Lapsettomuushoidoista keväällä -13 plussanneet

Paiju ihanaa, liikkeitä. <3

Täällä np-ultrassa vain hyviä uutisia. Nt oli 1.1 ja riskiluku 1:25000 eli pieni. Vauva oli ihmeellinen. En ollut odottanut vielä näkeväni sormia, varpaita... :') kädet oli kasvoilla. 4D -näkymääkin vilautettiin.

Onnellinen Tuba & Vappuihme rv 11+5
 
Joanna Hui, mita jannitysnaytelmaa siella on eletty. Onneksi nyt kaikki hyvin ja odotus voi jatkua rauhallisemmin mielin.

Paju Mahtavaa liikehdintaa!

Tuba Ihania ultrakuulumisia. Onnellista, etta kaikki on hyvin.

Taalla oli myos nt-ultra tanaan ja kaikki hyvin. 0.6mm turvotusta, mika paremmin kuin hyvin, mutta riskiluvun saamme viikon sisaan, kun verikoe valmistuu. Mutta jotenkin en jaksa miettia sita yhtaan, kun nyt ruudulla pyorahteli pieni potkyla, mahtavat 34mm pituutta, sormineen ja varpaineen. Vielakin olen ihan holmistynyt nakemasta, oli nimittain niin erinakoista kuvamateriaalia kuin kolme viikkoa sitten. Mutta aivan ihana tunne, mun mahassa on elamaa! Ja ihana olla normaalien kirjoissa kaiken taman hardellin jalkeen.

Nyt voi aavistuksen verran huokaista, vaikka tiedan, etta kohta taas alkaa joku huoli painaa mielta, mutta sita mietitaan sitten. Vasymys taalla on ihan jotain jarkyttavaa, kayn kaupassa, niin voin nukkua kaksi tuntia sen jalkeen. Onko teilla vasymys mennyt jo ohi ja normaali energiataso palannut vai mahtaako se palata enaa koskaan?
 
Varhaisultrassa kaikki oli hyvin!

Oli niin helpottavaa ja ihana kuulla pikkuisen sydänäänet, itku siinä tuli.
Nyt vain peukut pystyssä että jaksaa pysyä mukana.

Oireita on nyt ollu viikon kunnolla, vessanpönttö on todella kiva javeri. Aamuisin vietetään aikaa pöntön vieressä. Lisäksi ruokien maut ja tuoksut ottaa vastaan kunnolla. Liharuuat tällä hetkellä tökkii eniten sekä tuoremehut ja jogurtit. Ne on nyt väliaikaisesti tauolla

Onnea kaikille ultra kuulumisista ha jaksuja

Alina ja Hemppu 7+6
 
Alina: ihania kuulumisia!

Tänään np-ultra takana. Kaveri liikkui kovasti ja näytti voivan hyvin. Riskilukukin (seulojen) oli pieni.
Täällä jatketaan mahan kasvamista onnellisena.
Tuba, joko siellä maha näkyy?
Mites muille? :)

Neppu ja Helmi 12+1
 
Onnea ihanista ultrakuulumisista Tuba, Ameile, Alina ja Neppu!

Täällä on päästy jo yli raskauden puolen välin. Mitkään omat housut ei enää mahdu päälle, joten nyt on hamstrattu mammahousuja kirpparilta ja alennusmyynneistä :)

Tänään kävimme rakenneultrassa. Vauvalla on kaikki hyvin :heart: Painoarvio 400g ja pituutta arviolta 25cm. Vauveli oli kovasti kippuralla, joten kovin hyviä kuvia emme saaneet, vaikka kätilö yritti saada häntä suoristumaan monta kertaa. Sydäntä, aivoja ja sisäelimiä tutkitiin tarkkaan ja kaikki oli juuri niin kuin pitääkin ja sikiö vastasi hienosti viikkoja.

