Lapsettomuushoitoihin pääsystä kysymys!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sabrina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ota jonotuslappu julkiselle, ei maksa mitään. Voitte sitten siirtyä sinne kun on teidän vuoro. Noi alkuhommelit kantsii teettää julkisella (mun mielipide). Puolessa vuodessa pitäis päästä ensi käynnille. JOS joudutte koeputkihedelmöitykseen, sinne on sitten erikseen jonot (ja ne on pitkät). Eli eri asia se jono kuin ensikäynnin jono.

Alkuperäinen kirjoittaja Sabrina:
Alkuperäinen kirjoittaja Rompales:
Mä sain neuvolaterkan kautta eka noita Teroluteja. Kun ne ei auttaneet, se varas ajan neuvolalääkärille, joka teki heti lähetteen sairaalaan. Sairaalassa tehtiin sitten asiaan kuuluvat testit ja sain Clomit Terolutien lisäksi. Näin täällä.

Kauanko söit pelkkiä teroja?

Tosta on kyllä aikaa, joten muisti voi tehdä tepposia. Ehkä pari kuukautta eka ja pieni paussi ja sitten vaan kk verran.

Täällä jonot oli tuolloin 4 v sitten lyhyet. Pääsin tutkimuksiin jo parin kk:n päästä, pari käyntiä siellä ja reseptit sain. Alle puoli vuotta ja olin jo raskaana.

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Siis julkisella? Onpas teillä sikiävä paikkakunta jos ootte noin nopeesti päässy itse asiaan.

Julkisella puolella joo! Täällä takarajana pidetään vuoden yrittämistä, mutta päästiin neuvolalääkärille jo 7kk päästä pitkän kuukautiskierron takia. Hän otatti jotain verikokeita ja antoi lähetteen sairaalaan polille. Vähän pitkin hampain kylläkin, hänen mielestään meillä ei olisi ollut vielä mikään kiire koska ikää oli 21v. Terkkarin pienellä painostuksella kuitenkin lähetteen antoi ja jäi vähän sellainen fiilis ikäänkuin meillä ei olisi ollut oikeutta haluta lasta vielä. Jännitin sitten sitä polille menoa tuon takia, mutta siellä lääkäri oli ihan päinvastaista mieltä - hän oikein kiitteli meitä että oltiin lähdetty nuorina liikenteeseen ja sanoi että monesti lapsen saaminen hankaloituu sitä mukaa kun ikää tulee lisää vaikka hoitoja annettaisiinkin.

Neuvolalääkärillä käydessä oli kesäkuun alku ja päästiin polille tutkimuksiin elokuun lopussa. Ja siinä välissä oli heinäkuu sitä "kesätaukoa".
Tuolla sairaalassa missä oltiin tutkimuksissa, on synnytyksiä vain vähän yli 400 vuodessa. Mutta toisaalta ei niitä lääkäreitäkään kovin montaa siellä ole, ja tekevät töitä sekä lapsettomuushoitojen parissa, äitiyspolilla että synnytysosastolla.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Ota jonotuslappu julkiselle, ei maksa mitään. Voitte sitten siirtyä sinne kun on teidän vuoro. Noi alkuhommelit kantsii teettää julkisella (mun mielipide). Puolessa vuodessa pitäis päästä ensi käynnille. JOS joudutte koeputkihedelmöitykseen, sinne on sitten erikseen jonot (ja ne on pitkät). Eli eri asia se jono kuin ensikäynnin jono.

Meillä meni ihan päinvastoin. Jonossa oltiin ihan (mun mielestä) sikakauan, et päästiin tutkimuksiin. Sit varsinaiseen icsi:iin päästiin tosi nopeesti kun selvis, et se on melkein ainut vaihtoehto.

Alkuperäinen kirjoittaja Lacrimosa:
Alkuperäinen kirjoittaja Sabrina:
Mitenköhän pitkät jonot on? Onko kyse siis kuukauden vai puolen vuoden jonotuksesta?

No usein siinä menee vuoden verran, että päästään itse asiaan. Riippuu tietty hiukan paikkakunnasta. Ja julkisella on aina ne kesätauot, yksityiset tekee hoitoja läpi vuoden.

Yksityisillä on myös joulu ja kesätauot, odottelua tulee sielläkin.

No tää on klinikkakohtaista. Juu, on kai joulutauot joka paikassa, mut julkisen kesätauot kestää yleensä sen noin kolme kuukautta.

Höpölöpö. Kesätauko on yleensä heinäkuun, sen jälkeen toiminta jatkuu taas normaalisti.

Jonotusaika julkiselle puolelle on parista kk:sta puoleen vuoteen, siis eka käynnille.

Alkuperäinen kirjoittaja Kokemusta on!:
[Höpölöpö. Kesätauko on yleensä heinäkuun, sen jälkeen toiminta jatkuu taas normaalisti.

Jonotusaika julkiselle puolelle on parista kk:sta puoleen vuoteen, siis eka käynnille.

No meillä täällä kyllä ne ajaa klinikan alas ennen juhannusta ja jatkaa hommia elokuun puolen välin paikkeilla. Kokemusta on mullakin.

Yhteistyössä