lapsettomuushoidot ja työnhaku

Kiukkuketjussa virisi aihe, jossa jotkut lapsettomien ajattelemattomat lähimmäiset pitävät epäreiluna sitä, jos hakee töitä, kun on lapsettomuushoidoissa.

Minä, typerä, hain töitä, sain määräaikaisia työsuhteita ja lykkäsin raskaustoiveita. Määräaikaiset työt seurasivat toistaan, jolloin ajattelin, että voin jo jättää ehkäisyn pois. Eipä mitään kuulunut, ei raskautumisesta tai vakituista työpaikkaa.

Viimeiset vuodet olen hakenut töitä, saanut edelleen märäaikaisia hommia ja käynyt lapsettomuushoidoissa. En tunne työnantajaa kohtaan tunnontuskia. En ole kertonut tilanteestani työnantajalle. Aikoinaan olen saanut töitä hakiessani usein kertoa perhetilanteestani uteliaille (mies)haastattelijoille, mutta tiettävästi sukupuoleni ja mahdollinen hedelmällisyyteni ei ole ollut syynä siihen, ettei työpaikkaa aina irronnut. Naisia ei työhaastatteluissa ole kiinnostanut, onko lapsia vai ei ja aikooko niitä hankkia.

Hyvät naiset: viis siitä että olette hoidoissa, kun haette töitä. Käsissänne on oma elämänne, jota ei voi jatkuvasti pitää "on hold" -tilassa.
 
mä oon kans miettinyt että mitenhän jos saa pitenpi aikaista duunia ni ootteko pyytäny hoitojen ajaksi esim ultrat yms ni vapaapäivän,ottaneet saikkua yms? eihän sitä vissiin töistä noin vaan voi olla poissa?miten ootte menonne selittäneet/järjestelleet?miten työnantajat moisia käyntejä ymmärtävät?
 
Kaisa Minä olen ilmoittanut työnantajalle, että minulla on menossa hoitojakso, joka vaatii muutamia poissaoloja. Kerroin vain, että kyseessä ei ole mitään vakavaa eikä se vaikuta työkykyyni. Klinikka sijaitsi niin kaukana, että jouduin aina pitämään koko päivän vapaana. Kaikki poissaolot olen pitänyt palkattomina tai ylityötunneilla paikannut. Lapsettomuushoidothan eivät oikeuta automaattisesti palkallisiin poissaoloihin ja sairaslomakin, jonka punktiosta saa on palkatonta. Toki joillain työpaikoissa nuokin saa sovittua palkallisiksi.


Minusta lapsettomuushoidoista huolimatta pitäisi elää. Hassusti ilmaistu :| Mutta helposti sitä alkaa ajattelemaan, että 'sitten kun' ja 'kohta kuitenkin'. Pahimmillaan sitä huomaa vuosien kuluttua, että on luopunut monesta hienosta tilaisuudesta ja junnannut vain paikoillaan, kun on toivonut ja luottanut kohta onnistuvansa raskautumaan.
Miulle kävi niin, että olen tehnyt valintani sillä taka-ajatuksella, että kohta kuitenkin raskaudun. Ja kun ei raskaus olekaan alkanut, olen huomannut tehneeni valinnan, johon en ole tyytyväinen. Lopulta totesin, että teen valinnat sen mukaan mikä on parasta ja jos raskaus alkaa, niin sitten asiat pitää vain ajatella uudestaan ja tehdä uudet päätökset. Ja niinhän siinä kävi kävin lapsettomuushoidoissa ja samaan aikaan pääsin kivaan työpaikkaan. Viihdyin kerrankin töissä ja sitten onnistuttiinkin hoidoissa. Oli melkein sääli jäädä kotiin äitiyslomalle :whistle:
 
Hmm...

Täällä käydään lapsettomuushoidoissa ja lasta on toivottu vuodesta 2005.

Eli aika pitkä aika olisi tämäkin ollut maata sossun rahoilla ja ruveta täysipäiväiseksi hoidettavaksi. Täysipäiväiseksi lapsettomaksi. :D

Eiköhän se kuulkaas niin ole, että he, jotka saavat luomusti lapsia, tulevat nopeammin ja todennäköisemmin raskaaksi.
Eli ilman muuta työpaikka "kannattaisi" antaa ennemmin lapsettomuudesta kärsiville naisille.

Eh.

-B
 
Ei lapsettomuushoidot ole mikään syy olla etsimättä vakipaikkaa. Kukaan ei takaa että hoidot onnistuu, eikä varsinkaan sitä milloin ne onnistuvat. Voi mennä muutama kuukausi, tai muutama vuosi. Yhtäläisesti kenelle tahansa hedelmällisessä iässä olevalle naiselle sanottaisiin ettei passaa hakea töitä. Voihan raskaaksi tulla vahingossakin.

Luulen että hoidoissa olevalle on vielä keskivertoa tärkeämpää se, että on mieleinen työpaikka. Lapsettomuus on rankkaa, ja mikä tahansa asia joka vetää ajatuksia ajottaisesta synkkyydestä pois on tervetullutta. Hoitojen ajat kyllä saa järjestymään.
 
Itse olen hakenut töitä vaikka olemme olleet lapsettomuushoidoissa. Muutenkin olemme yrittäneet elää elämää ihan niinkuin ennenkin, koska tosiaan eihän sitä tiedä miten hoidossa käy. Uskon että kaikki järjestyy niinkuin on tarkoitus:)
 

Yhteistyössä