Päätimme, että emme kysy sukupuolta, eikä sitä asiaa sitten otettu esille. Jännitämme siis marraskuulle asti :) Mutta jos tuonne listalle ollaan laittamassa sukupuolen suhteen tuntemuksia tai lupauksia, niin meillä on miehen kanssa kummallakin tyttöolo.

Istukassa näkyi edelleen tummia alueita (samoja kuin np-ultrassa) ja se oli erittäin alhaalla edessä, joten kohdunsuuta ei näkynyt. Minulla on nyt ollut parin viikon ajan päivittäin ruskeaa vuotoa, ja se johtuu kätilön mukaan todennäköisesti juurikin siitä, että istukka hinkkaa kohdunsuuta ja aiheuttaa hieman vuotoa. Saamme vielä uuden ajan ultraan rv32, jossa tarkistetaan, että istukka on noussut pois kohdunsuun tieltä. Hän lupasi myös näyttää kuvia istukasta lääkärille, ja hän soittaa minulle, jos haluaa itse tarkistaa tilannetta. Mitään huolta ei kuitenkaan pitäisi olla.

Joku kyseli kuinka tunnistin liikkeet juurikin vauvan liikkeiksi, eikä vaan muuksi kuplinnaksi :) Vaikea selittää... Itsekin mietin tuota etukäteen, mutta kyllä ne vaan tunnistaa. Voisin kuvailla niitä vähän niin kuin "muljahduksiksi" tuolla ihan alavatsalla navan alapuolella. Ja nyt liikkeitä on tuntunut ylempänäkin.

Hyviä vointeja kaikille!

Seline 21+0

...Tuolla listalla on minun kohdalla neuvolalääkäri 15.8. Se on varmaankin jonkun toisen, koska ei pidä minun kohdalla paikkaansa...
 
Ihana että voi lukea hyviä uutisia. ...


Seline; luulin, että rakenneultran tekee lääkäri, mutta ei näköjään. Toivottavasti kesäaikaan ei ole ihan kokemattomia, meillä tämä siis 3 vk päästä. ..muutoin käyn vielä painokontrollissa neuvolassa, kun paino oli laskenut, mutta ei mitään hätää...toivottavasti sikiö on kasvanut... Tänään alkoi 6 vk kesäloma...odotan kovasti mahan kasvua entisestään:)



17+1
 
Heippa

Vatsalaukussa oli happo syövyttänyt pintaa ohuemmaksi ja oli viittä vaille ettei ollut tehnyt ns. Reikää mahalaukun pintaan.
Lääkkeeksi sain happosalpaajia, pahoinvointiöääkettä ja alkuviikoiksi ruoka-ohjeita. :)
Ongelmaa tuottaakin nyt tämä hyperemis gravidarum. Koska oksennan vieläkin, mutta onneksi on alkanut helpottaa pahoinvointilääkkeen avulla. Olisi tärkeää että oksennus ei vaurioittaisi enempää ssäelimiä. Nyt viikossa en ole oksentanut kuin 3krt joten toivon että olo pysyykin tälläisenä! :
Kotona olen pystynyt nyt 5pv olemaan ja toivon että saankin olla. Viikottain.käyn polilla kääntymässä. Mutta nyt vain haluaisin olla kotona.
Ultrassa olen saanut monta kertaa nähdä pikkuisen :heart:
Maha ei ole kasvanu juuri lainkaan :( Pieni pömppis on!
Paino oli - 4.5kg nyt se on - 3,9kg! Parantumista on. Kaikki ruuat ei pysy sisällä ja nyt on se ohjekkin..

Kaikille hyvää viikon alkua ja haleja

Saara ja muru 17+3?
 
