Lapsettomuushoidoissa olevat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimerkki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Häh, luulin että vastasin eilen pienitoiveemme! Meidän HUS-hoito meni näin: heinäkuun alkupuolella suunnittelukäynti, seuraavassa kierrossa (alkoi heinäkuun lopussa) labrat ja loppukierrossa progynova-lääkitys ja elokuun puolivälissä alkavat menkat piti olla the IVF-kierto. Niin pitkälle emme sit ehtineet kun pieni luomuihme oli tärpännyt 😊♥️ Ei muita käyntejä vaan suunnittelukäynnillä saatiin kaikki reseptit, suunnitelma milloin folliultrat jne. Lääkäri oli vain kuitannut laboratoriotutkimukset maisaan "jatketaan suunnitelman mukaisesti".

Tasaraha jäiks!! 🤩 tämän päivän testiä odotellessa!

• Rakkaus
Reactions: pienitoiveemme
Kylläpä mua nyt masentaakin että nyt on edessä hoitojen kannalta tapauksettomia viikkoja. Vaikka todellisuudessa tauko on varmasti paikallaan. Mulla on eri työpisteitä eri viikonpäivinä, ja yhdessä työpisteessä oon aina vaan torstaisin. Muistelin just toissapäivänä siellä ollessani viimeisiä neljää torstaita: 21.11.Se kreisipäivä kun eksältä löytyi siittiöitä, soitin kolme kertaa Felicitakselle ja oli kahden tunnin varoitusajalla psykoterapeutin etäkäynti. 28.11. Punktiopäivän jälkeinen päivä jolloin jännitin hedelmöitystuloksia. 4.12.DPO 8 kun mulla paukkasi yhtäkkiä todella lupaavat raskausoireet päälle ja jälkiruokakiisselikin haisi hammastahnalta. (Nämä alkoi sitten seuraavana päivänä nopeasti haihtua) 11.12. Verikoepäivä.
Että kyllä mun psyyke nyt varmasti hyötyy tauosta, mutta tuleehan tässä vieroitusoireita, kun on about päivittäin ollut tännekin jotain omanapailua jaettavana, ja nyt sitten pitäis vaan taustailla muka :(
No tiistaina on onneksi vielä se lääkärin soittoaika niin vasta sen jälkeen tarvitsee vaipua täyteen talviuneen.

• Surullinen
Reactions: Mariamimi
Mulla oli nyt kans perjantaina se hcg verikoe ja tosiaan 4,5 oli se eli uutta siirtoa aletaan sit suunnittelee 19.12 lääkärin kanssa. Sitä ennen toivottavasti tulis menkat, ei oo vielä kuulunu. On kyllä tosi kiva että voi jännätä muiden hoitoja tässä odotellessa.

Mulla oli nyt kans perjantaina se hcg verikoe ja tosiaan 4,5 oli se eli uutta siirtoa aletaan sit suunnittelee 19.12 lääkärin kanssa. Sitä ennen toivottavasti tulis menkat, ei oo vielä kuulunu. On kyllä tosi kiva että voi jännätä muiden hoitoja tässä odotellessa.
Pahoittelut negasta! :(
Onko ensisijaisena ajatuksena, että siirto olisi ensi kiertoon vai onko klinikkasi joulu/uv-tauko hankaloittamassa?

Kiitos vastauksesta @Keltainenkukka92 ❤️ Muistatko mitä labroja sulta otettiin? Meillähän ne perus infektio yms. Labrat otettiin heti alussa ennen ensimmäistä hoidonsuunnittelua alkuvuodesta. Mutta kuulostaa siis siltä, että tässä voisi päästä nopestikkin asiaan, kunhan saadaan tuo alkuvuoden käynti käytyä.

Tänään olin sen mun raskaana olevan työystävän babyshowereissa, tää tilanne on kovin aiheuttanut ehkä puolin ja toisin ahdistusta, mutta yllättävän hyvin pysyi pakka kasassa. Ja ollaan pysytty ystävinä, siitä huolimatta, että välillä riipaisee kovaakin hänen kuvaspämmäys ja hehkutus vauvamassusta tms. Hyvä, että tämmöinen vauvakupla osui sellaiseen hetkeen ettei ole hoidot aktiivisesti käynnissä, nyt voi ns. Rauhoittua ja irtautua tästä aiheesta ja asettua omaan hoitokuplaan. 🤭

Häh, luulin että vastasin eilen pienitoiveemme! Meidän HUS-hoito meni näin: heinäkuun alkupuolella suunnittelukäynti, seuraavassa kierrossa (alkoi heinäkuun lopussa) labrat ja loppukierrossa progynova-lääkitys ja elokuun puolivälissä alkavat menkat piti olla the IVF-kierto. Niin pitkälle emme sit ehtineet kun pieni luomuihme oli tärpännyt Ei muita käyntejä vaan suunnittelukäynnillä saatiin kaikki reseptit, suunnitelma milloin folliultrat jne. Lääkäri oli vain kuitannut laboratoriotutkimukset maisaan "jatketaan suunnitelman mukaisesti".

