Lapsettomuushoidoissa olevat

Huh, aikamoinen matka tämä ollut (on) sulla Karhurouvanen!! Varmaan todella heikko olo kun on vuotanut tuolla lailla. 😳Toivottavasti huomenna tulisi hyviä uutisia. 🤞🤞Tuu sitten kertomaan uutisia jos jaksat. Vaihdatko siis Tallinnaan(?) koska siellä edullisemmat hinnat, parempi lahjasolutilanne vai...?

Mulle kuuluu hyvää. Parhaimmillaan matkalla kotiin 6 päivän reissusta ja kuulkaas lapsettomuusasia ei ole ollut mielessä kuin ohimennen - vitsi miten olen nauttinut!!!! Jotenkin konkretisoitui miten paljon tämä asia tavallisesti vaikuttaa mun ajatuksiin ja arkeen (ajattelen sitä mooonta kertaa päivässä, koko ajan lasken mikä kp jne). Ihan parasta että sattui niin että reissu osui juuri ennen käyntiä. Huomenna tosiaan suunnittelukäynti. Toivottavasti myös ultra, ovis todennäköisesti ollut tänään - jos siis oikeasti on tapahtunut, sitä haluaisin tietää. Reissussa toki myös hyödynnetty parhaat päivät, jospa viimeinen luomu-yk tuottaisi tulosta 😇

• Tykkää
Reactions: pienitoiveemme
vierailija
@Keltainenkukka92 Mites teillä siellä tänään?

Mulla meni tietysti huonosti tänään, se raskauspussi on siellä edelleen, en kyllä ymmärrä miten sen vuodon ja hyytymien jälkeen siellä voi olla yhtään mitään. Mulla nyt siis 39 päivää jatkunut vuoto ja siis vkl oli se lääkkeellinen tyhjennys ja tuli kuin saavista kaatamalla. Ja edelleen holahtelee niin että menee hoisuista läpi ja sen takia täytyykin taaperon vaippaa pitää.

Se kiinalainen harjoittelijalääkäri perjantaina sanoi että oikeassa munasarjassa on se keltarauhaskysta, tämä, hyvin varmaotteinen ja kokeneen oloinen vanhempi naislääkäri sanoi että ehei siellä mitään kystaa ole vaan reilun sentin kokoinen kasvava folli, sanoi että elimistö on nyt sekaisin että siellä on nyt se raskausontelo edelleen mutta samaan aikaan elimistö yrittää jo uutta kiertoa ja ovulaatiota. Noh nyt sitten taas soittelee sinne hemmetin Naistenklinikalle. Alkaa kyllä jo huolestuttaa että miten sitä verta voi niin paljon tulla ja mitä jatkossa ja varsinkin kun olen siis tosiaan itsellisenä näissä hoidoissa ja kotona siis 2- ja 4-vuotiaat lapset, siis että kun olen ainoona aikuisena kotona.

Muuten käynti meni hyvin ja lääkäri oli ihanin lääkäri mitä olen ikinä kohdannut, osaava ja inhimillisesti suhtautuva. Nämä ja siis nämä edeltävätkin hoidot on olleet Virossa. Tai siis ensimmäisen ja toisen lapsen hoidot olleet Suomessa ja nyt tämä kolmannen yritys Virossa ensisijaisesti halvempien hintojen mutta myös muiden syiden takia.

Edellinen siis Karhurouvaselta. Ja lisättäköön vielä että en ole niin huonoilla fiiliksillä mitä edellisestä voisi ymmärtää, sinänsä jäi ihan hyvä fiilis siitä kun se lääkäri oli niin ihana ja siis hoitojen suhteen asiat saatiin alkuun että hoidot voidaan aloittaa sitten kun jos tämä tuulimuna-asia joskus on ohi. Kaikki menee aika helposti, ei mitään ylenmääräisiä labralistoja (ulkomaiden hoidoissa usein vaaditaan kymmenittäin labroja; verenkuvaa, sokeria, kilppariarvoja, virtsanäytteitä, Papaa, bakteerivaginoosinäytettä, rauta-arvoja, D-vitamiinia, toksoplasmoosia, kuppaa ja mitä lie keksivätkään) vaan peräti niinkin helposti että näkevät mun tiedot sieltä toisen klinikan hoidoista ja ne labrat todennäköisesti riittää ettei niitä tarvi uusiakaan kun olen koko ajan hoidoissa ollut.

Aika hurja kokonaisuus, kiva kuulla että löytyi myös positiivisia asioita. 😊

Meillä meni tosi kivasti, tykkään meidän lääkäristä. Ja kuulkaas nyt tapahtuu, progynovan aloitus jo sunnuntaina!! Ja menopur maksimiannos heti kp 2 eli noin kahden viikon päästä.

