Lapsettomuushoidoissa olevat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimerkki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mitenköhän tässä saisi itselleen positiivisen asenteen 😐 Pitkä kaava tulossa ja etukäteen jo ajattelen ettei varmaan taaskaan kasva mitään ja jos kasvaa, niin miten voisi olla mahdollista että päästäisiin siirtoon asti saati että se onnistuisi 😞 Inssien aikaan jaksoin vielä olla toiveikas, samoin odotin innolla ekaa ivf:ää, ja oli ihan shokki ettei mitään kasvanut 😞

Kun on vaikea olla toiveikas, ottakaamme kylmä järki avuksi. Jos sulla eka IVF tehtiin lyhyellä kaavalla ja nyt olet aloittamassa sen pitkällä kaavalla, niin sehän on jo tosi iso protokolla-ero aiempaan. Sitä ei voi oikein verrata ensimmäiseen IVF:ääsi.
Mutta kuten @näännä sanoi, onneksi asenne ja oma pessimismiys hoitojen suhteen ei vaikuta niiden lopputulokseen. Vaikea näissä hommissa on pitää positiivista virettä yllä, etenkin jos on saanut negatiivisia uutisia tai edellinen hoitokierto ei ole ollut onnistunein.

• Tykkää
Reactions: Annika88 ja Mollama
Lääkäri sanoi perjantaina puhelimessa, että biologit tarkistaa munasolun voinnin sunnuntaina ja tiistaina, joten eilen en tainnut edes käydä Omamehiläisessä. Tänään toki kävin mutta ei sinne mitään päivitystä ole tullut. Mutta onkohan se muutenkin niin että siihen ei tule muuta tietoa kuin kerättyjen, hedelmöittyneiden ja siirrettyjen määrät? Että oikeasti pitää nyt vaan odottaa sinne tiistai-aamuun ennen kuin saa tietää onko siirto peruttu? No, onhan tää sunnuntaikin vielä aika nuori että ehkä käyn vielä ainakin pari kertaa siellä sovelluksessa.

Jos se siirto nyt sitten peruttaisiin niin mulla pitäisi varmaan olla esittää jokin oma toive siitä, milloin yritetään uudestaan. Haluaisin kovasti päästä yrittämään vielä ennen joulutaukoa ja laskin että ainakin jos se Microgynon on taas menossa mukana niin se on vähän siinä ja siinä ehtisikö tässä pitää mitään välikiertoa lisäksi. En kyllä tiedä suostuttaisiinko mulle tekemäänkään uuttaa ivf:ää ilman välikiertoa. Toki onhan se Microgynonkin tietynlainen välikierto. Lähinnä työpoissaolojen vuoksi olisi ihanaa, jos ihan lähiviikkoina ei taas tarvitsisi olla punktiossa. Mutta ehkä tuo nyt kuitenkin painaa vaakakupissa aika vähän. Voin sitten tarvittaessa vaikka kertoa esimiehelle koko jutun.
Mulla ei solutiedot-osioon ilmestynyt mitään väliaikatietoja, vasta siirtoaamuna teksti ”siirtoon valittu alkio”.

Pieleen menneessä hoidossa taas D5 ilmestyi biologin kirjaus (samaan osioon kuin lääkärin kirjaukset) ”D5 ei pakastettavia alkioita”. Pyysin itse tämän jälkeen soittoajan biologille lisätietojen saamiseksi. D6 soitti vielä lääkäri päivittääkseen lopullisen tilanteen lisäviljelypäivän jälkeen.

Tsemppiä odotteluun pitkältä tuntuviin päiviin ❤

@Annika88 mä ymmärrän täysin ton fiiliksen. Mutta toisaalta jos sulla vasta eka ivf takana, niin lääkärillä on varmasti vielä useita keinoja takataskussa mitä kokeilla toisin 🙏 Mua on ainakin matkalla tsempannut se, että joka kerralla on opittu edellisestä ja tehty pieniä muutoksia hoitoon.

Mulla ei solutiedot-osioon ilmestynyt mitään väliaikatietoja, vasta siirtoaamuna teksti ”siirtoon valittu alkio”.

Pieleen menneessä hoidossa taas D5 ilmestyi biologin kirjaus (samaan osioon kuin lääkärin kirjaukset) ”D5 ei pakastettavia alkioita”. Pyysin itse tämän jälkeen soittoajan biologille lisätietojen saamiseksi. D6 soitti vielä lääkäri päivittääkseen lopullisen tilanteen lisäviljelypäivän jälkeen.