Tasaraha jäiks!! tämän päivän testiä odotellessa!

Minulta otettiin siis fsh, amh ja oisko ollu vielä ferrit samalla. Eli ilman meidän taustaa olisi tuskin tullut labraa ollenkaan (mulla munasarjojen ennenaikainen hiipuminen, POI). Toivottavasti pääset nopeasti tosihommiin ja fiilaan nuo showerit, ristiäiset yms kun itsellä hoidot edessä, ihan kurakakkaa ja vie niin paljon henkisiä resursseja kun tsemppaa itteensä olemaan iloinen toisen puolesta ja esittää normaalia.🥺

• Tykkää
Onnea babyshowereista selviämisen johdosta, @pienitoiveemme ! Mulla ois huomenna ensimmäistä kertaa sen mun ystävän vauvan tapaaminen, jonka babyshowereissa kävin alkusyksystä. Tuntuu että aina nämä tapaamiset osuu näihin mun aallonpohjahetkiin. Ikinä ei olla tavattu silleen että ois just ollut joku inssi tai siirto jonka jäljiltä olisin täynnä toivoa omastakin onnistumisesta. No en usko että jatkossa olen enää missään vaiheessa hirveän täynnä toivoa. Vaikka täähän on ihan normaalia että kaksi ekaa siirtoa on negoja, mutta jostain syystä nyt vaan tuntuu että ei tää ikinä tuu onnistumaan ainakaan omilla soluilla.

• Tykkää
On tää kyllä yksi aallokko, toisina hetkinä maailma kaatuu ja toisina on toivoa täynnä 😘 Jännittää kyllä mitä kaikkia myrskyjä on vielä tällä matkalla edessä.

Onnea babyshowereista selviämisen johdosta, @pienitoiveemme ! Mulla ois huomenna ensimmäistä kertaa sen mun ystävän vauvan tapaaminen, jonka babyshowereissa kävin alkusyksystä. Tuntuu että aina nämä tapaamiset osuu näihin mun aallonpohjahetkiin. Ikinä ei olla tavattu silleen että ois just ollut joku inssi tai siirto jonka jäljiltä olisin täynnä toivoa omastakin onnistumisesta. No en usko että jatkossa olen enää missään vaiheessa hirveän täynnä toivoa. Vaikka täähän on ihan normaalia että kaksi ekaa siirtoa on negoja, mutta jostain syystä nyt vaan tuntuu että ei tää ikinä tuu onnistumaan ainakaan omilla soluilla.

Minulta otettiin siis fsh, amh ja oisko ollu vielä ferrit samalla. Eli ilman meidän taustaa olisi tuskin tullut labraa ollenkaan (mulla munasarjojen ennenaikainen hiipuminen, POI). Toivottavasti pääset nopeasti tosihommiin ja fiilaan nuo showerit, ristiäiset yms kun itsellä hoidot edessä, ihan kurakakkaa ja vie niin paljon henkisiä resursseja kun tsemppaa itteensä olemaan iloinen toisen puolesta ja esittää normaalia.
Mulla ei oo mitään varsinaista diagnoosia mutta tää kuulostaa samalta kuin mä. Oon ollu hedelmätön jo alta kolmekymppisestä ja menopaussikin jo takana eli mun ei tarvii mitään kiertoja odotella vaan lääkkeen voi alottaa millon vaan kun kohtu ei ala ittekseen paksunemaan. Eli tähdätään varmaan silleen että siirtoon heti kun joulutauko on ohi.