Minnie82 meillä tosiaan kätilö teki rakenneultran, mutta saattaahan näissä olla paikkakuntakohtaisia erojakin. Ihanaa ja rentouttavaa lomaa sulle! Eiköhän se maha pullahda kunnolla esiin 6 viikon aikana ;)

SaaraW mikä uskomaton raskaus sulla on ollut tähän asti! :O Onneksi nyt on alkanut hieman helpottamaan. Ihan käsittämätöntä mitä kaikkea raskaus voi saada aikaan. Toivon sulle nyt todellakin parempaa vointia ja miellyttävämpää loppuraskautta!

Täällä kaikki kuten ennenkin. Vauva potkii kovasti ja varsinkin isin laulu eilen sai aikaan kunnon liikehdinnän masussa. En sitten tiedä oliko hyvästä vai pahasta :LOL:

Seline 21+3
 
Hei kaikille pitkästä aikaa!
Olen seurannut keskustelua taustalta, mutta en ole jaksanut itse kirjoitella. Voimat on töiden jälkeen aivan finaalissa enkä kaiken kaikkiaan montaa tuntia hereillä illalla ole keikkunut. Ihana lukea hyviä ultrauutisia. Onnea kaikille ultrassa pikkuisensa nähneille ja liikkeet tunteneille. Liikkeiden tunteminen on varmasti ihanaa!
SaaraW, toivottavasti vointi pian kohenee, hurjalta kuulostaa meno :(

Itsellä np-ultra on torstaina ja kyllä jännittää. Oireet, pahoinvointi ja väsymys, hieman alkanut helpottaa ja siihen tietty liittyy myös pelkoja. Ihan joka päivä ei ole kuvotusta enää ja nyt olen jaksanut illalla valvoa muutaman kerran jopa kymmeneen tai ylikin! seuraavana päivänä tämä sitten kyllä kostautuu. Työ on liian raskasta näihin vointeihin, koko ajan kiire ja stressi ja ylitöiksi menee joka päivä. Muutama päivä viime viikolla jäi lounaskin väliin, onneksi oli eväshedelmiä. Lähes pyhällä hengellä mentiin. Kotimatkalla autossa oonkin sitten välillä itkun tirauttanut, varmaan hormonitkin vaikuttaa, tai matala verensokeri. Onneksi mulla ei nyt nälästä niinkään pahaolo pahene, ennemminki nestehukasta ja liian vähäisestä unesta. Ja ku töissä on oikeen kova kiire, ei huomaa/ehdi voida pahoin :) Nyt on ehkä enemmänkin tullut päänsärky kuvioihin. Ja helposti alavatsa kipeytyy, jos enemmän ollut liikkeellä.

Mites te, jotka ootte joutunu olemaan poissa töistä pahoinvoinnin tms vuoksi, mikä on ollut diagnoosikoodi saikkulapussa? täällä vaan haaveilen saikusta... ;)
Aika kyllä menee todella nopeasti. Nyt jo 12. rv alkaa... Ekat housut on nyt jääneet pieniksi :), eilen olin töissä koko päivän nappi auki, onneksi oli pitkä paita päällä. Aattelin sitten kun np-ultra ohi ja seulatulokset on tullut, ja kaikki on hyvin!, ostaa parit uudet rintliivit ja reilummat housut. Tissit nyt ei ole liiveihin kunnolla mahtuneet useampaan viikkoon...

Täytyy itsekin hieman aktivoitua kirjoittelemaan, ollut hieman hiljaista täällä. Mukavaa olisi enemmänkin lukea ihmisten kuulumisia. Mutta tosiaan, en kyllä ole itsekään tänne kirjoitellut...:ashamed:

Vointeja kaikille!

milliTU 11+0
 
Onnea Nepulle ja Selinelle ihanista kuulumista!:heart:
Neppu: maha on tullut kyllä esiin jo! Parit kireimmät farkut on saanut myös laittaa kaapin perukoille.

Saara kyllä saanut käydä melkoisen myllyn. :( Toivoa sopii että nyt alkaisi tilanne rauhoittua!


