Lapsettomuushoidoissa olevat

@Mariamimi siis niin jännää tuo kaikki, kääk sentään! Eli onko tuo nyt sitten vähän niinkuin puolilääkkeellinen kierto, kun tehdään ovulaation induktio? Toisaalta hyvä, että tehdään pas. Joskushan noita luovutuksia tehdään tuoresiirtona, jolloin pitäis päästä saajan samaan rytmiin kierron kanssa kuin luovuttajan, se vasta säätämistä varmaankin on...

@Keltainenkukka92 no onneksi nyt menkat alkoi sulla edes ihan jees päivänä. Kyllähän se aika ärsyttävää on, kun koko ajan joutuu töiden kanssa säätämään jne. Mä en ole kertonut töissä kellekään, ei ainakaan nyt ihan tunnu siltä (tiimi melko uusi). Onneksi kuitenkin työajat joustaa ja klinikka on työpaikan lähellä.

@haaveillen tiedätkö vielä, tuleeko sulle pas vai tuoresiirto? Onko sulla ikää minkä verran (jos haluat kertoa ☺)

Vielä niistä hormoniasioista. Hoidot kun alko 2016, niin siitä lähtien on ollut enimmäkseen hoidot menossa, raskaana tai imettänyt. Oon paljon noita zombi-olojani, haluttomuutta jne laittanut niidenkin aikojen piikkiin. Viimeisimmän imetyksen lopettamisen jälkeen kävin gynellä puhumassa haluttomuudesta, limakalvojen kuivuudesta jne. Paikallista estrogeenia (puikkoja/voidetta) tarjottiin ja käytinkin niitä, mutta ei suun kautta estrogeenia ilmeisesti nuorille kovin äkkiä laiteta, koska kasvattaa syöpäriskiä. Mutta nyt kun näiden hoitojen takia Estradot on, niin olo on kyllä parempi. Pitää uudestaan ottaa puheeksi, kun tämä rumba on ohi. Mt-ongelmiin on mulla muitakin, isoja syitä, mutta ihan taatusti tämä on rikkana rokassa siinä. Lisäksi mielialalääkkeen aloittamisen jälkeen oon lihonut 7 kg 😑 Sekin ärsyttää ja vaikuttaa itsetuntoon ja seksuaalisuuteen.

Ja vastaus vierailijalle, joka kyselit miten jaksaa. Eniten mua auttaa mieluisiin aisoihin, harrastuksiin ym keskittyminen. Itsellä myös työura on aika hyvässä nosteessa nyt. Nyt kun kolmonen yrityksessä niin olo on aika lunki, mutta muistan että ekaa yrittäessä oli kyllä syvät vedet mitä soudettiin. Olin 28v ja KAIKKI kaverit sai lapsiaan siihen aikaan. Yhtenä aamuna muistan, kun kävelin pimeässä marraskuussa sairaalalle klinikkaa kohti, kun olin illalla saanut yhdeltä ystävältä viestin, että toinen lapsi syntyi ja ovat siellä sairaalassa. Katselin valoja ikkunoissa ja ajattelin, että tuolla he ovat sylikkäin toisiinsa tutustumassa, ja minä rämmin tässä helvetin suossa ja maksan siitä vielä tonnikaupalla isoja laskuja, eikä vaan tärppää.

Vertaistuki tuntuu myös toimivan tosi hyvin. Yksi läheinen on ollut hoidoissa myös, hänen kanssa paljon juteltu. Toiseen tutustuin tällä palstalla aloimme tavata livenäkin. Ja sitten tämä palstailu tietty ❤ eipä näitä juttuja muut tajua kuin ne, joilla sama tilanne.

t. MyMa

• Tykkää
Reactions: Mariamimi
Onneksi olette saaneet kaksi lasta ja toivotaan kolmonen vuodelle 2026 @MyMa , aikamoinen matka olet käynyt läpi! Ja ei tullut mieleen ettei hormonihoitoja tietenkään anneta raskauden/imetyksen aikana, sorry. 🤦 Ehkä sitten kun lapsiluku on täynnä. 🥰