Saako Iik udella minkä ikäisenä sulla oli vaihdevuodet? Olen jo ihan unohtanut mutta oliko sulla siis hoidot lahjasoluilla? :)

Kiinnostaa koska mietin miten tää omalla kohdallani menee ja vaikuttaako raskaus jotenkin omaan tilanteeseen. Mulla oli siis fsh niin korkea että sinänsä ihan mahdollista ettei kierto tämän jälkeen tuu enää koskaan takaisin, ainakaan säännöllisenä. Lääkärin arvio tasan vuosi sitten oli siis että kierto voi jäädä pois aikavälillä 6kk-10v ja kummatkin ääripäät epätodennäköisiä. Tai sitten jatkuu vielä vuosia ja mistä tietääki olisko vielä yksi lapsi mahdollinen. Olen siis tullut erittäin helposti raskaaksi 30v ja 32v ei sitten meinannut millään onnistua (kunnes 33v tämä luomuihme ♥) ja amh ja afc aivan pohjamutalukemissa ja fsh korkea kuin mikä. 🧑‍🦳 Olen siis vasta 33v. Aion kyllä käydä labrassa ja gynellä kun tämä raskaus+imetys ohi ihan puhtaasti mielenkiinnosta ja jotta voi asennoitua siihen oliko meidän perhekoko varmasti tässä.

Vaihdevuodet ei siis oireillu mulla mitenkään mutta arviolta varmaan 28-36v. Lahjasoluilla joo mennään, olin 33 kun niillä tuli esikoinen. Ja kierto loppu mulla reilu vuosi sitten. Nyt oon siis sen 37.

Saako Iik udella minkä ikäisenä sulla oli vaihdevuodet? Olen jo ihan unohtanut mutta oliko sulla siis hoidot lahjasoluilla? :)

Kiinnostaa koska mietin miten tää omalla kohdallani menee ja vaikuttaako raskaus jotenkin omaan tilanteeseen. Mulla oli siis fsh niin korkea että sinänsä ihan mahdollista ettei kierto tämän jälkeen tuu enää koskaan takaisin, ainakaan säännöllisenä. Lääkärin arvio tasan vuosi sitten oli siis että kierto voi jäädä pois aikavälillä 6kk-10v ja kummatkin ääripäät epätodennäköisiä. Tai sitten jatkuu vielä vuosia ja mistä tietääki olisko vielä yksi lapsi mahdollinen. Olen siis tullut erittäin helposti raskaaksi 30v ja 32v ei sitten meinannut millään onnistua (kunnes 33v tämä luomuihme ♥) ja amh ja afc aivan pohjamutalukemissa ja fsh korkea kuin mikä. 🧑‍🦳 Olen siis vasta 33v. Aion kyllä käydä labrassa ja gynellä kun tämä raskaus+imetys ohi ihan puhtaasti mielenkiinnosta ja jotta voi asennoitua siihen oliko meidän perhekoko varmasti tässä.

Multa nyt ei mitään kysytty mutta kommentoin silti että näissähän on varmastikin tosiaan suuria yksilöllisiä eroja mutta käsittääkseni se menee periaatteessa niin että alkuun kierto lyhenee (ovulaatio aikaistuu kiihtyneen FSH erityisen takia), sitten kierto taas pitenee mutta ovis edelleen säännöllinen, sitten ovis alkaa harventumaan ja sitten kierto sekoilemaan ja sitten loppuu kokonaan. Yleensähän nää muutokset on hitaita ja tapahtuu vuosissa.

Itsellä on tuo lyhentynyt kierto ollut jo v. 2016 kun luomuyritettiin, sillon ovis jo aina kp 10, olin sillon 28 v ja AMH vuotta myöhemmin sen 0,5, sitten kuitenkin vasta 6 vuoden päästä tuosta, toisen lapsen hoitojen aikaan v 2022 AMH sen 0,33/34 v ja tällöin AFC enää puolet siitä mitä aiemmin eli noin 5-6. Sitten nyt ei ole AMH:ta mitattu mutta AFC vuosi sitten 37 v vain 1+2 mutta ovis on edelleen tullut joka kuukausi ja kierto käynnistynyt nopeasti näiden erinäisten tapahtumien jälkeen. Itse ajattelen että kyllä tässä varmaan munisvarastot alkaa aika lopullaan olemassa mutta luulen ettei ne vaihdevuodet nyt ihan vielä ala ennen neljääkymppiä ainakaan kun ovis kerta vielä säännöllinen jne.

En jotenkin uskoisi että kun sulla on kuitenkin ollut säännöllinen kierto ja ovis joka kuukausi että kierto nyt ihan vielä olisi jäämässä pois mutta tokihan nuo asiat mietityttää.