Tsemppiä odotteluun pitkältä tuntuviin päiviin

@Annika88 mä ymmärrän täysin ton fiiliksen. Mutta toisaalta jos sulla vasta eka ivf takana, niin lääkärillä on varmasti vielä useita keinoja takataskussa mitä kokeilla toisin Mua on ainakin matkalla tsempannut se, että joka kerralla on opittu edellisestä ja tehty pieniä muutoksia hoitoon.

Okei, kiitos paljon tästä tiedosta! Toistaiseksi mulle ei ole ilmaantunut uusia biologien kirjauksia, tarkistin just. Tuntuu jotenkin älyttömältä tuo mitä lääkäri sanoi, että maanantaina ei edes tarkistettaisi alkion tilannetta. Lähinnä siis sen kannalta, että eikö se siirto olisi paljon näppärämpää perua silloin kuin tiistaina. No, ei auta kuin odotella että lisätietoja viimeistään tiistaina heruu. Aika menee kyllä aivan uskomattoman hitaasti, vaikka olen eilen ja tänään ollut aika zen. Epätoivon hetkinä voi tosiaan jo suuntautua seuraavaan ivf:ään jossa kaikki tullaan tekemään paremmin kuin tässä ekassa. Tajusin kyllä tänään että jos on mulle ominaista että puolet folleista sisältää muniksen ja näistä kolmasosa hedelmöittyy niin mun olisi parasta kasvattaa joku lähemmäs parikymmentä follia, jotta jotain saataisiin pakkaseenkin. Aika kova tavoite mutta sitä kohti sitten tarvittaessa pyritään!

Hei, tulin tänne vaan huikkaamaan että pidän pienen palstatauon. Nyt tuntuu että tämä lapsettomuus valtaa ihan suhteettoman paljon alaa ja aikaa omilta ajatuksilta. Ja niin ihanaa ja arvokasta kuin tämä meidän yhteinen vertaistuki onkin (ei mistään muualta tällaista henkistä tukea saa♥ 🫶) niin palstan aktiivinen lukeminen pitää asian mielessä joka päivä koko päivän. Ja jos taas lukee vähän harvemmin, niin tippuu kärryiltä😀

Huomasin nyt vkoloppuna kun oli muuta ohjelmaa aamusta iltaan, että ei ehtinyt koko aikaa tätä omaa via dolorosaansa miettiä.
Katsotaan kuinka kauan pidän taukoa, voi jäädä lyhyeksikin😉

Voisiko esim @Keltainenkukka92 ottaa listan nostelusta ja päivittämisestä kopin taukoni ajaksi, olisko mahdollista? Oon nostanut sen noin parin sivun välein, ettei huku kovin kauaksi.
1. Mene listaviestin loppuun ja paina "vastaa"
2. päivitä ja muokkaa tekstejä tarvittaessa
3. lopuksi poistat kokonaan sekä alussa ja lopussa hakasuluissa olevat [*quote**] ritirimpsut
4. Tallenna

*Nimi/ikä/monesko/missä hoito/mikä hoito/jotain vielä?*

(satunnaisessa järjestyksessä)

⛄Mariamimi/ 40/ toinen (1. yhteinen)/ Ovumia/ lahjasolut.
⛄Haaveillen/ 33/ ensimmäinen/ tays/ ivf
⛄pienitoiveemme / 35/ ensimmäinen toiveissa / selittämätön lapsettomuus/Inseminaatio 3/3 tehty, IVF-jono (n. 2026>), palstatauko
⛄Karhurouvanen / 38 v/ esikoinen parisuhteesta ivf:llä, toinen itsellisenä ivf:llä, kolmas yrityksessä itsellisenä lahjamuniksilla/ Viro/ ongelmana alhainen AMH
⛄näännä / 38 / ensimmäinen toiveissa /Felicitas/itsellisenä lahjasiittiöillä inssit
⛄Lilja93/31/1./KYS/IVF/hoidot lahjasiittiöillä miehen geenivirheen vuoksi
⛄Sara3/34v/3.lapsi/Ovumia/
letrozol +inseminaatio (+metformiini)/"naisesta johtuva hedelmättömyys" (yritystä vain vuoden 2025 loppuun)*
⛄MyMa/ 37 /kolmas/ Ovumia/ IVF x2 tehty. 2 alkiota pakkasessa
⛄Tasaraha / 36v. / esikoinen luomuna, toista yritetty 2v. / selittämätön lapsettomuus / HUS / 3x OI Letrozol, 1x inseminaatio/ IVF alkamassa 10/25
⛄Kerttumaaria/39/ensimmäinen/
julkinen Ruotsissa/IVF/selittämätön lapsettomuus*
⛄Mollama/30v/3. lapsi/yksityisellä/tutkimukset käynnissä, myöhemmin ivf?/ autoimmuunityreoidiitti
⛄Annika88/37/ensimmäinen toiveissa/Felicitas/ivf/neljä inssiä takana ja ivf-hoidot menossa. Hoidoissa itsellisenä, selittämätön lapsettomuus.