Olen todella avoimesti kertonut kavereille ja vaikka duunissa ihana porukka ja tavallaan kynnys kertoa olisi semimatala en ole sanonut mitään. Todella itsenäinen ja myös liikkuva työ joten suurimmaksi osaksi saan käytyä käynneillä ilman että joku työkaveri huomaa, sen sijaan asiakaskäyntejä on pakko siirtää tai pahimmassa tapauksessa perua. Ja tekemättömät hommat odottavat illalla tai kasaantuvat. Soitan aamulla mutta ainakin lääkäri puhui että eka ultra kp6-7 ja viikonloppu on 7&8 joten melko varmasti sitten pe. Se olisi kyllä kiva siinäkin mielessä ettei koko vkl tarvitse jännittää onko folleja ja miten ovat lähteneet kasvamaan.

@Mariamimi , nyt ei tietenkään tarvitse vastata jos siltä tuntuu kun niin vaikeita asioita (mahdollisesti) kyselen mutta miltä tuntuu nyt kun olette näin pitkällä ja solu on jonkun toisen? Vai aiheuttaako edes tunteita vai jännittääkö hoitoja aivan samalla tavalla kuin omasoluhoidoissa. Kysyn koska yritän jo nyt asennoitua lahjasoluihin ja siksi kiinnostaa kovasti.

@Mariamimi siis niin jännää tuo kaikki, kääk sentään! Eli onko tuo nyt sitten vähän niinkuin puolilääkkeellinen kierto, kun tehdään ovulaation induktio? Toisaalta hyvä, että tehdään pas. Joskushan noita luovutuksia tehdään tuoresiirtona, jolloin pitäis päästä saajan samaan rytmiin kierron kanssa kuin luovuttajan, se vasta säätämistä varmaankin on...

@Keltainenkukka92 no onneksi nyt menkat alkoi sulla edes ihan jees päivänä. Kyllähän se aika ärsyttävää on, kun koko ajan joutuu töiden kanssa säätämään jne. Mä en ole kertonut töissä kellekään, ei ainakaan nyt ihan tunnu siltä (tiimi melko uusi). Onneksi kuitenkin työajat joustaa ja klinikka on työpaikan lähellä.

@haaveillen tiedätkö vielä, tuleeko sulle pas vai tuoresiirto? Onko sulla ikää minkä verran (jos haluat kertoa )

Vielä niistä hormoniasioista. Hoidot kun alko 2016, niin siitä lähtien on ollut enimmäkseen hoidot menossa, raskaana tai imettänyt. Oon paljon noita zombi-olojani, haluttomuutta jne laittanut niidenkin aikojen piikkiin. Viimeisimmän imetyksen lopettamisen jälkeen kävin gynellä puhumassa haluttomuudesta, limakalvojen kuivuudesta jne. Paikallista estrogeenia (puikkoja/voidetta) tarjottiin ja käytinkin niitä, mutta ei suun kautta estrogeenia ilmeisesti nuorille kovin äkkiä laiteta, koska kasvattaa syöpäriskiä. Mutta nyt kun näiden hoitojen takia Estradot on, niin olo on kyllä parempi. Pitää uudestaan ottaa puheeksi, kun tämä rumba on ohi. Mt-ongelmiin on mulla muitakin, isoja syitä, mutta ihan taatusti tämä on rikkana rokassa siinä. Lisäksi mielialalääkkeen aloittamisen jälkeen oon lihonut 7 kg Sekin ärsyttää ja vaikuttaa itsetuntoon ja seksuaalisuuteen.

Ja vastaus vierailijalle, joka kyselit miten jaksaa. Eniten mua auttaa mieluisiin aisoihin, harrastuksiin ym keskittyminen. Itsellä myös työura on aika hyvässä nosteessa nyt. Nyt kun kolmonen yrityksessä niin olo on aika lunki, mutta muistan että ekaa yrittäessä oli kyllä syvät vedet mitä soudettiin. Olin 28v ja KAIKKI kaverit sai lapsiaan siihen aikaan. Yhtenä aamuna muistan, kun kävelin pimeässä marraskuussa sairaalalle klinikkaa kohti, kun olin illalla saanut yhdeltä ystävältä viestin, että toinen lapsi syntyi ja ovat siellä sairaalassa. Katselin valoja ikkunoissa ja ajattelin, että tuolla he ovat sylikkäin toisiinsa tutustumassa, ja minä rämmin tässä helvetin suossa ja maksan siitä vielä tonnikaupalla isoja laskuja, eikä vaan tärppää.

