittaneena ainakin toivon, että poissaolojeni syyt eivät selkiäisi kellekään - voi määräaikaisuus olla pian jatkumatta, kun mahdollisesta äitiyslomasta kuitenkin kuituu isot kulut työnantajalle...

Meillä onneksi laput menevät vaihtoon ennen työnjohtajalle viemistä.
Eli terveydenhoitaja saa sairaslomalaput ja kirjoittaa uuden työnjohtajaa varten missä vain nimi jne.Ei siis minkäänlaista tietoa mene eteenpäin jollet itse kerro.
En itsekkään halua että menee työnjohtajan tietoisuuteen ainakaan alkuvaiheessa.
 
Nefeli harmaana
Meillä taas poissaololappuset ja lääkärintodistukset annetaan esimiehelle, joka kuittaa ne ja toimittaa eteenpäin. Työyksikön ilmapiiri on avoin eli ongelmana on myös kuinka välttää poissaolojen syistä kertominen herättämättä ylimääräistä mielenkiintoa! Valehtelemaankaan kun ei haluaisi ryhtyä...Nuo koodit kun ovat todellakin helposti selvitettävissä ja työsuhteen laatu määräaikainen...

Julmaa että näinkin luonnollista asiaa kuin lasten hankkimista joutuu salailemaan, mutta valitettavasti se vain tänä päivänä on pakollista suuressa osassa työpaikkoja. Omassa lähipiirissäkin kun on tapauksia, joissa määräaikaista työsuhdetta ei olekaan jatkettu kun työntekijä on tullut raskaaksi vaikka alunperin jatkolle ei pitänyt olla estettä. Ja jos työnantaja hoitaa asian tarpeeksi huolellisesti, ei liittokaan mahda asialle mitään.
 
ma-mi harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.07.2006 klo 21:08 Nefeli harmaana kirjoitti:
Meillä taas poissaololappuset ja lääkärintodistukset annetaan esimiehelle, joka kuittaa ne ja toimittaa eteenpäin. Työyksikön ilmapiiri on avoin eli ongelmana on myös kuinka välttää poissaolojen syistä kertominen herättämättä ylimääräistä mielenkiintoa! Valehtelemaankaan kun ei haluaisi ryhtyä...Nuo koodit kun ovat todellakin helposti selvitettävissä ja työsuhteen laatu määräaikainen...

Julmaa että näinkin luonnollista asiaa kuin lasten hankkimista joutuu salailemaan, mutta valitettavasti se vain tänä päivänä on pakollista suuressa osassa työpaikkoja. Omassa lähipiirissäkin kun on tapauksia, joissa määräaikaista työsuhdetta ei olekaan jatkettu kun työntekijä on tullut raskaaksi vaikka alunperin jatkolle ei pitänyt olla estettä. Ja jos työnantaja hoitaa asian tarpeeksi huolellisesti, ei liittokaan mahda asialle mitään.
Kaikki henkilöt, jotka näkevät sairaslomalppusi ovat vaitiolovelvollisiaja jos saikkusi syy leviää työyhteisössä, asiaa levitelleet henkilöt saavat sanktioita jos teet asiasta valituksen/selvityspyynnön korkeammalle taholle esim. työsuojeluvaltuutetulle. Eikä sairaslomalappua viedessä tarvitse selitellä miksi on saikulla, onhan se syy paperissa, vaikkakin vain koodina. Googlettakoon esimies jos asia on niin tärkeä eikä omassa elämässä ole miettimistä. Ja oma miespuolinen esimieheni meni kerran ihan noloksi kun sanoin surkeana että gynekologisia vaivoja :LOL:
 
Olen sanonut meneväni "asioille" jos käynti on osunut keskelle päivää, ja jos käynti on osunut aamuun, niin olen sanonut meneväni lääkärille. Minulla on perussairaus, minkä takia joudun muutenkin käymään aika ajoin lääkärillä, joten käyntini ei liene aiheuttanut kysymyksiä. Meillä on kellokortti ja liukuva työaika, ja poissaolot olen leimannut "omaksi menoksi" mikä kuluttaa tuntikertymää. Kerroin myös lähimmälle esimiehelleni klinikallakäynneistä, koska epäilin käyntejä ja sairaslomia tulevan enemmänkin. Nythän plussasin eka inssistä, ja itse toimenpidekin osui vapaapäivälle.

Sissi rv8+2
 
sen verran olen lapsettomuushoitoa sivusta seurannut entisellä työpaikallani, että jäi sellainen käsitys että on oikeus olla pois töistä ja saada se kelan sairauspäiväraha mutta työantaja ei ole velvollinen maksamaan palkkaa. En tiedä onko työehtosopimuskohtainen juttu.
 