Joo toki harvalla ilmenee samalla tavalla, mulla on ollu koko aikuisiän eli parikymppisestä lähtien säännöllinen lyhyt kierto (20-24 päivää) ja sellasta varsinaista epäsäännöllistä aikaa ei oo oikeestaan ollu, pari kertaa jääny menkat välistä lähempänä kolmenkympin ikää. Siks olikin aika iso shokki myös lapsettomuus kun ei sitä jotenkin pystyny aistimaan yhtään. Mulle tehtiin joku kromosomitesti myös kun tutkittiin syytä mutta se oli normaali eikä mitään sellasta syytä löytyny.

Äh, onpa tää platformi muuttunut ulkoisesti, eihän täällä osaa enää suunnistaa 🙈 Voi kunpa olisi tullut tämän päivityksen myötä lisää emojivaihtoehtoja miten reagoida toisten viesteihin.

ps. 4päivää synarelaan 😱

Tää nyt oli tämmönen täyteviesti missä ei ollut oikeestaan mitään järkevää sisältöä, mutta kunhan nyt intoilen että ei enää kauaa kun pääsee laittamaan itteensä kaikenlaisia aineita 😅

Onpa tämä uusi ilme jotenkin sekava, hankala saada kokonaiskuvaa sisällöstä (tai sitten on tottumiskysymys).

Tasaraha tarkoittaako aija-kysymys että meillä on pos testi?? 😍🤞

Ja todellakin Karhurouvasen ja kaikki muut kommentit tervetulleita vaikka vähän hyppään pois ryhmän aiheesta! Minulla oli pillerit 16-29v niin siitä ajanjaksosta ei mitään hajua mutta kun jätin pillerit oli heti 24-26 päivän kierto ja ainakin nyt esikoisen jälkeen ovulaatio ollut useimmiten kp 12 +-1(-2) päivä eli lyhyt kierto ja suht aikainen ovis on niin kuin jo ✅ Toki tuo ihan normirajoissa ja ovis tähän asti ollut luotettava. Uskon siis itsekin että kierto palautuu jossain muodossa mutta fsh oli kesällä yli 16 niin se on suurin piirtein 45+ keskivertonaisen arvo niin yritän henkisesti varautua kaikkiin skenaarioihin. Toivottavasti jatkuu, ei vaan edes teoreettisen lapsimahdollisuuden takia vaan myös ihan terveyssyistä eikä monivuotinen hormonihoito oikein innosta. Sitä lääkäri just että loppusuoralla ollaan mutta kuinka pitkä yksittäisen naisen loppusuora on ei voida ennustaa. No sinänsä hassua ajatella tätä nyt kun toivottavasti imetän melkein koko -27 vuoden vielä ja sitten pitää vielä odottaa puolisen vuotta että tasot aivan varmasti ovat ehtineet normalisoitua niin tutkimuksiin kannattaa mennä vasta ~2,5v päästä. 😁 Tuli vain mieleen iikin viestin takia :)

Minulla oli tänään Dextran konsultaatioaika. Toisaalta tuntuu että rahat menevät täysin hukkaan, sillä en saanut mitään uutta. Toisaalta sain rauhan sen suhteen, että oma lääkärini on oikeasti todella eikä mitään voisi tehdä toisin. Toisaalta masentaa, että jos tuolla ei onnistu, niin kukaan ei voi tehdä enempää 😞 Erityisesti ahdistaa ja masentaa se että solut voivat olla tyhjiä siksi ettei niitä enää ole. Mutta sanoi lääkäri myös että voi olla mahdollista lääkityksen säädöllä ja seuraavalla kierroksella saada soluja, ei voi tietää. Mutta täytyy yrittää taas nousta tästä ha toivoa että sillä yhdellä blastolla onnistuu 🙏🏼

Onpa tämä tosiaan oudon näköinen 😮 Uusia reaktioita olisin mäkin kaivannut, jokin sympatia-reaktio tms. olisi usein tarpeen.

@haaveillen ihan huikeeta, että pääset vihdoin tositoimiin 😍 Nyt on todellakin teidän vuoro onnistua 🤞

@Annika88 positiivista ainakin se, että sun lääkäri on tehnyt kaiken oikein. Mielenrauhaa ainakin siltä osin. Odottelu ja epätietoisuus on piinaavaa, mutta onneksi sulla on se blasto odottamassa ❤️

Täällä ei edelleenkään vastausta Ovumiasta 😏 Endon kuivatushoito on puolivälissä ja samoin alkaa olla Physioflor-kuurikin. Siirtotauosta huolimatta ajatuksia on ollut vaikeaa saada muualle, kun päivittäin menee lääkkeitä.

Yhteistyössä