Vertaistuki tuntuu myös toimivan tosi hyvin. Yksi läheinen on ollut hoidoissa myös, hänen kanssa paljon juteltu. Toiseen tutustuin tällä palstalla aloimme tavata livenäkin. Ja sitten tämä palstailu tietty eipä näitä juttuja muut tajua kuin ne, joilla sama tilanne.

t. MyMa
Joo vois kai kutsua puolilääkkeellisenä, kun oma kierto tarvii vähän lisäbuustia. Meillä on pakastetut solut munasolupankista, niin näissä ei tarvii onneksi miettiä kierron synkkaamista luovuttajan kanssa vaikka tuoresiirtona tehtäis. Niissä on tosiaan oma säätönsä 😬

@Keltainenkukka92 mulla on hyvä ja rauhallinen fiilis luovutetuista soluista. Vähän jopa mietityttää, että tuleeko jossain kohtaa takapakkia ja joku kriisi asiasta, kun tää tuntuu niin helpolta hyväksyä. Olin toisaalta ajatellut tätä vaihtoehtona jo ennen hoitoihin lähtöä, joten ajatustyötä asian suhteen olin jollain tasolla ehtinyt tehdä jo pidempään.

Meillä itseasiassa Ovumian ensikäynnillä lääkäri siinä meidän hoitohistoriaa tutkiessaan alkoi puhua siihen malliin, että kannattais kokeilla vielä omilla soluilla, kun en ole niin vanhakaan. Mä vähän jopa säikähdin ajatusta ja rupesin latelemaan syitä, miksi haluan luovutetut solut 😅 Meillä on suvussa useita perinnöllisiä sairauksia ja se myös puoltaa luovutettujen solujen käyttöä. Tämän jälkeen lääkärikin oli samaa mieltä. Ehkä tämäkin yksi syy, miksi asian hyväksyminen on ollut mulle niin helppoa ja jonkinlainen helpotuskin. Jännitys ei oo vielä ainakaan ihan samanlaista kun omasoluhoidossa, kun jää välistä ne kaikki piikittelyt ja seurantaultrat. Ehkäpä se sieltä sit tulee, kun päästään kunnolla tositoimiin.

Hedelmällisyystutkimuslabrat tuli.
Vähän yritin googletella noita. Ilmeisesti ei hälyttäviä, mutta osaisiko joku kommentoida?

Amh arvo ei ilmeisesti olekaan niin stabiili, koska kummallisesti pudonnut kuukaudessa 1.2:sta 0.8:aan? 😳 Eipä ollut kiva yllätys.

Ultrassa follikkeleita näkyi toisella puolella 8 ja toisella 4. Amh tän alemman mukaan 0.8 ja fsh 7.0

Kommentteja?

Ihana lukea @Mariamimi sun suhtautumisesta lahjasoluihin 🫶 Mikäli hoidot onnistuu, niin sitä osallistuu tosi spesiaalilla tavalla, kun kasvattaa lapsen omassa vatsassaan, vaikka dnat ei omasta solusta olisikaan ❤ Ottaen huomioon sen että ajattelet lahjasoluista jo lähtökohtaisesti myönteisesti, niin voisi ajatella suhteen vauvaan kasvavan yhtälailla vahvaksi kuin täysin biologiseenkin ❤

Perjantaista näyttää tulevan meille kaikille viikon kohokohta! Mullakin on silloin ultra-aika 😄 Ehkäpä pääsen jo silloin törkkäämään ekan piikin 🤞🏼🥺

Ihanaa kun asiat etenee nyt vähän kaikilla ! 🫶❤ Mä saan ensi viikolla viimein käydä labrassa ja jos kilpirauhasarvot kunnossa niin sitten mennään meilläkin eteenpäin asioissa❤ toivottavasti mekin ehditään jo seuraavaan kiertoon, nyt tosin en tiedä mitä olettaa kierrolta kun edelliset menkat kestivät tavanomaista pidempään enkä ovulaatiotakaan saanut kiinni tikuttamalla tässä kierrossa.