Tänne ei erityistä uutta. Olen käynyt monta kertaa vakoilemassa uusia kuulumisia, mutten ole saanut aikaiseksi kirjoittaa mitään.
Maha on tullut esiin, ja kohtu painaa vissiin rakkoa kun yöllä saa ravata vessassa. Vatsallaan ei enää saa nukuttua, kun tuntuu inhottava paine alamahalla. Muuten oireet on vähäisiä, niin kuin aiemminkin. Onneksi on tuo doppler, se on tuonut kyllä paljon mielenrauhaa mukanaan.:heart: Potkuja ja huitomisia kuuluu myös siihen malliin, että melkoinen vauhtiveijari on tuloillaan. Kohta noita satelee meikäläisen sisuskaluja kohti - sitä odotellessa.:D


Tuba + Vappuihme 13+4
(...joilla huomenna neuvolalääkärin vo. En ookaan huomannut päivittää.)
 
Ihana lueskella kuulumisianne! Vähän itsekin tullut laiskoteltua tänne kirjoittelun kanssa.

Te muut, etenkin ivf:sta/icsistä plussan saaneet. Tiedättekö vaikuttaako "tekotapa" mitenkään vauvan vakuutukseen? :/
Haluaisin jossain vaiheessa pienelle vakuutuksen ja kaikki vakuutukset asiamme on hoitanut miehen sukulainen. En kuitenkaan halua, että hän saa tietää "alkuperästä" (ja samalla koko suku)...

Täällä ei ole löydetty dopplerilla vielä mitään sydänääniä. Onko muilla koska alkaneet kuulua?

Neppu ja helmi 13 0
 
Heippa taas piiiitkästä aikaa! Aivan hävettää, kun ei ole piiitkään aikaan tullut tänne kirjoiteltua, on vain ollut niin kiirettä, mutta nyt olen lomalla, joten aikaa pitäis olla vähän enemmän.


Ensiksi onnittelut kaikille hienoista ultrakuulumisista! Ja olipa SaaraW onni, että sun pahoinvoinnille löydettiin syy, ennen kuin se olisi aiheuttanut vielä vakavampia juttuja! Mikäs sun vointi on nyt?

Tänne ei kuulu mitään ihmeitä, maha on kovasti kasvanut ja tänään ostinkin vähän lisää löysiä kesähamosia, jotka ovat kyllä ihan parhaita näillä keleillä ja lisäksi eivät kiristä eivätkä purista mistään. Oltiin alkuviikosta tuon meidän sijaislapsemme kanssa vähän kesälomareissulla ja siellä mulla oli eka jalassa ihan normit farkkuleggarit, joissa on vyötärö vähän löysä ja normitilassa oon pitänyt vyötä niiden kanssa. Nyt tuntui kuitenkin, että nekin olivat alkaneet kiristää, koska niinä päivinä, kun ne oli jalassa, maha tuli kipeäksi.... Jääköön siis kaapin perälle odottamaan ensi kesää... Eilen olin tuntevinani ensimmäiset liikkeetkin! Tunsin just sellaista jännää kuplintaa, jota en oo ennen tuntenut.

Joanna 17+4
 
Kun olin pari päivää saikulla, hoitaja kirjoitti lappuu syyksi raskaudesta johtuva alavatsa kipu, en edes tajunnut sanoa muuta, koska pomo tietää asiasta...mutta on vähän hankala asia...


Liikkeiden tunteminen vähän hankalaa voi johtua istukasta ja siitä ettei viikkoja vielä tarpeeksi. Mietin edelleen minkä kokoinen masun pitäisi olla, mutta kai se on niin yksilöllistä.


Hyvää vointia kaikille!

18+2
 
Eiköhän tosiaankin tuo mahan koko ole niin yksilöllistä ja mulla ainakin se saattaa ihan muutaman päivän aikana ottaa kovankin kasvuspurtin. Mulla on kohtu voimakkaasti eteenpäin kallistunut ja sitten vielä noi myomatkin voi kasvattaa mahaa...
 
