Lapsettomuushoidot -kunnallinen vai yksityinen-

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huokaus"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huokaus"

Vieras
Kokemuksia? Millä kriteereillä ne ottaa kunnallisella puolella testejä? Uskooko ne jos sanoo, että yritystä vuosi takana, vai vaatiiko ne jotain "takeita" siihen... ja miten senkin todistaa? Onko jonot pitkät? Pitäskö mennä suoraan yksityiselle?

Mä soittelin ihan tolle meidän tk:n gynekologiselle hoitajalle, joka laittoi mulle lähetteet veri-ja virtsakokeisiin. Varasi samalla ajan gynelle.
Meillä on miehen kanssa yksi lapsi, sen jälkeen kaksi km:a ja nyt puolitoista vuotta tuloksetonta yritystä takana. Mulla myös endometrioosia.

Uskoi kyllä kun puhelimessa puhuttiin. Ainoa mistä hiukan tuli sanomista, oli kun en ole testaillut ovista.

Meidän tk:ssa ovat sitkaasti lähettäneet tutkimuksiin :( Siksi meninkin eka käynnille yksityiselle, josta lähti heti lähetteet veri- ja spermatesteihin, sekä keskussairaalaan. Ja eihän sitä millään voi todistaa..olenkin jälkeenpäin miettinyt, et ois periaatteessa voinut mennä jo aiemmin..

Voisit tosiaan mennä gynekologiselle hoitajalle tai neuvolaan terveydenhoitajalle tms. Meillä ainakin minä laitan verikokeita yms tilanteeen kartoitusta.
Jos esim. naisen kierto on oikein sekaisin /pitkä, voi olla hyvä mennä seuraavana yksityiselle gynelle. Mutta jos selvää syytä ei ole tiedossa, suosittelen pyytämään lähetettä julkiselle puolelle, jossa tutkimukset saa polimaksun hinnalla. Jos rahaa ei sitten ole vaikka kuinka paljon...se yksityinen gynekin voi laittaa lähetteen julkiselle.

Voisit tosiaan mennä gynekologiselle hoitajalle tai neuvolaan terveydenhoitajalle tms. Meillä ainakin minä laitan verikokeita yms tilanteeen kartoitusta.
Jos esim. naisen kierto on oikein sekaisin /pitkä, voi olla hyvä mennä seuraavana yksityiselle gynelle. Mutta jos selvää syytä ei ole tiedossa, suosittelen pyytämään lähetettä julkiselle puolelle, jossa tutkimukset saa polimaksun hinnalla. Jos rahaa ei sitten ole vaikka kuinka paljon...se yksityinen gynekin voi laittaa lähetteen julkiselle.

millä perusteella suositat pitkän kierron naisia yksityiselle?!?! joku syyhän sille pitkälle kierrollekin on, ja sen pystyy kyllä julkisella puolella selvittämään. ja vieläpä on suositus alkaa tutkia jo puolen vuoden yrittämisen jälkeen jos raskaus ei onnistu ja naisella on kiertohäiriö. :) uskon että ne naiset jotka yksityiselle haluavat, hakeutuvat sinne itsekin.

[QUOTE="kätilö";24514647]millä perusteella suositat pitkän kierron naisia yksityiselle?!?! joku syyhän sille pitkälle kierrollekin on, ja sen pystyy kyllä julkisella puolella selvittämään. ja vieläpä on suositus alkaa tutkia jo puolen vuoden yrittämisen jälkeen jos raskaus ei onnistu ja naisella on kiertohäiriö. :) uskon että ne naiset jotka yksityiselle haluavat, hakeutuvat sinne itsekin.[/QUOTE]

Ei meidän kunnassa ainakaa pysty gynen ultraa tekemään. Ja terolutit tahi clomit vois jo kokeilla aikaa julkiselle odotellessa. Julkisen puolen eka käynti kun voi mennä puolen vuodenkin päähän.

Ei meidän kunnassa ainakaa pysty gynen ultraa tekemään. Ja terolutit tahi clomit vois jo kokeilla aikaa julkiselle odotellessa. Julkisen puolen eka käynti kun voi mennä puolen vuodenkin päähän.

lapsettomuushoidot ovat yhtä jonottamista. terolutit ja clomit voi määrätä niiden käyttöön perehtynyt lääkäri, ei tarvitse olla gynekologi. perehtyä voi esim. konsultoimalla erikoislääkäriä puhelimitse hoitoa suunnitellessaan :) ultraa tosin ei sitten auta kuin odotella. mutta minun mielestäni hoito pitää pystyä järjestämään kunnallisellakin puolella. ja ensiarvoisen tärkeää on, että henkilökunta sitoutuu tähän. kannustaminen yksityispuolelle ei kuulu hyvään hoitoon.

[QUOTE="kätilö";24514694]lapsettomuushoidot ovat yhtä jonottamista. terolutit ja clomit voi määrätä niiden käyttöön perehtynyt lääkäri, ei tarvitse olla gynekologi. perehtyä voi esim. konsultoimalla erikoislääkäriä puhelimitse hoitoa suunnitellessaan :) ultraa tosin ei sitten auta kuin odotella. mutta minun mielestäni hoito pitää pystyä järjestämään kunnallisellakin puolella. ja ensiarvoisen tärkeää on, että henkilökunta sitoutuu tähän. kannustaminen yksityispuolelle ei kuulu hyvään hoitoon.[/QUOTE]

Olen samaa mieltä että yksityiselle ei saa kehottaa hoitoon mutta omakohtaisestakin kokemuksesta tiedän että joskus on kiire :) ja kuten aloittajan tapauksessa, kun miettii sitä yksityistä vaihtoehtona, se on hyvä vaihtoehto.
Meillä eimeidän kokenut lääkäri suostu määräämään clomeja ilman uä kontrolleja. Terot nyt voi alkaakin.

Ja riippuu niin paikasta, lääkärin kokemuksista, jne.

Yhteistyössä