Muuten ultrassa asiat paremmin (toki edelleen huonosti mutta pohjalukemista on melkein vain suunta ylöspäin): kysta oli hävinnyt ja AFC 4+1 ja ovulaatio todennäköisesti tapahtunut siitä 1 puolelta eli kokonaisuudessaan+50% kasvu (afc 4>6).

Labrassa pitää käydä, perus HIV yms ja lisäksi ferritiini.

@Karhurouvanen voi ei mikä tilanne siellä. On varmasti turhauttavaa kun ei lähde tyhjenemään 😣 Toivotaan että saatte pian tämän tuulimunaepisodin päätökseen 🥺🙏🏼

@Keltainenkukka92 mahtavaa että pääsette heti tositoimiin 😊 Kiva kuulla myös että folleja oli nyt enemmän kuin viimeksi 🙌🏼 Ja hei, ollaan samaan aikaan jännäilemässä kierroksen tulosta, jos päästään molemmat sinne asti 🤭 jännää!! Mikä muuten on tämä progynova? Mitä sen on tarkoitus tehdä? Oli ihan uusi lääkenimi itselle.

@Keltainenkukka92 hienoja uutisia 😍

Joko @haaveillen sulla Synarelan suihkuttelut on aluillaan?

Meilläkin Ovumian ensikäynti takana ja jäi tosi hyvä fiilis. Jonossa ollaan ja todennäköisesti pakastetuilla munasoluilla lähdetään kokeilemaan. Juttelen vielä koordinaattorin kanssa lisää. Ultrassa löytyi vaan kysta, joka voi siirtää hoidon alkua, vaikka lahjoittaja löytyisikin nopeasti 😩

Kiva kuulla, että asiat alkaa edistymään @Karhurouvanen ja @Keltainenkukka92 sekä muutkin, kevättä kohti!!!😊

Täällä odottelua vielä 3vko ennen kun saa käydä kilpirauhasarvojen kontrollissa, jos sen jälkeen tulisi vihreää valoa inseminaatiohoitojen aloitukselle.

Jotenkin tuntuu, että kroppa käyttäytynyt kummallisesti aukiolotutkimuksen jälkeen. Ei toki varmasti johdu siitä itsessään, mutta esim. vuosikaudet säännöllisenä ollut kuukautiskierto on nyt aivan sekaisin. Edellinen kierto vain 23. Pv ja nyt oletettavasti menkat (?) kestäneet jo n. viikon. Yleensä ne olleet vain muutaman päivän ja melko niukat. Kierto 28-31 välillä YLEENSÄ.

Ehkä kroppa käynnistelee itseään kilpirauhasen vajaatoiminnan aiheuttamilta talviunilta? Tai sitten jotain ihan muuta.. Vielä en ole ollut kovin huolissaan, koska vointi on ihan hyvä. Toivottavasti kierto ei nyt ala ihan kovin heittelemään, olisi varmasti parempi jos olisi hyvin tai edes jotenkin ennustettavissa 🤔

@Mariamimi viikonloppuna alkaa 😊 Elän toivossa että vuoto alkaisi jo ensiviikolla, kun oviksen sain testeillä kiinni ja oireiden perusteella se myös tapahtui, tänään olisi dpo3. Jos synarela ei vaikuta luteaaliin, niin vuoto alkaisi ensiviikon puolenvälin aikoihin ja ehkä sitten seuraavalla viikolla vois alkaa jo pistokset?! en tiedä olenko liian optimistinen nyt mutta toivon olevani oikeassa 😅

Kiva kuulla että teilläkin on nyt selvät sävelet miten edetä ❤ Toivotaan lyhyttä jonotusaikaa teille 🙏🏼

• Rakkaus
Reactions: Mariamimi
Mikä aktiviteetti tässä ryhmässä, todellakin kevättä kohti!!

Progynova on vissiin puhtaasti estrogeeniä ja yleensä käytössä vaihdevuosioireiden lievittämiseen. Liittynee matalan AMH:n. Täytyy kysyä maanantaina (käydään silloin allekirjoittamassa sopimusta + käydään läpi piikitystä/lääkitystä hoitajan kanssa).

Ihan best jos on piinailukaveri @haaveillen !! Jos kierto ei tee tepposia menopur alkaa ~18.3 ja poiminta sitten kuun vaihteessa.

Olen myös @mariamimin puolesta olen niin iloinen, ihana kuulla että jäi hyvä fiilis, toivottavasti pääsette actioniin hyvinkin pian! Mullahan oli iso kysta tammikuussa mutta se oli nyt all gone, kuulemma 4/5 häviää kuukaudessa-kolmessa ihan kk-vuodon kanssa. Meetkö kontrolliin sitten kun luovuttaja löytyy?

@pienitoiveemme , ihan sairaan ärsyttävää että säännöllinen kierto muuttuu kun tosihommat lähestymässä! Vaikka kaikki varmaan hyvin, ehkä se jopa on hyvä merkki että keho reagoi lääkitykseen?