Hieman draamaa taas tällä tulevalla mammalla ollut tällä viikolla... : /

Rakenneultrassahan pari viikkoa sitten todettiin etinen istukka, joka tulee kohdun suun yli ja ruskeaa vuotoa oli ollut jo useamman viikon. Kätilö kehoitti silloin ottamaan heti yhteyttä synnytyssaliin jos vuoto muuttuu veriseksi. Ja muuttuihan se sitten. Alkuviikosta hulahti oikein kunnon veriset vuodot ja eikun sairaalaan. Sain ensin verta hyydyttävää lääkettä ja kortisonipiikin vauvan keuhkoja varten. Lisäksi supistuksia estävää lääkettä. Jäin sitten yön yli tarkkailuun osastolle ja seuraavana päivänä annettiin vielä uudestaan se kortisonipiikki ja verta hyydyttävä lääke.

Lääkäri myös ultrasi ja vauvalla kaikki on hyvin, painoarvio noin 500g ja kaikki muutenkin hänellä niin kuin pitää. Kovasti liikehtii koko ajan, joten se on helpottavaa. Nyt sitten sain kontrolliajan kolmen viikon päähän ja siihen asti täytyy ottaa ihan rauhallisesti ilman minkäänlaisia ponnisteluja. Toki jos verta tulee vielä, niin sitten heti sairaalaan. Nyt olen sitten toistaiseksi vuotanut vain "vanhaa verta". Kohdunsuu oli kiinni ja minulla ei ole ollut supistuksia, joten nyt pitäisi sitten koittaa välttääkin niitä. Jonkinlaisen hematooman hän myös näki istukan ja kohdun lähistöllä, joka on saattanut tämän vuodon aiheuttaa.

Vielä on siis mahdollisuus, että istukka nousee kohdunsuun tieltä, mutta jos näin ei käy, niin edessä on sektio. Paljon olen nyt etsinyt tietoa asiasta netistä, ja ihan onnellisesti ovat päättyneet raskaudet suurimmalla osalla vastaavissa tapauksissa. Lisää huoltahan tämä kuitenkin aiheuttaa ja toivoisin jo kovasti, että olisin hieman turvallisemmilla viikoilla.

Neuvola siirtyi huomiselle, joten voin päivitellä ne tiedot sitten huomenna tänne. Toivottavasti muilla hieman seesteisempää...

Seline 22+6
 
Voi Seline, miten jännittävät paikat sulla on olleetkaan! Kyllä tuollaiset vuodot varmasti säikäyttäisivät ihan kunnolla :( Oletko nyt saikulla vai sattuuko sulla olla loma? Täytyykö sun ottaa kuinka rauhallisesti? Toivotaan todella, että vuotoja ei enää tulisi ja kaikki sujuisi parhain päin!
 
Kyllähän se säikäytti :(

Olen nyt lomalla ja saattaapi olla etten enää töihin palaakaan. Kolmen viikon päästä on kontrolliultra ja sitten tiedän paremmin kuinka tässä käy. Tänään neuvolassa kätilö kuitenkin kertoi, että yleensä näissä etinen istukka-tapauksissa annetaan aika herkästi sairaslomaa synnytykseen asti...

Kuinka rauhallisesti nyt täytyy ottaa? Siinäpä hyvä kysymys :) Lääkäri sanoi ettei mitään suursiivouksia, ponnisteluja, kantamisia, seksiä, pyöräilyä, rankkaa urheilua jne. Vaakatasossa ei tarvitse koko ajan maata, mutta kyllä itsellekin on nyt hieman epäselvää mitä tässä uskaltaa tehdä. Tämän viikon olen nyt todellakin vain lepäillyt, mutta ei tätä kauan jaksa, kun on tottunut touhottamaan :)

