Heipparallaa! Eksyin lukemaan taas miten huonot mahdollisuudet luonnolliseen raskauteen on ikäiselläni 41-vuotiaalla. 2 kk sitten amh oli 1.2 ja kuukausi siitä 0.8 Vähänkö vitutti tuo kuukauden pudotus.
Normipalstalla ei kohta jakamistani arvoista ymmärretä, mutta täällä varmasti kaikki tietoisia omasta sisäerityksestään. Eli mun arvoja ja suluissa viitearvot:
Tsh: 1.32. (0.5 - 4)
Amh: 0.8 (0.03 - 3.5 40-44 v)
Fsh: 7.0. (3.0 - 8.1)
Lh: 5.6 (1.8 - 12)
Prl: 253 (102 - 496)
Progesteroni ottamatta vielä. Kuukautiskierto on säännöllinen, n 28 päivää. Ovulaatio tulee n kp 14. Reipas kk sitten gyne ultrasi munasarjat loppukierrosta ja sai lukemaksi 6 follia toisessa ja 8 toisessa munasarjassa. Ovis oli tapahtunut, koska surkastumaan päin oleva keltarauhanen näkyi.
Mietintää:
En oikeastaan usko luonnolliseen raskautumiseeni kovin paljon. Puoliso taas ei usko ivf-hoitoihin, mikä pännii.
Oon koittanut selittää todennäköisyyksiä, mutta sanoo vain, että se on bisnestä lääkäreille, että siksi ”tuputtavat” hoitoja. Hänen mielestään ne jotka onnistuu ivf:llä, voisivat luonnostaankin saada lapsen.
Rehellisesti sanottuna uskon, että mahtavalla tuurilla tai useammalla ivf-kierroksella voisimme saada lapsen, jos nyt heti aloittaisimme hoidot, mutta luonnostaan emme.
Lapsia mulla on kyllä ennestään, mutta olenkin saanut ne alle 30-vuotiaana. Tjot-meiningillä, mutta aina kesti raskautua: 1.9 v, 11 kk, 2 v ja 2 v. Tosin ex kumppanini poltti tupakkaa todella paljon.
Sekavaa sepustusta. Harmittaa, että aika valuu sormista. Voin tehdä jotain, mutta aika rajalliset mahdollisuudet vaikuttaa kun kroppa kohta 42-vuotias.
Se vähän lohduttaa, että perhepiirissä ollaan hedelmällisiä. Äiti sai nuorimman 40-vuotiaana, jonka jälkeen useampi km, viimeisin 47-vuotiaana.
Isosiskoni samoin kuin mummomme saivat kuopuksensa 45-vuotiaina.
Tää pohdinta tuntuu kyllä tyhmältä, kun esim.
@Keltainenkukka92 on kohdannut isoja pettymyksiä hoidoissa juuri ja olet paljon nuorempi. Tosi paljon voimia sinne
@haaveillen on ilmeisesti kokenut pettymyksiä myös, mutta nyt saattaa olla rakkauspakkaus matkassa Niin paljon tsemppiä ja onnea!
Viimeisimpänä: Onko kellään vinkkiä mitä sanoa, että toinen ymmärtäisi tilanteemme realiteetit?