@Keltainenkukka92 Labratuloksien vastaukset riippuu paljolti mitä kokeita on otettu. Ja sitten onko laitettu esim. jotain viivettä tuloksien näkymiselle. Vuorokausi kuulostaa aika tiukalta aikataululta, ellei tutkimuksia ole erikseen pyydetty kiireisenä. Mun mielestä meillä meni ainakin viikko ennen kuin esim. HIV yms. Infektiotulokset tulivat.

Toivottavasti ei nyt sellaisesta jäisi ainakaan kiinni!

Ultra varattu pe aamupäivälle. Hui, sitä jännitän paljon enemmän kuin illan eka menopur!

Toinen jännityksen aihe on labrat. Mulla on aika (hus lab) torstaina ja kuulemma viimeinen deadline tulokselle on ennen punktiota. Kuinkakohan nopeasti HUS labratulokset tulevat

• Tykkää
Reactions: haaveillen
Vähän yritin googletella noita. Ilmeisesti ei hälyttäviä, mutta osaisiko joku kommentoida?

Amh arvo ei ilmeisesti olekaan niin stabiili, koska kummallisesti pudonnut kuukaudessa 1.2:sta 0.8:aan? Eipä ollut kiva yllätys.

Ultrassa follikkeleita näkyi toisella puolella 8 ja toisella 4. Amh tän alemman mukaan 0.8 ja fsh 7.0

Kommentteja?
Osaan kommentoida vain tuohon amh asiaan 😊 Arvon laskusta ei tarvitse suorilta huolestua, se voi heittää suuntaan tai toiseen jonkun verran. Follikkeleitakin on ihan kivasti 👍🏼

Onko sulla tulossa lääkäriaika näihin liittyen?

• Tykkää
Reactions: Macademia
Osaan kommentoida vain tuohon amh asiaan Arvon laskusta ei tarvitse suorilta huolestua, se voi heittää suuntaan tai toiseen jonkun verran. Follikkeleitakin on ihan kivasti

Onko sulla tulossa lääkäriaika näihin liittyen?
Kiitti kommentista. 😊 On joo tulossa lääkärin soittoaika kunhan saan loputkin kierron testit tehtyä. Siis lutenisoiva ja progesteroni

• Tykkää
Reactions: haaveillen

Amh arvo ei ilmeisesti olekaan niin stabiili, koska kummallisesti pudonnut kuukaudessa 1.2:sta 0.8:aan? Eipä ollut kiva yllätys.

Kommentteja?
Aika hurjaa että noinkin paljon heittää. 🤔🙄 tekis mieli käydä mittaamassa oma uudestaan... 🙈 No se mitä on tärkeintä on follien määrä (ja toki laatu mutta se nyt selviää vain yrittämällä raskautua) ja sullahan on todella hyvä määrä, 3x enemmän kuin mulla vaikka olen -92 syntynyt. 😊 Ja edelleen tuo 0,8 hyvä amh neljäkymppiselle! 😊

• Tykkää

@haaveillen tiedätkö vielä, tuleeko sulle pas vai tuoresiirto? Onko sulla ikää minkä verran (jos haluat kertoa )