*Haikara matkalla*

⛄Ovum93
...ensimmäinen..LA
⛄Keltainenkukka92/ 33v/toinen, esikoinen luomuna, ongelmana erittäin matala AMH, Luomuplussa, LA 4/26
⛄Zelina / 39 v. / ensimmäinen toiveissa / K-S KS / 1. IVF, male factor / 1. PAS plussa, LA 6/2026
⛄Toivoton vierailija/ 38v./ toinen/ felicitas/ eka ivf ja passit menossa

Kerätään listalle keskustelijoita, niin on helpompi pysyä kärryillä mitä kullakin taustalla. Jos haluat listalle, lisää boldilla viestiisi yllä olevat tiedot. MyMa poimii tiedot keskustelusta ja päivittelee tällä erää listaa aina tarvittaessa

Listalle päivitetty kaikki tietonsa antaneet.

Tapahtumia
@Mariamimi siirto tehty 1.10.
@Karhurouvanen siirto tulossa 7.10.
@MyMa siirto tulossa 13.10.
@näännä siirto tulossa (noin) 7.10.

Tsemppiä alkavaan viikkoon kaikille! 💪🏼

Meillä keskiviikkona suunnittelukäynti, mutta pahoin pelkään että se on nyt se miehen hoidon suunnittelua ja sit ahdistutaan loppuvuosi, kun mitään ei voi muuta tehdä kuin odottaa että aika kuluu. 😓

@MyMa Ymmärrän todella hyvin. Välillä on hyvä pitää pientä breikkiä, jos yhtään siltä tuntuu. Viikonkin tauko voi tehdä jo ihmeitä mielelle. 🙏🏻

• Surullinen
Reactions: Karhurouvanen
Juu lyhyellä kaavalla ei tosiaan kasvanut mitään (kolme 7 mm follia ja muut vielä pienempiä) vaikka Pergoveris oli hurjan isolla annoksella. Mutta onneksi tosiaan asenne ei vaikuta lopputulokseen. Jospa pitkä kaava toimisi paremmin, ja lääkäri kyllä lohdutti, että useita lääkeyhdistelmiä on kokeilematta. Näin yhtenä yönä unta, mikä ahdistaa vieläkin: katselin klinikalla näyttöä, jossa kasvoi maljoissa jonkun ruudun takana blastoja, ja sitten ne silmieni edessä kuolivat kaikki yksitellen.
Kiitos tsempeistä ja jaksamista myös kaikille muille ❤️

• Surullinen
Hei, tulin tänne vaan huikkaamaan että pidän pienen palstatauon. Nyt tuntuu että tämä lapsettomuus valtaa ihan suhteettoman paljon alaa ja aikaa omilta ajatuksilta. Ja niin ihanaa ja arvokasta kuin tämä meidän yhteinen vertaistuki onkin (ei mistään muualta tällaista henkistä tukea saa♥ 🫶) niin palstan aktiivinen lukeminen pitää asian mielessä joka päivä koko päivän. Ja jos taas lukee vähän harvemmin, niin tippuu kärryiltä😀

Huomasin nyt vkoloppuna kun oli muuta ohjelmaa aamusta iltaan, että ei ehtinyt koko aikaa tätä omaa via dolorosaansa miettiä.
Katsotaan kuinka kauan pidän taukoa, voi jäädä lyhyeksikin😉

Voisiko esim @Keltainenkukka92 ottaa listan nostelusta ja päivittämisestä kopin taukoni ajaksi, olisko mahdollista? Oon nostanut sen noin parin sivun välein, ettei huku kovin kauaksi.
1. Mene listaviestin loppuun ja paina "vastaa"
2. päivitä ja muokkaa tekstejä tarvittaessa
3. lopuksi poistat kokonaan sekä alussa ja lopussa hakasuluissa olevat [*quote**] ritirimpsut
4. Tallenna

Ymmärrettävä päätös. Itsekin pohdin sitä, että nyt kun eka mahdollinen siirto taitaa mennä kuukausien päähän niin pitää ottaa hieman etäisyyttä tähän asiaan ja ottaa se aika itsensä hellimisen aikana. Itselleni se tarkoittaa liikkumista ja terveellistä ruokaa. Sekä pinnallisia meikki- ja kenties jopa vaateostoksia. Jotain muutakin pitää saada tosiaan elämäänsä, kun vaan nämä hoidot.
Olkoon tauko (oli se lyhyt tai pitkä) mahdollisimman rentouttava!