Neuvolasta sain tänään raskaustodistuksen, eli nyt voimme hakea äitiyspakkausta! :heart: Kaikki arvot olivat kohdillaan. Voin laittaa tähän jos muita kiinnostaa. (Suluissa ed. tulokset rv 18+6)

Paino +579g/vk yhteensä +2,5kg raskauden alusta
RR 105/62 (102/60)
Hb 122 (129)
Kohdunpohjan korkeus 19cm (16cm)
Sikiön syke 155 (150)

Sokerirasituskokeeseen täytyy varata aika, se täytyy tehdä rv 24-28. Paikkakunnallamme tämä on pakollinen kaikille yli 25 vuotta täyttäneille synnyttäjille.

Aurinkoista kesäviikonloppua kaikille! :)

Seline 23+0

Ultra 31.7. ja neuvola 8.8.
 
Selinellä on ollut hurjia juttuja. Nyt vaan iisisti siellä <3

kyselin tuolla jo aiemmin, mutta ei kukaan vastannut.

Oletteko hankkineet tai aiotteko hankkia lapselle vakuutusta? Se mikä minua kiinnostaa, on se, että kysytäänkö vakuutusyhtiöissä jotain "alkuperästä" toisinsanoen ivf tai muista hormonihoidoista. Hoidamme aina vakuutusasiat sukulaisella (joka siis töissä vakuutusyhtiössä) ja emme halua hänen tietävän hedelmöityshoidoistamme...

Tietoa? :)
 
Hienoa Seline, että vuoto näyttää olevan loppunut, huh, huh! Nyt vain todellakin otat rauhallisesti ja annat miehesi hoitaa kaikki kotitaloushommat yms...

Neppu: Me ollaan hankkimassa vauvalle vakuutusta, kunhan vain saadaan se raskaustodistus sitten elokuulla. En oikein usko, että siihen tarvitsee kertoa, että lapsi on syntynyt hoidoilla. Meillä on tosin niiden suhteen päinvastainen tilanne, sillä koska kaikki tietävät lapsettomuudestamme, onhan meillä nyt muutaman vuoden ajana ollut tuo sijaislapsikin, haluan aina itse kertoa, että vauva on kymmenen vuotta toivottu ja viimeinkin hoidoilla onnisti! En halua, että ihmiset saavat tukea niille ihmeellisille ihme-tarinoilleen, että kauan lapsettomana ollut pari saa yhtäkkiä oman vauvan saatuaan adoptio- tai sijaislapsen...

Joanna 18+6
 
Ihanaa Joanna, kun olette avoimia. Meillä, etenkin mies (minähän olen puhunut ystävilleni) ei halua että asia tulee ilmi. Toisaalta olisi helpompaa, kun vaan saisi kaikille kertoa... Mutta kiitos vastauksestasi!

Muilla kokemusta?
 
Joanna ihanaa tosiaan, että olette noin avoimia asian kanssa. Meillä on pidetty todella matalaa profiilia. Vain perheet ja lähimmät ystävät tietävät hoidoista.

Neppu_ me pyydettiin tarjous LähiTapiolasta, jossa meillä on muutkin vakuutukset ja niissä papereissa ei kysytty mitään "alkuperästä". Ehkä on ajateltu etteivät hedelmöityshoidot itsessään ole riski raskaudelle tai vauvalle. Meille tuli paperit jo varmaan kuukausi sitten ja nyt ne ovat vain lojuneet tuolla pöydällä ja nyt kyllä harmittaa vietävästi ettei täytelty niitä heti, kun kaikki oli vielä "kunnossa". Niissä nimittäin kysytään aika tarkkaan jos ultrassa on havaittu jotain poikkeavaa ja onko esim. määrätty vuodelepoon... Netistä olen lueskellut juttuja ja osalta on evätty vakuutus etisen istukan takia kun taas toiset ovat sen kuitenkin saaneet, joten nähtäväksi jää...

Ottakaa siis vakuutus ajoissa! :)

Seline 23+2
 

Yhteistyössä