Vielä niistä hormoniasioista. Hoidot kun alko 2016, niin siitä lähtien on ollut enimmäkseen hoidot menossa, raskaana tai imettänyt. Oon paljon noita zombi-olojani, haluttomuutta jne laittanut niidenkin aikojen piikkiin. Viimeisimmän imetyksen lopettamisen jälkeen kävin gynellä puhumassa haluttomuudesta, limakalvojen kuivuudesta jne. Paikallista estrogeenia (puikkoja/voidetta) tarjottiin ja käytinkin niitä, mutta ei suun kautta estrogeenia ilmeisesti nuorille kovin äkkiä laiteta, koska kasvattaa syöpäriskiä. Mutta nyt kun näiden hoitojen takia Estradot on, niin olo on kyllä parempi. Pitää uudestaan ottaa puheeksi, kun tämä rumba on ohi. Mt-ongelmiin on mulla muitakin, isoja syitä, mutta ihan taatusti tämä on rikkana rokassa siinä. Lisäksi mielialalääkkeen aloittamisen jälkeen oon lihonut 7 kg Sekin ärsyttää ja vaikuttaa itsetuntoon ja seksuaalisuuteen.

Vertaistuki tuntuu myös toimivan tosi hyvin. Yksi läheinen on ollut hoidoissa myös, hänen kanssa paljon juteltu. Toiseen tutustuin tällä palstalla aloimme tavata livenäkin. Ja sitten tämä palstailu tietty eipä näitä juttuja muut tajua kuin ne, joilla sama tilanne.

t. MyMa
Oon ymmärtänyt että tuoresiirtoon tähdätään. On vähän ristiriitaiset fiilikset siitä, kun onnistumisprosentti on tuoreessa huonompi kuin passissa 🙈 Mutta yritän luottaa lääkäreihin jotka päätökset tekee.. mutta ei pidä mennä asioiden edelle 😅 katsotaan ensin saadaanko yhtään munasolua kasvatettua ja hedelmöitettyä. Ikää mulla on 33vuotta 😊

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää

Kommentteja?
Onpa jännä miten AMH voi heitellä, sitä en tiennytkään. Mulla oli 3,58 vähän ennen 40v synttäreitä, mutta solujen laatu osoittautui lopulta hoidoissa heikoksi. Eli pelkkää AMH:ta ei kannata katsoa, laatu on tärkeämpää. Sun follien määrä kuulostaa hyvältä ja mun käsittääkseni fsh on normaali alkukierron arvo. Muuten en näistä minäkään suuremmin ymmärrä, hyvä että sulla on lääkärin soittoaika tulossa 😊

Ihanaa kun asiat etenee nyt vähän kaikilla ! 🫶 Mä saan ensi viikolla viimein käydä labrassa ja jos kilpirauhasarvot kunnossa niin sitten mennään meilläkin eteenpäin asioissa toivottavasti mekin ehditään jo seuraavaan kiertoon, nyt tosin en tiedä mitä olettaa kierrolta kun edelliset menkat kestivät tavanomaista pidempään enkä ovulaatiotakaan saanut kiinni tikuttamalla tässä kierrossa.

@Keltainenkukka92 Labratuloksien vastaukset riippuu paljolti mitä kokeita on otettu. Ja sitten onko laitettu esim. jotain viivettä tuloksien näkymiselle. Vuorokausi kuulostaa aika tiukalta aikataululta, ellei tutkimuksia ole erikseen pyydetty kiireisenä. Mun mielestä meillä meni ainakin viikko ennen kuin esim. HIV yms. Infektiotulokset tulivat.

Toivottavasti ei nyt sellaisesta jäisi ainakaan kiinni!
Voisko näissä labroissa vaikuttaa yksityisen lähete itsemaksavana asiakkaana? Vain osa labroista HUS-alueella näitä ylipäätään ottaa ja niihin on aika rajatusti aikoja tarjolla. Mulla nimittäin labrat otettiin kello 12 ja seuraavana päivänä kello 17 jälkeen tuli tulokset 🤷‍♀️ Näitähän ei ees Kantaan kirjata, vaan laitetaan postissa. Ekaa kertaa yksityisen lähetteellä mentäessä ei vaikuttanut labran henkilökuntakaan tietävän miten lähetteen kanssa toimia, hoitaja haki kollegan avuksi 😄

Toivottavasti sun kierto ei tällä kertaa temppuile ja pääsette hoidoissa eteenpäin! ❤

• Tykkää
Totta! Varmasti nopeammin vastaavat labrat jotka otettu yksityisen kautta itse maksavana. Itsekkin ekat labrat maksoin yksityisen lähetteellä, mutta otettiin HUSissa koska tuli huomattavasti halvemmaksi.