@pienitoiveemme onpa ärsyttävää, kun kierto alkaa heitellä just kun hoidot on ajankohtaisia! Toivotaan, että pääsette pian inssiin 🤞

@Keltainenkukka92 Progynova taitaa olla käytännössä samaa tavaraa kuin Zumenon, mulla oli se käytössä tokassa IVF:ssä samaan tapaan edellisen kierron lopussa. Mulla sitä käytettiin tasaamaan follien kasvua alkavassa kierrossa, niin ettei yksittäinen folli ala ottamaan etumatkaa ja saataisiin enemmän tasakokoisia folleja ja sen myötä kypsiä soluja. Johtofolli alkaa siis ilmeisesti kehittyä jo edellisen kierron lopulla ja tää estää sen. Mulla ainakin saatiin tän avulla enemmän tasakokoisia folleja 🙌

Meen kystan kontrolliultraan jo seuraavan kierron lopussa. Ilmeisesti mahdollisuudet saada lahjoittaja nopeastikin on hyvät ja mennään eteenpäin heti vaan, kun kysta on kadonnut. Lahjasolukoordinaattorikin jo alustavasti lupaili kevättalvea 😍Alkioiden viljely voidaan ilmeisesti tehdä jo ennakkoonkin, koska lääkärin suunnitelma oli tehdä PAS luonnolliseen kiertoon.

Kiitos infosta ja vitsi teidän suunnitelma kuulostaa lupaavalta Miten toimintaan pakastealkioiden kanssa, ostetaanko yksi kerrallaan vai onko samalla tavalla yhden luovuttajan "koko paketti"?
Ovumialla on kahta eri munasolupakettia, pienessä max 6 munasolua ja isossa 7-12. Kummassakin maksetaan niistä kehittyvien alkioiden mukaan. Pienessä paketissa alkion kappalehinta on vähän halvempi kuin isolla. Me valittiin iso, että ois mahdollisuudet saada useampi blasto. Pienellä paketilla saadaan keskimäärin 1-2 blastoa ja isolla 2-4.

• Tykkää
Reactions: Keltainenkukka92
@Mariamimi Oi! Ihana uutinen! Toivottavasti kysta häviää pian eikä häiritse etenemistä enempää! Oliko kysta jotenkin sellaisessa paikkaa, että häiritsee hoitoja / selittikö lääkäri miksi sen pitää olla ensin hävinnyt?

Mielenkiinnosta kysyn, koska itsellä tosiaan löytyi yksi kysta jo elokuun ultrassa, eikä oikein kukaan lääkäri ole siihen kommentoinut kummempaa, kuin että normaaleja ja häviää aikanaan.

Hyvää viikonloppua kaikille ❤

Meille löytyikin heti lahjoittaja Nyt siis vaan toivotaan, että kysta häviää itekseen nopeasti, niin päästään hoidoissa eteenpäin.

@Mariamimi Oi! Ihana uutinen! Toivottavasti kysta häviää pian eikä häiritse etenemistä enempää! Oliko kysta jotenkin sellaisessa paikkaa, että häiritsee hoitoja / selittikö lääkäri miksi sen pitää olla ensin hävinnyt?

Mielenkiinnosta kysyn, koska itsellä tosiaan löytyi yksi kysta jo elokuun ultrassa, eikä oikein kukaan lääkäri ole siihen kommentoinut kummempaa, kuin että normaaleja ja häviää aikanaan.

Hyvää viikonloppua kaikille
En edes tajunnut kysyä miksi. Kai lääkäri haluaa varmistaa, että se sieltä itsestään häviää eikä ala kasvamaan tai vaadi leikkausta 🤔 Kysta on siis munasarjassa, eli ei kai siirtoon/kiinnittymiseen vaikuta, mutta leikkaus ei taitaisi raskausaikana onnistua.

Hei kaikki, mahtuuko uusia mukaan keskusteluun? Olen tätä lankaa seuraillut vähän laiskasti, mutta nyt tuntuu että olisi mukava solahtaa mukaan juttelemaan. Täällä näyttää olevan hyvä henki ja pöhinä😄

Tuttu nimikin näkyy joukossa, taidettiin @Karhurouvanen kanssa kirjoitella 2020 tienoilla edellisessä hoitoketjussa 😍

Oma tausta on tällaista: ikää 37v, IVF-lapset 2018 ja 2020. Takana 2x IVF ja 6 PAS:a. Yksityisellä ollaan hoidossa, lapsettomuuden syy mun PCOS ja ovuloimattomuus. Hoidot aloitettu aikanaan 2016 ekan kerran. Nyt kolmonen yrityksessä, vielä 3 hyvälaatuista blastoa pakastimessa. Suunnittelua tehty alkuvuodesta, nyt tarkoitus saada Estradot laastarilla limakalvo kasvamaan, sitten lisätään keltarauhashormoni, ja ajatuksena 1-2 vuotoa ennen siirtoa. Tavoite tässä kevään aikana päästä siirtoon.