Kipinä
Sairasloman saaminen vaihtelee. Meillä sairaslomaa saa vain niistä hoidoista, jotka hoitavat sairautta, joka estää työkyvyn. Eli palkattomalla olen ollut aina, paitsi ivf:n yhteydessä yhden päivän sairaslomalla, kun lääkäri sen kirjoitti. (Muut punktion jälkeiset päivät osuivat viikonloppuun.) Olemme mieheni kanssa molemmat opettajia, työskentelemme eri kunnissa. Mieheni on aina saanut sairasloman, vienyt vain naistenpolin leiman töihin. :D
Minulla pomo, siis rehtori, oli aivan ihana naisihminen, joka nyt keväällä jäi eläkkeelle. Hän tiesi missä käyn, ja antoi täyden tukensa. Näin ihana hän oli siitä syystä, että on saanut kolme lastenlasta hoitojen avulla. Uusi rehtori on nuorehko mies, saa nähdä, millaisen vastaanoton hoidoissa laukkaaminen sieltä saa.
 
patjarikko harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.07.2006 klo 19:19 sissi72 kirjoitti:
Olen sanonut meneväni "asioille" jos käynti on osunut keskelle päivää, ja jos käynti on osunut aamuun, niin olen sanonut meneväni lääkärille. Minulla on perussairaus, minkä takia joudun muutenkin käymään aika ajoin lääkärillä, joten käyntini ei liene aiheuttanut kysymyksiä. Meillä on kellokortti ja liukuva työaika, ja poissaolot olen leimannut "omaksi menoksi" mikä kuluttaa tuntikertymää. Kerroin myös lähimmälle esimiehelleni klinikallakäynneistä, koska epäilin käyntejä ja sairaslomia tulevan enemmänkin. Nythän plussasin eka inssistä, ja itse toimenpidekin osui vapaapäivälle.

Sissi rv8+2
Onnea Sisssi! :flower:
 
yrittävä
^ No mutta sehän siinä just onkin, eli jos pomo saa tietää ennen raskautta ja sitä ilmoitusta, että sitä yritetään vauvaa, niin voi jo siitä syystä (mikäli on oikein v:mäinen) laittaa työntekijän pihalle.. Muutenkin mikä oikeus pomolla on tuollaista tietää ennen kuin asia on varma? Jos lapsen saa luomusti on vapaus valita, milloin asiasta puhuu pomolle, mutta ne jotka turvautuvat hoitoihin, joutuvat asian paljastamaan jo huomattavasti aiemmin ja siltikään varmuutta lapsen saamiseen ei ole. Aivan hullua, vaikka tarkemmin asiasta en tiedäkään.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.07.2006 klo 03:49 yrittävä kirjoitti:
^ No mutta sehän siinä just onkin, eli jos pomo saa tietää ennen raskautta ja sitä ilmoitusta, että sitä yritetään vauvaa, niin voi jo siitä syystä (mikäli on oikein v:mäinen) laittaa työntekijän pihalle.. Muutenkin mikä oikeus pomolla on tuollaista tietää ennen kuin asia on varma? Jos lapsen saa luomusti on vapaus valita, milloin asiasta puhuu pomolle, mutta ne jotka turvautuvat hoitoihin, joutuvat asian paljastamaan jo huomattavasti aiemmin ja siltikään varmuutta lapsen saamiseen ei ole. Aivan hullua, vaikka tarkemmin asiasta en tiedäkään.

no tässä taisi olla kuitenkin alunperin kysymys että millaisina poissaolopäivinä ne hoitopäivät. Kun asiaa enemmän pelkästä mielenkiinnosta ja asiaa kokemattomana ajattelin, niin eiköhän kuitenkin ihan vaan omasta syystä poissaolona ne päivät jos siihen ei sairaslomaa lisäksi tule. Eihän luomunakaan työajalla lasta tehdä, en sano tätä pahalla vaan totean.
Tuleehan niitä muitakin joskus pakollisia menoja joihin pitää ottaa palkaton vapaapäivä, niin miksi ei myös tähän.
Ja kuten edellä sanoin niin ei taida laki vaatia työnantajaa antamaan palkallista edes jos sairaslomalle joutuu vaan pelkästään saa olla töistä pois menettämättä työpaikkaa ja kela maksaa sairaspäivärahan (eikä työnantaja siihen lisäksi korvausta).
sen verran tästä tiedän kun työkaveri yritti aikanaan lasta ja siihen liittyi jonkinmoista komplikaatiotakin ja pidempää työstäpoissaoloa.
onnea yritykselle ap ja teille kaikille muille! :)
 
Nefeli harmaana
Kiitoksia kaikille vastanneille! Tarkistelin itse työpaikalta vaivihkaa ja epäilen kyllä ettei näitä poissaoloja ainakaan meillä oikein sairauslomana voi ottaa.

Toivottavasti tärppäisi ihan Clomeilla luomumenetelmin ennen syksyä, mutta sen verran yritystä on jo takana etten siihen oikein usko eli syksyllä jatketaan hoidoilla. Täytynee vaan mutista jotain epämääräistä jos töissä poissaolojen syytä kyselevät...Uskon vaan että meidän työpaikan naistyöyhteisössä epäilykset heräävät nopeasti kun mulla tuo kolmenkymmenen ikävuoden rajakin lähestyy :whistle: ja naimisissakin on tullut jo useampi vuosi oltua.

Aurinkoisia kesäpäiviä! =)
 

Yhteistyössä