Okei, kiitos paljon tästä tiedosta! Toistaiseksi mulle ei ole ilmaantunut uusia biologien kirjauksia, tarkistin just. Tuntuu jotenkin älyttömältä tuo mitä lääkäri sanoi, että maanantaina ei edes tarkistettaisi alkion tilannetta. Lähinnä siis sen kannalta, että eikö se siirto olisi paljon näppärämpää perua silloin kuin tiistaina. No, ei auta kuin odotella että lisätietoja viimeistään tiistaina heruu. Aika menee kyllä aivan uskomattoman hitaasti, vaikka olen eilen ja tänään ollut aika zen. Epätoivon hetkinä voi tosiaan jo suuntautua seuraavaan ivf:ään jossa kaikki tullaan tekemään paremmin kuin tässä ekassa. Tajusin kyllä tänään että jos on mulle ominaista että puolet folleista sisältää muniksen ja näistä kolmasosa hedelmöittyy niin mun olisi parasta kasvattaa joku lähemmäs parikymmentä follia, jotta jotain saataisiin pakkaseenkin. Aika kova tavoite mutta sitä kohti sitten tarvittaessa pyritään!

Tsemppiä tuohon tiedon odotteluun! Ihan karmea tilanne, jos sun olisi pakko odottaa tiistaihin jos huomenna olisi jo varma tieto, että siirtoa ei tule. Pidän sormet ja varpaat ristissä, että siirtoon pääset!

Mä pääsin äsken käymään lenkillä! Ihana tunne, vaikka matka ei ollut pitkä ja vauhti ei myöskään päätä huimannut.
Turvotus laskee laskemistaan ja enää ei tarvitse kipulääkettä ja pystyy esim. istumaan jalat ristissä. Olo helpottuu.

Ensi viikolla saan soiton klinikalta, jossa käydään läpi milloin pääsen siirtoon ja miten se tehdään. Toivon, että välikierto voi olla sellainen, missä ei tarvitse odottaa luonnollista ovulaatiota (koska se ei tule kun kpl 34 aikoihin, jos tulee).
Olen asennoitunut nyt siihen, että tauko tulee ja sen ajan käytän nyt liikkumiseen ja itsestä huolehtimiseen. Eipä tässä muuta oikein voi, vaikka ärsyttää kun aina h-hetket vaan lykkääntyy.

On kyllä kenkkua tuo odottelu ja sitten tietysti joka sekunti miettii että mitenhän siellä asiat on🤯 Se on kai niin että eivät tarkistele tilannetta kuin vain silloin kun on pakko ihan alkioiden hyvinvoinnin takia, ymmärtääkseni se tarkistaminen vaatii alkiokaapin - tai mikä se nyt on - avaamisen ja silloin aina hitukaisen verran ne tarkkaan säädellyt olosuhteet siellä kaapissa muuttuu. Mutta onhan toi tosi kenkkua ihan paiseessa odotella monta päivää😩 Jaksamista ja Rautahermoja sulle!!!!!

• Tykkää
Reactions: näännä
Levollista paussia, @MyMa <3 Joo mullakin kyllä ajatukset varmaan vähän liikaa pyörii lapsettomuushoidoissa. Tai siis ehkä just nyt ihan ymmärrettävästi mutta joskus ensi viikolla pakko alkaa yrittää keksiä muutakin sisältöä elämään.

Kiitos tsempeistä @Karhurouvanen ja tsemppiä myös sinulle, eikö niin että se siirto on huomenna?

Hyvää paussia @MyMa ❤️ Tekee varmasti hyvää saada ajatuksia vähän muualle. Eiköhän tarvittaessa meistä jokainen vähän vuorollaan voi listaa myös päivitellä, ei kuulostanut kovin vaikealta hommalta.

Mä sit sorruin aamulla testaamaan, että se siitä ”ei varhaista testailua” 🤦‍♀️ Dpo 10 ja nega. Aikaista toki joo vielä ja voi muuttua. Oireita ei oo mihinkään suuntaan.