Kommentoin paremmin muiden asioita, kun ehdin lukemaan ketjua tarkemmin ja pääsen kärryille, missä muut menette vaiheissanne ☺

t. MyMa

• Tykkää
Reactions: pienitoiveemme
Tervetuloa joukkoon @MyMa 😊 Kiva saada uusia (tai vanhoja uusia 🤭) mukaan kirjoittelemaan.

Tästä on ennenkin ollut puhetta mutta täytyy taas todeta, että kiva kun tämä palsta on aktiivinen! Tästä on muodostunut tosi tärkeä juttu itselle, vaikka suhteellisen vähän aikaa täällä olenkin ollut, kun vasta ensimmäinen IVF on nyt menossa 😊 Ihana kun on joku paikka mihin purkaa anonyymisti kaikkea tähän liittyvää 🥰

En ole hoidoista kovin paljoa puhunut kenellekään, ainoastaan pari ihmistä tietää ja en ole heillekään jakanut mitään kovin yksityiskohtaisesti. Lähinnä vain tietävät että ollaan aloitettu lapsettomuushoidot. Tässä on pohdittu kovasti että missä vaiheessa kerrotaan läheisille, vai kerrotaanko ollenkaan.

Täällä on nyt synarelat aloitettu. Olin lukenut siitä hirveästä mausta mikä tulee suuhun, kun lääke valuu nieluun. Vähän pelkäsin sitä etukäteen, mutta en ole kokenut sitä mitenkään kamalana. Samankaltainen maku tulee ihan perus otrivinista ym. nuhasuihkeista. Pientä päänsärkyä on tullut muutama tunti suihkausten jälkeen. Toivottavasti ei mene pahemmaksi. Muuten en vielä ole huomannut mitään sivuvaikutuksia. Tosin nyt on vasta toinen päivä, että ei ne vielä ole ehtinyt vaikuttaa kropassa juuri mitenkään. Kuumia aaltoja odotellessa 😅

Keskiviikkona olisi dpo10 ja aion tehdä raskaustestin, JOS olisi vaikka nyt viimehetken ihme käynyt. Sitten kun se todennäköisesti on nega, niin menkat pitäisi alkaa aika pian, jos luteaali on sen 10-11 päivää. Sitten toivottavasti saisi 0-ultran mahdollisimman pian ja pääsisi pistelemään 🤞🏼

Tervetuloa mukaan @MyMa ! ☺ Onpa kiva että teillä on blastoja odottamassa! 😻

Oma napa, eka Progynova-tabletti popsittu, eli nyt homma oikeasti aloitettu.🤭 DPO 5 myös menossa, toki toivon että viimeinen luomu-yk tuottaisi tulosta, en esim hakenut menopuria vielä apteekista JOS sille ei tulisikaan käyttöä, vaikka en oikeasti usko🙈 Ensi viikolla ohjelmassa käynti klinikalla (sopimus, hoitaja käy läpi lääkitykset ja miten pistää) ja myös labraan pitäisi ehtiä.

Missä vaiheessa sun kierto menee @haaveillen , sullakin taitaa olla luomuyritys? 🤞

@Keltainenkukka92 heh, molemmilla on ensiviikon suunnitelmat siis selvät 🤭hauska että kirjotettiin samaan aikaan samoista asioista 😆

Tää 0-ultra on vain pitkässä kaavassa. Siinä katsotaan että tää synarela on toiminut ja laittanut munasarjat lepotilaan. Samalla joko annetaan lupa aloittaa pistelyt tai vaihtoehtosesti jatketaan vielä synarelaa. En sitten tiedä kuinka kauan synarelaa täytyy vähintään suihkia ennenkuin 0-ultra tehdään. No se selvinnee kun ilmoitan klinikalle seuraavan vuodon 😊

Onko teillä ollut puhetta montako follien seurantaultraa tehtäisiin? Meille sanottiin että yleensä yksi riittää. Onkohan tässä eroa julkisen ja yksityisen välillä?

• Tykkää
Reactions: Keltainenkukka92
Puhui vain, että ultrataan (ensimmäistä kertaa?) kp 6-7 (jos kierto menee niin kuin luulen kp 6&7 ovat kyllä la-su). Mitä oon lukenut niin on yleensä 2-3 ultraa..? Täytyy sitäkin kysyä huomenna.

Mun kohdalla voi toki olla ettei halunnut puhua pidemmälle kuin ensimmäinen ultra kun on aika isokin riski että hoidot keskeytetään kun niitä folleja on niin vähän.

Yhteistyössä