Sitten saatiinkin lähete HUS ja husin kautta otettu loput labrat.

Katsotaan miten asiat etenee:)

Voisko näissä labroissa vaikuttaa yksityisen lähete itsemaksavana asiakkaana? Vain osa labroista HUS-alueella näitä ylipäätään ottaa ja niihin on aika rajatusti aikoja tarjolla. Mulla nimittäin labrat otettiin kello 12 ja seuraavana päivänä kello 17 jälkeen tuli tulokset Näitähän ei ees Kantaan kirjata, vaan laitetaan postissa. Ekaa kertaa yksityisen lähetteellä mentäessä ei vaikuttanut labran henkilökuntakaan tietävän miten lähetteen kanssa toimia, hoitaja haki kollegan avuksi

Toivottavasti sun kierto ei tällä kertaa temppuile ja pääsette hoidoissa eteenpäin!

• Tykkää
Tiedän että on todella aikaista (vasta kaksi pistosta takana) mutta en tunne mitään, ei ainuttakaan oiretta. Väkisin käy mielessä että ehkä me en reagoi menopuriin. 😭🙈 Konkarit, millaisia oireita teille on tullut ja missä vaiheessa? 😁

Menkkavuoto on ollut tavallista niukempaa, onkohan se progynovan takia.. 🤔

Ylihuomenna on perjantai! ⭐

Tiedän että on todella aikaista (vasta kaksi pistosta takana) mutta en tunne mitään, ei ainuttakaan oiretta. Väkisin käy mielessä että ehkä me en reagoi menopuriin. Konkarit, millaisia oireita teille on tullut ja missä vaiheessa?

Menkkavuoto on ollut tavallista niukempaa, onkohan se progynovan takia..

Ylihuomenna on perjantai!
Onneksi JO ylihuomenna on perjantai niin ei tarvitse kauaa pohdiskella vastaako kroppa lääkkeisiin ❤

Oliko teillä muuten suunnitelmana jos kaikki menee hyvin, niin tehdä tuoresiirto?

• Rakkaus
Reactions: Keltainenkukka92
Tiedän että on todella aikaista (vasta kaksi pistosta takana) mutta en tunne mitään, ei ainuttakaan oiretta. Väkisin käy mielessä että ehkä me en reagoi menopuriin. Konkarit, millaisia oireita teille on tullut ja missä vaiheessa?

Menkkavuoto on ollut tavallista niukempaa, onkohan se progynovan takia..

Ylihuomenna on perjantai!
En olisi vielä lainkaan huolissani, mulla on kummassakin hoidossa oireilu (painon tunne, turvotus) alkanut vasta pistelyn loppupuolella. Sun folleilla on vielä monta päivää aikaa kasvaa 🤗 Tsemppiä perjantain odotteluun, toi on niin piinaava vaihe!

• Rakkaus
Reactions: Keltainenkukka92
Oletteko kuulleet, että se Kelakorvaus yksityiselle lapsettomuushoitoihin hyväksyttiin! 🙌
Tarkoitus toukokuun alusta ottaa voimaan.

• Tykkää
Reactions: pienitoiveemme
Tää oli hieno uutinen! Onneksi tästä saatiin vihdoin päätös. Me loppuvuodesta venytettiin toiseen hoitokiertoon lähtöä päätöstä odotellessa, lopulta kyllästyttiin odottamaan ja maksettiin täysi hinta. Harmi vaan, ettei korvaus koske kaikkia toimenpiteitä ja se kaavailtu 40% ei oo suoraan kokonaishinnasta pois. Mutta onhan toi ~800€/IVF huikea säästö nykytilanteeseen verrattuna! 🙌 Toivottavasti yksityisten hinnat ei nouse samaa tahtia perässä.

Oletteko kuulleet, että se Kelakorvaus yksityiselle lapsettomuushoitoihin hyväksyttiin!
Tarkoitus toukokuun alusta ottaa voimaan.

Yhteistyössä