Tsemppiä @Karhurouvanen huomiseen siirtoon ja toivotaan että @näännä sulla on siellä myös huomenna blasto odottelemassa 😍🤞

Harmillista @Mariamimi että ainakin vielä nega! No mutta aikaista tosiaan, ei heitetä kirvestä kaivoon. <3

Kauhulla odottelen mahdollista huomista soittoa Felicitaksesta. Järjenvastaisesti tuntuu, että se on hyvä merkki että mitään ei ole vielä kuulunut, vaikka sitähän se lääkärikin sanoi että peruutussoitto tulee joka tapauksessa vasta tiistaina. Solutiedot-osiossa ei mitään uutta. Ei muutenkaan uusia biologin kirjauksia.
Hauska kun iltapäivällä tuli joku sähköposti Mehiläiseltä jota säikähdin hirveästi, mutta aiheena oli että ovat avanneet uuden klinikan Itäkeskukseen. XD No mutta huomenna tämä jännitys on joka tapauksessa ohi ja toivottavasti jatkotkin selvillä. Luulisi että jos alkio menee roskikseen niin ääkärikin sieltä soittelisi jossain vaiheessa jos haluaa että mun asiakkuus Felicitaksessa jatkuu.

Harmillista @Mariamimi että ainakin vielä nega! No mutta aikaista tosiaan, ei heitetä kirvestä kaivoon. <3

Kauhulla odottelen mahdollista huomista soittoa Felicitaksesta. Järjenvastaisesti tuntuu, että se on hyvä merkki että mitään ei ole vielä kuulunut, vaikka sitähän se lääkärikin sanoi että peruutussoitto tulee joka tapauksessa vasta tiistaina. Solutiedot-osiossa ei mitään uutta. Ei muutenkaan uusia biologin kirjauksia.
Hauska kun iltapäivällä tuli joku sähköposti Mehiläiseltä jota säikähdin hirveästi, mutta aiheena oli että ovat avanneet uuden klinikan Itäkeskukseen. XD No mutta huomenna tämä jännitys on joka tapauksessa ohi ja toivottavasti jatkotkin selvillä. Luulisi että jos alkio menee roskikseen niin ääkärikin sieltä soittelisi jossain vaiheessa jos haluaa että mun asiakkuus Felicitaksessa jatkuu.

Niin, ainakin mulla oli juurikin lääkäri joka soitti (Felicitaksesta) kun kerran siirto peruuntui kun alkio ei selviytynyt sulatuksesta ja PAS peruuntui. Ja mulla ei ainakaan ole solutietoja tullut muuta kuin sitten pakastuksesta. Monelta sulla on huomenna se siirtoaika?

Hyvää paussia @MyMa ❤️ Tekee varmasti hyvää saada ajatuksia vähän muualle. Eiköhän tarvittaessa meistä jokainen vähän vuorollaan voi listaa myös päivitellä, ei kuulostanut kovin vaikealta hommalta.

Mä sit sorruin aamulla testaamaan, että se siitä ”ei varhaista testailua” 🤦‍♀️ Dpo 10 ja nega. Aikaista toki joo vielä ja voi muuttua. Oireita ei oo mihinkään suuntaan.

Tsemppiä @Karhurouvanen huomiseen siirtoon ja toivotaan että @näännä sulla on siellä myös huomenna blasto odottelemassa 😍🤞

No onpas kenkkua, pakkohan sieltä nyt on se plussa tulla, Rautahermoja sulle!

• Tykkää
Reactions: Mariamimi
Levollista paussia, @MyMa <3 Joo mullakin kyllä ajatukset varmaan vähän liikaa pyörii lapsettomuushoidoissa. Tai siis ehkä just nyt ihan ymmärrettävästi mutta joskus ensi viikolla pakko alkaa yrittää keksiä muutakin sisältöä elämään.

Kiitos tsempeistä @Karhurouvanen ja tsemppiä myös sinulle, eikö niin että se siirto on huomenna?

Ja siis juu siirto huomenna klo 13😁 Kauhee stressi että kerkeäisin joskus nukkumaankin ja että keretään aamulla laivaan kun bussipysäkillä kilsan päässä pitäis seistä 6:50, tavallisesti kun herätäänkin vasta noin 8:30😅

Mulla ei ollut onnistuneessa raskaudessa mitään toista viivaa testissä dpo 10, ei siis minkäänlaista, vaikka aamuvirtsasta tein.
Vasta dpo 11 sain haaaaaaalean viivan. Toivoa siis vielä on!

• Tykkää
Reactions: Mariamimi
Niin, ainakin mulla oli juurikin lääkäri joka soitti (Felicitaksesta) kun kerran siirto peruuntui kun alkio ei selviytynyt sulatuksesta ja PAS peruuntui. Ja mulla ei ainakaan ole solutietoja tullut muuta kuin sitten pakastuksesta. Monelta sulla on huomenna se siirtoaika?
Siirto on klo 12.
Tsemppiä sinulle aamuherätykseen, reissuun ja siirtoon! Toivotaan että sulla nyt tärppäisi pysyvästi, olisi niin jo sun vuoro!

• Rakkaus

Yhteistyössä